Ik heb ook nee gestemd. Daarvoor kan ik twee redenen geven, de "objectieve" redenen en de "subjectieve" redenen.

"Objectief", tussen aanhalingstekens, want het is uiteraard een eigen mening, kijk ik dan naar het totaalplaatje van het park. Zoals al gezegd, ze scoren schitterend qua capaciteit. Ze scoren wat mij betreft echter ondermaats wat betreft attractie-aanbod en thematisatie om echt het beste park van Europa te zijn. Vooral qua attractie-aanbod zijn er gemakkelijk 5 betere parken in Europa. Ook qua thema halen ze nauwelijks -of niet- de top 5. Voor mij zijn dit echter wel de 2 belangrijkste factoren om te spreken over het beste park van Europa.

"Subjectief" noem ik dan het gevoel waarmee ik een park buiten wandel. Daar hoeft geen enkele 'objectieve' reden voor te zijn. Soms verovert een park mijn hart, ondanks alle minpuntjes, en soms doet het dat niet ondanks alle positieve aspecten. Europa Park zit in de tweede groep. Ik heb in Europa Park eigenlijk nog nooit een wauw-gevoel gehad. Mijn enige goede ervaring was een bezoekje in de winter dat echt wel gezellig was. Maar op 5 bezoeken is dat te weinig.

Ik kom dus tot de conclusie dat Europa Park "objectief" met moeite top 5 is in Europa, terwijl ze subjectief wellicht niet eens mijn top 10 meer halen.

En nogmaals, voor een wijsneus me erop aanspreekt, ik besef dat ik de termen objectief en subjectief zeer ruim opvat in deze post.