X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Is Europa-Park het beste attractiepark van Europa?

Stemmers
35. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja

    21 60,00%
  • Nee

    14 40,00%
Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 41 tot 59 van de 59
  1. #41

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Ik baseer me hierbij meer op algemene mening, niet mijn persoonlijke.
    Beetje arrogant om ervan uit te gaan dat precies jij kunt inschatten wat de 'algemene mening' is, niet? En dat terwijl EP zowat altijd de awards wint voor beste pretpark van Europa... knap!


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    De enige topper die je in EP zou kunnen noemen is Wodan. Als je binnen de community gaat vragen wat de beste woodie van Europa is, dan krijg je steevast Troy of Wodan als antwoord. Er zijn natuurlijk altijd mensen die nog andere banen als voorkeur opgeven, maar deze twee zijn de meest genoemde. En dan kun je niet ontkennen dat het wel heel ironisch is dat EP in één adem met een kinderpark wordt genoemd, niet?
    Ten eerste, nee, dat is niet de enige topper die ik in het park kan benoemen. Je legt weer de woorden in een ander zijn mond, zonder ermee rekening mee te houden dat anderen het misschien eens niet met je eens zijn. Wat een onzin ook dat het iets zou uitmaken dat Troy ook een goeie coaster is terwijl die in een kleiner park staat. Wat moet je dan wel niet over PortAventura zeggen, of Liseberg? Hun woodie's zijn niet zo goed als Troy in dat kinderparkje, wat een vreselijke parken...

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Alle andere attracties zijn hooguit toppers binnen het park zelf, maar niet op Europees niveau en al zeker niet wereldwijd gezien.
    Dat is een eigen mening, geen feit...


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Voor een park dat claimt meer dan 100 attracties te hebben zijn drie attracties die héél discutabel tot de top behoren nu niet bepaald veel, waardoor je toch best mag stellen dat het park daar een behoorlijk gebrek aan heeft.
    Zelf vermelde je al Eurosat de beste baan van het park te vinden, dus snap ik niet echt dat je die uit je beschouwing laat. Persoonlijk vind ik Eurosat, Euromir, Poseidon, Kolombusjolle (de vernieuwde versie), Matterhorn Blitz en Fjord Rafting best toppers, ook in Europa. Je lijkt enkel te denken dat de grote coasters in EP dit zouden kunnen verdienen, persoonlijk vind ik een geslaagde familie-attractie veel knapper als je het goed krijgt. Je boeit er een veel grotere doelgroep mee.



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Het zelfde lijstje kun je ook maken als het op theming aan komt, maar ook als je er wat rationeel heen gaat kijken zie je enkel kleine stukjes die goed gethemed zijn, maar enige samenhang of totaalafwerking ga je nergens terug vinden.
    Dit is toch wel het toppunt! Als we het niet eens zijn op vlak van theming met jou mening, zijn we niet rationeel...

  2. #42

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Ter vergelijk de Efteling worden Fata Morgana, Droomvlucht, villa volta en Baron veel genoemd. Dat zijn er al 4 op véél minder attracties. Discutabel daar zijn nog J&D en DVH.
    - Villa Volta een topper? Het is een echt goed uitgewerkt Mad House, maar zo staan er in veel parken. Topper onder de Mad Housses misschien, maar om deze nu bij de toppers van de Efteling te zetten? Het is niet, omdat het de eerste in zijn soort was, dat het nog steeds een topper van het park is. Ik heb hem alvast nog niet gehoord als de topper in de Efteling. (Al wil dit uiteraard niets zeggen, en kan ik er schandelijk langs zitten)

    - De baron vond ik persoonlijk enorm teleurstellend. Niet ivm met thema. Ik vind hem goed uitgewerkt. Maar de baan stelt toch echt niks voor. Veel te kort en vanaf de 2de keer saai; Dan staan er echt betere banen in dat park. Als we dan de vergelijking met EP maken, vind ik Blue fire bv stukken beter. Niet ivm met thema, maar wel ivm met rit en sensatie.

    - Joris en de draak is voor mij de beste coaster van de Efteling. Echt een topattractie, maar ook deze moet het voor mij afleggen tegen de Wodan.

    - Ik denk dat vele de Python nog steeds de attractie van de Efteling vinden. Misschien geen echte topper ivm met thema (Nihil?) maar wel een baantje om u tegen te zeggen.

    - Fata Morgana en Droomvlucht zijn prachtige uitgewerkte darkrides. Inderdaad echte toppers in hun genre. Daar kan EP niet tegen op met hun verschillende darkrides.

    - Als we even terug naar EP gaan kijken: Persoonlijk vind ik "Arthur" ook een prachtig uitgewerkte achtbaan / darkride. Een voor mij vrij uniek ding.

    Maar ik denk dat vele hier het doel van EP niet zien. Ze proberen een echte familiepark te zijn waar je meerdere dagen op vakantie gaat en volgens hun zelf zijn de 3 topachtbanen (BF, Wodan en SiSta) ook familieachtbanen. Oké, je moet er een bepaalde grote voor hebben, maar het zijn alle 3 banen die uiteindelijk wel mee vallen. Als je dan ook nog eens ziet dat de klant er duidelijk op de eerste plaats staat. Tja, dan kan ik, mijn mening, alleen zeggen; Doel gehaald. De bezoekersaantallen bewijzen dit jaar na jaar.

    Als je dan bv kijkt naar de Talocan in Phantasialand: Schitterend attractie, voor mij echt een topper, maar echt geen familieattractie. Ik heb er al mensen in de wachtrij zien staan die echt bleek weg trokken en op het moment dat ze erin mochten er door liepen of zich omdraaiden. Die zou in EP niet op zijn plaats staan lijkt me. De Black Mamba net van hetzelfde. Gewoon al het station doet het hart van menig jongere al sneller slaan. En die baan: Schitterend.. maar niets voor een echt familiepark.

