X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 9 van de 9
  1. #1

    [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Na jaren dromen, maanden wachten en uren zweven... tijd om RF's Southern Comfort te beleven! Een drieweekse pretpark-roadtrip door de states georganiseerd door de Rollercoaster Friends. Drie weken fun, friends en coasters - Nu ook in TR-formaat!

    Programma:
    03/06/2017: Six Flags over Georgia
    04/06/2017: Alabama Splash Adventure
    06/06/2017: Blue Bayou & Dixie Landin'
    06/06/2017: Kemah Boardwalk
    07/06/2017: Seaworld San Antonio
    08/06/2017: Six Flags Fiesta Texas
    09/06/2017: ZDT'S Amusement Park
    09/06/2017: Six Flags over Texas
    10/06/2017: Six Flags over Texas

    10/06/2017: Sandy Lake Amusement Park
    11/06/2017: Frontier City
    11/06/2017: Tulsa's Incredible Pizza Company
    12/06/2017: Silver Dollar City
    13/06/2017: Silver Dollar City

    14/06/2017: Six Flags St. Louis
    14/06/2017: St. Louis Incredible Pizza Company
    15/06/2017: Holiday World
    16/06/2017: Kentucky Kingdom
    16/06/2017: Beech Bend
    17/06/2017: Dollywood
    18/06/2017: Dollywood
    19/06/2017: Carowinds
    20/06/2017: Carowinds
    21/06/2017: Six Flags over Georgia

    Kentuky Fried Kingdom

    Eddy Meeùs is de tragische maar geliefde volksheld van de Belgische pretparkfans: de man die een rijk van kwalitatieve, innoverende parken uitbaatte en het in goed vertrouwen aan een partner verkocht. Uiteindelijk met desastreuze gevolgen. Relevant aan de Amerikatrip? Ja, want je vind overal in de States een aantal gelijkaardige verhalen. Neem bijvoorbeeld eens Kentucky Kingdom: een park dat groot gemaakt is door het harde werk van Ed Hart, die het park een gigantische B&M en nog meer leuks bezorgde. Net als Meeùs verkocht hij het park uiteindelijk aan Premier Parks, en net als Walibi Belgium werd Kentucky Kingdom een Six Flags-park. Maar de crisis sloeg nog harder toe dan in België: Het park werd niet verkocht maar achtergelaten, met gesloten poorten. Degene die het park uiteindelijk terug open kreeg was diezelfde Ed Hart. Hoe voelt een park, dat zo'n geschiedenis achter de rug heeft?



    Eerlijk? Ik had lage verwachtingen. Meerdere eigenaars, een jarenlange sluiting en een heleboel verwijderde attracties kunnen onmogelijk goed zijn voor het park. De locatie van het dit Koninkrijk is ook niet echt ideaal: vlakbij een vliegveld (het park kampt in één helft zelfs met een hoogterestrictie om deze reden) en de buitenwijken van Louisville zijn hoe dan ook niet het meest idyllische plekje in de States. Maar de ingang zag er niet onaantrekkelijk uit en we hadden iets om naar uit te kijken: een korte babbel met het management en een uur durende ERT op de nieuwste coaster van het park. Oh Boy.





    Ooit stonden er achteraan het park twee duelerende woodie's. Jaren van verval hadden de banen niet veel goed gedaan, en er werd beslist de Twisted Twins niet op te knappen. Toch leeft de baan deels voort: in de footers die je nog duidelijk ziet liggen, in het onnodige dubbele station dat de vervanger gebruikt, en in de constructie die de coaster vervangen heeft: Storm Chaser. Ondertussen zou het mijn vijfde RMC worden en ik dacht wel te weten wat ik kon verwachten. Bovendien, op onrides leek het me de minst interessante baan uit de RMC-stal, met op het einde een slakkengangetje. Ik had er niet verder naast kunnen zitten. Storm Chaser is een beest van begin tot einde. Extreem intense airtime, vlotte inversies en intens bochtenwerk gaan vlotjes in elkaar over. Dat de eerste drop dankzij de inversie die erin verwerkt zit niets van airtime genereert vond ik totaal geen gemis: het parcours dat erop volgt doet je bijna smeken om net ietje minder airtime! Na een uur op deze geschifte coaster hadden velen blauwe plekken op hun benen. Het gebrek aan contact tussen het zitvlak en het stoeltje werd al snel legendarisch. Anders dan sommige coaster, word de baan hoe langer hij duurt steeds intenser en intenser. En ook anders dan bijna alle coasters maakte het me helemaal niet uit waar in de trein ik plaatsnam, want de ritervaring was overal even fenomenaal. Storm Chaser staat hoe dan ook in de top drie coasters van de hele trip en is meteen mijn favoriete RMC geworden. Ongelofelijk ding, en al geleden van Piraten dat ik zo'n fysiek zware ERT heb meegemaakt!







