X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 6 van de 8 EersteEerste ... 45678 LaatsteLaatste
Resultaten 101 tot 120 van de 148
  1. #101

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Er is weer een nieuwe datum voor het (heel) grote onderhoud aan de Python:


  2. #102

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobby turbo Bekijk Berichten
    Ik hoop dat je niet de Vlaamse goed zat bedoeld, waarbij je te dronken bent alles te herinneren
    Dat bedoel ik inderdaad niet, maar ik heb wel verhalen gehoord over iemand die goed zat 'ging slapen' in Bosrijk...




    De Fakir is nog steeds in onderhoud. Het lijkt alsof de tulpen een eigen tent krijgen.

  3. #103

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Ik heb ergens in september de eer en het genoegen gehad om ook eens een kijkje te gaan nemen in het paleis der fantasie. Ik hield mijn hart ervoor vast: als een park een kemel schiet van 35 miljoen is dat spijtig. Toen wij uitstapten hadden we geen van allen zin om snel terug aan te schuiven. Dat is bij Droomvlucht, Fata Morgana of zelfs Spookslot niet het geval. De kemel is dus geschoten.

    Ik vraag mij dan als fan af wat er misgaat. Want er zijn ook héél veel goeie dingen aan Symbolica. Ze hebben een meer dan redelijke poging ondernomen om zo'n gigantische loods er van alle kanten mooi te laten uitzien. Het is een ideale pronkstuk aan het einde van de Pardoespromenade zonder in een goedkope kopie van een disney-kasteel te vervallen. Symbolica straalt Efteling uit.
    Ook de veehokken in de paleistuinen zijn leuk uitgevoerd (en zowat de enige plaats waar ik interventies van O.J. Punctuel wél te genieten vind). Het ritsysteem biedt een vrijheid die je met klassieke darkrides nooit kan bereiken. De miniatuurstad is prachtig. De vooraad met ploppende fleskurken is geniaal en het spiegellabyrint-achtig doolhof dat tussen de verschillende interactieve stukken ligt is ook bijzonder sfeervol. Kortom: er is amper een onafgewerkt hoekje te bespeuren en elk hoekje zit tsjokvol leuke details.

    Dat is wat mij betreft het hoofdprobleem. Het ontwerpteam lijkt zo gefocust te zijn geweest op het afwerken van de details dat het geheel daarbij uit het oog verloren is. De spanningsopbouw en het ritme van de attractie is een drama. Dat is pijnlijk: want dat kan niet meer of heel moeilijk aangepast worden: de scènes liggen waar ze liggen. Het ontbreekt de balzaal aan charisma om een sprankelende finale te zijn. Wat de apotheose van de attractie moet zijn zou volgens mij veel beter gewerkt hebben als eerste scène. Zodat je gewoon vanop het banket ontsnapt naar de andere hoekjes van het paleis. Dat is ook veel logischer dan dat een ongeplande gidsbeurt door Pardoes je 3 netjes uitgestippelde routes opleverd. Sluit Symbolica af met de walvis-scène gevolgd door een gepimpte versie van de Tovenaarsscène en je krijgt volgens mij een duizend keer interessantere rit én hebt ook meteen een geldig excuus (tovenaars toveren) om de rit af te sluiten. Interactiviteit doet het ritme en de spanningsboog van de attractie eveneens weinig goed.

    De parkmascotte is het tweede probleem dat ik met Symbolica heb. Ik vind dat figuurtje best leuk, maat het heeft iets van een pauw: zodra het zijn bek opendoet wordt het vooral een irritante vogel en vergeet je hoe fijn het er uit ziet. De eerste interventie van Pardoes was al enorm tenenkrullend. Na de 7566e keer 'Illumina Fantasia' waren mijn tenen zo stevig gekruld dat ik ze kon uitblazen als serpentines! Zowel de tekst als de stem zelf geven mij een instant degout. In Fata morgana rept die tovenaar met geen woord en dat werkt. Snoer Pardoes de mond en de wereld wordt een betere plek denk ik dan.

    Verder vind ik het verhaal van de attractie mank lopen. Ik ben geen voorstander van uitgewerkte verhalen die willens nillens door het strot van de bezoeker worden geramd. Maar als je een verhaal vertelt dan werkt dat enkel als er logica in zit of een totaal gebrek aan logica. Alle tussenliggende opties vormen de doodsteek om van je attractie een topattractie te maken. De Efteling koos voluit voor de tussenliggende optie. Hoe komt het dat een door de hofnar ter plaatse geïmproviseerde tocht door het kasteel al is uitgewerkt in drie netjes uitgestippelde rondleidingen? Waarom zegt er niemand wat van die ongehoorzaamheid bij de balzaal? Waarom zit dat paleis vol met absurde 'kamers' maar eindig je wel in een klassieke balzaal? Je daar uit praten met de dooddoener 'gebruik je fantasie' is wel héél makkelijk.

    Aan allen die door heel die braakbal aan tekst zijn gesukkeld: proficiat. Aan allen die er niet door zijn gesukkeld: ook proficiat. Ik heb gezegd.

  4. #104

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Haha, je laatste zin. Ik heb zo ook het gevoel dat niet veel mensen mijn lange posts lezen, ik ben dan toch niet de enige.

    Ik moet zeggen, ik ga hier echt volledig 100% mee akkoord. Er is niks wat je zegt wat ik niet terecht vind, ook positief: Punctuel is leuk in de 'veehokken' die wmb ook niet saai zijn omdat ze relatief snel doorschuiven en dus ook door Punctuel. (tot zover het positieve. ) Pardoes ziet er leuk uit maar zijn stem haalt je volledig uit de attractie en mijn tenen krullen er ook van. De balzaal waar je op het einde in komt en niemand vindt het ongepast of zo. Pardoes geeft je een tour doorheen verborgen "vertrekken" van het paleis, maar wat doet die miniatuurstad in het paleis? Verder inderdaad ook niks van opbouw. Nu zien we eens dit, dan weer dat...

    Wat je nog niet zei maar ook absoluut niet klopt aan het verhaal: we zijn uitgenodigd voor een audiëntie bij de koning, maar Pardoes neemt ons weg op een heel andere tour. Maar op het eind komen we uiteindelijk toch bij de koning uit, en hij is gezellig aan het eten. Hoe kan hij nu aan het eten zijn als hij volk verwacht voor een audiëntie...

    Die attractie is echt een samenraapsel van vanalles en nog wat. Hij is heel mooi gebouwd, en je ziet overduidelijk dat er geld in zit. Maar het klopt gewoon niet...

  5. #105

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Pardoes geeft je een tour doorheen verborgen "vertrekken" van het paleis, maar wat doet die miniatuurstad in het paleis?
    Als ik me niet vergis noemt de kamer met de miniatuurstad toch 'panoramaruimte'? Je ziet het volgens mij met iets te weinig fantasie: het is niet de bedoeling dat je denkt dat je op een miniatuur kijkt, het is de bedoeling dat je denkt dat je werkelijk een blik uit een raam in het paleis werpt, op het dorpje ernaast neerkijkend. Dit klopt totaal niet omdat het daar nacht is en tijdens de opening van het park meestal dag, maar kom; dat is een fout die ze wel vaker maken (DVH).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Wat je nog niet zei maar ook absoluut niet klopt aan het verhaal: we zijn uitgenodigd voor een audiëntie bij de koning, maar Pardoes neemt ons weg op een heel andere tour. Maar op het eind komen we uiteindelijk toch bij de koning uit, en hij is gezellig aan het eten. Hoe kan hij nu aan het eten zijn als hij volk verwacht voor een audiëntie...
    Als je goed oplet, hoor je in de balzaal meneer punctuel zeggen dat je te laat bent voor de audiëntie met de koning... Dus het kan best zijn dat hij al aan het eten is begonnen. Akkoord dat de storytelling van Efteling als een goede brok gatenkaas is, maar dit is er in mijn ogen geen van.


    Ik heb Symbolica een maandje geleden ook gedaan dus het is éécht wel tijd dat ik mijn mening ook eens opschrijf. Wilde het eigenlijk in een TR doen, maar dat is nogal pretentieus aangezien niemand anders het doet en ik ook over de rest van het park niets te zeggen heb.


    Ik volg de ontwikkeling van de attractie al bijna zolang als ik op het forum zit - een jaar of zeven wacht ik op die nieuwe Eftelingdarkride en ik heb er al die tijd heel erg naar uitgekeken. Ik ben best grote Eftelingfan, en dan vooral van de attracties die ze voor 97 hebben gebouwd.

    Het paleis langs de buitenkant heb ik nooit mooi gevonden, maar met de beplanting er uiteindelijk bij valt het al bij al toch mee. Dat ze één kant niet hebben afgewerkt, vind ik voor een park als de Efteling niettemin enorm lui en goedkoop. De wachtrij buiten is dik oké, maar toch stel ik me er vragen bij waarom ze niet voor een overdekte rij hebben gekozen. Die paar dakjes hebben niet veel nut als het overgrote deel alsnog in openlucht is.

    De voorshow vind ik eigenlijk best geniaal. In een ander (Duits) park zou Punctuel pas beginnen praten als de deuren dicht zijn, maar de Efteling geeft hier een zeldzame toets overtuigende storytelling door hem al vanaf het begin - voordat de laatste binnenkomers hem kunnen horen - al te later zeuren. Het enige minpuntje uit heel deze scene is voor mij dat er op de rol perkament die Punctuel vastheeft tweemaal dezelfde regel staat geschreven: hier heeft iemand echt niet over nagedacht. Pardoes zijn stem stoort me eigenlijk nooit, dat een Nederlands accent ietwat irritant klinkt ben ik al lang gewoon.

    Ook de afdaling in de kelder van het paleis vind ik zeer overtuigend. het is duidelijk in dezelfde stijl als het paleis, maar toch ook duidelijk niet gemaakt op bezoekers. De keuzes tussen verschillende routes moest er echter voor mij ook niet inzitten.

    De rit begint heel goed, met een deur waar je verwacht door te gaan - dat dit niet gebeurd is heerlijk tegen elke verwachtingen in en dat zou elke darkride wat vaker moeten hebben. De eerste scene met de tovenaar is heel mooi, zij het niet erg spectaculair maar op dit punt in de darkride geeft dat volgens mij niet veel: het is een mooi opwarmertje. Over de miniatuurstad zou ik hetzelfde zeggen. Vervolgens komt voor mij hét hoogtepunt van de darkride. Ik vond die plantenruimte al meteen de knapste scene van heel de attractie, maar ik had die walvis niet eens verwacht. Een extreem overtuigende animatronic, en een heel indrukwekkende ook. Het effectje dat volgt - de walvis breekt het glas, water begint te stromen - mocht ietsje feller zijn (van die paar waterstraaltjes is niemand echt onder de indruk) maar de emotie op de volgende Pardoes-animatronic spreekt boekdelen. dit is voor mij toch één van de mooiste stukjes darkride ooit!

    Jammer genoeg loopt het vanaf hier in mijn ogen helemaal mis. De kamers waar je apart ingaat en waar slechts de helft van elk wagentje zich kan 'amuseren' met de knoppen bieden in mijn ogen niets meerwaarde. Het interactieve element is verschrikkelijk onduidelijk en totaal nutteloos. De volgende scene is leuk, maar overtuigde me evenmin, net als de interactieve elementen die je daar voorgeschoteld krijgt. De balzaal vond ik dan weer wel heel goed, maar zoals hierboven al aangehaald word: niet de spectaculaire finale die je zou mogen verwachten.

    De grootste pijnpunten van de attractie zijn voor mij het interactieve element en de gangen tussen de scenes. Wanneer de trap zich opent in de voorshow is dat geniaal, maar eenmaal in de attractie ga je van de ene magische ruimte naar de andere door een kort gangetje met de naam van de volgende kamer. Hadden ze niet een boekenkast kunnen laten opzijschuiven, een muur zich laten openen... Alles lijkt me beter dan dit.

    Al bij al vind ik het wel een leuke attractie en ben ik blij dat hij er staat. Maar aan het niveau van Fata Morgana komt hij toch niet in mijn ogen.

  6. #106

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Haha, je laatste zin. Ik heb zo ook het gevoel dat niet veel mensen mijn lange posts lezen, ik ben dan toch niet de enige.
    Ik heb dat gevoel soms ook als ik op het forum een lange post met (te) veel uitleg schrijf ... we zijn al met zijn drieën

    Symbolica heb ik zelf nog niet kunnen doen om de eenvoudige reden dat mijn laatste bezoek aan de Efteling in december 2016 was. Maar bij mijn volgende bezoek wil ik hem natuurlijk weleens proberen als ik er de kans toe krijg. De suggestie van Ignace met de boekenkast en die muur vind ik eigenlijk heel goed! Moest hij in real life een pretpark openen dan zou ik er zeker naartoe gaan
    Once you sit back, you never go back.

  7. #107

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
    De suggestie van Ignace met de boekenkast en die muur vind ik eigenlijk heel goed!
    Same! Kijk, dàt zou nu eens magisch zijn.

    Ik vermoed verder ook wel dat het van de miniatuurstad de bedoeling was dat je dacht dat je naar buiten keek, maar ik vind het nogal mislukt. Ook gewoon voor de reden dat je in een kasteel zit, het kasteel heeft aan de buitenkant niet eens van die balkons, je zit tussen vier dikke muren en dan nog niet eens hoog boven de grond, je bent zelfs afgedaald tot in de kelder waar je in de fantasievaarder bent gestapt. Dus hoe in 's hemelsnaam kun je dan ineens vanop een hoogte naar een miniatuurstad staan kijken.

    Tja, het is wat het is.

  8. #108

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    en dan nog niet eens hoog boven de grond, je bent zelfs afgedaald tot in de kelder waar je in de fantasievaarder bent gestapt. Dus hoe in 's hemelsnaam kun je dan ineens vanop een hoogte naar een miniatuurstad staan kijken.

    Tja, het is wat het is.
    Eén van die kasteelmuren ligt langs een afgrond ? Nee, ik ben het met je eens dat de illusie niet echt geslaagd is, maar voor mij verpest het de scene zeker niet.

  9. #109

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Bwa mij was dit toch ook duidelijk. Ok, je zakt af tot in de kelders, maar je maakt een tocht door het kasteel. Je weet dan toch ook dat de Balzaal niet in de kelder is...

  10. #110

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Soit, ik ga er niet over bezig blijven. Ik begrijp ook wel hoe het bedoeld is hoor, daar niet van. Ik wou maar zeggen dat de attractie echt niet aan elkaar hangt. Maar nu lijkt het alsof het mij echt stoort, terwijl ik het gewoon even wou vermelden. In mijn TR schreef ik volgens mij ook dat ik de miniatuurstad op zich zeer mooi vond, en daar blijf ik ook nog altijd bij.

  11. #111

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Het komt er gewoon op neer dat Efteling het verhaal niet tot in de puntjes heeft uitgewerkt, er zitten teveel rare kronkels in, zowel in het verhaal als in de logica van opeenvolging van scenes. En dat is het gevaar als je 1 verhaal wilt vertellen en niet gewoon een sfeer wil meegeven. Sowieso ben ik meer fan van sfeerschepping dan van een 'vast' verhaal, omdat de herhalingswaarde van een verhaal lager ligt (je weet het immers al), maar ook omdat het verhaal echt wel perfect uitgewerkt moet zijn om een meerwaarde te kunnen zijn voor een attractie. En zeker bij een darkride is dit echt belangrijk. Bv. Baron heeft ook een verhaal en daar zitten ook een aantal rare kronkels in vind ik, maar daar is het verhaal net iets minder belangrijk dan bij Symbolica.

    Nuja, veel kunnen ze er niet meer aan doen, maar het blijft wel spijtig én ik vind dit toch wel straf voor een attractie die zoveel geld gekost heeft dat er nog zo'n 'grote' onlogische scenes inzitten qua stortytelling.

  12. #112

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Ik vind het net een meerwaarde dat een darkride een logische opeenvolging van scènes heeft - een verhaal zeg maar - ten opzichte van een gewone sfeerschepping. In de Efteling heb je met Droomvlucht en Carnaval Festival twee darkrides die het laatste doen: je ziet gewoon een opeenvolging van afzonderlijke scènes. De locaties van deze scènes liggen, binnen de wereld die ze moeten voorstellen, niet in elkaars buurt. Bij de landen van Carnaval Festival is dat natuurlijk heel duidelijk; bij Droomvlucht heb je de afwisseling van de werelden waarin de elfen, trollen en bosgeesten leven met de Hemelburchten en het Kastelenrijk, die er volledig los van lijken te staan. Daartegenover staat dan Fata Morgana. Hierin ben je zelf ook onderdeel van het verhaal. Je vaart met je boot dieper en dieper de Verboden Stad binnen en de bewoners zijn zich ook van jou bewust: ze spreken je aan, schieten op je, proberen je de toegang te belemmeren of helpen je juist verder. De scènes volgen op een logische manier op elkaar en op die manier wordt een soort 'verhaal' gecreëerd, zonder dat dit ooit wordt uitgesproken.

    In Symbolica maken we op een vergelijkbare manier een verkennende tocht door een bepaalde plaats, in dit geval het paleis van koning Pardulfus. In tegenstelling tot Fata Morgana wordt hier wel duidelijk een 'verhaal' verteld: een reden waarom we op ontdekking gaan. We gaan op audiëntie bij de koning, maar Pardoes de Tovernar heeft andere plannen en wil ons liever op een fantasierijke manier de vertrekken van het paleis laten verkennen. Dat is heel het verhaal. Meer is er niet aan. Ik begrijp niet zo goed hoe dit niet tot in de puntjes is uitgewerkt of rare kronkels bevat. De Efteling heeft hier gekozen voor een heel eenvoudig verhaal en daar ben ik blij om. Er is een heel achtergrondverhaal voor Pardoes, maar daar heeft men (gelukkig) nauwelijks gebruik van gemaakt. Daarom ook geen overbodige personages als Rattar en Pantagor in deze attractie, maar figuren die niet veel uitleg behoeven: Pardoes en Pardijn zijn al lang gekend door het brede Efteling-publiek, O.J. Punctuel stelt zichzelf voor en is herkenbaar als de lakei die wil dat alles exact volgens het protocol verloopt, Almar behoeft niet veel uitleg want je ziet hem aan het werk in zijn Observatorium en koning Pardulfus is gewoon de koning bij wie we op audiëntie gaan.