    Ik kan trouwens niet vergelijken met de Amerikaanse parken wegens nog niet het geluk gehad deze te kunnen bezoeken.

  3. #43

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Maar ik denk dat vele hier het doel van EP niet zien. Ze proberen een echte familiepark te zijn waar je meerdere dagen op vakantie gaat en volgens hun zelf zijn de 3 topachtbanen (BF, Wodan en SiSta) ook familieachtbanen. Oké, je moet er een bepaalde grote voor hebben, maar het zijn alle 3 banen die uiteindelijk wel mee vallen. Als je dan ook nog eens ziet dat de klant er duidelijk op de eerste plaats staat. Tja, dan kan ik, mijn mening, alleen zeggen; Doel gehaald. De bezoekersaantallen bewijzen dit jaar na jaar.
    Ik sluit me hier volledig bij aan!!! EP heeft veel attracties waar oma en kleinkind in kunnen.

    Wat jij zegt over Baron. Ik kan me hier echt niet in vinden wat jij zegt. Ok de baan is kort en maar das toch niet de bedoeling van een drive dat hij lang is. Ik heb die in Heide Park (krake) en Gardaland(the black hole) gedaan en ik vond toch dat Baron er beter is... Jij moet types vergelijken vind ik
    Laatst gewijzigd door Zeuske83; 11-08-17 om 11:33.

  4. #44

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Ik sluit me hier volledig bij aan!!! EP heeft veel attracties waar oma en kleinkind in kunnen.

    Wat jij zegt over Baron. Ik kan me hier echt niet in vinden wat jij zegt. Ok de baan is kort en maar das toch niet de bedoeling van een drive dat hij lang is. Ik heb die in Heide Park (krake) en Gardaland(the black hole) gedaan en ik vond toch dat Baron er Baron beter is... JIj moet types vergelijken vind ik
    Bwa, ik heb een 'echte' grote divecoaster nog maar pas gedaan in Bush Gardens, en die steekt toch met kop en schouders boven de mini dive-coasters uit (niet alleen letterlijk maar ook qua ervaring). Ikzelf vind Baron wel een toffe coaster, en een topbaan voor onze omstreken, maar absoluut geen topper in Europa eerlijk gezegd (toch niet ritgewijs).

    Ik vind het statement dat EP bedoeld is voor families correct, maar dan dat een thrill-attractie er niet op zijn plaats is deel ik niet als mening. EP kan dit naar mijn mening écht wel gebruiken. Ik heb de indruk dat mensen nog steeds in de waas zitten met het idee 'dat kinderen niet in alles durven, net als ouderen'. Totaal niet waar. Ik heb net de indruk dat kinderen vandaag de dag al wat meer gewoon zijn en net diegene zijn dat zo een type attracties willen doen (uiteraard is niet elk kind zo). In EP heb ik al evengoed mensen zien verbleken bij het instappen van Silverstar of Bluefire, dus een grote flatride gaat geen spectaculaire andere reactie opwekken. Je noemt nu Talocan, maar dat is ook echt wel een speciaaltje in zijn type. Die is gewoon hyper-intens, punt. Vergelijken met een andere topspin, bv Buzzsaw, dan heb ik al vaker die wachtrij volledig vol gezien met een grote waaier aan diversiteit aan mensen (kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen). Island of Adventures is een park dat een goede diversiteit heeft qua thrill/familie ratio, en dat park trekt massa's (al hebben ze wel het voordeel van IP's natuurlijk).

    EP vertikte het ook jaar en dag om voor Bluefire een achtbaan te bouwen met inversies, want "het volk zat daar volgens hen niet op te wachten en dat was niet het doelpubliek waar ze naar gericht waren". Na de opening van Bluefire hebben ze zelf bekend dat ze zich toch wat meer moeten openstellen voor de 'durvers' onder de families (Wodan volgde daarom al snel) en de opening van die baan heeft er ook voor gezorgd dat het park zo een gigantische bekenheid begon te ontwikkelen, vooral in andere landen van Europa. Dus zeggen dat het park dit niet kan gebruiken, daar ben ik het niet mee eens. Zet in EP zo een droptoren als Falcons Fury, daar gaat sowieso een pak extra volk op afkomen!

    Een paar weken geleden liep ik verschillende dagen rond in het Disney World en pas daar viel het mij op hoe bizar veel van de (oude) rides van EP eigenlijk kopietjes zijn dit Amerikaanse megaresort. Van Haunted Mansion, de bol van Epcot, Universe of Energy, Pirates, ... Sommige attracties zijn qua scénes nog steeds klakkeloze kopies van elkaar (bv in Piraten in Batavia maak je een drop en kom je terecht in een gevecht tussen een piratenschip en een fort. In de Pirates versie van WDW is dit volledig hetzelfde, met uitzondering dat de scéne gespiegeld is. Zelfs scénes andere scénes zijn nog steeds identiek...). Nu, vanuit EP hun standpunt toen kan ik dat wel ergens vatten hoor. Disneyland Parijs was er nog niet of in ontwikkeling toen EP sommige rides had gebouwd of aan het bouwen was, dus gewone mensen gaan die gelijkenissen nooit zien. Zelfs nu zal niet veel volk dat opvallen en ze hebben gelijk. Enkel, het stoort mij ergens wel dat ze gewoon nog steeds leentje-buur door bij sommige attracties of ideeën, zonder zelf eens iets creatief te ontwikkelen. Neem nu hun nieuwste attractie. Soarin' staat er al van 2005, EP komt nu met een vergelijkbare attractie. Geen probleem mee, maar na Soarin' te doen vond ik dat dergelijke attracties al een beetje achterhaald zijn. En al zeker als Disney op de proppen kwam met Flight of passage, een Soarin' 3.0 of nog beter. Plus, de achterliggende verhaallijn van hun attractie is ook een concept wat Disney al jaren gebruikt (van die avonturiers). Stoor ik mij er mateloos aan? Neen. Maar voor een park dat zich graag tot de wereldtop klasseert, begin ik de laatste tijd wel wat meer te verwachten dan dat. Of ben ik hier fout mee.

