Ik heb, na lang beraad met mijn innerlijke ik, toch op nee gestemd.

Even schetsen waarom:

Thematisatie: Er zijn betere parken in Europa: bv. Disneyland, Phantasialand, Port Aventura. Maar ze horen wel bij de top 5 imo. En ze hebben ontzettend veel kippen als thematisatie, start de zoektocht maar de volgende keer.

Sfeer: Er hangt per gebied en in het volledige park wel een heel aangename en correcte sfeer. Maar ook hier zijn er parken die beter scoren; bv Tivoli, Gröna Lund, Blackpool. Ook hier scoren ze zeer hoog

Attracties: Dit vind ik wat het zorgenkindje van EP op vlak van 'Beste Pretpark', hier spelen ze niet mee in de top 5. Er zijn verschillende parken over heel Europa die beter scoren, met uitstekers Port Aventura en Phantasialand (mindere mate AT). Ze hebben veel attracties, maar geen echte Europese topper of wereldtopper (Voletarium nog niet gedaan)

Operations: Hier zijn ze een voorbeeld van hoe een pretpark moet gerund worden. De werknemers zijn misschien soms wat norser, maar op zich valt dit allemaal wel goed mee en naar operations kan je echt niet klagen.

Horeca: Niet superspeciaal, het is wel goed, maar er zijn betere parken. Ze missen wel nog een echt a la carte restaurant naast Schloss Baltasar.

Shows: Dit zit echt goed, maar er zijn parken die ook dit niveau halen. Sowieso is Puy du Fou hier de uitsteker in deze klasse.

Prijzen: Ook hier zitten ze zeer goed, ze bieden een zeer groot park aan met veel attracties voor de volledige familie tegen een schappelijke prijs.


Algemeen: EP is eigenlijk quasi nergens de beste, maar ze spelen in elke categorie wel mee bij de beste parken. Maar dat maakt ze voor mij nog niet het beste park van Europa. Daarvoor moeten ze zeker op vlak van attracties nog een stap voorwaarts zetten. Persoonlijk vind ik Phantasialand momenteel iets beter (algemeen), maar ook dat park heeft zijn minpunten.