Ik heb de parkmuziek eens een paar keer zitten beluisteren. Het is op zich zeker niet slecht, de herkenningsmelodie is best leuk. Enkel zit er naar mijn gevoel minder variatie in de muziek dan bij de vorige muziek van Maarten Hartveldt. Ook jammer dat er bijvoorbeeld geen apart muziekstuk meer is voor het Carrouselplein. Wat ik wel een erg sterke zet vind, is dat er een ochtend- en avondversie is van de parkingmuziek. De avondmuziek geeft mooi de sfeer van 'naar huis gaan' weer: dit vind ik momenteel het meest geslaagde stuk. Het zal voor mij even wennen worden, want ik was en ben ongelooflijke fan van de parkmuziek van Hartveldt, maar we hadden het zeker veel slechter kunnen treffen. Jammer wel dat een vete tussen de Efteling en Hartveldt in verband met auteursrechten hiertoe heeft moeten leiden.

Merkelbach maakt overigens geen slechte muziek voor de Efteling: vooral de muziek van De Vliegende Hollander en de Pardoes Promenade kan ik goed waarderen. En op basis van wat er al te horen is in de making-ofs, komt dat voor Symbolica ook wel zeker in orde.

Symbolica is overigens een attractie waar ik enorm naar uitkijk, al een aantal jaar. Eindelijk is het volgende maand zover en kunnen we zien of mijn hooggespannen verwachtingen worden waargemaakt. Met Fata Morgana en Droomvlucht heeft de Efteling natuurlijk een ijzersterke reputatie op het gebied van darkrides. Ik denk dat men zich hier ook van bewust is, en dat er dus alles aan gedaan zal worden om dat niveau te evenaren.

Op gebied van wachtrij - om toch ook even hierop verder te gaan - zal dat zeker en vast lukken. Dat is ook niet moeilijk, want zeker Droomvlucht is echt een voorbeeld hoe het niet moet. Bij de recente Baron 1898 is de wachtrij nog te doen vind ik: er is nog iets te zien in het productiebos en je hebt de baan zelf natuurlijk waar je zicht op hebt. Met een darkride is dat natuurlijk al wat lastiger. Ik vrees dan ook dat het hier inderdaad een redelijk saaie bedoening zal worden. De Efteling kan inderdaad wachtrijen goed inkleden, zie De Vliegende Hollander, maar heel vaak doen ze het niet. En dat is toch wel spijtig. Want het kan zoveel doen aan de totaalervaring. Desondanks zal ik met veel plezier in deze wachtrij plaatsnemen volgende maand!