hmja, als er net een nieuwe attractie is, kan ik me voorstellen dat het Fastpass Systeem bij Disney nog wel nut heeft. Daarbuiten echter volstrekt niet (Dat bewijst Parijs heel goed waar al 15+ jaar niets nieuws geopend is in het hoofdpark). Of het echter een goede oplossing is waag ik nog steeds in twijfel te trekken. Fastpassen zorgen er immers nog steeds voor dat de gewone wachtrij trager loopt dan nodig zou zijn. Oftewel: Die 260 minuten hadden ook gewoon 130 minuten kunnen zijn (er van uit gaande dat Disney ook hier 50% van de capaciteit aan fastpassen vergooit). 2 uurtjes wachten voor splinternieuwe attractie in de USA is verre van gek (de tijden lopen er bij non-fastpass attracties gemakkelijk op (heb al 4-5 uur gezien). Daarom kiezen parken als Six Flags, maar bijvoorbeeld ook Phantasialand er voor om fastpassen NIET te gebruiken op nieuwe attracties. Simpelweg omdat dit toch een heel stuk klantvriendelijker is.

Dat JIJ er toevallig goed gebruik van hebt kunnen maken, neemt niet weg dat het ten kostte van andere gaat en daarom geen goed systeem is.. Dat is uiteindelijk het enige voordeel van het Universal systeem: het gaat niet ten kostte van anderen, maar momenteel zitten er simpelweg nog veel issues in waardoor mensen er inderdaad misbruik van kunnen maken, maar dat is jarenlang ook bij Disney zo geweest (bij opening alle fastpass-automaten af lopen).

In the end blijf ik er voor om al die fastpass onzin gewoon af te schaffen en enkel nog SRLs te gebruiken. Veel klantvriendelijker. Het idee om wachtrijen af te schaffen is lovenswaardig, maar je wachtrijen zijn nou eenmaal je capaciteitsvreters (de plekken waar je het meeste volk kunt stallen). Als je dat af schaft, moet je dat ook kunnen opvangen en daar zijn vooralsnog geen goede oplossingen voor.