X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 8 van de 8

Draadweergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    [TR] Puy du Fou wo. 19 juli 2017

    https://www.youtube.com/watch?v=6x_MsrSU7fk “Raveleijn, zal ik ooit, zal ik ooit, zal ik ooit …?” Natuurlijk niet, want bij elke vertoning ervaar ik dezelfde diepgang als die van een gestrande, lek gelopen gummiboot bij laag water, m.a.w. ‘NIET ZO DIEP’.

    Raveleijn is bovendien zo’n show zonder ook maar één nanoseconde humor. Wanneer de zoekende vaderfiguur om z’n kinderen roept, kan ik me zelden bedwingen om binnensmonds of buitensmonds de oer-Nederlandse namenlijst iets of wat te actualiseren: “Achmed, Redouan, Mohammed!”

    Een parkbus bracht ons die grijze woensdagochtend van parking F naar de parkingang. HINT 1: Ga indien goed te been liever te voet. Dan heb je meer kans om de weg terug te vinden in het G-I-G-A-N-T-I-S-C-H-E en gratis parkingcomplex. De omgekeerde bewegwijzering zal je niet helpen en de parkings staan niet op het parkplan afgebeeld.



    Een aangenaam neveneffect van Raveleijn is de gratis entrée voor Efte-abonnees in Frankrijks meest bezochte park na de Disney’s. Na kastje-en-muur deel zoveel deze zomer, waren we ruim 40 minuten na het parkeren, eindelijk binnen in het Grand Parc du Puy du Fou (PdF).

    Dwangmatige planners hebben een vette kluif aan PdF. Hoorbaar en leesbaar wordt duidelijk gemaakt dat het onmogelijk is om op één dag alle verschillende voorstellingen bij te wonen. Ik moest daarenboven ook nog met deze randvoorwaarden rekening houden:
    - 1° De twee rotverwende kinderen keken niet echt uit naar een park zonder rides. Daarom focuste ik op shows met vermoedelijk meer actie en minder drama. Dank aan Youtube.
    - 2° Mijn vrouw houdt niet van rennen en al zeker niet tegen de klok. We probeerden af en toe naburige voorstellingen bij te wonen.
    - 3° We zouden het niet later maken dan 18:30, want er wachtte ons nog een serieuze avondtrip. Dat laatste betekende al meteen een streep door de afsluitende show Orgues de Feu.



    HINT 2: Gelukkig publiceert PdF elke vooravond online het spektakelschema van le lendemain. En ook op de middelste weekdag verschilt deze van daags voordien.

    De vogelshow Bal des Oiseaux Fantomes (10:30 – 11:05) achteraan het park, haalden we nipt. We waren met andere woorden niet de enige vroege vogels!



    Het verhaal van een Middeleeuwse hofdame die opnieuw tot leven kwam, was ondergeschikt aan het ornithologisch geweld. Wat mij betreft: een voltreffer.



    Kijk eens naar het vogeltje.





    Er werd niet op een vogeltje meer of minder gekeken

    We hielden amper halt in de Cité Médiévale



    … op weg naar de Chevaliers de la Table Ronde (11:30 – 11:47)

    Bij de meeste shows gebeurde het aanschuiven licht chaotisch: geen mooi afgebakende, slangende wachtrijen maar dikke drommen. Qua voordring-gedrag viel het wel mee, qua rookgedrag helaas … Ergens zie je een bord staan “Vanaf hier kan je de show bijwonen”, terwijl de massa zich ook nog tientallen meters voor dat bord uitstrekt. Pas tien minuten voor aanvang van deze ‘kleinere’ riddershow werden de poorten geopend. Kort voor het betreden van de tribune, ging iedereen naar links, terwijl rechts een gelijkaardige trap was. De toezichtster van dienst gaf geen (adviserende) krimp. HINT 3: Wees tegendraads: toen enkele dapperen rechts probeerden, volgden wij ook en bekwamen zo een topplaats bijna vooraan de bühne.

    Een dikke (vogel)pluim voor de enige publieksopwarmer die we die dag zouden zien. Hilarisch hoe hij veiligheidsvoorschriften in verschillende talen en karikaturale klederdracht playbackt. Resultaat: niemand sloeg acht op de regels.



    Er waren eens een Duitser, een Spanjaard en een Italiaan, of zit ik in het verkeerde topic? http://board.pretparken.be/showthrea...=2961#post2961

    Bij de avonturen van Arthur en Merlijn gingen verhaal en spektakel hand in hand. Het onderwatertrucje had ik al eens eerder in een niet nader te noemen show gezien, alleen werd dit nu wel in XL-formaat opgevoerd.



    Een bezoeker net voor ons was aan het klungelen met een betaal-vertaal-koptelefoon. HINT 4: laat dat, de essentie is uit het Frans te begrijpen en wellicht mis je anders een aantal non-verbale geluiden.



    Dit digitaal bord gaf om 11:50 aan dat we de Vikingshow van 12:00 op onze buik konden schrijven. HINT 5: Als dwangmatige planner had ik dit ingecalculeerd en beschikte ik over een plan B. Even ambachten bekijken in Le Fort de L’An Mil om dan vervroegde rust te nemen in het centraal deel van het park. Daar kan je picknicken, spelen, een doolhof of sprookjesbos doorlopen, beestjes bekijken en een spektakelattractie doorlopen met semi-permanente toegang. In die laatste categorie heb je Les Amoureux de Verdun en L’Odysée du Puy du Fou. Eerstgenoemde sprak me weinig aan en de tweede was helaas out of order, zowel op de middag als bij m’n tweede poging in de late namiddag.



    Langdurige storingen, het is niet enkel voor de Vliegende Hollander weggelegd



    Repaire des Enfants is niet zo ruim en bovendien de enige (!) speeltuin van heel PdF.



    We waren alleen in het softe doolhof Labyrynthe des Animaux, dat meerdere uitwegen bood. Weinig dieren hier, behalve enkel gefonteiniseerde exemplaren.



    Le Monde Imaginaire de La Fontaine heeft dan weer niks met waterspuwers te maken. De Denen hebben H.C. Andersen, de Duitsers hebben het broederpaar Grimm, wij hebben Dimitri Bontinck en de Fransen hebben Jean de La Fontaine. Enkele van zijn fabels worden uitgebeeld, maar verwacht hier een niveau dat eerder aanleunt bij Duinrell dan bij de Efteling. Ik meende hier en daar de stem van Gérard Depardieu te herkennen, altijd fijn om achteraf jezelf gelijk te kunnen geven: http://www.lanouvellerepublique.fr/D...-au-Puy-du-Fou



    Wel levende kippen maar geen gouden eieren te zien.



    Is de overmoedige haas uit hetzelfde hout gesneden als de noeste schildpad?



    Een epileptische Sproowkjesboowm

    De lokale groendienst doet uitgedost z’n uiterste best



    …zodat het fraai wandelen is in de Prairie des Animaux



    … op weg naar onze eerste absolute topper, de Vikings. Om 13:00 werden we afgeschrikt door opnieuw een digitale boodschap van volboeking, maar we konden zonder slag of stoot dit spektakelstuk (13:30 – 13:56) bijwonen.



    Geen zinkend maar een opstijgend bootje. Het gekende trucje wist me toch te verrassen (sorry voor de spoiler).

    Ondanks – of dankzij - een overvloed aan speciale effecten en een leger acteurs en figuranten – was dit de show waar ik het verhaal het best kon begrijpen. Enig minpuntje: wanneer Sint Filiberke uit de dood opstaat, zijn de woeste noorderlingen plotsklaps bekeerd tot het christendom. Alle begrip dat PdF het eeuwen durend proces van kerstening moeilijk waarheidsgetrouw kon betrekken in een gedramatiseerd kortverhaal. Maar nu leek het wel alsof de woestelingen schaapachtig beloofden om voortaan geen wapens meer te smeden en zich toe te leggen op de productie van 4-takt-motoren, inbussleutels, gehaktballetjes en liedjeswedstrijd-liedjes.

    De thematisch meest actuele show is te bewonderen op het halfoverdekte plein Bourg 1900, vooraan in het park.



    In dit fraaie decor van de Belle Époque treedt de jeugdafdeling bij wijze van opleiding twee keer daags op. Wij genoten om 14:30 gedurende de volle 9 minuten van hun laatste Ballet des Sapeurs. Een mooie ode aan de stomme slapstickfilms.



    We waren ruim op tijd voor ons volgende doel: Secret de la Lance om 15:30. Voor het eerst werden we al 20 minuten voor aanvang toegelaten. In de tribune werden we tot twee keer toe gestalkt door dezelfde nep-beleefde betaalfotografe. Ik had haar graag teruggejend met de mededelingen dat we haar niet zo publieksvriendelijk park gratis binnen geraakt waren in de derde van mijn negen weken betaald verlof. Maar zo goed is m’n Frans helaas niet.

    Hier heb ik het verhaal, dat echt traag op gang komt, maar half gevolgd. Voldoende om te snappen dat deze keer de Engelsen de slechteriken van dienst waren.



    Een klassiek steekspel werd gevoltigeerd met krak dezelfde stunts die ons twee dagen eerder in Mer de Sable werden voorgeschoteld.

    Wanneer de muur valt, is het hek van de dam. Dat was blijkbaar al veel eerder dan in Berlijn 1989 het geval. Er volgde een orgie van destructie, gekruid met voldoende waaghalzerij en pyrotechniek. Njam!



    Puy du Feu?

    Terug in het middendeel van het park konden we nog de laatste noten op de Grand Carillon aanhoren.



    Meunier, tu dors, gaat dat over die tweede tegengoal van Wales op het EK 2016?

    U hebt wellicht onze laatste hoofdbestemming in PdF geraden: Signe du Triomphe om 17:00, opnieuw achteraan in het park. Ondanks de te verwachten grote drukte voor de ingang, was het stadion voor minder dan 50% gevuld. HINT 6: informeer je op http://www.jaimeattendre.com/parcs-d...nce-puy-du-fou Je wordt er afgeraden om de eerste vertoning van de grote shows bij te wonen en aangeraden om deze later op de dag te doen.

    Op een aantal gebieden overtreft deze show die van de Vikings:



    1° Een ronduit prachtige arena. Wat dat betreft: PdF – Parc Astérix: 1-0. Hoewel, ook hier weer opdringerige betaalfotografen



    2° Wilde en andere dieren als figuranten



    3° Opspattend nepbloed bij de gevechten



    4° Een paardenrace met 4 vierspannen. Ben Hur in ’t echt.



    5° Een misselijkmakende ‘goede christenen’-show. Eerst spot keizer Belisol nog met de Gallische angst voor een vallende hemel, door de zonwering in de arena te activeren. In alle volgende scènes blijken de gevangen Galliërs stuk voor stuk christenen die naar eigen zeggen “Jezus in hun hart dragen”. Een bekeerde militair neemt het voor hen op. Wanneer een leeuw weigert deze gekooide legionair aan te vallen, raakt ook de dompteur van dienst bekeerd.



    Bij mij riep dit herinneringen op aan het moment waarop ik de eerste Narnia-film voor het einde uit de DVD-speler haalde en verving door deze cd https://www.youtube.com/watch?v=1E2MyRsApm0

    No surprise dat op het einde iedereen behalve de stoute keizer bekeerd is tot het enige goede geloof. Het resultaat is een overdosis visvlaggen.



    Vissen 2000 jaar geleden, ik prefereer ze als stinkende attributen om je dorpsgenoten voor de lol mee neer te meppen. PdF – P.A.: 1-1

    We sloten af met de Automates Musiciens om 18:15. Een tiental musicerende poppen komt uit de gevelramen op ‘Le Bourg 1900’ één voor één tevoorschijn.

    Wat geldt voor Mer de Sable geldt geenszins voor PdF: ga hier beter niet heen met te jonge kinderen. Die moeten niet alleen tijdens het wachten geduld uitoefenen, maar ook nog eens tijdens de shows zelf. Ik heb die dag veel gekrijs gehoord, en dat kwam niet louter van vervolgde christenen.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 24-07-17 om 05:59.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •