X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 33 van de 60 EersteEerste ... 23313233343543 ... LaatsteLaatste
Resultaten 641 tot 660 van de 1200
  1. #641

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phantasiastisch Bekijk Berichten
    Als je dat serieus bedoeld dan denk ik dat je ongelijk hebt. Dat zou willen zeggen dat er 5 jaar tussen het dan laatste project - Klugheim - en het nieuwe project - Rookburgh - zou zitten... Ik zie ze echt niet 5 jaar lang geen nieuwe uitbreidingen doen.

    Ik sluit zomer 2019 niet uit. Iets minder optimistisch bekeken denk ik start zomerseizoen 2020.
    Serieus omdat ik precies nog geen hotel zie, ik dacht dat er al lang aan begonnen was, maar deze foto's vond ik in dat opzicht teleurstellend.

    Als het alleen de achtbaan was, dan zou ik ook zeggen deze zomer is optimistisch, maar doenbaar.

    Het argument dat ze 5 jaar lang dan niks nieuws gezetten volg ik ergens wel,.maar nu is het niet enkel een achtbaan en wat horeca. Er komt wederom een wereleldprimeur en een hotel... En met Taron hebben ze ook wel een wereldtopper in huis gehaald. Dan kan je al eens 5 jaar wachten ;-)

    Dus ja, ik hoop dat ik er ver langs zit, maar ik durf zeggen: 2021!

  2. #642

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Vekoma heeft intussen dit model gepresenteerd. Andere parken kunnen het dus nu ook kopen. In een interview laten ze weten dat dit type standaard met lancering geleverd wordt. Om deze tijd van het jaar gaan parken niet nog een baan voor 2019 bestellen, maar als een park dit model besteld en kaal plaatst, kan deze gemakkelijk begin 2020 openen. Als Phantasialand een unicum wilt hebben kunnen ze zeker niet wachten tot 2021 met openen.

    Edit:
    Hier een schema van hoe het er nu voor staat. Bijna het hele eerste stuk is klaar. Er moet enkel nog een stuk tussen de launch en de bekende zero-g-roll worden geplaatst. De vraag blijft natuurlijk hoe lang dat stuk gaat zijn.

    Bron: CSLKennyNI @ Coasterforce
    Laatst gewijzigd door coasterfrenzy; 04-01-19 om 14:49.

  3. #643

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Vekoma heeft intussen dit model gepresenteerd. Andere parken kunnen het dus nu ook kopen. In een interview laten ze weten dat dit type standaard met lancering geleverd wordt. Om deze tijd van het jaar gaan parken niet nog een baan voor 2019 bestellen, maar als een park dit model besteld en kaal plaatst, kan deze gemakkelijk begin 2020 openen. Als Phantasialand een unicum wilt hebben kunnen ze zeker niet wachten tot 2021 met openen.
    Ik zou er eerlijkgezegd niet van schrikken als Phantasialand hieromtrend een exclusiviteits contract heeft met Vekoma. Als men zo’n project als uniek aankondigd, lang voor het openen ervan, gaan ze het risico niet lopen dat een ander ermee wegloopt, niet?

    Als je de gehele line-up van 2006 tot nu bekijkt is het alles op zijn minst indrukwekkend te noemen wat ze daar in Brühl allemaal gepresenteerd hebben ...

    2006 Black Mamba
    2007 Talocan
    2008 Bolle's Riesenrad, Bolle's Flugschule
    2009 Wakobato, Wirtl's Taubenturm
    2010 Der Lustige Papagei, Würmling Express, Wolke's Luftpost, Die Fröhliche Bienchenjagd, Baumberger Irrgarten
    2011 Wellenflug, Tikal, Maus Au Chocolat
    2012 Hotel Tartuff
    2014 Chiapas
    2016 Raïk, Taron
    Ich bin Roland Mack. Seit über 30 Jahren mache ich Achterbahnen, als ob sie für mich wären, sehr solide und zu einem sehr wettbewerbsfähigen Preis. Mack Rides, Wir machen deine Achterbahn.

  4. #644

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Eerlijk gezegd lijkt me dat de baan wel degelijk gaat afraken.

    1 het merendeel van de baan is reeds bebouwt
    2 het ziet er naar uit dat een groot deel van de resterende trak indoor word waar je aan kan werken als het kouder word(mist het loodsgedeelte nog kan gebouwd worden)
    3 ze hebben een hotel aangekondigd waarschijnlijk volgen de uiterste datum van het Duitse recht op verblijfplaatsen(6 maand voor opening)
    4 waarschijnlijk is er een exclusiviteit voor dit "prototype" waardoor vekoma niet zal mogen openen voor de baan in phantasialand open is
    5 er is een sloopaanvraag voor iets (waarschijnlijk nieuwe bouwput) deze hebben ook vervaldatum's
    6 puur economisch hoe langer gebouwd hoe meet manuren hoe duurder+ waarschijnlijk lening met een uiterste datum van opname bedrag
    7 dit park is bezig met profileren de meeste marketingboeken dicteren dat je max 3 jaar kan wachten met een nieuwe kampanje (gemeten tussen eind en begin in de ogen van groot publiek)

    Als je zo begint te tellen zou het moeten opengaan of er is ergens en grote vertraging opgelopen. Ik heb toch niet de indruk dat er echt momenten van stilstand waren.

  5. #645

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door traveler Bekijk Berichten
    3 ze hebben een hotel aangekondigd waarschijnlijk volgen de uiterste datum van het Duitse recht op verblijfplaatsen(6 maand voor opening)
    Van dit puntje was ik niet op de hoogte. Ik hoop dat je gelijk hebt.

    Al vrees ik er stilaan ook voor, maar ik heb nog een sprankeltje hoop tot na de winterstop. Als de site dan nog niet veel geëvolueerd is, dan geloof ik pas standvastig in 2020.

  6. #646

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door traveler Bekijk Berichten
    Eerlijk gezegd lijkt me dat de baan wel degelijk gaat afraken.

    1 het merendeel van de baan is reeds bebouwt
    2 het ziet er naar uit dat een groot deel van de resterende trak indoor word waar je aan kan werken als het kouder word(mist het loodsgedeelte nog kan gebouwd worden)
    3 ze hebben een hotel aangekondigd waarschijnlijk volgen de uiterste datum van het Duitse recht op verblijfplaatsen(6 maand voor opening)
    4 waarschijnlijk is er een exclusiviteit voor dit "prototype" waardoor vekoma niet zal mogen openen voor de baan in phantasialand open is
    5 er is een sloopaanvraag voor iets (waarschijnlijk nieuwe bouwput) deze hebben ook vervaldatum's
    6 puur economisch hoe langer gebouwd hoe meet manuren hoe duurder+ waarschijnlijk lening met een uiterste datum van opname bedrag
    7 dit park is bezig met profileren de meeste marketingboeken dicteren dat je max 3 jaar kan wachten met een nieuwe kampanje (gemeten tussen eind en begin in de ogen van groot publiek)

    Als je zo begint te tellen zou het moeten opengaan of er is ergens en grote vertraging opgelopen. Ik heb toch niet de indruk dat er echt momenten van stilstand waren.
    1: Een achtbaan op zich bouwen kan heel snel. In principe had de track zelfs al lang klaar kunnen zijn. Het is de complexe combinatie van theming en bebouwing rondom de baan die het traag maakt. Ze geven bijvoorbeeld aan dat hotel en achtbaan interactie zullen hebben, maar de achtbaan zal nooit op het hotel mogen steunen. Dat kon je ook destijds bij de bouw van Black Mamba zien: Het lifthill gebouw staat volledig los van de track. De lift hangt aan eigen supports waar het lifthill-gebouw omheen is gebouwd.

    2: Heb ik sterk mijn twijfels over. De baan moet hier namelijk zijn hoogste punt gaan bereiken (zit altijd na de launch). Waarom zou je uitgerekend dat indoor gaan zetten terwijl je tegenover een gigantische geluidsmuur gezet hebt? Als de hogere gedeeltes van de baan indoor komen, had die muur ook lager gekund.

    3: Ik weet niet goed wat je hier bedoelt Google kent de term die je gebruikt niet. Het gaat om een hotel, dus volgens mij heeft niemand daar een Recht op (in tegenstelling tot huis). Daarnaast heeft PHL nog aardig wat kamers in hun bestaande hotels. Ik kan me wel voorstellen dat Phantasialand de reserveringen voor hotelkamers graag 6 maand op voorhand wilt openen, om mensen tijd te geven om te reserveren. Of dat ook daadwerkelijk kan, weten we niet. In elk geval: 6 maanden vanaf nu zou half juli zijn. Dat is al in het hoogseizoen en eigenlijk te laat voor mooie opening (die je toch liever voor de start van de grote vakanties doet).

    4: Ik weet niet of dat zo waarschijnlijk is. Als die exclusiviteit er is, waar maakt Vekoma dan al reclame met het prototype? Daarnaast kan zo een contract ook gelinkt zijn aan een datum. Misschien mag vekoma in 2019 geen model openen, maar wel in 2020. Als oorspronkelijk 2019 gepland was (wat ik wel denk) en er is vertraging geweest, dan verloopt de termijn.

    5: Vooralsnog lijkt het er echter niet op dat ze iets gaan slopen. Het gerucht is in elk geval opvallend stil gevallen. Het silverado heeft net een nieuwe wintershow gekregen. China heeft pas nieuwe winterdecoratie gekregen. Van Fantissima weten we dat het in elk geval nog tot de komende zomer draait. Ik ben dus nu wel heel nieuwsgierig wat ze willen slopen. Wellicht is het gerucht uiteindelijk toch niet waar. Zelf denk ik echter eerder dat de planning was om in 2019 Rookburgh te openen (en dus deze winter iets te slopen), maar dat alles vertraagd is. Wat dus ook zou betekenen dat de sloop uitgesteld wordt naar volgend jaar. Mocht er toch iets gesloopt worden, bewijst dat enkel dat FLY Gepland was om in 2019 te openen, maar wil het niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk gebeurd (Zelfde situatie hadden we al met Chiapas en de sloop van Silver City).

    6: Dat is niet hoe het werkt. Je krijgt X werk gedaan in Y manuren. Je gaat geen mensen over je bouwwerf laten lopen, die niet aan het werk zijn. Bijvoorbeeld: Als een project 40 uur duurt, maakt het niet uit of ik die 40 uur in één week doe, of verspreid over een hele maand. Uiteindelijk heb ik slechts 40 uur aan dat project gewerkt en heb je dus ook voor die 40 uur kosten. Het kan zijn dat er wat meer betaald wordt als de bouwfirma een ongebruikte torenkraan op de bouwwwerf moet laten staan. Maar dat zijn bedragen die eerder een druppel op de gloeiende plaat zijn.

    7: Phantasialand heeft aldoor campagnes lopen. Je hebt geen nieuwe attractie nodig voor een goede campagne. Afgelopen jaar zijn ze veel bezig geweest met beste park van Duitsland (bleh, ik haat dergelijke campagnes). Ze hebben geregeld grote kortingsacties. Ze doen elke woensdag een quizz voor mensen die ingeschreven zijn. Ze sponsoren TV programma's.. dat zijn allemaal campagnes en sommigen daarvan zijn vrij groot. Zeker voor Phantasialand heeft het geen nut om straks een campagne te gaan voeren voor een themagebied dat nog maar half af is, of is afgeraffeld. Dat is eerder anti-reclame voor zichzelf. Zoals al eerder gezegd: Ik ben er van overtuigd dat dit wél de bedoeling was, maar dat wil nog niet zeggen dat het in de praktijk zo gaat zijn.

    Je hebt dus zeker goede punten te pakken en op zich ook wel gelijk bij veel punten. Echter bewijzen ze hooguit dat een opening in 2019 gepland is, maar niet dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren (al hoop ik nog steeds heel erg van wel).

  7. #647

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten

    2: Heb ik sterk mijn twijfels over. De baan moet hier namelijk zijn hoogste punt gaan bereiken (zit altijd na de launch).
    Ik heb je al vaker zien posten dat een achtbaan zijn hoogste punt altijd direct op de launch volgt, maar dat is gewoon niet waar. Naast de duidelijke voorbeelden - Pegase Express-toestanden en Shuttle coasters - zijn er tal van lanceerachtbanen die hun hoogste punt niet vlak na de launch hebben, zoals Do-Dodonpa en Furius Baco.

    Dus dit hoeft ook helemaal niet in PHL het geval te zijn (al volg ik de bouw niet, dus het zou wel kunnen dat dit wel zo lijkt te zijn).

  8. #648

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Dus dit hoeft ook helemaal niet in PHL het geval te zijn (al volg ik de bouw niet, dus het zou wel kunnen dat dit wel zo lijkt te zijn).
    Is tot op dit moment inderdaad nog geen zekerheid dat het hoogste punt zal volgen na de eerste launch.
    Je vois la vie en des biscuits.

  9. #649

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Ik heb je al vaker zien posten dat een achtbaan zijn hoogste punt altijd direct op de launch volgt, maar dat is gewoon niet waar. Naast de duidelijke voorbeelden - Pegase Express-toestanden en Shuttle coasters - zijn er tal van lanceerachtbanen die hun hoogste punt niet vlak na de launch hebben, zoals Do-Dodonpa en Furius Baco.

    Dus dit hoeft ook helemaal niet in PHL het geval te zijn (al volg ik de bouw niet, dus het zou wel kunnen dat dit wel zo lijkt te zijn).
    Pegase Express heeft steeds na de launch het hoogste punt van die die sectie liggen. Direct na het station is het eerste punt. Vandaaruit is er niets meer hoger tot aan de volgende aandrijving (Lifthill). Hetzelfde geldt voor de backwarts launch. Dat pietlullige heuveltje waar hij met moeite overheen komt is wel degelijk het hoogste punt punt van de baan.

    Een GOED design is zo gemaakt dat als de trein na zijn launch het hoogste punt niet haalt, deze oftewel terug de launch in rolt, oftewel de gehele track puur op zwaartekracht (vanaf dat hoogste punt) kan halen.

    Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen, waarbij je heel terecht do dodonpa noemt. Dat zijn veelal oude banen met een slecht design die ook bijna allemaal wel al eens gestald zijn op een punt waar je de trein niet zonder takelwagen weg kunt krijgen. Je hebt - als je een dergelijke wagen ter plekke hebt - dan de baan al snel een halve dag plat liggen simpelweg om de trein uit een dal te krijgen. Nog maar te zwijgen over de ellende van het evacueren bij dit type baan.

    Denk je serieus dat PHL en/of vekoma zo ondeskundig zijn dat ze een dergelijke fout maken? Of dat ze zich zoiets kunnen veroorloven? Ik kan me sowieso geen enkele moderne baan voor de geest halen die na de launch daadwerkelijk nog omlaag gaat voor het hoogste punt te bereiken.

    Waarbij ik wel wil toelichten: Het wil niet zeggen dat het hoogste punt meteen komt. Bij bijvoorbeeld de madagascar coaster van Motiongate gaat de trein in een slinger omhoog, om vervolgens nog hoger te klimmen en pas na enkele bochten het hoogste punt te behalen. Maar de track is wel in een klim over het volledige stuk tot aan het hoogste punt.

    Je vermelding van launched shuttle coasters is terecht. Gezien het hier om een full circuit baan gaat heb ik die uitzondering in mijn bewering ook niet mee genomen, aangezien dat niet van toepassing is. Je zult me die opmerking ook nooit horen maken over een shuttle coaster. Sterker nog: Technisch gezien zijn die dingen juist bedoelt om een rollback te krijgen (maar serieus: Die nu hier noemen is wel een beetje zout op slakken leggen, niet?)

    overigens: Er zijn ook al meer dan genoeg shuttle coasters vast gelopen op het dal vóór het hoogste punt, dus ze kennen wel dezelfde problematiek, maar doordat ze doorgaans een pak korter zijn dan een full circuit coaster is het risico wel wat lager. Als ik een schwarzkopf shuttle loop als voorbeeld neem: Als hij op de heenweg door de loop komt, is de kans vrij klein dat hij de terugweg niet haalt. Maargoed, ik ken zo'n park dat het voor elkaar heeft gekregen om de trein boven in de loop te laten steken. De kans dat zoiets gebeurd is natuurlijk nog 1000x kleiner..

    In elk geval: Bij coasterdesign Anno 2018 is het "best Practice" (en niet meer dan common sense) om bij een *full circuit coaster* het hoogste punt na de launch te laten volgen, alvorens de trein een daling te laten doen.

  10. #650

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Pegase Express heeft steeds na de launch het hoogste punt van die die sectie liggen. Direct na het station is het eerste punt. Vandaaruit is er niets meer hoger tot aan de volgende aandrijving (Lifthill). Hetzelfde geldt voor de backwarts launch. Dat pietlullige heuveltje waar hij met moeite overheen komt is wel degelijk het hoogste punt punt van de baan.

    Een GOED design is zo gemaakt dat als de trein na zijn launch het hoogste punt niet haalt, deze oftewel terug de launch in rolt, oftewel de gehele track puur op zwaartekracht (vanaf dat hoogste punt) kan halen.

    Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen, waarbij je heel terecht do dodonpa noemt. Dat zijn veelal oude banen met een slecht design die ook bijna allemaal wel al eens gestald zijn op een punt waar je de trein niet zonder takelwagen weg kunt krijgen. Je hebt - als je een dergelijke wagen ter plekke hebt - dan de baan al snel een halve dag plat liggen simpelweg om de trein uit een dal te krijgen. Nog maar te zwijgen over de ellende van het evacueren bij dit type baan.

    Denk je serieus dat PHL en/of vekoma zo ondeskundig zijn dat ze een dergelijke fout maken? Of dat ze zich zoiets kunnen veroorloven? Ik kan me sowieso geen enkele moderne baan voor de geest halen die na de launch daadwerkelijk nog omlaag gaat voor het hoogste punt te bereiken.

    Waarbij ik wel wil toelichten: Het wil niet zeggen dat het hoogste punt meteen komt. Bij bijvoorbeeld de madagascar coaster van Motiongate gaat de trein in een slinger omhoog, om vervolgens nog hoger te klimmen en pas na enkele bochten het hoogste punt te behalen. Maar de track is wel in een klim over het volledige stuk tot aan het hoogste punt.

    Je vermelding van launched shuttle coasters is terecht. Gezien het hier om een full circuit baan gaat heb ik die uitzondering in mijn bewering ook niet mee genomen, aangezien dat niet van toepassing is. Je zult me die opmerking ook nooit horen maken over een shuttle coaster. Sterker nog: Technisch gezien zijn die dingen juist bedoelt om een rollback te krijgen (maar serieus: Die nu hier noemen is wel een beetje zout op slakken leggen, niet?)

    overigens: Er zijn ook al meer dan genoeg shuttle coasters vast gelopen op het dal vóór het hoogste punt, dus ze kennen wel dezelfde problematiek, maar doordat ze doorgaans een pak korter zijn dan een full circuit coaster is het risico wel wat lager. Als ik een schwarzkopf shuttle loop als voorbeeld neem: Als hij op de heenweg door de loop komt, is de kans vrij klein dat hij de terugweg niet haalt. Maargoed, ik ken zo'n park dat het voor elkaar heeft gekregen om de trein boven in de loop te laten steken. De kans dat zoiets gebeurd is natuurlijk nog 1000x kleiner..

    In elk geval: Bij coasterdesign Anno 2018 is het "best Practice" (en niet meer dan common sense) om bij een *full circuit coaster* het hoogste punt na de launch te laten volgen, alvorens de trein een daling te laten doen.
    Is Juvelen dan ook een slecht ontwerp volgens jou? Want zijn hoogste punt na de tweede lancering is zowat het laatste element van de baan. Je originele stelling klopt gewoon niet en het zou je sieren dit toe te geven.

  11. #651

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Is Juvelen dan ook een slecht ontwerp volgens jou? Want zijn hoogste punt na de tweede lancering is zowat het laatste element van de baan. Je originele stelling klopt gewoon niet en het zou je sieren dit toe te geven.
    Zoals je letterlijk van mij quoteerd geef ik aan dat er inderdaad uitzonderingen bestaan. Maar zoals ik ook uit leg is dat niet zonder risico en is dat inderdaad niet bepaald een sterk ontwerp. Wellicht dat het bij Djurs niet zo heel veel uit maakt als de baan een tijdje moet plat liggen om een gestalde trein weg te halen. Misschien hebben ze standaard een takelwagen vlak bij de baan staan. De baan loopt (in tegenstelling tot FLY) niet bepaald door een sterk gethematiseerd gebied heen, dus is het makkelijk om even een takelwagen er naartoe te rijden en de trein over de helling te trekken, maar ook dat is niet bepaald van toepassing bij FLY.

    Kijk, als je mijn opmerking volstrekt uit context rukt en je gaat allerhande - voor deze contact niet van toepassing zijnde - randvoorwaarden erbij betrekken.. Dan klopt mijn uitspraak inderdaad niet. Maar dat is precies waarom wetboeken zo belachelijk dik zijn en er uitspraken als "Bijvoorbeeld doch niet uitsluitend" bestaan.. Maar we zijn hier op een forum, een beetje normale spreektaal moet kunnen zonder dat er direct iemand allerhande voorwaarden bij gaat betrekken om mazen in een opmerking te vinden.

  12. #652

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Terug on topic:

    Op diverse fora is deze tekening al opgedoken:



    De theorie is dat er onder het hotel een stuk track zou lopen. Dit zou dan één van de punten zijn waar hotel interactie heeft met de baan.

    Klinkt voor mij wel als een redelijke mogelijk. Het lijkt er op dat de track wel vaker zekere "interactie" met gebouwen gaat krijgen. Zo onder een trappenhuis door (wat ik tenminste denk dat het is) zou een mooi moment zijn.

  13. #653

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Kijk, als je mijn opmerking volstrekt uit context rukt en je gaat allerhande - voor deze contact niet van toepassing zijnde - randvoorwaarden erbij betrekken.. Dan klopt mijn uitspraak inderdaad niet. Maar dat is precies waarom wetboeken zo belachelijk dik zijn en er uitspraken als "Bijvoorbeeld doch niet uitsluitend" bestaan.. Maar we zijn hier op een forum, een beetje normale spreektaal moet kunnen zonder dat er direct iemand allerhande voorwaarden bij gaat betrekken om mazen in een opmerking te vinden.
    Je kan toch perfect zeggen dat 'bijna alle lanceerachtbanen hun hoogste punt bereiken meteen na de launch'? Ingewikkeld is dat niet, en het voorkomt dat mensen verkeerde conclusies trekken en onwaarheden zoals die gaan verspreiden.

  14. #654

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    6: Dat is niet hoe het werkt. Je krijgt X werk gedaan in Y manuren. Je gaat geen mensen over je bouwwerf laten lopen, die niet aan het werk zijn. Bijvoorbeeld: Als een project 40 uur duurt, maakt het niet uit of ik die 40 uur in één week doe, of verspreid over een hele maand. Uiteindelijk heb ik slechts 40 uur aan dat project gewerkt en heb je dus ook voor die 40 uur kosten. Het kan zijn dat er wat meer betaald wordt als de bouwfirma een ongebruikte torenkraan op de bouwwwerf moet laten staan. Maar dat zijn bedragen die eerder een druppel op de gloeiende plaat zijn.
    Wat je zegt klopt, maar ik denk dat Traveler het eerder anders bedoelde. De inschatting van het aantal uren dat aan het project gebouwd moet worden, kan ook verkeerd geweest zijn. Als je 40 uren er plots 60 worden zal het afhangen van de afspraken die op papier staan of PHL deze 20 extra uren moet betalen of dat de bouwfirma er zijn broek aan scheurt.

    En hierop wil ik toch ook even inpikken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen, [...] Dat zijn veelal oude banen met een slecht design die ook bijna allemaal wel al eens gestald zijn op een punt waar je de trein niet zonder takelwagen weg kunt krijgen.
    Volgens mij heeft zo'n stallpunt niks te maken met al dan niet het hoogste punt na de launch hebben. Een achtbaan kan perfect tussen twee lage heuveltjes stilvallen, als hij om diverse redenen te veel energie is verloren onderweg, door tegenwind of zo. Op Youtube kan je een filmpje van de Boomerang tijdens Winter Bellewaerde vinden die echt maar net zijn looping haalt omdat het een lege trein was en de wielen koud waren. Dit heeft absoluut niks met het hoogste punt te maken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Als ik een schwarzkopf shuttle loop als voorbeeld neem: Als hij op de heenweg door de loop komt, is de kans vrij klein dat hij de terugweg niet haalt.
    Ook deze stelling is helemaal niet waar. Dit heeft helemaal niks met elkaar te maken. Als je door de voorwaartse looping zou komen met een snelheid van een Vekoma Boomerang in de looping, ga je de looping terug nooit halen. Je moet waarschijnlijk zelfs heel de looping met positieve G-kracht doorlopen om de terugweg te kunnen halen.

    Hetgeen waarvoor de kans wél klein is, is dat hij ondersteboven blijft hangen. En inderdaad is dat exact wat ooit gebeurde.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    In elk geval: Bij coasterdesign Anno 2018 is het "best Practice" (en niet meer dan common sense) om bij een *full circuit coaster* het hoogste punt na de launch te laten volgen, alvorens de trein een daling te laten doen.
    Het is het eenvoudigste om zoveel mogelijk potentieel uit je hoogte te halen, maar zeker niet de regel. Je verliest natuurlijk energie als je eerst omhoog, daarna naar beneden en dan weer omhoog gaat, dus om dan een tweede hogere heuvel te maken moet je al grote negatieve kracht hebben als je over de eerste gaat dus eenvoudig om zoiets te maken is het niet, daarom vind je het ook (bijna?) niet, maar het zou kunnen. Ik zou dat zeker niet per definitie een slecht design noemen, eerder 'alternatief'.

    Om ook ontopic te blijven: ik vermoed toch ook dat ze vertraging hebben opgelopen als het dit jaar niet opengaat. (Wat ik sterk betwijfel als ik het gebied zie). Je zou verwachten dat Vekoma hun model presenteert in het jaar dat je prototype opengaat, toch? Vooral vermits PHL adverteert met eerste gelanceerde vliegende achtbaan in de wereld en de lancering standaard bij dit type is...

    Eigenlijk vind ik het raar dat ze zo snel gezegd hebben dat er een flying coaster komt. Er wordt enorm weinig gedeeld, maar dit dan wel, zo danig lang op voorhand dat het enthousiasme bij de mensen alweer aan het minderen zou kunnen zijn. Wij kunnen het nog een beetje volgen en inschatten, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand die volgend jaar in het park komt denkt: is dat nu nog niet af?

    Verder, dit had ik eerder deze maand nog willen typen maar bij deze: wauw, wat is dit topic toch ongelooflijk interessant de laatste tijd. Ik leer hier zowaar bij dat er een weg dwars door PHL loopt. Hier had ik dus echt geen flauw benul van, prachtig hoe dat is weggewerkt in het park Dit vind ik ook echt leuk om pas te ontdekken nà een eerste bezoek. Als je al dit soort dingen al op voorhand weet ga je ernaar zoeken als je er bent en kun je niet meer oordelen of het geslaagd is. Dat is dit voor mij dus zeker wel

    Ook dat de parkings niet van het park zijn wist ik eigenlijk niet. Vandaar dus dat je moet betalen bij het oprijden! Wij vonden dit eigenlijk nog een goed systeem gezien je dan veel vlotter weer weg bent 's avonds, in plaats van de klassieke file om van de parking af te geraken, mensen die de boel ophouden omdat ze geen ticket gekocht hebben... Al waren wij er wel al voor 10u, dus ik weet niet hoe het nu met file richting het park 's morgens zit? Ik vermoed dat het feit dat geen andere parken dit doen wel een aanduiding is dat het geen goed idee is om zoiets in te voeren.

  15. #655

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Je kan toch perfect zeggen dat 'bijna alle lanceerachtbanen hun hoogste punt bereiken meteen na de launch'? Ingewikkeld is dat niet, en het voorkomt dat mensen verkeerde conclusies trekken en onwaarheden zoals die gaan verspreiden.
    Daar heb je inderdaad een goed punt mee. Mijn uitspraak betrok zich op Fly en daarmee op 90% van de gevallen, maar iemand met minder kennis zou het als waarheid voor 100% kunnen opvatten.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Wat je zegt klopt, maar ik denk dat Traveler het eerder anders bedoelde. De inschatting van het aantal uren dat aan het project gebouwd moet worden, kan ook verkeerd geweest zijn. Als je 40 uren er plots 60 worden zal het afhangen van de afspraken die op papier staan of PHL deze 20 extra uren moet betalen of dat de bouwfirma er zijn broek aan scheurt.
    Maar dan is het gewoon een verkeerde inschatting in niet perse een vertraging, dat kan eventueel opgevangen worden (niet altijd natuurlijk) door meer man in te zetten (hebben we in PHL ook al zien gebeuren). En laten we eerlijk zijn: Als je de bouwwerf een beetje volgt lijkt het er niet op dat men man en macht bij schakelt om extra uren te verwerken. In tegendeel. Het is meestal erg stil op de bouwwerf. Waar je bij Taron vele teams door elkaar zag wemelen (Universal Rocks, Vekoma, Intamin, Constructie, beton, staal, etc.) zie je dat bij FLY totaal niet. Enkel Universal lijkt goed door te werken, en zelfs daar lijken ze het met de achterkant van de muur opeens relatief rustig aan te doen.


    Volgens mij heeft zo'n stallpunt niks te maken met al dan niet het hoogste punt na de launch hebben. Een achtbaan kan perfect tussen twee lage heuveltjes stilvallen, als hij om diverse redenen te veel energie is verloren onderweg, door tegenwind of zo. Op Youtube kan je een filmpje van de Boomerang tijdens Winter Bellewaerde vinden die echt maar net zijn looping haalt omdat het een lege trein was en de wielen koud waren. Dit heeft absoluut niks met het hoogste punt te maken.
    Op zich is dat volledig correct. Ik heb me zelfs eens van een vekoma medewerker laten vertellen dat het voor veel banen niet helemaal gek is dat ze stil vallen bij het testen, omdat ze dan nog koud zijn en de trein niet beladen is. Colorado Adventure heeft om deze reden een anti-rollback in de bocht voor zijn laatste rem zitten. De oplettende rijder zal het ook zijn opgevallen dat er op dat punt een takel is geinstalleerd om hem verder de remsectie in te trekken.

    De launch zelf is hierbij ook de zwakste schakel. Zeker bij een magnetische launch kan relatief gemakkelijk iets mis gaan waardoor de de beoogde snelheid niet behaalt wordt. En dát is eigenlijk de allerbelangrijkste reden om het hoogste punt vlak na de launch te doen. Alle andere punten waar de baan kan stallen zijn dan eigenlijk niet meer afhankelijk van de launch. Je spreekt dan altijd over een situatie die even goed had kunnen gebeuren bij een achtbaan met kettinglift.


    Ik wil graag toch even ingaan op de door jouw genoemde voorbeelden, in de hoop zo wat meer op één pagina te komen (en omdat ik het een interessant onderwerp vind ). Er spelen wel enkele nuances een rol die ik hierboven al aanstipte, maar waar ik wat dieper op in kan gaan. Het gaat namelijk vooral om het beperken van risico. Je kunt een stall nooit 100% voorkomen, maar wel het risico er op verkleinen.

    De boomerang gaat bijvoorbeeld al sinds de jaren 80 mee. En ook hier is vekoma er eigenlijk wat te laat achter gekomen dat deze layout redelijk gemakkelijk kan stallen op plekken waar je het niet wilt. Vandaar dat veel exemplaren uitgerust zijn met een catwalk op de plek waar dit het meeste voor komt. Een soort pleister op de wond, maar niet echt een oplossing. Fout is erkend door vekoma.

    Een baan die stil valt door te veel tegenwind kennen we maar al te goed in "The Big One". Maar ook hier weer: Slecht design. Ook hier gaat het om uitzonderlijke situaties. De banen die het meeste last hebben van wind zijn de banen die een rollback kunnen veroorloven en dan gewoon opnieuw gelanceerd worden. Het zal je opvallen dat dit bij meer moderne banen eigenlijk nog amper voor komt. Deels doordat treinen natuurlijk beter gestroomlijnd worden, maar ook omdat banen doorgaans te snel door hun track gaan dat de wind een stall kan veroorzaken. Er wordt dan hooguit wat minder geremd op trimbrakes of brakesections. Je voelt dat bijvoorbeeld heel goed bij Expedition Ge-Force. De eerste keer dat ik die baan deed was ik erg underwhelmed. De trein leek niet echt vaart te maken. De airtime viel daardoor ook mee, maar opvallend genoeg waren ook de trimbrakes toen niet te merken. Toen ik de baan later nog eens deed snapte ik waarom iedereen deze zo geweldig vind, maar toen waren ook de trimbrakes behoorlijk te merken. Dat is basically hoe de meeste banen de wind opvangen. Al zijn er voor sommige banen vanuit de fabrikant ook limieten gezet op gebruik bij wind. Als een park zich daar niet aan houdt, zijn de gevolgen voor zichzelf.

    Andere wrijvingen die je noemt worden eigenlijk maar door één reden veroorzaakt: Slecht onderhoud. Daar kun je als fabrikant geen rekening mee houden. Je praat hier over een menselijke factor die voorkomen kan worden. Ik denk niet dat je PHL kunt betrappen op slecht onderhoud van hun systemen (buiten de animatronics misschien )

    Ongacht of het om wind of om frictie gaat: Het hoogste punt is key. Stel dat een baan 1% meer snelheidsverlies heeft dan normaal. Vlak na de launch is dat peanuts. Maar als je het hoogste punt tegen het einde gaat zetten - zoals bij Juvelen - dan is het effect tegen die tijd behoorlijk geaccumuleerd. De kans op een stall wordt daardoor wel degelijk (aanzienlijk) hoger dan wanneer dat hoogste punt vlak na de launch volgt. - For the record: 1% is een fictief getal. Normaliter zit er een veiligheidsmarge in gebouwd, zodat een bepaald percentage extra wrijving opgevangen kan worden (dit is overigens heel vaak de oorzaak van storingen. Het systeem verwacht een trein op een bepaalde plek, maar die trein is er op dat moment nog niet omdat deze "vertraagd" is waardoor een alarm gegeven wordt. Dit was bijvoorbeeld telkens weer het geval bij Smiler vóórdat de trein daadwerkelijk gestald is bij het fatale ongeluk)

    Gezien de bouwwijze van fly en het goede onderhoud dat PHL normaalgesproken doet, ga ik er echter van uit dat zowel Frictie als Tegenwind geen issue gaan vormen bij FLY.

    Ook deze stelling is helemaal niet waar. Dit heeft helemaal niks met elkaar te maken. Als je door de voorwaartse looping zou komen met een snelheid van een Vekoma Boomerang in de looping, ga je de looping terug nooit halen. Je moet waarschijnlijk zelfs heel de looping met positieve G-kracht doorlopen om de terugweg te kunnen halen.
    Hetgeen waarvoor de kans wél klein is, is dat hij ondersteboven blijft hangen. En inderdaad is dat exact wat ooit gebeurde.
    De clue zit hem hier natuurlijk in het woordje "Vrij" dat voor het woordje "klein" staat en dat is natuurlijk voor interpretatie vatbaar.

    Je hebt gelijk: Relatief aan het stallen boven in de looping, is de kans op een stall tussen loop en spike enorm groot.

    Hoe je mijn opmerking mag interpreteren (hoe hij bedoeld is) is als volgt:
    Je hebt snelheid X die de trein minimaal nodig heeft om helemaal rond te komen (meestal wil je daar iets boven zitten om een marge te hebben).
    Vervolgens heb je Snelheid Y waarmee de trein de looping bij voorbaat al nét niet haalt en terug het station in rolt.

    Het verschil tussen X en Y is de range waarbinnen je trein zou stallen tussen de loop en de spike in. Echter dat verschil is aardig klein in vergelijk met de topsnelheid die de baan normaliter hoort te hebben en zowel X als Y liggen normaalgesproken een aardig eindje onder die topsnelheid. In de tijd van Schwarzkopf werden er nog niet echt veel veiligheidsmarges ingebouwd zoals dat nu het geval is (zie hierboven) dus het zal allemaal wel wat nipter zijn dan zoals een goede baan nu ontworpen wordt. Daarvoor ken ik helaas de exacte specificaties niet.

    Excuses voor de onduidelijkheid hierin.

    Het is het eenvoudigste om zoveel mogelijk potentieel uit je hoogte te halen, maar zeker niet de regel. Je verliest natuurlijk energie als je eerst omhoog, daarna naar beneden en dan weer omhoog gaat, dus om dan een tweede hogere heuvel te maken moet je al grote negatieve kracht hebben als je over de eerste gaat dus eenvoudig om zoiets te maken is het niet, daarom vind je het ook (bijna?) niet, maar het zou kunnen. Ik zou dat zeker niet per definitie een slecht design noemen, eerder 'alternatief'.
    Nouja.. De energie die je verliest is eigenlijk puur en alleen de wrijving die je hebt. De energie die je normaalgesproken ook zou verliezen als je dezelfde afstand af legt. Je verliest daar bovenop normaalgesproken geen extra energie.

    Airtime hangt niet alleen van de snelheid, maar ook van de "Scherpte" van de heuvel af. Het scenario dat je schetst kan zodoende prima zonder enige vorm van Airtime gebeuren (voorbeeld: Do Dodonpa).

    Er zijn inderdaad wel mogelijkheden om een hoger punt later in de baan op te vangen. Bij Do Dodonpa zijn bijvoorbeeld boosterwheels ingebouwd die de trein genoeg snelheid kunnen geven om weer terug in de lanceerstrook te komen (en sinds looping: Om de loop daadwerkelijk te kunnen halen - over slecht design gesproken). Je kunt je echter voorstellen dat je dat soort dingen liever wilt vermijden. Betekent namelijk meer techniek, dus meer onderhoud en meer kosten. Daarnaast blijft het een tijdrovend karwij om na een stall de baan te resetten en weer op gang te krijgen, wat betekent dat je baan weer een tijd stil moet leggen en je weer publiek hebt dat er niet blij mee is.

    Samenvattend:
    Gaat het hoogste punt na de launch de kans op een stall dus 100% vermijden? Nee, absoluut niet (heb ik ook nooit zo beweerd), maar het verlaagd de kans dat het gebeurd er wel enorm mee. Daarnaast bespaar je er ook flink op in zowel aanschaf als onderhoud omdat je minder systemen nodig hebt om de extra risico's op te vangen. In de situatie waarin FLY gebouwd wordt is er geen ruimte voor dergelijke onnodige risico's.

    Om ook ontopic te blijven: ik vermoed toch ook dat ze vertraging hebben opgelopen als het dit jaar niet opengaat. (Wat ik sterk betwijfel als ik het gebied zie). Je zou verwachten dat Vekoma hun model presenteert in het jaar dat je prototype opengaat, toch? Vooral vermits PHL adverteert met eerste gelanceerde vliegende achtbaan in de wereld en de lancering standaard bij dit type is...

    Eigenlijk vind ik het raar dat ze zo snel gezegd hebben dat er een flying coaster komt. Er wordt enorm weinig gedeeld, maar dit dan wel, zo danig lang op voorhand dat het enthousiasme bij de mensen alweer aan het minderen zou kunnen zijn. Wij kunnen het nog een beetje volgen en inschatten, maar ik kan me wel voorstellen dat iemand die volgend jaar in het park komt denkt: is dat nu nog niet af?
    Echt he?

    Ik denk dat ze het vroeg bekend hebben gemaakt juist omdat het iets is dat uniek in de wereld is en zo een hype te creëren (dat is gelukt) en dat het oorspronkelijk wel het plan was er meer over te communiceren, maar dit uitgesteld is omdat de openingsdag van de baan nog niet zeker is. Als ze inderdaad in 2019 open hadden willen gaan, dan klopt dat wel redelijk met je opmerking over de presentatie van Vekoma die eind 2018 is geweest. Bestellen kan dan in 2019 en oplevering in 2020. Mocht er een contract zijn, bestaat er een kans dat er ergens een park is dat net één dag later dan PHL hun baan opent.

    Verder, dit had ik eerder deze maand nog willen typen maar bij deze: wauw, wat is dit topic toch ongelooflijk interessant de laatste tijd. Ik leer hier zowaar bij dat er een weg dwars door PHL loopt. Hier had ik dus echt geen flauw benul van, prachtig hoe dat is weggewerkt in het park Dit vind ik ook echt leuk om pas te ontdekken nà een eerste bezoek. Als je al dit soort dingen al op voorhand weet ga je ernaar zoeken als je er bent en kun je niet meer oordelen of het geslaagd is. Dat is dit voor mij dus zeker wel

    Ook dat de parkings niet van het park zijn wist ik eigenlijk niet. Vandaar dus dat je moet betalen bij het oprijden! Wij vonden dit eigenlijk nog een goed systeem gezien je dan veel vlotter weer weg bent 's avonds, in plaats van de klassieke file om van de parking af te geraken, mensen die de boel ophouden omdat ze geen ticket gekocht hebben... Al waren wij er wel al voor 10u, dus ik weet niet hoe het nu met file richting het park 's morgens zit? Ik vermoed dat het feit dat geen andere parken dit doen wel een aanduiding is dat het geen goed idee is om zoiets in te voeren.
    Op drukke dagen kan er een file staan tot aan knooppunt Bliesheim. Dus dat beantwoord je vraag over de file voor de parking wel denk ik.

    Echter zie je dezelfde file ook voor andere parken staan. Phantasialand heeft dan nog het voordeel dat ze de auto's kunnen verspreiden over 2 parkeerplaatsen. De meeste parken hebben dat niet.

    Het betalen vooraf doet echter weinig aan de capaciteit. Normaalgesproken sta je nadat je betaald hebt alsnog in de file om de auto te parkeren. Als het echt druk is wordt dit op de parking zelf ook nog wel opgeslitst, zodat auto's op meerdere plekken tegelijk kunnen manouvreren, maar de file voorkom je niet helemaal.

    Het heeft echter tot voordeel dat je nu iedereen te pakken hebt. Vroeger gingen we wel eens na parksluit naar een hotelrestaurant om te eten, of een bar om nog wat na te genieten. Tegen de tijd dat we aan de parking kwamen was het personeel naar huis en konden we gratis uitrijden. Dat werkt nu niet meer.

  16. #656

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Op de site met de drie o's is wederom een non-artikel verschenen met een bouwfoto erbij. Geen idee hoe recent die foto is. Iemand anders wel?

  17. #657

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Die foto heb ik al zeker een week, misschien zelfs 2 weken, geleden op verschillende fora zien passeren.

  18. #658

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Ik begrijp de timing van de bouwput en zijn aankondigingen nog steeds. Phantasialand houdt steeds de controle over wat er geweten is en als er een kans bestaat dat iemand anders dingen zou kunnen beginnen afleiden, houden ze die eer aan zichzelf.
    -Vanaf dat er zichtbaar track wordt geinstalleerd: Aankondiging FLY
    -Nog voor er over een hotel zou kunnen gedacht worden: Aankondiging hotel
    -Geen openingsdata zolang je er niet 100% zeker van bent dat je ze gaat halen.

    In het geval het gebied in komend seizoen zou afgeraken acht ik ze zelfs in staat om de boekingen van hun hotel maar een week of drie van te voren op te starten, zodat dat niets zou weggeven.

    Wie zich aan het investeringsritme van het park vastklampt om op opening in 2019 te hopen, kan wel bedrogen uitkomen wanneer ze Klugheim (met recht en rede) als twee attracties tellen. Er zit meestal twee jaar tussen grote attracties: dus heb je met Raïk én Taron 'recht' op een pauze tot 2020.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy
    hoogste punt volgt altijd vlak na de (launch of iets dergelijk)
    Als daar een hele pagina over gediscussieerd kan worden en je zelf zo'n uitgebreide posts nodig hebt om de uitspraak te rechtvaardigen, lijkt het me gemakkelijker om ze gewoon niet te proberen te rechtvaardigen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Het betalen vooraf doet echter weinig aan de capaciteit. Normaalgesproken sta je nadat je betaald hebt alsnog in de file om de auto te parkeren. Het heeft echter tot voordeel dat je nu iedereen te pakken hebt.
    Er komen inderdaad geen extra plaatsen bij door bij het inrijden, dan wel het uitrijden te betalen. Maar aankomen gebeurt tussen 9 en 15u, terwijl IEDEREEN meestal binnen het uur na parksluiting van de parking af wil.

    Ik lees af en toe van abonnementhouders die zo laat aankomen dat er al geen parkeergeld meer wordt gevraagd bij het binnenrijden: dan schijn je alsnog de dans te ontspringen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97
    Ik leer hier zowaar bij dat er een weg dwars door PHL loopt. Hier had ik dus echt geen flauw benul van, prachtig hoe dat is weggewerkt in het park
    Nog nooit op de Mystery-parking moeten parkeren? Dan rijd je telkens onder phantasialand door.

  19. #659

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Nog nooit op de Mystery-parking moeten parkeren? Dan rijd je telkens onder phantasialand door.
    Nee, we stonden beide keren op de China-parking. Ik vroeg mij zelfs af hoe je uberhaupt op die parking geraakte, want ik zag op kaarten geen weg ernaartoe

  20. #660

    Re: [Phantasialand] 201? - Rookburgh

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Wie zich aan het investeringsritme van het park vastklampt om op opening in 2019 te hopen, kan wel bedrogen uitkomen wanneer ze Klugheim (met recht en rede) als twee attracties tellen. Er zit meestal twee jaar tussen grote attracties: dus heb je met Raïk én Taron 'recht' op een pauze tot 2020.
    Ja, maar zo denken de dagbezoekers niet. Zij denken na een bezoekje: "Goed, we hebben het hier weer eens gezien tot een nieuwe attractie opent.".

    Die mensen nemen Klugheim aan als 1 geheel, ongeacht het aantal attracties. Zij wachten dus gewoon tot de volgende nieuwigheid.

    Je zegt zelf dat er tussen 2 grote attracties 2 jaar tussen zit. Wel, Raik is geen grote attracties dus is 1 jaar voor Raik wel genoeg. Dus rekensommetje: 2 jaar Taron + 1 jaar Raik = 3 jaar (tot Rookburgh/F.L.Y.)

    2019 dus. Haha.
    Laatst gewijzigd door Phantasiastisch; 11-01-19 om 09:03.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •