Plopsaland is uiteraard een park waar heel veel gebeurd is de afgelopen 17 jaar: het vele groen op de kaart bewijst dat. Het is mooi om te zien hoe Plopsa investeert in het park: daar kunnen veel parken iets van leren.

De aankleding van de Boomstammetjes heeft inderdaad haar beste tijd gehad. Het kasteel steekt schril af tegen het mooie kasteel van de Draak aan de overkant van het plein. Een herthematisatie zit er dik in. De nostalgicus in mij vindt het jammer dat mijn jeugdhelden dan zouden verdwijnen, maar inderdaad wordt het waarschijnlijk exit voor Koning Samson en ridder Gert de Grote. Flin & Flo maakt een goede kans, denk ik ook. De baan zelf mag zeker blijven staan en ik denk wel dat dit ook het plan is. De laatste afdaling maakt deze log flume zo geweldig en staat er nu ook mooi bij, naast Heidiland.

Dan het Bos van Plop! Ik zou het persoonlijk erg jammer vinden als deze attractie wordt vervangen. Het is een enorme publiekslieveling en het is ook gewoon een heel degelijke darkride. Het begint zo mooi met de kabouters die tevoorschijn komen in het bos, waarna je de kabouters aan het werk ziet, je ziet de seizoenen passeren met de zeer sfeervolle winterscène waarna luid 'Het is lente' uit de luidsprekers knalt, je ziet de kabouters kermis vieren en naar het circus gaan en je ziet de brandweer branden blussen. Je komt er eigenlijk ogen tekort. Het is naar mijn mening gewoon een zeer knappe attractie waarin je als bezoeker meegenomen wordt in de wereld van Plop. Iets wat ik mis in de rest van het park: een attractie die je naar een andere wereld meeneemt. Studio 100, toch vaak het Vlaamse Disney genoemd, zou beter eens kijken hoe het bij hun Amerikaanse tegenhangers gebeurt. Als grote Peter Pan-fan ga je toch bijvoorbeeld veel liever in een Peter Pan's Flight dan in de Peter Pan van Bellewaerde. Ik vind dat Plopsa meer kan doen met zijn figuren dan ze gewoon als inwisselbare bewegingsloze poppen bij hun attracties te plaatsen. Daarom zie ik die nieuwe indoorattractie/darkride liefst als aanvulling op het aanbod dan als vervanging.

Daarenboven vrees ik ook voor de kwaliteit van deze nieuwe darkride. Het is natuurlijk enorm voorbarig om daar nu al iets over te zeggen, maar het is hier een forum voor een reden. Als ik kijk naar recente 'darkride-achtige' toevoegingen in de Plopsa-parken (dan denk ik vooral aan Tabalugas Abenteuer in Holiday Park, maar ook aan Kaatje zoekt Eendje, de indoorgedeeltes van Wickie Splash in Holiday Park of zelfs de projectie op het einde van Heidi The Ride), vind ik dat toch allemaal van een vrij laag niveau. Dat wil natuurlijk niet veel zeggen, want ik verwacht wel dat voor een nieuwe darkride Plopsa extra zijn best zal doen, maar toch... Het stelt mij niet gerust.

In ieder geval mag Plopsa gerust dezelfde koers verderzetten die het nu vaart: met grote regelmaat nieuwe attracties plaatsen en ook oude gebieden opknappen (Kermis van Samson & Gert, Plopzone,...)!