    Dus nogmaals. Ik heb nooit beweerd dat ik de attracties niet leuk vind of dat de achtbanen flut zijn. Zeker niet. Maar ik vind gewoon dat EP sommige kenmerken nog mist om het beste park van de wereld/Europa mist, voornamelijk dat innovatieve. Maar amuseren doe ik mij er wel altijd, wat toch ook belangrijk is.

  5. #45

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Operations lopen in EP misschien iets beter, maar dat merk je écht alleen als je er heel zwaar op gaat letten. De gemiddelde gast gaat het verschil niet merken. Je hebt hier in Europa inderdaad parken die bewust traag werken om veel Fastpassen te kunnen verkopen, maar dat heb je in Amerika eigenlijk alleen aan de oostkust (SFGAd op kop) en zelfs dan is het effect niet zo ernstig als bijvoorbeeld Thorpe.
    Eeuhm, In Universal Orlando is het echt wel erg gesteld op dat vlak hoor. Ze beweerden dat die passen met een minimum worden verkocht, maar daar geloof ik geen snuit van hoor. Zeker niet als je beseft dat hun duurste hotels dat allemaal gratis krijgen... Het was daar echt erg. Voor Rip Ride Rocket in Universal Studios was er zelfs een 'veestalwachtrij' gevuld met express passers (echt een stuk of 100/200 man) Die werden meestal ook in de grootste aantallen voorgelaten. Van de standby rij moest je al blij zijn als er ook 10 man werd doorgelaten, terwijl de express pass rij altijd met een stuk of 30/40 man werden voorgelaten per keer. Dan klopt er iets niet aan je systeem hé. Die single riders lines waren ook altijd goed vol, maar zelfs die schoven beter op dan de standby lijn. Kan niet hé.

    Ook in WDW is het Fastpass+ heel makkelijk, maar totaal niet in juiste maten toegepast als in Parijs. Ik hoor soms mensen klagen over de manier hoe Parijs hier mee omgaat, maar ik kan je zeggen dat dit een pak beter is dan in WDW hoor. Ik heb zelfs een dikke 20 minuten in de Fastpass rij van Space Mountain moeten wachten omdat er zoveel Fastpassers waren op hetzelfde moment. Beeld je dat is in bij ons. In kan mij alleen herinneren dat BTM bij ons soms een Fastpass rijtje heeft, maar bij alle andere attracties heb ik dat nog nooit zo ernstig meegemaakt...

  6. #46

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Beetje arrogant om ervan uit te gaan dat precies jij kunt inschatten wat de 'algemene mening' is, niet? En dat terwijl EP zowat altijd de awards wint voor beste pretpark van Europa... knap!
    Precies kan ik dat natuurlijk niet, maar ik bezoek aardig wat verschillende fora en dat al aardig wat jaartjes, daarnaast spreek ik ook wel geregeld met mensen uit de industrie die de trends zien en weten wat populair is. Ten slotte hou ik er van om dit soort dingen te analyseren, zo veel mogelijk bronnen te combineren en effecten te verklaren. Mijn eigen mening is leuk, maar als ik een baan fantastisch vindt, maar driekwart van de fans vind het een kutbaan, dan wil ik weten waarom (andersom ook en zelfs als we het wél met elkaar eens zijn). Dan weet je wel redelijk waar over gepraat wordt en waar over niet. Je ziet geregeld polls en dergelijke langs komen en ook daar scoort EP zelden goed in als het op losse attracteis aan komt.

    EP Scoort inderdaad awards voor beste park van Europa en daar ben ik het PERSOONLIJK inderdaad niet mee eens. Waarom EP dat scoort heb ik al vaak genoeg toegelicht. Ze overbluffen een gemiddeld dagjesmens simpelweg met kwantiteit. EP is zowat het enige park dat ik ken waar je toch écht twee dagen nodig hebt om het goed te kunnen bezoeken. Dat maakt EP in elk opzicht een Must-Do park (behalve als je een thrillseeker bent misschien), maar dat maakt het voor mij zeker niet het beste park van Europa. Het is gemakkelijk om half je park vol te gooien met simpele dingen die je voor half geld kan plaatsen. Maar juist als je die attracties zo goedkoop kunt zetten verwacht ik meer van je op andere vlakken. Jij hemelt de operations altijd op, maar die lopen echt niet beter dan in veel andere parken. Als ze een trein eens niet op tijd kunnen dispatchen wordt de beugel controle gewoon over geslagen (meermaals gezien). Dat vind ik nu echt NOT-DONE (ook al heeft de baan op zich niet echt beugels nodig omdat deze tam genoeg is om er niet uit te vallen als je NORMAAL blijft zitten). Waar EP simpelweg een voordeel mee heeft is dat attracties op hoge capaciteit zijn ontworpen. Je ziet dat effect al direct compleet weg vallen bij een baan als Wodan, die niet door Mack gebouwd is. De operations lopen goed, maar de lagere capaciteit zorgt er voor dat de wachtrij toch niet sneller vooruit gaat dan bij eender welke andere GCI baan in eender welk park dat zijn operations op orde heeft. Natuurlijk, de operations zijn goed, het personeel werkt door, maar zeker niet harder dan in veel andere parken. De attracties zijn gewoon beter op capaciteit gebouwd. Toch een belangrijk verschil.


    Ten eerste, nee, dat is niet de enige topper die ik in het park kan benoemen. Je legt weer de woorden in een ander zijn mond, zonder ermee rekening mee te houden dat anderen het misschien eens niet met je eens zijn. Wat een onzin ook dat het iets zou uitmaken dat Troy ook een goeie coaster is terwijl die in een kleiner park staat. Wat moet je dan wel niet over PortAventura zeggen, of Liseberg? Hun woodie's zijn niet zo goed als Troy in dat kinderparkje, wat een vreselijke parken...

    Dat is een eigen mening, geen feit...

    Zelf vermelde je al Eurosat de beste baan van het park te vinden, dus snap ik niet echt dat je die uit je beschouwing laat. Persoonlijk vind ik Eurosat, Euromir, Poseidon, Kolombusjolle (de vernieuwde versie), Matterhorn Blitz en Fjord Rafting best toppers, ook in Europa. Je lijkt enkel te denken dat de grote coasters in EP dit zouden kunnen verdienen, persoonlijk vind ik een geslaagde familie-attractie veel knapper als je het goed krijgt. Je boeit er een veel grotere doelgroep mee.
    Dat ik SAT de beste baan van het park vind is mijn persoonlijke mening, maar in het algemeen krijgt de baan enorm veel kritiek voor te ruw te zijn, te veel knikken te bevatten, bla, bla bla (ben ik het zelf volstrekt niet mee eens). Dus is het dan een topper? Niet echt (al krijg je nu opeens dat iedereen het een super baan vind omdat hij weg gaat, maar dat effect zie je eigenlijk altijd. Space Center in PHL kreeg ook één en al kritiek om te traag te zijn, maar nu de baan thematisch verslechterd is vond iedereen space center opeens geweldig).. Ik noem euroSAT dus niet simpelweg omdat ik verder kijk dan mijn eigen neus.

    Wat betreft de andere attracties die je noemt zeg je het zelf al correct in het eerste deel van de gequoteerde text. Dit zijn toppers binnen het park, maar daarbuiten volstrekt niet. Niemand gaat naar EP voor een wilde muis. Als je gaat vragen naar de beste wilde muis zullen 9 op 10 fans je die in Blackpool noemen. Misschien als je specifiek naar stalen versies gaat vragen die niet spinnen dat deze genoemd wordt gaat worden omdat mensen deze simpelweg het beste kennen, maar dan ben je al veel beperkingen aan het zoeken - dat ze de standaard layout lichtjes hebben aangepast om er een lift in te zetten is een goeie zet, want dat ding voegt genoeg aan de rit toe om deze makkelijk boven een standaardversie met lifthill te plaatsen.

    Geen hond trekt naar het park voor een kermismolen (kolumbusjulle), hoe leuk die ook gethematiseerd is (dit kan zelfs een fanboy als jij toch onmogelijk serieus als een Europese of wereldwijde topper zien). Fjord Raftig wordt doorgaans ook niet gezien als een sterke rafting river (al zou ik hem zelf nooit overslaan, ben gek op die intamin rafters). Dan vallen eerder de versies op in Phantasialand (al heb ik daar zelf dan weer een hekel aan omdat deze simpelweg niet raft) of Heide Park. In vergelijk met de Amerikaanse rafters

    Enige waar je misschien een puntje in hebt zijn EuroMir en Poseidon. Euromir wordt niet genoemd als je naar goede spinners gaat vragen, maar dat is ook simpel omdat het geen normale spinner is en daardoor vaak vergeten wordt. Dus ik geef toe dat Mir wellicht wat credit verdient, maar dan nog: trekt het volk? Poseidon is een geval apart en is lang uniek geweest. Ondertussen heb ik zelfs al uit jouw mond gehoord dat je de versie in Djurs beter vind.

    Geen maatstaaf voor een Europese topper, maar wel een maatstaaf voor de waarde van een attractie op zich is "Komt er volk speciaal voor naar het park toe" (truus uit delft kent Shambhala niet, dus die komt wel voor Silver Star, dus vandaar dat het geen maatstaaf is voor Euro- of Wereldtopper, maar het zegt wat). Bij EP zijn er wellicht 3 attracties die dat doen (wat nog steeds bar weinig is). Voor de rest komt het volk vooral vanwege (wederom) kwantiteit. (en misschien een beetje de chaotische layout van het park, waardoor je ook steeds weer dingen ontdekt die nieuw voor je zijn, maar er al jaren staan )

    Dit is toch wel het toppunt! Als we het niet eens zijn op vlak van theming met jou mening, zijn we niet rationeel...
    [/quote]

    Om te beginnen schreef ik "zelfs" dus ook als je dat niet doet.

    Maar goed.. dan keren we het om. Leg jij mij eens op een rationele manier uit hoe in hemelsnaam Silver Star thematisch in een Frans gebied past (en misschien waarom er in eerste instantie zo veel sluikreclame en sponsoring zit, dat is iets voor kleine parken, maar een park van dit niveau dat eigendom is van een gigantisch bedrijf en zijn attracties tegen inkoopprijzen kan zetten zou dit toch écht niet nodig moeten hebben). Of Euro MIR bij Rusland (afgezien van dat de MiR russisch was heeft de rest van de theming niets met rusland te maken. Zelfs de inkomspoort van het gebied trekt helemaal nergens op. De koepels die ze daar gebruiken zijn bedoelt voor kerken en kathedralen, niet als kleine frutsels die als versiering op een poort dienen. Ik kan je garanderen dat als een russisch orthodoxe geestelijke in het park komt die zwaar beledigd zal zijn xD). - Anders mag je meteen ook rationeel uitleggen waarom er kermislampjes op de gevels van Spanje zitten. Waarom er een Spaans schip in de haven van Portugal ligt etc. etc. En anders wel waarom er bar weinig achtbanen daadwerkelijke theming hebben buiten het station. Waarom je bij arthur tegen een blikken groene wand buiten aan kijkt (zowel in de attractie als in de buitenwachtrij onmogelijk te missen). Waaorm binnen de aandacht getrokken wordt naar een onafgewerkt plafond. (plafond niet afwerken heb ik begrip voor, als het ergens zit waar een normaal mens niet op let, voorbeeld: Fata Morgana).