    Het enige nadeel van de coaster is dat de baan er nogal schraal bijligt. Je waant je op de coastertreinen na eerder op een werf dan in een pretpark, maar dat is bij een coaster van zo'n klasse toch wel het minste van mijn zorgen. De rest van het park is trouwens verassend proper en mooi!



    Ondertussen is het park open en we besluiten ietwat onlogisch de tweede topper van het park te gaan uittesten, helemaal aan de andere kant van het park. Hiervoor moeten we weeral de straat oversteken, want het park bestaat eigenlijk uit twee helften die enkel verbonden zijn met een zebrapad en een wandelbrug.



    Hergebruikte stationsgebouwen zijn trouwens niets nieuw in dit park: nog voor Storm Chaser zich in twisted twins' oude stulpje nestelde, maakte een andere coaster zijn huis van het station van een verdwenen Schwarzkopf Shuttle Loop. Ik kan me er ongelofelijk druk in maken als er weer eens een Schwarzkopf verdwijnt, en zeker als de vervanger een absolute nachtmerrie blijkt te zijn. Kentucky Kingdom gokte op een nieuw type coaster van Chance Rides, nu ook niet bekend als de grootmeester in het bouwen van achtbanen. Maar hun eerste strepen hebben ze met Lightning Run wel verdiend. De coaster is niet erg groot en doet zelfs denken aan een groot uitgevallen rollerskater, maar de rit is bizar soepel en bizar leuk. Niet alleen worden alle bochten vlotjes genomen - inclusief een laag-tegen-de-gronds-s-bochtje - maar ook hier is het weer airtime wat de klok slaagt. Lightning Run is misschien wel dé verassing van de trip en ook zeker top tien-materiaal van de honderd coasters die we in Amerika zouden doen. Intussen hebben we onze mening over Kentucky Kingdom al een heel stuk bijgesteld en krijgt het de bijnaam 'Agressive Airtime Kingdom', ik hoef waarschijnlijk niet uit te leggen waarom.







    Ik moet toegeven dat we in Kentucky Kingdom niet erg veel attracties gedaan hebben. We zaten ondertussen al in onze derde week en na honderdvijftig pretparken is de druk om alles gedaan te hebben toch een heel stuk gezakt - tot het punt dat je enkel de must do's doet en niet elke flatride of standaard splash. Daardoor lijkt het misschien soms of een park waar ik niet veel attracties deed niet veel te bieden heeft, maar dat geld voor Kentucky Kingdom zeker niet: het aanbod is goed uitgebalanceerd en zeker groot genoeg voor een hele dag attractieplezier.




    De lokale kinderachtbaan is een zeer flashy Rollerskater waar nu eens echt niets speciaals over te vertellen valt.





    Het park heeft ondanks de omtovering van Twisted Twins nog steeds een houten coaster in het aanbod, en het is een specialeke: Thunder Run heeft een vreemde layout met een kaarsrechte first drop gevolgt door een 90°-bocht en dan enkele lage heuvels. Ik vreesde een beetje voor het comfort in die eerste bocht, maar dat bleek zeer goed mee te vallen. Echt geweldig is dit houten monster niet, maar er is wel een zekere fungehalte en bovendien zijn we vandaag al ruimschoots aan onze agressieve airtime-trekken gekomen.





    Het park liet totnutoe een bijna indrukwekkende indruk achter, maar het heeft zijn schoonheidsvlekjes. De laatste twee attracties temperden mijn enthousiasme over het park een heel klein beetje, en de eerste van die twee was een SLC met een verdacht korte naam op een verdacht lang naambord. Standaard SLC's zijn nooit leuk en we hadden het gelukje dat T3 het enige exemplaar op de trip was. Bovendien heeft deze baan treinen met 'heup'beugels en niet de klassieke headbangers, dus wat kan er mis gaan? Zo blijkt: alles. Doordat je niet stevig tegen je stoel gedrukt word (want de schouderbeugel ontbreekt), ramt de stoel de hele rit lang tegen je rug. Bovendien knellen de heupbeugels zo danig dat ik er zeker van ben dat mijn voeten paars zagen toen we weer in het station waren. Het helpt niet dat, ondanks dat er met één trein gereden word, de trein toch in elke rem volledig tot stilstand komt. Per slot doet het kleurenschema van de coaster ook nog eens pijn aan mijn ogen.





    Ook bij de Rapid River van het park hadden we een minder aangename ervaring. De korte rij beloofd een geringe wachttijd, maar er blijken weinig boten op de baan te staan en nog erger: de operations zijn een geklungel van jewelste. Zo zijn we getuige van hoe we vijftien minuten wachten voor één boot. De verklaring? Een oude dame mag langs de uitgang instappen, wat toch een tijdje duurt - ze is oud en traag, geen probleem. Wanneer ze eindelijk zit, wijst een medewerker haar erop dat ze geen broek aanheeft - enkel een badpak. Ze stapt weer uit, doet haar broek aan om vervolgens weer in dezelfde boot te stappen. De boot word verder gestuurd naar de feitelijke opstapplek, en daar nog eens stilgezet om de riemen te controleren. Andere boten vergaat het niet veel beter: er is een grouper, die pas begint met werken als de boot in kwestie al leeg is. Ergerlijk, maar het was het best wel waard: Raging Rapids River Ride is een verassend lange rapid, en een hele natte ook. Je ziet duidelijk dat de thematisatie nog een overblijfsel is van Six Flags, maar echt storen doet het niet.



    Op die twee schandvlekjes na vond ik Kentucky Kingdom werkelijk geweldig. Het is niet het beste park van de trip, maar wel de grootste verassing. Ik kan niet met woorden uitdrukken hoe gezellig het park op de meeste stukken is,dus hier enkele fototjes om mijn woorden kracht bij te zetten:







    Bovendien hebben ze nog een redelijk groot waterpark dat bij de prijs is inbegrepen, misschien wel nodig ook om te kunnen concurreren met Holiday World vlakbij.





    En natuurlijk heeft het park met Storm Chaser en Lightning Run alleen al een coasteraanbod dat te verleidelijk is om te laten liggen. Bedankt voor het lezen!
    Laatst gewijzigd door Ignace; 30-08-17 om 18:18.

  2. #2

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    die gele gijbaan...iets te weinig water en je komt zonder broek (of vel) beneden aan...

  3. #3

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Aah Kentucky Kingdom, een park dat best hoog op mijn bucketlist al stond. Mede door wat jij goed aanhaalt, de grote gelijkenissen met Walibi Be. Over T3, wist je dat dat de enige identieke kloon is van El Condor? En stom dat ze dan voor dergelijke Kumbak treinen zijn gegaan in plaats van de betere Vekoma's. Het park zou voor volgend jaar alweer een nieuwe attractie openen, wat een zotte investeringsdrang hebben ze daar toch!

    Bedankt Ignace voor het TR!

  4. #4

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Ik was al benieuwd naar dit verslagje toen ik de positieve commentaren over Storm Chaser op facebook las. Dat is dus ook een baan geworden waar ik hard naar uitkijk volgend jaar. Die Lightning Run stond al op mijn wishlist, heb al een paar Morgan hypers gedaan (Chance Rides heeft die overgekocht) en die waren top. Voor de rest lijkt het me toch een raar parkje, zou je dit makkelijk op een halve dag kunnen doen als het rustig is?!

  5. #5

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Onze groep heeft het park volstrekt niet bevallen. Zelf daarentegen zit ik er zelf ongeveer hetzelfde in als jij. Storm Chaser is met afstand mijn favoriete RMC geworden. Ergens moet RMC een uit de hand gelopen bedrijfsfeestje hebben gehad waarbij een ontwerper dacht "airtime is saai.. laten we banking toevoegen". Geweldig apparaat. We dachten gedurende de ERT eens in het midden van de trein te gaan zitten om zo een wat rustigere rit te hebben, maar dat kun je bij deze baan dus wel vergeten. Storm Chaser heeft zijn storm duidelijk gevonden en geeft je geen rust totdat je in de remmen staat.

    Ook Lightning Run vond ik heel tof, hier wel een beetje ruzie met het comfort van de beugels gehad.

    T3 had ik hetzelfde probleem met mijn benen. Er kwam totaal niets van bloed meer in. Tot overmaat van ramp kwamen we in een storing terecht en hebben we héél lang in de remmen stil gehangen. Lang genoeg dat het me bij het uit stappen moeite kostte om weer recht te komen na het oprapen van mijn spullen. In de remmen zagen we al dat er naar schatting ruim 2cm speling op de zijfrictie wielen zat. Geen wonder dus dat de trein niet echt soepel door zijn baan gaat. Of dat aan kumbak te wijten is betwijfel ik zodoende wel, want als de afstelling van de wielen handmatig moet gebeuren, dan ligt dat meestal toch aan het onderhoud van het park.

    De Rapid hebben we helaas niet gedaan. Naast dat het heel traag ging, was er ook nog eens opeens een storing, waarbij we de rij moesten verlaten. Jammer, want hij zag er (van wat ik kon zien) tof uit. Wel hebben we de 4D nog gedaan, een stukje van een show mee geken etc.

    De woodie is trouwens een standaard layout die ook in een aantal Cedar Fair parken terug te vinden is/was (we komen hem later in de trip nog tegen in Carowinds en de versie van éen van de Kings parken krijgt momenteel een RMC makeover). Deze versie was wel beduidend beter dan de versie in Carowinds, die kapot geremd werd, maar ik twijfel er niet aan dat we daar over enige tijd meer van lezen

    Bedankt voor je TR. Voor mij in elk geval een parkje dat ik zeker nog eens opnieuw zou bezoeken, moest ik toevallig in de buurt zijn.

  6. #6

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Bedankt voor dit verslag

    Was die SLC ook zo schokkerig?

  7. #7

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Bedankt voor dit verslag

    Was die SLC ook zo schokkerig?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Doordat je niet stevig tegen je stoel gedrukt word (want de schouderbeugel ontbreekt), ramt de stoel de hele rit lang tegen je rug.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    In de remmen zagen we al dat er naar schatting ruim 2cm speling op de zijfrictie wielen zat. Geen wonder dus dat de trein niet echt soepel door zijn baan gaat.
    Ja dus!

  8. #8

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Voor de rest lijkt het me toch een raar parkje, zou je dit makkelijk op een halve dag kunnen doen als het rustig is?!
    Wij hebben natuurlijk een uur ERT gehad op de beste coaster van het park, dus dat scheelt heel wat tijd welke we anders extra zouden moeten gespendeerd hebben in het park. Maar toch moet een vijftal uurtjes voor kentucky Kingdom makkelijk lukken. De achtbanen zijn leuk en het park is gezellig, maar de meeste rides zijn redelijk standaard en zoveel dingen die je per se wil gedaan hebben zijn er niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Bedankt voor dit verslag

    Was die SLC ook zo schokkerig?
    Ja, maar omdat de treinen anders zijn beleef je het op een andere (nog slechtere) manier.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Belgiumcoasterfreak Bekijk Berichten
    Aah Kentucky Kingdom, een park dat best hoog op mijn bucketlist al stond. Mede door wat jij goed aanhaalt, de grote gelijkenissen met Walibi Be. Over T3, wist je dat dat de enige identieke kloon is van El Condor? En stom dat ze dan voor dergelijke Kumbak treinen zijn gegaan in plaats van de betere Vekoma's. Het park zou voor volgend jaar alweer een nieuwe attractie openen, wat een zotte investeringsdrang hebben ze daar toch!

    Bedankt Ignace voor het TR!
    Inderdaad een bewonderingswaardig park!

  9. #9

    Re: [TR] Kentucky Kingdom - RFSC 2017

    Bedankt voor het TR. Het park ziet er wel best proper uit om een paar jaar leeggestaan te hebben.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •