Ik begrijp je punt.

In beginsel zegt drukte niets over het al dan niet naar het park komen. Mensen weten dat er een geweldig iets is en willen graag komen. De drukte komt daar pas als gevolg van en laat zien dat het inderdaad een success is.

En dan wordt het inderdaad tweeledig. Zelf probeer ik standaard drukte zo veel mogelijk te mijden, maar de gemiddelde dagbezoeker heeft er vaak geen benul van hoe ze dat kunnen doen.

Diverse parken helpen daar in. Sommigen met drukte kalenders. Anderen met dynamisch prijsbeleid en Phantasialand probeert dat voor elkaar te krijgen met 2 voor de prijs van 1 acties.

Ik ken geen enkel perfect park. Ze hebben allemaal wel iets dat slecht is. Mensen zijn echter bereid dat erbij te nemen zo lang dat op een andere manier gecompenseerd wordt. Als er hele goede attracties zijn, wil men daar graag lang voor in de rij staan. Als een park maar weinig of matige attracties heeft, komen mensen toch als de entreeprijs naar gelang is, etc.

In jouw specifieke voorbeeld: Voor ons is Black Mamba al ruim 10 jaar oud. Maar voor iemand die zelden/nooit in het park is geweest, blijft dat een fantastische achtbaan. Ik kan me dan best voorstellen dat die op zelfde niveau geplaatst wordt als Taron, of maar een klein beetje lager. Dan snap ik best dat iemand liever nog eens 2x mamba doet dan 1x taron.

Nu ken ik PHL al erg lang. Ik weet hoe enorm het probleem van de drukte vroeger was. Ze hebben zich enorm verbeterd in de laatste 10 jaar, waarvoor respect. Helaas blijft het park qua oppervlakte simpelweg te klein om het écht goed te doen. Ondanks de verbeteringen blijven er bottlenecks bestaan. Ik vrees dat dat ook altijd een zwaktepunt van het park zal blijven. Zelfs als ze ooit grond krijgen om uit te breiden.

Met FLY zullen ze ongetwijfeld een deel van de drukte die hoek in trekken, maar ik betwijfel of Taron daar héél veel van gaat merken (ongetwijfeld wel iets). Voordeel van Rookburgh is wel dat er effectief grond bij komt waar volk zich op kan verdelen. Maar als het park blijft groeien (qua bezoekersaantallen) is ook die rek er snel genoeg uit.