    en misschien wel het toppunt:

    Buiten het Italiaans themagebied staat een bordje. "U bevindt zich hier". Het bordje laat het Italiaanse gebied in kleur zien en de rest van het park zwart wit. De stip "u bevind zich hier" staat in het zwartwitte gedeelte (dus buiten Italië) maar volgens het bord zelf sta je wil in Italië. Het park kent dus vrij letterlijk zelf de grenzen van zijn themagebieden niet meer.

    Dat is wat bedoel met rationeel. Je kunt het allemaal wel heel mooi vinden, maar het is geen fantasie-park. En zelfs als het dat wél zou zijn zou er nog sprake moeten zijn van één lijn en één geheel in de gebieden, maar dat is er heel vaak simpelweg niet (gek genoeg bij hun sprookjesbos dan weer wél). Daar hoef je niet rationeel of irrationeel voor te zijn om dat te zien.

    Natuurlijk is het je goed recht om het "wel goed zo" te vinden. Daar heb ik nooit wat van gezegd. Jij kunt er blijkbaar mee leven, maar voor een park dat moet door gaan voor beste park van Europa "vind ik" dat je toch wat meer niveau mag verwachten.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PyongWon Bekijk Berichten
    - Villa Volta een topper? Het is een echt goed uitgewerkt Mad House, maar zo staan er in veel parken. Topper onder de Mad Housses misschien, maar om deze nu bij de toppers van de Efteling te zetten? Het is niet, omdat het de eerste in zijn soort was, dat het nog steeds een topper van het park is. Ik heb hem alvast nog niet gehoord als de topper in de Efteling. (Al wil dit uiteraard niets zeggen, en kan ik er schandelijk langs zitten)
    Ik doelde hierbij ook inderdaad op de madhouses. Meestal worden Villa Volta, Merlin's Magic Castle, Hex en Defi de Ceasar als beste madhouse genoemd (en dat zijn er dan al best veel).

    - De baron vond ik persoonlijk enorm teleurstellend. Niet ivm met thema. Ik vind hem goed uitgewerkt. Maar de baan stelt toch echt niks voor. Veel te kort en vanaf de 2de keer saai; Dan staan er echt betere banen in dat park. Als we dan de vergelijking met EP maken, vind ik Blue fire bv stukken beter. Niet ivm met thema, maar wel ivm met rit en sensatie.
    Zelfs vanuit Amerika kijken ze halsreikend uit om deze baan te doen, ondanks dat ze daar veel grotere (en qua track betere) banen hebben. dat de baan nu nog veel besproken is, ligt er natuurlijk ook aan dat deze nog erg nieuw is. Goede kans dat dit binnen een paar jaar weg ebt en inderdaad niet meer als topper gezien wordt.

    - Joris en de draak is voor mij de beste coaster van de Efteling. Echt een topattractie, maar ook deze moet het voor mij afleggen tegen de Wodan.

    - Ik denk dat vele de Python nog steeds de attractie van de Efteling vinden. Misschien geen echte topper ivm met thema (Nihil?) maar wel een baantje om u tegen te zeggen.
    Python moet het vooral van sentiment en nostalgie. Zie de poll op dit forum van welke klassieker weg mag: De python wordt door velen genoemd als eerste baan die weg mag. Komt deels doordat hier veel Belgen zitten, op een Nederlands forum gaat dit er natuurlijk anders uit zien. Voor veel Nederlanders hun eerste looping coaster. Maar is het daarom een topper? misschien binnen het park, maar daarbuiten is de baan in elk opzicht overtroffen (naast dat exact dezelfde baan al in genoeg andere parken staat). J&D zou je als subtopper kunnen zetten. Denk dat iedereen het er wel mee eens is dat het een fantastische baan is, maar voor de meesten te klein om op te kunnen tegen wodan of Troy. Als je gaat vragen naar goede woodies, wordt J&D inderdaad ook genoeg genoemd, maar lang niet zo vaak als die andere twee.

    Maar ik denk dat vele hier het doel van EP niet zien. Ze proberen een echte familiepark te zijn waar je meerdere dagen op vakantie gaat en volgens hun zelf zijn de 3 topachtbanen (BF, Wodan en SiSta) ook familieachtbanen. Oké, je moet er een bepaalde grote voor hebben, maar het zijn alle 3 banen die uiteindelijk wel mee vallen. Als je dan ook nog eens ziet dat de klant er duidelijk op de eerste plaats staat. Tja, dan kan ik, mijn mening, alleen zeggen; Doel gehaald. De bezoekersaantallen bewijzen dit jaar na jaar.

    Als je dan bv kijkt naar de Talocan in Phantasialand: Schitterend attractie, voor mij echt een topper, maar echt geen familieattractie. Ik heb er al mensen in de wachtrij zien staan die echt bleek weg trokken en op het moment dat ze erin mochten er door liepen of zich omdraaiden. Die zou in EP niet op zijn plaats staan lijkt me. De Black Mamba net van hetzelfde. Gewoon al het station doet het hart van menig jongere al sneller slaan. En die baan: Schitterend.. maar niets voor een echt familiepark.