    De voorshow vind ik persoonlijk een heel geslaagde manier om de brug te maken tussen de wensen van O.J. Punctuel en die van Pardoes. Vanaf hier neemt de tovernar het over en hij leidt ons naar beneden, waar de Fantasievaarders staan te wachten. Hier kan ik de commentaren wel volgen, dat het wat vreemd is dat hier alles zo goed geregeld is en dat er vaste routes blijken te bestaan voor een onverwachte rondleiding. Dat is inderdaad een wat vreemd element, tenzij je zou redeneren dat Pardoes dit alles al lang van tevoren had gepland en dus ook alles voorzien heeft (wat - toegegeven - misschien wat vergezocht is). Zeker het grapje met de Flora-, Fauna- of Keukentour verderop in de attractie, is volstrekt onlogisch. Waarom zouden deze tours niet aangegeven worden in het station? En er is ook volstrekt geen plaats voor deze routes voorzien op de plattegrond van het paleis die in de wachtrij te zien is.

    Voor de rest vind ik de tocht door het paleis een logische opeenvolging van scènes. Je komt gewoon in de vertrekken die er zijn en daar gebeurt steeds iets, doordat Pardoes de fantasie in je Fantasievaarder 'slaat'. In de eerste scènes zit volgens mij een mooie opbouw en ook de eindscène is op papier een mooie apotheose. Je komt uiteindelijk toch bij koning Pardulfus terecht, die - bij gebrek aan gasten voor de audiëntie - al maar aan het feestmaal is begonnen. Dat er nauwelijks op je ongehoorzaamheid gereageerd wordt, vind ik niet zo vreemd. O.J. Punctuel meldt trouwens inderdaad wel dat je te laat bent, maar die weet natuurlijk al wat er gebeurd is: hij was erbij op de trap. Pardoes weet ook alles en Pardijn en Pardulfus vinden het allemaal niet zo erg. De koning is al lang blij als hij eten voorgeschoteld krijgt; al die regeltjes van Punctuel vindt hij zelf niet zo belangrijk. Overigens zitten er in de Koningszaal toch ook wel wat 'fantasievolle' elementen verwerkt, in de lijn van de rest van het paleis. Je hebt de Hoorn des Overvloeds waar al het eten uitkomt, een zelfschenkende kan of de Nikkelen Nelissen die muziek maken.

    Ik ben het er wel mee eens dat de laatste scène niet op de juiste manier als een goede climax voor de attractie aanvoelt. Daarvoor mag voor mij nog meer het feestgevoel worden overgebracht. Ik denk dan aan een aantal extra aanwezige gasten die de ruimte opvullen, en zeker ook aan de muziek. Die mag een stuk uitbundiger zodat de feeststemming helemaal goed overkomt. Ik denk aan de muziek van Assepoester in het Sprookjesbos, waar de finale van het sprookje echt heel uitbundig aanvoelt, mede dankzij de erg geslaagde muziek. Iets wat in deze balzaal naar mijn gevoel veel minder gelukt is.

    Dan nog over de opmerking van de stem van Pardoes: ik vind het niet meer dan normaal dat hij een sprekende rol heeft in deze attractie. Pardoes spreekt al jaren, in allerlei media-uitingen, dus het zou vreemd zijn om hem nu ineens een stille rol te geven. De stem heeft ook wat weg van de stem die Pardoes had in het cd-romspel Een Wonderlijk Avontuur met Pardoes de Tovernar, dat ik jaaaaren geleden speelde, dus voor mij voelt het niet zo vreemd of tenenkrullend aan. Al kan ik er ergens zeker wel inkomen.

    Wat mij betreft ligt het grootste mankement van deze darkride ongetwijfeld bij de interactiviteit. Het haalt in het midden van de rit opeens heel het ritme uit de attractie en verplicht je (eigenlijk enkel de voorste rij; de achterste rij mag zelfs enkel toekijken) om een stom en onbegrijpelijk spelletje te spelen op een klein schermpje. Zeker die spiegelkamertjes waren een erg vreemd en slecht idee. In de aparte scènes erna, met o.a. het muziekinstrument en de vechtende harnassen, zat nog iets in. Maar ook hier slaat de uitwerking tegen. Jammer, want als we in de plaats van die interactiviteit, gewoon nog enkele leuke scènes gehad, was Symbolica bij mij quasi perfect geweest. Nu is het voor mij een iets te grote doorn in het oog.

  13. #113

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Ook ik heb eindelijk Symbolica kunnen ontdekken. Wegens de drukte en een verkeerde inschatting in de single riders rij heb ik (helaas) 2x de heldentour gedaan en 1x de schattentour. (geen muziektour dus)

    Buitenkant
    Deze is naar mijn mening prachtig en absoluut "Eftelings" (wat dat ook mogen betekenen). De loods is volledig en mooi weggewerkt. Die ene zijde is alleen vanuit Pagode echt goed zichtbaar en niet storend. De watervalrots aan de achterkant komt wel wat vreemd over maar is toch een mooi extraatje. Van de wachtrij heeft Efteling iets moois proberen te maken. Met nadruk op proberen. Wachtrijen (op DVH na) blijven wel het zwakke punt van Efteling vind ik. Het is niet zo gemakkelijk om plaats te maken voor al dat volk dat moet wachten maar wat mij betreft kunnen ze er toch iets meer mee doen dan de te kiezen voor de veehok categorie. Door de wachtrij nog meer op te delen in verschillende stukken krijg je toch wat meer dynamiek. (Maus-au-Chocolat vind ik een goed voorbeeld van hoe het wel kan)

    Voor de rit
    De voorshow is tof en gelukkig niet al te lang. Met het verhaal is niets mis vind ik. (al vraag ik me wel af in hoeverre buitenlandse gasten hierin mee zijn.) De trap die opengaat geeft een geniaal verrassingseffect voor degene die hem voor het eerst doen. Het laatste stukje wachtrij die je tot in de kelders (station) brengt is eenvoudig maar passend in het geheime gang gegeven. Eenmaal in het station aangekomen miste ik toch wat het wow-effect. Kreeg het gevoel dat het niet lag aan de theming op zich maar eerder aan de beperkte ruimte die voor handen was waardoor alles net iets te veel op elkaar stond. De fantasievaarders zijn wel wow.

    De rit
    Observatorium: Prachtig begin!
    Panorama Salon: De linkerkant met het schilderij en de stolpen kon ik wat moeilijk plaatsen. Misschien had een andere invulling beter geweest. De miniatuurstad zelf was dan wel weer knap en voor mij niet storend dat deze bij nacht was.
    Botanicum: Bij het botanicum miste ik iets. Hier had wat meer leven in mogen zitten. Wat bewegende planten bijvoorbeeld. De grote walvis is fenomenaal. Al is mij de verhaallijn hier niet helemaal duidelijk. Een botanische tuin die water bevat is logisch, één die zich onder water bevindt is het dan weer totaal niet in mijn ogen. (of mis ik hier iets?) Plus, het water effect dat de walvis tot strand brengt is wel zeer magertjes opgezet.
    Schatten Boudoir / Helden Kabinet: Na drie keer is mij dat interactief spelletje met die kisten nog steeds niet duidelijk. Afvoeren die handel! Doe iets leuks met die ruimtes Efteling! Wat het verschil tussen de verschillende ruimtes hier is, is mij momenteel ook nog een raadsel. Iemand die kan helpen?
    Verborgen Fantasie Depot: Bevat zeer leuke elementen. Al vraag ik mij ook hier af wat de meerwaarde van het interactieve is. Wat mij betreft kan je perfect dezelfde beleving leveren zonder dat paneel, dat in mijn ogen alleen abonnees deftig weten te besturen en de eventuele meerwaarde ervan kunnen benutten.
    Koninklijke Champagne Voorraad / Provisie Passage: Weinig op aan te merken.
    Koningszaal:l Had wat grootser gemogen, zeker als je deze vergelijkt met andere ruimtes. Ook ik mis hier toch een zekere apotheose. Opnieuw geeft het interactieve element niet het gewenste resultaat. Wat mij betreft mogen die fantasievaarders echt een paar rondjes draaien zodat je echt een dansgevoel krijgt. Met wat extra interactie tussen de verschillende voertuigen en niet de krampachtige bewegingen die ze nu maken.
    Galerij der Fantasievollen: Waarom Efteling? Waarom? Neen, ik hoef mijn idiote kop niet te zien! Tevens is de kwaliteit blijkbaar niet ideaal voor deze grote van projectie. Plus het fotostandpunt lijkt mij niet ideaal.

    Conclusie: Efteling maakt de verwachtingen inderdaad niet waar. Ze hebben spijtig genoeg verschillende keren verkeerde keuzes gemaakt en halen spijtig genoeg niet alles uit hun transsport systeem. Symbolica heeft enkele zeer mooie elementen (observatorium, miniatuurstad, walvis), maar voor dit park met deze budgetten en de darkride reputatie die ze hebben moeten we streng zijn. Toch nog een welverdiende 6/10.
    It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!

  14. #114

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Net als zoveel anderen, ook hier mijn korte impressies van drie dagen Efteling, en dan vooral Symbolica uiteraard.
    op dag 1: niet bezocht, wegens te lange wachttijden (minimum 50 minuten). Gelukkig hadden we vervroegde ingang voor de gasten van Bosrijk, waardoor we op dag 2 en 3 rond 9u40 in de wachtrij konden gaan staan, en uiteindelijk al om iets over 10 aan de eerste ingang waren. De attractie ging telkens zo'n 10 minuten 'te vroeg' open, wat ik wel kan waarderen.
    Minder leuk is het waarschijnlijk voor de reguliere bezoekers, die misschien al wel een half uur op voorhand staan te wachten, om dan te ontdekken dat er al honderden mensen voor hen in de rij stonden?

    De indrukken van mijzelf (reguliere bezoeker van dit forum, en uiteraard alle commentaren hierboven al gelezen) en die van vrouw en kinderen (onbevooroordeeld) liepen lichtjes uiteen.
    We zijn het er wel over eens dat dit, neutraal gezien, een prachtige attractie is: een leuke voorshow, verrassingseffect met de trap die open gaat, alleen misschien wat jammer voor de vele Duitse of andere buitenlandse bezoekers dat dit zo goed als volledig in het Nederlands is, en de Engelse vertaling zoals overal in de Efteling nogal belabberd is, omdat de taalkundige spitsvondigheden niet mee vertaald zijn.

    Het is een bijzondere ervaring dat het lijkt alsof de gondels onafhankelijk bewegen (al heb je na enkele bezoekjes natuurlijk wel door dat dit niet het geval is).
    Het ontbreken van het verhaal heeft ons niet gestoord, de afwerking is immers meer dan indrukwekkend, op alle vlakken.
    Iets meer humor in het verhaal had misschien wel gemogen, nu is het nogal saai uiteraard. Het interactieve element biedt inderdaad geen meerwaarde, behalve in de koningszaal, waar de kinderen onmiddellijk begrepen dat we konden 'dansen' met onze gondel door op de pijlen te drukken.

    Onze conclusie: prachtige attractie, zeker een meerwaarde, omdat dit er eentje is die je met heel de familie kan doen, zowel jong als oud (en daar lopen er in de Efteling nogal wat van rond), ook een grote herhalingswaarde door de 3 verschillende parcoursen (alhoewel ze niet zo veel verschillen, willen de verblijfsgasten ze vermoedelijk toch alle drie een keertje gedaan hebben tijdens hun verblijf).
    Maar: moet dit inderdaad echt zo veel geld kosten? Ik begrijp niet echt waar het allemaal naartoe gegaan is, en er zijn inderdaad wat hiaten in het hele verhaal. Met andere woorden: een klein beetje een gemiste kans, maar voor de modale bezoeker die de kostprijs niet kent, en misschien ook minder vergelijkingspunten in het buitenland heeft (persoonlijk ken ik enkel maar Ratatouille in DLP met een gelijkaardig systeem) is dit echt wel een pareltje!
    Persoonlijk vind ik het kasteel aan de buitenkant niet zo geslaagd, vooral omwille van de rotsen waar het op gebouwd is: een 'echt' kasteel met muren tot beneden had volgens mij mooier geweest.

    Verder heb ik niks dan lof over de Efteling: de huisjes in Bosrijk zien er nog steeds prima in orde uit, personeel was overal enorm vriendelijk, de prijzen van de horeca vind ik meer dan redelijk, met voldoende grote porties en ruime keuzes. Pizza's die geleverd worden in je dorpshuysje zijn echt wel een luxe na een drukke pretparkdag!
    De voorbije dagen waren er wel telkens attracties in storing, maar dat leek telkens vrij snel opgelost te zijn.
    Minpuntje blijven toch wel de lange wachttijden, in een periode die op de website ingekleurd stond als 'groen - rustig' vind ik wachttijden van doorgaans 50 minuten (Symbolica), 40 minuten (JEDD - en Bob) toch aan de hoge kant.
    Het reserveersysteem bij de Python vond ik dan weer wel prima werken, heel vaak hadden we nog een slot binnen het kwartier van aanvragen, ook het reserveren via de app werkte prima.

    We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de musical te bekijken: heel mooie theaterzaal, professionele musical, heel toffe ervaring, en ook hier korting als verblijver.

    Slotconclusie: ik was niet zo'n fan van de Efteling, en het was vijf jaar geleden dat ik er nog eens geweest was. Er zijn nog steeds werkpunten, maar men is er wel mee bezig, en we hebben alle vijf een meer dan aangename midweek gehad.

  15. #115

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Ook ik ben vandaag Symbolica gaan uittesten. Ik ga het proberen kort te houden, voornamelijk omdat mijn mening heel hard aansluit bij de mening van velen anderen.

    Mijn eerste indruk was verrassend goed. Het kasteel ziet er langs de buitenkant echt erg goed uit. De niet-afgewerkte muur die je vanuit Pagode ziet stoorde me echter wel en vind ik voor een park als Efteling eigenlijk echt not done. Ook de wachtrij kon beter, al moest ik wel enkele keren lachen met de korte toespraakjes van Punctuel. De voorshow vind ik misschien wel het beste deel van de attractie.

    En de attractie zelf, ja het is leuk, ja het is mooi, maar ik miste het wow-gevoel. Persoonlijk was ik enkel omvergeblazen van de scène met de walvis en de animatronic erachter. Bij de rest had ik vaak een net niet-gevoel. Dat het interactieve stuk van de ride op niks trekt, moet ik zelfs al niet meer vermelden. Dat Pardoes erin verwerkt zit, vind ik helemaal niet erg. Ik vind het misschien zelfs leuk dat hij eindelijk zijn eigen plek in de Efteling heeft gekregen.

    Eindoordeel: een 6/10. De attractie heeft voldaan aan mijn verwachtingen, maar die lagen door alle voorgaande recensies best laag. Als je weet dat dit de duurste Efteling-attractie ooit was, is het eigenlijk wel zonde, want het kan lang niet tippen aan andere toppers als Droomvlucht of Fata Morgana.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  16. #116

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Weer een update van de huidige situatie bij de Fakir: de steigers hebben nu zeil. Het sprookje is niet meer te zien.




    Daarnaast zijn de voorbereidingen voor de nieuwe Sprookjesboomshow al in volle gang: er staan palen in het theater voor sfeerverlichting, en er staan twee sneeuwmachines klaar. En ze werken, tijdens de show gingen ze ineens aan!


  17. #117

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    TV Limburg kon een kijkje nemen bij CSM in Hamont-Achel, waar men momenteel bezig is om de nieuwe Python-baandelen te produceren.

    Link:
    https://www.tvl.be/nieuws/achels-bed...enoveren-51458

  18. #118

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Putoor Bekijk Berichten
    TV Limburg kon een kijkje nemen bij CSM in Hamont-Achel, waar men momenteel bezig is om de nieuwe Python-baandelen te produceren.

    Link:
    https://www.tvl.be/nieuws/achels-bed...enoveren-51458
    Ik vind het toch nog altijd zeer vreemd dat ze 'niks' aan de layout veranderen.
    Een laat me het overdreven zeggen 'RMCing' zoals ze doen bij sommige houten achtbanen zou toch veel interessanter zijn. Kortom soepeler met hier en daar wat nieuwe elementen.

    Overdreven voorbeeld zou twisted colossus zijn.
    Alhoewel dat toen de python opende het een primeur was, dus zou het wel waardig zijn deze type veranderingen te ontvangen.(vind ik dan).

  19. #119

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Ik vind dit toch maar een raar zaakje.

    Nog eens de vraag die ik mij eerder al stelde, heeft Vekoma ook maar iets te maken met deze renovatie? Het is toch een standaardmodel dus men kan toch gewoon nieuwe delen bij Vekoma bestellen in plaats van een externe firma de baan te laten nabouwen? Want dat laatste is wel hetgeen men in het filmpje zegt dat er gebeurt heb ik de indruk?

    Daarnaast vind ik het ook bizar dat men per se niks wil veranderen aan het baanverloop maar dan wel het volledige uitzicht ervan verandert. Kan je dan nog wel van een icoon spreken? Hij is niet alleen niet meer dezelfde maar ziet er ook gewoon niet meer hetzelfde uit. En ik heb het niet alleen over de supports maar zelfs de structuur van de rails is anders. Het materiaal ziet er wel degelijker uit (allemaal tubulair staal i.t.t. de plaatmetaaltriangels van een standaard Vekomarail) maar het ontbreken van die triangel vind ik toch ook maar raar, deze moet normaal de rail dichthouden want een trein duwt de twee buizen altijd uit elkaar als hij erover rijdt. Nu, er zal wel goed over nagedacht zijn zeker?

    Om maar te zwijgen van dat ik het een hele rare investering vind, maar tot daar.

    Ik moet wel zeggen, de in het filmpje getoonde baandelen die al af en geschilderd zijn zien er echt goed uit.

  20. #120

    Re: [Efteling] 2017 - Darkride Symbolica en Loonsche Land

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Ik vind dit toch maar een raar zaakje.

    Nog eens de vraag die ik mij eerder al stelde, heeft Vekoma ook maar iets te maken met deze renovatie? Het is toch een standaardmodel dus men kan toch gewoon nieuwe delen bij Vekoma bestellen in plaats van een externe firma de baan te laten nabouwen? Want dat laatste is wel hetgeen men in het filmpje zegt dat er gebeurt heb ik de indruk?
    Dit type coasters maakt Vekoma al jaren niet meer. Maar Boomerangs maken ze wel, en zover ik weet is dat hetzelfde type track: tenslotte zijn er genoeg voorbeelden van Arrow/Vekomatreinen die op allerhande banen worden uitgewisseld.

    Misschien is de relatie tussen Vekoma en de Efteling verzuurd door het gecancelde Hartenhof? Of denkt Efteling zoals wel vaker het gewoon lekker beter te weten? Of Vekoma heeft het te druk, hun orderlijst zit naar het schijnt goed vol de komende jaren...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •