Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
Ik heb je al vaker zien posten dat een achtbaan zijn hoogste punt altijd direct op de launch volgt, maar dat is gewoon niet waar. Naast de duidelijke voorbeelden - Pegase Express-toestanden en Shuttle coasters - zijn er tal van lanceerachtbanen die hun hoogste punt niet vlak na de launch hebben, zoals Do-Dodonpa en Furius Baco.

Dus dit hoeft ook helemaal niet in PHL het geval te zijn (al volg ik de bouw niet, dus het zou wel kunnen dat dit wel zo lijkt te zijn).
Pegase Express heeft steeds na de launch het hoogste punt van die die sectie liggen. Direct na het station is het eerste punt. Vandaaruit is er niets meer hoger tot aan de volgende aandrijving (Lifthill). Hetzelfde geldt voor de backwarts launch. Dat pietlullige heuveltje waar hij met moeite overheen komt is wel degelijk het hoogste punt punt van de baan.

Een GOED design is zo gemaakt dat als de trein na zijn launch het hoogste punt niet haalt, deze oftewel terug de launch in rolt, oftewel de gehele track puur op zwaartekracht (vanaf dat hoogste punt) kan halen.

Er zijn inderdaad enkele uitzonderingen, waarbij je heel terecht do dodonpa noemt. Dat zijn veelal oude banen met een slecht design die ook bijna allemaal wel al eens gestald zijn op een punt waar je de trein niet zonder takelwagen weg kunt krijgen. Je hebt - als je een dergelijke wagen ter plekke hebt - dan de baan al snel een halve dag plat liggen simpelweg om de trein uit een dal te krijgen. Nog maar te zwijgen over de ellende van het evacueren bij dit type baan.

Denk je serieus dat PHL en/of vekoma zo ondeskundig zijn dat ze een dergelijke fout maken? Of dat ze zich zoiets kunnen veroorloven? Ik kan me sowieso geen enkele moderne baan voor de geest halen die na de launch daadwerkelijk nog omlaag gaat voor het hoogste punt te bereiken.

Waarbij ik wel wil toelichten: Het wil niet zeggen dat het hoogste punt meteen komt. Bij bijvoorbeeld de madagascar coaster van Motiongate gaat de trein in een slinger omhoog, om vervolgens nog hoger te klimmen en pas na enkele bochten het hoogste punt te behalen. Maar de track is wel in een klim over het volledige stuk tot aan het hoogste punt.

Je vermelding van launched shuttle coasters is terecht. Gezien het hier om een full circuit baan gaat heb ik die uitzondering in mijn bewering ook niet mee genomen, aangezien dat niet van toepassing is. Je zult me die opmerking ook nooit horen maken over een shuttle coaster. Sterker nog: Technisch gezien zijn die dingen juist bedoelt om een rollback te krijgen (maar serieus: Die nu hier noemen is wel een beetje zout op slakken leggen, niet?)

overigens: Er zijn ook al meer dan genoeg shuttle coasters vast gelopen op het dal vóór het hoogste punt, dus ze kennen wel dezelfde problematiek, maar doordat ze doorgaans een pak korter zijn dan een full circuit coaster is het risico wel wat lager. Als ik een schwarzkopf shuttle loop als voorbeeld neem: Als hij op de heenweg door de loop komt, is de kans vrij klein dat hij de terugweg niet haalt. Maargoed, ik ken zo'n park dat het voor elkaar heeft gekregen om de trein boven in de loop te laten steken. De kans dat zoiets gebeurd is natuurlijk nog 1000x kleiner..

In elk geval: Bij coasterdesign Anno 2018 is het "best Practice" (en niet meer dan common sense) om bij een *full circuit coaster* het hoogste punt na de launch te laten volgen, alvorens de trein een daling te laten doen.