X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Is Europa-Park het beste attractiepark van Europa?

Stemmers
35. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja

    21 60,00%
  • Nee

    14 40,00%
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 59
  1. #21

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Aan ignare en Tom ( en andere mensen die juist naar America geweest zijn)

    Kan Europapark zich meten met parken in orlando of aan SF- parken?
    De beste parken die ik in de States al gedaan heb - Six Flags Fiesta Texas/over Texas, Dollywood, Silver Dollar City, Holiday World en Canada's Wonderland - zitten nog steeds ver achter EP en tal van andere Europese parken in mijn lijstje. Ik vind operations extreem belangrijk en die zijn in Amerika bijna nergens goed, dusja...

  2. #22

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    De beste parken die ik in de States al gedaan heb - Six Flags Fiesta Texas/over Texas, Dollywood, Silver Dollar City, Holiday World en Canada's Wonderland - zitten nog steeds ver achter EP en tal van andere Europese parken in mijn lijstje. Ik vind operations extreem belangrijk en die zijn in Amerika bijna nergens goed, dusja...
    In de Amerikaanse parken die je noemt zijn de operations toch ook nergens slecht te noemen?

    Voor mij zit EP ver onder het niveau van Amerikaanse toppers.

    Neem nu Disneyland Anaheim. Die hebben toch een indrukwekkende lijst attracties waarvan EP alleen maar kan dromen. Carsland en Indiana Jones zijn 2 van de beste attracties ter wereld voor mij, en dan heb je nog een hele waslijst topattracties.

    Of neem Universal Orlando. EP heeft geen enkele attractie die nog maar in de buurt komt van Spiderman, Harry Potter of Popeye. En ook daar weer komt er nog een hele waslijst toppers bij.

    En volgens mij kan je niet zeggen dat die parken thema verwaarlozen... En de operations zijn er wat mij betreft ook goed.

    Dus nee, voor mij haalt EP absoluut niet dat niveau.

  3. #23

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door siroccofreakske Bekijk Berichten
    In de Amerikaanse parken die je noemt zijn de operations toch ook nergens slecht te noemen?
    Ik vond Silver Dollar City en vooral Dollywood net perfecte voorbeelden van hoe het niet moet... De wachtrij voor Lightning Rod werd enkel en alleen gecreerd door het extreem trage dispatchen van die ene trein, welke genoeg zou geweest zijn mochten ze snel werken. 5-6 minuten om een trein te laten vertrekken is gewoon pure waanzin. Ook bij andere achtbanen waar wel twee treinen opstonden heb ik ze er nooit in zien slagen de eerste te dispatchen voor de andere in de remmen stond te wachten... Zelfde voor Silver Dollar City (met uitzondering van Powder Keg, maar die reed niet met al zijn treinen).

  4. #24

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    5 minuten voor Lightning rod?? Dat hebben wij echt enkel gezien als er problemen waren, maar verder was dat steeds behoorlijk snel. En bij EP zijn er toch ook zat attracties waarbij je doorgans een tijdje stil staat in de remmen (Matterhorn, Bob, MIR, Poseidon, SiSta,..) Dus dat vind ik wel een héél krom vergelijk.

    Nu waren we zeker niet op een druk moment in de States, dus het doorwerken was inderdaad niet overal optimaal, maar wanneer we over EP capaciteit spreken hebben we het meestal vooral over EuroSat, maar daar heb ik het dan ook weer vaak genoeg gezien dat ze de beugels simpelweg niet controleren, iets dat in Amerika echt Not-Done is (en waarvan het me verbaasd dat het hier gebeurd).

    Trouwens. Of een trein stil staat in de remmen is sowieso geen realistisch vergelijk, want dit hangt in eerste instantie vooral van het design van de baan af. De meeste banen zijn er niet op ontworpen dat een trein direct door het station in kan schuiven.

    Voorbeeld: Dispatch tijd is in de ideale situatie 40 seconden. Rittijd is 90 seconden. Dan ga je toch écht 10 seconden in de rem stil moeten staan. In realiteit mag je voor in- en uitstappen heel wat meer rekenen dan 40 seconden, waardoor ook de (potentiele) tijd in de remmen langer wordt. (40 seconden is enkel realistisch als je een apart uitstapstation hebt en geen rekening hoeft te houden met het weg leggen van baggage).

  5. #25

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    5 minuten voor Lightning rod?? Dat hebben wij echt enkel gezien als er problemen waren, maar verder was dat steeds behoorlijk snel. En bij EP zijn er toch ook zat attracties waarbij je doorgans een tijdje stil staat in de remmen (Matterhorn, Bob, MIR, Poseidon, SiSta,..) Dus dat vind ik wel een héél krom vergelijk.
    Die banen hebben allemaal meerdere treinen. Die tweede avond in Dollywood waren de dispatches van Lightning Rod gewoon een schande, daar was heel de groep waar ik mee liep het eens... Een baan van normale lengte met twee treinen moet gewoon zijn tweede trein op tijd kunnen dispatchen, en dat kunnen ze er niet, punt.

    Ik heb het in EP niet enkel over Eurosat, elke dispatch verloopt er botersoepel... In Amerika was dat dicht bij nul. (al deden ze in SFFT wel hun best).

  6. #26

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik vind nu toch ook niet dat je de vraag of een park zich kan meten met een ander enkel kunt beantwoorden door rekening te houden met de operations. Zulke keuze moet je maken o.b.v. een mix van factoren en daarin speelt het attractie-aanbod een grote rol. En dan vind ik ook toch wel dat parken als Islands of Adventure (Universal), USA Disney-parken, Dollywood en Silver Dollar City hoger tot veel hoger scoren dan Europa-Park.

  7. #27

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Klopt, maar slechte operations zijn wel één van mijn grootste frustraties tijdens een pretparkbezoek.
    Vlotte operations zorgen voor een aangenamere beleving.
    Kijk maar na: de meeste parken die we niet zo aangenaam vinden, hebben vooral slechte operations.
    Of, anders gezegd: als je nergens moet aanschuiven, is elk park leuk.

  8. #28

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimvg Bekijk Berichten
    Of, anders gezegd: als je nergens moet aanschuiven, is elk park leuk.
    Ga eens naar een park als Geiselwind op een kalme dag en weet me dan te zeggen of dat een leuk park is. Ik weet het antwoord al. Natuurlijk is de vergelijking met EP ver af maar ik bedoel ook maar dat goede/vlotte operations heus niet het enige criterium kan zijn om een park als top te beschouwen.

  9. #29

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door siroccofreakske Bekijk Berichten

    Neem nu Disneyland Anaheim. Die hebben toch een indrukwekkende lijst attracties waarvan EP alleen maar kan dromen. Carsland en Indiana Jones zijn 2 van de beste attracties ter wereld voor mij, en dan heb je nog een hele waslijst topattracties.

    Of neem Universal Orlando. EP heeft geen enkele attractie die nog maar in de buurt komt van Spiderman, Harry Potter of Popeye. En ook daar weer komt er nog een hele waslijst toppers bij.

    En volgens mij kan je niet zeggen dat die parken thema verwaarlozen... En de operations zijn er wat mij betreft ook goed.

    Dus nee, voor mij haalt EP absoluut niet dat niveau.
    Ok , We weten dat EP geen goede banen heeft(merendeel zegt het hier). Maar het is niet alleen attracties(ok, misschien maar laten we algemeen bekijken e) ook e . Vallen ze dan bij de rest zover achter?

  10. #30

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Ga eens naar een park als Geiselwind op een kalme dag en weet me dan te zeggen of dat een leuk park is. Ik weet het antwoord al. Natuurlijk is de vergelijking met EP ver af maar ik bedoel ook maar dat goede/vlotte operations heus niet het enige criterium kan zijn om een park als top te beschouwen.
    Ik vond Geiselwind zo slecht nog niet...

  11. #31

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Ik snap Wim wel.

    Als de operations goed lopen, maakt het niet veel uit, maar als ze slecht lopen kunnen ze je dag verzieken. Van écht slecht lopende operations hadden we dit jaar in Amerika geen last voor hele parken, wel bij sommige attracties (topper: Georgia Cyclone). Hier in Europa kennen we natuurlijk ook wel parken waarbij dit in het hele park zo is.

    Europa Park heeft lang op de Operations ingezet, omdat ze de attracties natuurlijk ook will verkopen aan andere parken. Daarbij zijn ze uitgegaan dat capaciteit van belang is, maar plaatsten ze attracties die slappe hap zijn qua beleving (Bob, Matterhorn, etc.). Bij Blue Fire hebben ze eindelijk begrepen dat juist die ervaring van belang is om een attractie te verkopen. Daar hebben ze voor het eerst ook theming van hoog niveau geplaatst. En kijk: het werkt, die dingen verkopen nu met de massa's.

    Voor een park is het uiteindelijk zo dat een hogere capaciteit ook meer geld kost (meer onderhoud, meer personeel etc.) Voor EP is het nogal gemakkelijk omdat ze (bijna) alles zelf fabriceren, maar voor anderen kost zo'n attractie en onderhoud meteen veel meer (vaak het dubbele). Dan heb ik veel meer respect voor een park dat goede operations heeft, ondanks de prijs die er aan hangt, dan voor een park dat de operations bij wijze van spreken gratis krijgt.

    Daarnaast is dit ook écht niet waar een gewone bezoeker op let, tenzij het zó slecht is dat het je dag vergalt. Maar 100 personen meer of minder per uur op een baan van 1200 gaat een truus uit delft écht niet van wakker liggen, die komt voor de goede attracties. En juist de parken met hele slechte operations, maar met goede attracties bewijzen dat mensen daar ook voor terug komen, ook al vallen de operations tegen.

  12. #32

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Ga eens naar een park als Geiselwind op een kalme dag en weet me dan te zeggen of dat een leuk park is. Ik weet het antwoord al. Natuurlijk is de vergelijking met EP ver af maar ik bedoel ook maar dat goede/vlotte operations heus niet het enige criterium kan zijn om een park als top te beschouwen.
    Het is niet de enige factor, maar wel een belangrijke. Het komt neer op klantvriendelijkheid en daar draait het ook om: de klant zo weinig mogelijk laten wachten en niet overtollig veel fastpasses verkopen vind ik een mooi symbool naar de klant toe.

    Qua attracties en thema wint EP het in ieder geval ook van de Amerikaanse parken die ik al deed, maar daar is het verschil kleiner. Daarom dat ik de Operations (waar het verschil in kwaliteit het grootst is) als het voornaamste voorbeeld nam.

  13. #33

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Aan ignare en Tom ( en andere mensen die juist naar America geweest zijn)

    Kan Europapark zich meten met parken in orlando of aan SF- parken?
    Kan EP zich meten aan de parken in Orlando...

    Gho, daar vraag je iets.
    Ep is gewoon een totaal ander park dan de parken daar, en vooral met de Universal en Disney-parken. Ep is voornamelijk een park met erg veel familieattracties in elke zone, zonder noemenswaardig verhaal/achtergrond/... De gemiddelde bezoeker vindt dit ook meer dan oké, en heeft er geniet aan om zoveel mogelijk attracties te scoren op een dag/twee dagen. In de Universal parken en Disneyparken vind je geen gigantische waaier aan molentjes en boottochtjes, maar wel allemaal attracties die van ervaring verschillen. Natuurlijk zijn er veel minder attracties, maar ze zijn ook een pak grootser aangepakt. In Ep ga ik naartoe met in het achterhoofd om te genieten van een weekendje met vrienden, zonder de attracties te nemen als 'must-do'. De attracties zijn er allesbehalve slecht, maar geen enkele achtbaan, darkride, molen of waterattractie verbaast mij zo enorm dat ik sta te springen van enthousiasme. In de Universal parken en Disneyparken heb ik dit bij meerdere attracties toch wel gehad, bij drie in het bijzonder (later meer hierover in de TR's ). Dat heeft Ep nog nooit geflikt bij mij, en daar verschilt Ep ook het meest met de parken in Orlando. Dit geldt ook niet enkel op vlak van attracties, maar ook op vlak van theming. Ep is mooi gemaakt, maar is écht niks in vergelijking met wat Universal of Disney weet te creëren in hun parken.

    Ep zelf dan. Vind ik het het beste park van Europa? Hmm... Ja & neen eigenlijk. Ja omdat ik mij geen enkel bezoekje kan herinneren waarbij ik mij niet geamuseerd heb. De sfeer die er hangt is onbeschrijfbaar en weet mij altijd wel blij te maken. Gaande van de hilarische kampeeravonden op de camping, de marginale attracties die al lang op de sloop zouden moeten (I'm looking at you sneeuwvlokje) maar waar ik mij wel kostelijk in amuseer... Op dat punt is het echt voor mij het park met dé beste ervaringen tot dusver. Maar Ep is verre van perfect. Puur op vlak van rides is een Phantasialand of een Port Aventura zovele beter voor mij persoonlijk. Ook qua theming scoor ik het park minder dat vorige twee Europese spelers. Ik vind hun thematisering schattig, maar om nu de mierenneuker uit te hangen: het neemt mij nooit weg naar alle verschillende landen van Europa. Daarvoor is het te simplistisch aangepakt en ook wat te 'cheap'. Een Disneyland Parijs is daar echt een pak beter in, waarbij ik Frontierland één van de beste themagebieden vind van Europa.

    Wat ik dan wel het beste park vind van Europa? Laat ik het er gewoon bij houden dat ik een gulzigaard ben: ik vind er verschillende evenwaardig aan elkaar, elk met verschillende pro's en contra's . Of gewoon: Ik heb geen idee .

