Goh.. Dat dieren (in het algemeen gezien) in gevangenschap zitten is op zich geen ramp, maar ze moeten wel fatsoenlijk verzorgd worden, voldoende ruimte hebben etc. etc. Ik ben dan ook blij dat de eisen hiervoor steeds strenger worden.

De meeste dierentuinen dienen wel hun nut. Vele soorten zouden uitgestorven zijn zonder. Voor andere soorten zou gelden dat we nog niets er over zouden weten. In een Zoo kan gedrag bestudeerd worden en ander onderzoek worden uitgevoerd. Dit levert begrip op en dat levert op zijn beurt kennis op en manier om soorten te kunnen beschermen. Daarnaast zijn er tal van fok-programma's om dieren weer in het wild te kunnen uit zetten (al gebeurd dit in de praktijk nog te weinig naar mijn smaak).

Het toelaten van bezoekers heeft 2 voordelen. Ten eerste levert dat natuurlijk centjes op die nodig zijn voor een fatsoenlijke verzorging. Ten tweede creeer je ook affiniteit bij bezoekers. Kinderen leren dieren kennen en vinden ze leuk. Later gaan ze zich inzetten voor die dieren, of er rekening mee houden tijdens hun leven. Je ziet dat veel dierentuinen daar enorm op in spelen. Sommige dierentuinen zelfs dusdanig extreem dat kinderen er van moeten huilen. prima lijkt me. Wrijf het er goed in hoe slecht we bezig zijn met planeet aarde. Confrontatie kan wel degelijk helpen. Het thuis blijven zitten met oogkappen op is eenvoudig, maar de ernst onder ogen zien is beter.