Ondertussen heb ik de drie parcours op m'n conto kunnen schrijven.
Graag deel ik enkele tips, zonder te willen spoilen, al noem ik een kat 'een kat' en een walvis 'een walvis'.
Lezen op eigen risico, dus.

1. Wanneer de attractie bezoeken?

Zo laat mogelijk. Al van half tien 's ochtends staat er een wachtrij vanaf +/- de gesloten poort die naar het Spookslot leidt en waar ze geitje Benjamin al zingend aan het zoeken zijn. Deze wachtrij is wel maar tot aan de wachtrij-ingang van Symbolica, niet tot aan de tourniquet. Verblijfsgasten kunnen volgens mij de attractie niet vervroegd bezoeken.

Geloof ook niet altijd de digitale wachttijden. 's Avonds is de reële wachttijd doorgaans korter dan de aangeduide. Voorbeeld: er stond op donderdag 13/07 omstreeks 18:00 '60 min.' aangegeven. We konden doorlopen tot aan het begin van de eerste overdekte zone: dan is het - als alles vlot verloopt - ca. 40 min. wachten. Hoogstwaarschijnlijk was het later die dag - tijdens één van de twee Aquanura's - nog minder lang wachten. Op de iets kalmere dinsdag 11/07 begonnen we aan te schuiven bij Symbolica +/- gelijktijdig met de eerste Raveleijn-vertoning van de namiddag. Toen was het reëel 1 uur wachten.

2 Single riders: ja of nee?

Persoonlijk geen ervaring mee, maar een aantal zaken zijn me duidelijk: De buitenwachtrij van de singles schuift aardig op, maar dat kan bedriegen. Zij worden ook in groep toegelaten tot de voorshow (de 'magische trappen') maar ze moeten er wel helemaal achteraan staan. Daarna worden ze apart van de reguliere bezoekers geleid tot het station en worden daar dan met mondjesmaat toegelaten. Ze hebben dus geen keuze tot een bepaalde tour. Omdat de karretjes 6-zitters zijn, denk ik wel dat het aardig opschiet bij de singles. Er is aardig wat kans dat twee samen aanschuivende singles in één en hetzelfde karretje terechtkomen. Maar gegarandeerd zijn de interactieve plaatsen dan al ingenomen. In elk geval niet aan te raden met (jonge) kinderen. De aangeduide single-wachttijd is wel ca. 1/3 van de aangeduide reguliere wachttijd.

3. Welke tour kies je?

Het grote voordeel van de Schattentour is dat je centraal zit bij de twee panoramische scènes (vlinders en walvis). Het themagebonden interactieve deel in de aparte kamer is hier wel het flauwst. Die van de Muziektour geniet de voorkeur, dan die van de Heldentour.

4. De eerste interactieve opdracht?

Hier ontgaat me wat de bedoeling is. Bij elk van de tours zie je een aantal schatkisten, dus ook bij de Heldentour en de Muziektour.

5. Interactief dansen?

Stom dat je met twee kan sturen: als de ene in wijzerzin wil dansen en de andere tegen wijzerzin, draai je volgens mij maar weinig rond.