  14. #34

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Bedankt voor het uitgebreide antwoord, Tom en Ignace (en andere) .

    Eigenlijk kan Europapark zich niet echt meten met de grootste players maar dat hang af van u eigen ding( wat je belangerijk vind? Op Europees vlak behoren ze tot de beste. Maar tegen Amerka kan Europa Park niet op...

  15. #35

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Aan ignare en Tom ( en andere mensen die juist naar America geweest zijn)

    Kan Europapark zich meten met parken in orlando of aan SF- parken?
    Ik zou zeggen: Volstrekt niet met Orlando, maar wel met Six Flags.

    EP heeft enorm veel attracties, maar het aanbod is onevenwichtig en dat is eigenlijk de enige overeenkomst met de amerikaanse parken. Waar EP een gebrek aan toppers heeft, hebben amerikaanse parken parken vooral veel thrills en hele grote attracties staan, maar juist weer vrij weinig voor de familie. (uitgezonderd Disney).

    Qua Theming is het niveau van EP niet beter dan van een gemiddeld Six Flags Park (voor de verduidelijking: La Ronde, SFA en SFGAd zijn ook ondermaats naar SF normen) Je kunt het vergelijken met parken als SFGAm, SFOT en SFFT. Net als EP hebben ze enkele zones die heel goed afgewerkt zijn, maar ook zones waarbij de theming nergens op trekt. Ga je naar parken als die van Disney, Universal, Dollywood of Silver Dollar City dan valt EP eigenlijk op dat vlak al een beetje in het niet.

    Operations lopen in EP misschien iets beter, maar dat merk je écht alleen als je er heel zwaar op gaat letten. De gemiddelde gast gaat het verschil niet merken. Je hebt hier in Europa inderdaad parken die bewust traag werken om veel Fastpassen te kunnen verkopen, maar dat heb je in Amerika eigenlijk alleen aan de oostkust (SFGAd op kop) en zelfs dan is het effect niet zo ernstig als bijvoorbeeld Thorpe. Pak je de meer normale amerikaanse parken zie je dat daar ook niet gebeuren. (bij een park als Silver Dollar City of Dollywood hebben fastpasses doorgaans ook weinig tot geen nut).

    Wellicht dat EP daarom zo goed scoort bij Amerikanen die het bezoeken: Het park is in veel opzichten opgezet als in Amerika, met uitzondering van het gebrek aan toppers.

  16. #36

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Wellicht dat EP daarom zo goed scoort bij Amerikanen die het bezoeken: Het park is in veel opzichten opgezet als in Amerika, met uitzondering van het gebrek aan toppers.
    Coasterfrenzy, vergeet vooral niet af en toe te nuanceren... Je post steeds opnieuw dat EP geen toppers heeft, terwijl ik en vele anderen dat wel vinden. Het is eigen mening en geen verplicht gegeven dat je moet vinden dat EP 'geen toppers' heeft...

    Zeuske, zoals ik al zei: persoonlijk vind ik dat EP de vloer aanveegt met alle parken die ik in de States bezocht.

  17. #37

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    ...dat EP geen toppers heeft...
    Voor zover mijn mening daaromtrent iets toevoegt: Volgens mij staan er in Europa-park makkelijk meer dan tien attracties die wanneer je ze in een B-klasse park zou plaatsen jarenlang de top-attractie zou zijn van het park. Dat was toch mijn initiële indruk toen ik EP bezocht: "Hier staat wat die ene topper zou zijn in een lokaler en kleinschaliger park, maar dan een stuk of tien keer."

    In parken uit rang A gaat die redenering voor mij niet op: daarvoor zijn de toppers van EP net iets te sub-top.

  18. #38

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Coasterfrenzy, vergeet vooral niet af en toe te nuanceren... Je post steeds opnieuw dat EP geen toppers heeft, terwijl ik en vele anderen dat wel vinden. Het is eigen mening en geen verplicht gegeven dat je moet vinden dat EP 'geen toppers' heeft...
    Ik baseer me hierbij meer op algemene mening, niet mijn persoonlijke. De enige topper die je in EP zou kunnen noemen is Wodan. Als je binnen de community gaat vragen wat de beste woodie van Europa is, dan krijg je steevast Troy of Wodan als antwoord. Er zijn natuurlijk altijd mensen die nog andere banen als voorkeur opgeven, maar deze twee zijn de meest genoemde. En dan kun je niet ontkennen dat het wel heel ironisch is dat EP in één adem met een kinderpark wordt genoemd, niet?

    Alle andere attracties zijn hooguit toppers binnen het park zelf, maar niet op Europees niveau en al zeker niet wereldwijd gezien. SiSta is al lang voorbij gestreefd door Shambhala (die ik zelf nog niet bereden heb) en was eigenlijk voor de opening al voorbij gestreefd door Expedition GeForce (alhoewel er ook hier heel lang sprake was van een soort 50-50 effect waarbij het wederom op valt dat EP in één adem genoemd wordt met een kinderpark en de club voor EGF toch groter leek te zijn dan die voor SiSta).

    Eventueel zou je in dit lijstje nog Blue Fire kunnen noemen, maar eigenlijk hoor je die naam enkel bij Fanboys vallen en is ook deze baan al lang voorbij gestreefd door zo ongeveer elke Intamin launch baan ooit. Wél zou je de laatste inversie van deze baan als Europese topper mogen bestempelen, want die wordt toch wel vaak genoemd als het om goede inversie-elementen gaat. Daarnaast is de baan al lang gedegradeerd tot een standaardmodel dat nog in minstens twee andere Europese parken staat en nog diverse parken daarbuiten.

    Voor een park dat claimt meer dan 100 attracties te hebben zijn drie attracties die héél discutabel tot de top behoren nu niet bepaald veel, waardoor je toch best mag stellen dat het park daar een behoorlijk gebrek aan heeft.

    Ter vergelijk de Efteling worden Fata Morgana, Droomvlucht, villa volta en Baron veel genoemd. Dat zijn er al 4 op véél minder attracties. Discutabel daar zijn nog J&D en DVH.

    Six Flags Parken hebben stuk voor stuk toppers in huis. En als het dat niet is dan toch wel op zijn minst iconische banen die wereldwijd gekend zijn. Neem El Toro. Ik vind er persoonlijk een ongeinspireerde flutbaan, maar ik kan niet ontkennen dat de baan tot de wereldtop hoort. EP heeft dat simpelweg niet, hooguit voor Duitsland of Europa en zelfs dan is het zeer discutabel.

    Dat ligt overigens niet persé aan Mack, want ik denk niet dat er iemand zal ontkennen dat Helix een top baan is.

    Het zelfde lijstje kun je ook maken als het op theming aan komt, maar ook als je er wat rationeel heen gaat kijken zie je enkel kleine stukjes die goed gethemed zijn, maar enige samenhang of totaalafwerking ga je nergens terug vinden.

  19. 10-08-17, 10:13


  20. #39

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Dat was niet mijn bedoeling om zoveel response te hebben...

    Ik wou gewoon weten ofdat het beste pretpark van Europa iets te betekenen heeft, mocht het in Amerika liggen? Orlando of SF of een ander groot park. Op het totaal pakket dan wel ( dus alles niet alleen de attracties.

    Ignace heeft me daar een duidelijk antwoord op geven(van de parken die hij al gedaan heeft. En Tom heeft gezegd dat jij het niet kunt vergelijken... Met SF of Orlando Dat EP meer familiegericht is?

  21. #40

    Re: [Poll] Europa-Park het beste Europese pretpark?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Dat was niet mijn bedoeling om zoveel response te hebben...

    Ik wou gewoon weten ofdat het beste pretpark van Europa iets te betekenen heeft, mocht het in Amerika liggen? Orlando of SF of een ander groot park. Op het totaal pakket dan wel ( dus alles niet alleen de attracties.

    Ignace heeft me daar een duidelijk antwoord op geven(van de parken die hij al gedaan heeft. En Tom heeft gezegd dat jij het niet kunt vergelijken... Met SF of Orlando Dat EP meer familiegericht is?
    Als je het zo stelt:

    Amerika is heel erg Thrill gericht. Een park als EP werkt daar alleen als kiddy park, dus zeker niet op het formaat dat EP nu heeft. EP heeft ook veel darkrides, iets dat (helaas) in USA ook niet werkt, tenzij je er een IP aan kunt hangen (Disney, Universal) of als het interactief is (en zelfs dan met moeite zonder IP). Het gemis aan IP's maakt dat EP in USA nooit zo groot had kunnen worden of al lang failliet was geweest.

    Dat zegt echter niets over het niveau of het goed/slecht zijn van het park, maar meer over de cultuur zoals die in Amerika is. Er zijn behoorlijk veel parken in Europa die in Amerika nooit zouden hebben gewerkt.

    Dat is op zich ook niet iets slechts. Het cultuurverschil maakt dat het de moeite is om naar daar te gaan en andersom. Dit geeft de charmes aan zo een trip.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •