Wat heeft EP? Goede klantenservice, check. Enorm goede capaciteit, check. Vriendelijkheid personeel, goh hier heb ik het personeel nooit extra supervriendelijk ervaren maar ook nooit onbeleefd ofzo. In het algemeen is dat iets waar ik weinig problemen mee heb of opmerk tot het in extremen gaat. Alleen... deze dingen zijn niet echt de beslissers in mijn ogen om het als beste pretpark uit te roepen.

De enorm goede capaciteit en goede klantenservice zijn dan wel positief, véél belangrijker voor een pretpark is toch wat ze kunnen aanbieden qua attracties (en aankleding). En daar wringt het grootste schoentje voor mij. Op die twee vlakken komt EP gewoon te kort. Ze thematiseren wel veel, bijna alles, maar het verschil met de oude en nieuwe zones is erg groot. Ijsland & Portugal vind ik prachtig. De andere zones steken daar enorm tegen af. Heel vaag is ook dat Afrikaans gebiedje... Bij een goed gethematiseerd park verwacht ik geen kermislampen op gebouwen te zien, daarvoor ga ik wel naar de plaatselijke foor en verbrod het pretparkgevoel voor mij. Gewoon een sfeerdoder dat. Dat EP organisch gegroeid is vind ik geen excuus. Phantasialand kan hun oude zones wel opknappen! Gedeeltelijk uit noodzaak wegens plaatsgebrek daar, maar dat houdt EP niet tegen om het ook te doen.

Op vlak van attracties stellen ze helemaal teleur. Ok, ze hebben er veel. Maar wie van ons gaat speciaal naar een pretpark om al die opvul attracties te doen?! Niemand. Die kan je overal veel dichter in de buurt ook doen. Als het gaat om kwalitatief grote rides, kan ik geen enkele attractie bedenken die erboven uitsteekt. Ik heb daar geen enkele memorabele darkride gedaan (terwijl een Gardaland me verrastte met het wonderschone iCorsari). De rapid river is leuk, maar een uitschieter in zijn soort? Nee, blijft me niet bij. Hetzelfde kan gezegd worden van de flume. Atlantica is dan een zogenaamde supersplash waar je amper een paar druppels op je krijgt.

Ze hebben een pak coasters, en een paar zien er echt goed uit... tot je ze effectief doet. Dan is het teleurstelling alom. EP is op dat vlak de cock teaser van de pretparken. Silver Star ziet er indrukwekkend uit maar geeft een belabberd slappe ritervaring weg, iets wat op andere B&M hypers die ik deed niet het geval was, wat mij doet vermoeden dat Silver Star maar zo zwak is omdat EP dat zelf wil. Blue Fire wordt door sommigen één van de beste coasters van Europa genoemd. Lachwekkend, want die lancering is zo zwak als iets. Je kan er je krant op lezen, en door de eerste twee elementen kruipt hij erdoor heen. Zet je zo'n achtbaan neer, durf je er geen kracht achter steken.

Wodan heeft een fantastische first drop, en daar is dan ook alles mee gezegd. Op mijn lijstje GCI's één van de minste. De andere achtbanen die ze hebben zijn leuke family coasters (al is hun bobbaan ook ongeloofelijk zwak) maar geen van die coasters is een publiekstrekker. Niemand gaat zoveel uren in de auto gaan zitten om eens een wilde muis te gaan doen. Of een spinning coaster die amper spint, daarvoor kunnen we ook naar Bobbejaanland gaan.

Ieder zijn smaak, maar ik vind EP een enorm overroepen park. Ik kan zien waarom het een favoriet is bij sommigen, maar roepen dat dit het beste park van Europa is, laat staan van de wereld, vind ik pure waanzin. Een Phantasialand verdient die titel veel meer. En dan zijn er ook nog parken zoals Port Aventura, Alton Towers, Blackpool, Parc Asterix die ik ook hoger inschat.