    Ik kan trouwens niet vergelijken met de Amerikaanse parken wegens nog niet het geluk gehad deze te kunnen bezoeken.
    Sinds wanneer horen thrillseekers en de gemiddelde jeugd niet meer bij de familie? Je ziet dat mensen steeds meer durven. Thrill rides (achtbaan, flatride, whatever) worden steeds populairder. In mijn gesrek met de Direkteur van ETF werd die trend een beetje bevestigd, want ook darkrides worden steeds meer gemengd met thrill of interactiviteit om zo maar herhalingswaarde te creëeren. Een klassieke darkride werkt niet meer, tenzij het aan een IP verbonden is omdat deze voor veel publiek te saai zijn. Op dat vlak blijft EP enorm achter (niet voor niets dat ze in twee thrill-coasters kort na elkaar geinvesteerd hebben bij Wodan en Blue Fire). Nog steeds wordt er heel veel geklaagd bij Zowel de Efteling als bij EP over het gebrek aan thrills zoals Talocan. Phantasialand laat perfect zien dat zoiets in een familiepark kan werken. De attractie is heftig genoeg voor de thrillseekers, en de mensen die er niet op durven krijgen een show. Je ziet vaak genoeg mensen die er toch even blijven staan om toe te kijken. Ook dit park trekt de laatste jaren de kaart van iets meer thrill om dat gebrek te compenseren, maar blijft aan de familie denken met goede shows en kleinere attracties (Tartüff, Tikal, Raik,..). Na FLY verwacht ik ook daar weer een investering voor de familie.

    Veel tekst in de post, maar ik hoop dat het wat inzicht geeft over hoe mijn eerdere posts te interpreteren. Als ik van eigen mening uit ga zet ik dat er meestal ook wel bij (al vergeet ik dat vast wel eens, maar dan corrigeer ik me graag).

    Is EP een fantastisch park? Absoluut!, Hoort het bij de wereldtop? Onmiskenbaar. Zou ik EP aanbevelen als een Must-Do park? Natuurlijk (tenzij het een thrillseeker is, dan zal ik adviseren andere parken eerst te doen). Vind ik persoonlijk dat het park de titel als beste park van Europa verdient: Absoluut niet. Voor mij persoonlijk spelen daar nog zat andere redenen mee, maar als ik daar in een zware minderheid in ben heeft het weinig nut die hier te vermelden, want er valt heel gemakkelijk iets tegenin te brengen omdat het simpelweg op weinig/geen rationaliteit gestoeld is.

  7. #47

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Belgiumcoasterfreak Bekijk Berichten
    EP vertikte het ook jaar en dag om voor Bluefire een achtbaan te bouwen met inversies, want "het volk zat daar volgens hen niet op te wachten en dat was niet het doelpubliek waar ze naar gericht waren".
    Correct me if I'm wrong (en dat zullen velen van jullie mogelijk ook gaan doen), maar ik had altijd begrepen dat de reden voor 'geen banen met inversies' was dat de Mack familie niet te vinden was voor de (traditionele) schouderbeugels.

  8. #48

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dsoffers Bekijk Berichten
    Correct me if I'm wrong (en dat zullen velen van jullie mogelijk ook gaan doen), maar ik had altijd begrepen dat de reden voor 'geen banen met inversies' was dat de Mack familie niet te vinden was voor de (traditionele) schouderbeugels.
    Hmm.. Dat van die schouderbeugels heb ik ook wel vaker gehoord, maar het één sluit het ander natuurlijk niet uit. Maurer had al inversiebanen zonder schouderbeugels en nog véél langer daarvoor hat schwarzkopf dat al. Al ben ik benieuwd of iemand hier weet hoe het precies zit.

    In elk geval heeft de ontwikkeling van een looping coaster duidelijk vruchten afgeworpen, want dat type baan (ik geloof dat Mack het hun "Mega Coaster" noemt) gaat als zoete broodjes over de toonbank. Dit was misschien wel hun grootste succes sinds the wilde muis.

    @Belgiumcoasterfreak: Ik had even over je post heen gelezen. Ben zelf nog niet in Orlando geweest (schande schande), maar in principe ligt ook dat aan de oostkust. In mijn ervaring zijn de Verenigde staten zeer aangenaam (zowel qua parken als qua volk) zo lang je maar niet in de oostelijke regio zit. Ik hoop dat Orlando daar toch ietwat uitzondering op gaat zijn, maar tot nu toe: Geef mij maar het midden (maakt niet uit of dat noord of zuid is) of het westen
    Laatst gewijzigd door coasterfrenzy; 11-08-17 om 13:35.

  9. #49

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dsoffers Bekijk Berichten
    Correct me if I'm wrong (en dat zullen velen van jullie mogelijk ook gaan doen), maar ik had altijd begrepen dat de reden voor 'geen banen met inversies' was dat de Mack familie niet te vinden was voor de (traditionele) schouderbeugels.
    Dat staat ook in het boek van Mack(naam van het boek weet ik niet meer) zelf dacht ik.

  10. #50

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik vind het wel erg dat als je het niet op EP hebt, je meteen wordt weggezet als 'dat is jouw mening, geen feit'. Pardon, als jij zegt dat EP een toppark is met topattracties is dat ook jouw mening en geen feit. Beetje respect voor elkaar aub. Ik heb na mijn laatste bezoek een eerder negatief tripreport over het park geschreven (negatief is ook al veel gezegd, gewoon mijn mening en indrukken) en kreeg heel wat over me heen omdat ik het geen top park vind. Of dan krijgen je dingen te horen als "och ja die vind EP maar niks dus die zijn mening kunnen we niet serieus nemen".

    Dit topic bewijst alweer dat je over EP geen discussies kunt hebben omdat de fanboys je mening als foutieve argumenten wegzetten...

  11. #51

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Ik vind het wel erg dat als je het niet op EP hebt, je meteen wordt weggezet als 'dat is jouw mening, geen feit'. Pardon, als jij zegt dat EP een toppark is met topattracties is dat ook jouw mening en geen feit. Beetje respect voor elkaar aub. Ik heb na mijn laatste bezoek een eerder negatief tripreport over het park geschreven (negatief is ook al veel gezegd, gewoon mijn mening en indrukken) en kreeg heel wat over me heen omdat ik het geen top park vind. Of dan krijgen je dingen te horen als "och ja die vind EP maar niks dus die zijn mening kunnen we niet serieus nemen".

    Dit topic bewijst alweer dat je over EP geen discussies kunt hebben omdat de fanboys je mening als foutieve argumenten wegzetten...
    Euh, lees dan nog eens goed. Je mag van EP vinden wat je wil en ik lees graag goede argumenten tegen. Maar coasterfrenzy laat het na duidelijk te maken dat het zijn mening is en doet alsof heel de pretparken het met hem eens is. 'ik vind' zie ik bijna nergens in zijn posts terug.

    Ik heb respect voor alle meningen, maar het moet duidelijk zijn dat het over meningen gaat en niet over vastliggende feiten zoals coasterfrenzy doet uitschijnen...

    'ik vind dat EP geen toppers heeft': mij hoor je niet, goede opmerking.
    'ep heeft geen toppers' - grootheidswaanzin a la Robb alvey...

  12. #52

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Maar hij moet toch ook niet altijd 'ik vind' gebruiken. Als ik zeg dat EP een slecht park is, is dat duidelijk dat dat mijn mening is.

  13. #53

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik stel enkel wat er in de realiteit gebeurd. Als 45% fan de fans Troy de beste woodie vind, 45% Wodan en de overige 10% andere banen noemen (Geen 100% exacte cijfers uiteraard). Dan is dat moeilijk mijn mening, niet?

    Je kunt dan hooguit stellen dat de inschatting verkeerd is, maar als je er wat polls bij haalt bevestigen die dat beeld wel. (en dan ben ik zo iemand die de polls nog veel verder analyseert dan enkel de eind uitslag. Onbekende parken/banen hebben immers bij voorbaat al een nadeel. Een nadeel dat EP niet heeft. - Als veel mensen baan X nog niet bereden hebben, kan die nog zo goed zijn, hij zal nooit hoog scoren).


    Ik heb het nooit over individuele meningen gehad, en zelfs al meermaals gezegd dat dat iedereen vrij staat, maar als je objectief iets wilt meten (in dit geval of een baan een topper IS) dan wordt de waarheid/norm gevormd door de meerderheid van de stemmen. Dat is nu eenmaal hoe de wereld werkt.

    Anders gezegd: Kun je daadwerkelijk spreken van een tophit als de betreffende plaat de wekelijkse top 100 niet haalt? In geen enkel land? Dan kan het misschien de beste verkopende plaat van die artiest tot dan toe zijn, het is in geen enkel ander opzicht geen tophit. Net zoals veel attracties van EP enkel binnen het park een topper zijn, maar daarbuiten niet. (en dan heeft EP nog het voordeel van een groot en bekend park te zijn waar iedereen al geweest is, dus zouden ze in polls, of fora gesprekken veel gemakkelijker stemmen moeten krijgen dan kleine, onbekende parkjes, toch lukt dat blijkbaar niet - dit is een effect dat je in de muziekwereld veel minder hebt omdat zich dat makkelijk verspreid via Social Media, Radio of Youtube, je hoeft de artiest niet live te hebben meegemaakt om de plaat te kennen).

    Maargoed. Je hebt ook mensen die van mening zijn dat de aarde plat is, terwijl ook dat bewezen is dat het niet zo is.

    Andersom zal ik moeten erkennen dat Europa absoluut een top park is (heb ik ook nooit anders gedaan), maar ik stel wel mijn mening dat ik het persoonlijk niet hét beste park van Europa vind.

    Geloof me: Als je enkel mijn ruwe mening over het park wilt, zouden mij posts er hier héél anders uit zien.

  14. #54

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Maar hij moet toch ook niet altijd 'ik vind' gebruiken. Als ik zeg dat EP een slecht park is, is dat duidelijk dat dat mijn mening is.
    Coasterfrenzy maakt hierboven duidelijk dat hij inderdaad volgens hem 'voor de meerderheid' spreekt. Dus je uitleg gaat niet op.

    André, zeg gewoon wat je zelf vind en laat die uitleg over awards (die we allemaal vaak uitleggen vanwege hun slechte uitvoering) en alles wat je denkt te weten van de 'gemeenschapelijke mening' achterwege. Het maakt het forum, dat dient voor puur persoonlijke meningen, er niet interessanter op.

  15. #55

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Moderator warning: Nuanceer in je posts wat duidelijk je eigen mening is en wat feiten zijn zoals uitgelegd in forumrichtlijn C.11 . Op die manier is het voor iedereen duidelijk wat je precies bedoelt.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Als ik zeg dat EP een slecht park is, is dat duidelijk dat dat mijn mening is.
    Nee, dan plant je het feitelijk neer als een feit.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  16. #56

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Coasterfrenzy maakt hierboven duidelijk dat hij inderdaad volgens hem 'voor de meerderheid' spreekt. Dus je uitleg gaat niet op.

    André, zeg gewoon wat je zelf vind en laat die uitleg over awards (die we allemaal vaak uitleggen vanwege hun slechte uitvoering) en alles wat je denkt te weten van de 'gemeenschapelijke mening' achterwege. Het maakt het forum, dat dient voor puur persoonlijke meningen, er niet interessanter op.
    Laten we dan meteen alle feiten weg gooien. Dan vind ik bij deze dat Silverstar 10KmH gaat en een Big Apple wel minstens 200 moet gaan.

    Natuurlijk zijn veel polls slecht uitgewerkt, maar daar hou ik rekening mee. (misschien heb ik wel een fetisj met statistiek, wie weet). Daarnaast zijn er ook zat polls die wel degelijk gekeken hebben naar de ervaring van de invuller. Daarbij zijn de uitslagen een pak interessanter (eigenlijk zou ik zelf zoiets nog wel eens in elkaar willen steken, maar daar zit nogal veel werk in).

    Je kunt je zelf vast nog wel een poll herinneren waarin gevraagd werd of Silver Star Top of Flop was. Vervolgens waren de enige opties die je daadwerkelijk kan aanvinken Top of Flop. Ik denk dat dit meteen ook één van de slechts uitgewerkte polls is die ik ken. (want natuurlijk is geen enkel baan ooit écht flop).

    Nu kun je tevreden zijn met het eindresultaat: Silverstar = Top.

    Of je gaat de begrondingen lezen en dan zie je dat er toch wel opvallend veel mensen voor Top gekozen hebben. Niet omdat ze de baan daadwerkelijk top vinden, maar vooral omdat het ook geen echte flop is. (zoals ik al zei: geen enkele baan is echt flop).

    Wat heb je dan als genuanceerde uitslag van zo een poll: Dat de baan eigenlijk heel erg gemiddeld is. Naar eigen interpretatie zou je iets boven of iets onder gemiddeld mogen zeggen, suit yourself.

    Gemiddeld is per difinitie niet een Topper.

    Je wilt mijn eigen mening, die start hier: Een flut baan! Als zelfs EP zelf op Facebook al toegeeft dat de baan eigenlijk voor het mooie te traag is, doet deze niet wat hij moet doen. Na door elkaar geschud te zijn in de eerste bocht is het uitbollen van de ene camelback die niets doet naar de andere. Dan is er een turnaround waarbij er eigenlijk ook niets spannends lijkt te gebeuren en net als de baan op het punt staat wat airtime te gaan maken wordt deze - wederom - kapot geremd, waarbij enkel de Slinger op het einde een leuke verfrissing is (meer van dat)

    Kudos voor het park dat ze na een paar jaar de remmen wat minder straf hebben gezet (zo lijkt het toch) waardoor je helemaal achterin nog wel iets van Airtime voelt, maar dan nog verbleekt dat in het volstrekte niets met de grote banen die EP daarna nog gebouwd heeft (wodan, Blue Fire). Maargoed, ik kan best begrijpen dat veel mensen de hoogte en de snelheid nog interessant vinden. Ik doe dan toch liever een Dive Coaster. Dan wordt er veel meer uit de hoogte gehaald (zonder dat die noodzakelijk hoog hoeft te zijn) en is het ook na de drop niet saai uitbollen tot dat één kick-ass slinger op het einde je weer wakker maakt.

    En WTF Familiebaan? Zo een baan als deze zet je niet voor de hele familie, want door de hoogte durft uiteindelijk de helft er toch niet in. Dan hoef je qua insiteit daar ook geen rekening mee te houden lijkt me zo.

    Einde eigen mening.

  17. #57

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yelle8 Bekijk Berichten
    Nee, dan plant je het feitelijk neer als een feit.

    Genoeg mensen gaan wel verstaan dat het om een mening gaat en niet over een feit. Zeker als je over pretparken/achtbanen spreekt is het nogal overduidelijk dat spreken over goed of slecht nogal subjectief is. Daarom ga ik niet 'ik vind' gaan gebruiken omdat sommigen daarover muggenziften.

    Het valt wel op hoe nijdig er wordt gereageerd op degenen die EP niet of verre van top vinden. De EP fanboy clique gedraagt zich als een bende getuigen van Jehova's die iedereen die niet akkoord is probeert te bekeren of als 'minderwaardig' probeert af te schilderen. Het was natuurlijk te denken dat dit topic ging ontaarden in dit soort geraaskal omdat elke post over EP die niet positief is wordt aangevallen door hun fanboys. Ik zou zeggen, check mijn tripreport maar van een paar jaar geleden maar ja... dat is weg. Gebeurde precies hetzelfde.

    Het ligt bij sommigen blijkbaar héél gevoelig dat er toch een pak meer mensen zijn die EP niet top vinden dan ze zelf denken. Want zeggen dat EP top is, daar zal niemand ooit komen eisen dat je 'ik vind' moet gebruiken.


    Laatste wat ik hier in dit topic nog te zeggen heb. Als iemand problemen heeft met mijn uitlatingen stuurt die maar een PM.
    Laatst gewijzigd door Phadd-F; 11-08-17 om 16:44.

  18. #58

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Zeg, waarom is iedereen bezig over Europa-Park? Het is toch overduidelijk dat het plezantste land, dus ook dat van Europa en zo dus ook het beste pretpark, in Lichtaart ligt?



    Nee, toffe discussie met inhoudelijke veel verschillende argumenten en meningen. En zoals altijd, als iedereen wat water bij de wijn doet dan zien jullie dat er inderdaad verschillen zijn, maar dat deze ook ontzettend klein zijn.

    Laten we het zo stellen:
    Voor sommigen is Europa-Park het beste park van Europa, voor sommigen niet.
    (Ja, dit is een feit, dat hebben jullie in de vorige posts allemaal bewezen )

  19. #59

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
    Nee, toffe discussie met inhoudelijke veel verschillende argumenten en meningen. En zoals altijd, als iedereen wat water bij de wijn doet dan zien jullie dat er inderdaad verschillen zijn, maar dat deze ook ontzettend klein zijn.
    Ook dit vind ik feitelijk bewezen door de leden van dit forum ;-)

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •