X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 5 van de 5
  1. #1

    [TR] Op en af naar Kolmarden - 02/09/2017

    Als je eender welke pretparkfan, behalve dan de Zweedse en Scandinavische, voor april 2014zou vragen wie of wat Kolmarden is zouden je ze raar aankijken en hun schouders ophalen. Die naam was niet echt algemeen bekend in de community van pretparkfans. Maar de aankonding van een RMC coaster heeft dat compleet veranderd, opeens kent quasi elke coasterfanaat de naam Kolmarden. Die ene aankondiging was genoeg om voor veel pretparkfans wereldwijd Kolmarden op hun to-do lijst te zetten. Zo ook voor ons, ik (Frederik) en Benjamin besloten het eerste weekend van september eventjes op en af te gaan naar Zweden. Juist alleen om Kolmarden te doen! Is het dat waard?! Dat lees je in dit tripreport.





    Maar voor je gaat beginnen smullen over Wildfire, dat hou ik voor het laatst onder het motto 'save the best for last'. Want wat me eveneens interesseerde als Wildfire, is wat het park Kolmarden nu eigenlijk voorstelt. Opzoekingswerk leert me dat Kolmarden de grootste dierentuin van Scandinavië is, opgericht in 1965 en dat ze ook het allereerste dolfinarium in Scandinavië hebben geopend. Iets meer naar onze tijd, in 2001, kwam het park in de handen van de Zweedse pretpark, groep Parks & Resorts. Zij hebben ook Gröna Lund & Skara Sommerland in hun portefeuille zitten, al kwam die er later bij dan Kolmarden.

    Kolmarden ligt niet op een groot stuk vlak land zoals wij gewoon zijn hier. Maar de hoogteverschillen in het park zelf vallen wel goed mee. Maar je moet éénmaal wel in het park geraken! Want eenmaal de kassa's en ticketcontrole voorbij ben je er nog niet. Eerst wacht er je nog een steile klim naar boven. Als je echt geen conditie hebt kan je gebruik maken van de roltrap, wat wij natuurlijk niet gedaan hebben omdat we oorspronkelijk dachten dat het een uitgang naar hun dolfinarium was, vraag niet waarom.




    Wanneer je dan boven bent heb je meteen het eerste stukje pretpark van Kolmarden vlak voor je. Bamses Värld is een zone gedediceerd aan een populaire Zweedse cartoonfiguur. Hierbij hoef ik geen tekening te maken dat deze zone op de kleinsten gericht is?! Al kan je deze zone ook niet overslaan als coaster fanaat, want deze zone herbergt de eerste van drie achtbanen die Kolmarden rijk is. Meer zelfs, Godiståget is zelfs de allereerste achtbaan die Kolmarden geopend heeft! En dit in 2009 nog maar, deze Zierer is dus zeker geen oudgediende. Het is een leuke achtbaan voor kinderen, als volwassen thrillseeker heb je er niks anders op te zoeken dan een extra credit op de counter. Andere attracties in deze zone waren een Zamperla Rockin' Thug, een auto rondrit, theekopjes, vliegende ballonnen & een vliegende tapijtenmolen. Allemaal attracties gericht op kinderen.

    Nu zei ik het 'eerste stukje pretpark', dat komt omdat Kolmarden in hun park zelf eigenlijk maar twee stukjes pretpark heeft. Het andere stukje ligt helemaal aan de andere kant van het park, waar ook Wildfire gelegen is. Maar dit stukje is nog kleiner dan Bamses Värld, het telt niet meer dan Wildfire, een draaiend schip en een Vekoma junior coaster. Die Vekoma junior coaster genaamd Delfinexpressen, is een standaard 'rollerskater' model zoals je die ook terug kunt vinden in Universal Studios Island of Adventures, Cedar Point en ons eigen Plopsaland De Panne. Ook dit is wel eens leuk, maar vooral gericht op kinderen.




    Zoals je merkt, qua pretpark stelt Kolmarden niet veel voor. Kolmarden moet je dan natuurlijk als een dierentuin beschouwen (momenteel), zo zijn ze ook opgericht. Het is sinds de overname van Parks & Resorts dat Kolmarden een andere weg begint uit te gaan. Het eerste wat ze in Kolmarden deden was het verblijf van de tijgers vernieuwen zodat de bezoekers van veel dichterbij kennis konden maken met deze grote katten die helaas met uitsterven bedreigd zijn. Er leven er nog maar 3.200 in het wild... Later werd het dolfinarium uitgebreid, in 2009 kreeg Kolmarden dus hun eerste achtbaan.

    In april 2014 kregen we de bekende aankondiging van Wildfire en een jaar later opende het park hun tweede achtbaan. In 2016 raasde Wildfire voor het eerst op zijn houten sporen. Het is duidelijk dat Kolmarden pas de laatste jaren echt stappen aan het zetten is naar een combinatie van pretpark & dierentuin. Met een beetje optimisme kun je hopen voor een Zweedse Busch Gardens of Animal Kingdom. Het pretparkgedeelte is heel klein nu dus het is zowiezo uitkijken wat Kolmarden de komende jaren gaat uitsteken op dit vlak.

    Maar genoeg over het pretparkgedeelte want Kolmarden is natuurlijk in de eerste plaats nog altijd een dierentuin. Een dierentuin gezegend met een prachtige locatie. Middenin de Zweedsen bossen heeft Kolmarden grote verblijven voor hun dieren. De dieren lijken echt wel veel ruimte te hebben om in te leven, iets wat dierenliefhebbers graag zullen zien ook al blijven deze beestjes in gevangenschap leven. Ikzelf ben niet echt een liefhebber, laat staan kenner, van dierentuinen maar ik denk dat Kolmarden wel een goed aanbod van dieren heeft. Van dolfijnen tot leeuwen, tijgers, elanden, zebra's, apen... ze passeren allemaal de revue in Kolmarden!




    Een must-do wanneer je Kolmarden bezoekt is zonder twijfel de kabelbaan! Het was oorspronkelijk een safari-rit waar je met je auto doorheen kon rijden, maar van dat concept zijn ze in 2010 afgestapt. Een kabelbaan kwam in de plaats, een toch vrij unieke en speciale manier om door de leefwerelden van de dieren te passeren. En het lijkt nog eens een pak diervriendelijker te zijn ook, een kabelbaan die meters boven de grond voorbij passeert zal veel minder storend werken dan een auto. En als je nog een extra reden nodig had om deze kabelbaan te doen: je hebt er een prachtig uitzicht over de bosrijke omgeving en vooral ook op Wildfire. Hoe deze machtige houten achtbaan boven de bossen uitkomt, met bosrijke heuvels en een meer op de achtergrond is adembenemend. Ik twijfel of je dergelijk prachtig uitzicht in een ander park tegen kunt komen, ik betwijfel het...

    Een voordeel om Kolmarden op en af te doen in een weekend, is dat het park heel makkelijk bereikbaar is met het openbaar vervoer. RyanAir vliegt op de luchthaven van Stockholm Skavsta, die RyanAir-gewijs op zo'n 90 km van Stockholm ligt maar daardoor wel vrij dicht bij Kolmarden ligt. Als je het juiste moment afwacht kun je dus heel goedkoop naar Zweden vliegen. Vanuit Skavsta geraak je makkelijk tot in Norrköping met bus en trein, of je gebruikt een shuttlebus. Vanuit Norrköping rijdt bus 432 & 433 naar het park. Tip: stap niet af aan de halte 'Kolmarden' want dat is het lokale treinstation op zo'n 5 km van het park. Je moet bij halte 'Kolmarden Djurpark' zijn. De haltes worden ook in real-time aangegeven op de bus zelf, hoe makkelijk wil je het hebben?!





    Maar goed... hoe scoort Wildfire nu?!

    We kunnen Wildfire niet blijven negeren natuurlijk, het was namelijk de hoofdreden van onze blitztrip richting Zweden. Dat de monden opvielen toen het park deze baan aankondigde hoeft niet te verbazen. Ondanks dat er op het moment van de aankondiging nog maar drie achtbanen van RMC operationeel waren, was dat al genoeg om de community verliefd te doen worden op de Amerikaanse fabrikant. Begrijpelijk, want RMC innoveerde de wereld van (houten) achtbanen als nooit tevoren. Plots leken inversies op houten achtbanen de normaalste zaak ter wereld en werden er allerlei nieuwe raar uitziende elementen toegevoegd. En volgens degenen die al eens een RMC baan hadden kunnen berijden, waren ze nog eens fantastisch ook.

    Dat RMC nu ook naar Europa kwam werd dus logischerwijs op luid gejuich van de Europese coaster fanaten ontvangen. Wildfire is ook niet zomaar de eerste de beste coaster: het is de hoogste operationale houten coaster ter wereld (samen met T-Express, beiden zijn 56 meter hoog). Enkel Heide Parks Colossos is met zijn 60 meter hoogte hoger, al is die baan niet operationeel en heeft die baan een minder lange first drop dan Wildfire. Kings Island Son of Beast is de hoogste woodie aller tijden maar die baan is helaas al compleet afgebroken... Qua snelheid is Wildfire de derde snelste woodie ter wereld, het verschil met de nummer één (Lightning Rod, Dollywood) bedraagt echter een verwaarloosbare 2,5 km per uur.




    Op lengte behoort Wildfire niet tot de toppers, daar hangt hij 'maar' op een 21ste plaats. Maar, ook hier weer een maar, in Europa is enkel Coaster Express van Parque Warner Madrid langer. En wie zou een ritje op die baan verkiezen?!... Juist ja... Als men naar het aantal graden van de first drop kijkt is Wildfire weer top 3 materiaal. 83° meet zijn first drop, een schamele 4° verschil met de stijlste woodie ter wereld: ZDT's Amusement Park's Switchback. Voorlopig alvast, want Cedar Point's aangekondigde conversie van Mean Streak (Steel Vengeance) gaat een 90° drop krijgen!

    Wildfire heeft zijn portie pech wel gehad. Er waren problemen met de bouw waardoor de de baan later dreigde open te gaan. Uiteindelijk ging de baan toch open in juni 2016. Coaster fanaten van over de hele wereld waren enthousiast over de baan maar dat was buiten de lokale buurt en enkele groene jongens gerekend. In oktober van 2016 sloot de baan omdat de overheid de vergunning ingetrokken had. Er waren twijfels over de toekomst van de baan, op een bepaald punt werd zelfs gedacht dat de baan zou moeten worden afgebroken worden. Maar gezichtsverlies voor zowel Kolmarden als de (lokale) overheid werd vermeden en in maart 2017 werd de nieuwe vergunning goedgekeurd zodat de baan in juni dit jaar weer open kon! Gelukkig maar.




    Als je Wildfire meteen wilt berijden als je het park binnenkomt, raad ik je aan goede wandelschoenen aan te doen. Want de baan ligt helemaal achteraan in het park en je moet zoals eeder al vermeld ook een steile klim voor over hebben. Hoe een morning rush naar deze baan eruitziet kan best interessante beelden opleveren... Maar terecht, wie zou zo'n baan makkelijk links kunnen laten liggen? Zeker na zijn voorgeschiedenis met problemen wouden wij hem toch maar gedaan hebben. Bovendien ook belangrijk om te weten: geen wild vuur als het regent.

    Voor mij is Wildfire de tweede RMC op mijn lijstje. De eerste en enige die ik vooraf deed was Outlaw Run van Silver Dollar City. En die blaasde me omver op alle mogelijke manieren! Van de bijna 500 coasters die ik nu gedaan heb is hij nog steeds mijn favoriete coaster, ook al sijpelen er verhalen door dat hij een rammelbak geworden zou zijn. In mijn herinneringen van 2013 reed hij botersoepel en had hij gewoonweg alles. De verwachtingen voor zijn Zweedse broer lagen dus hoog.

    Lange wachtrijen waren er gelukkig niet en we hoefden nooit langer dan 10 à 15 minuten aan te schuiven. Ons eerste ritje deden we ergens in het midden. Conclusie: fantastisch maar moeilijk in te schatten waar deze baan te ranken valt. We gingen dus meerdere ritjes nodig hebben. Sommige banen worden beter en beter naarmate je ze meer berijd. Wildfire valt ook onder deze categorie. Met elk ritje dat we deden werd het beter en beter, en werden we meer en meer enthousiast over deze baan. Niet ik teleurgesteld was na het eerste ritje, maar op het einde van de dag na zo'n goede 10 ritten op dit Zweedse monster wist ik het wel zeker.

    Voor mij is Wildfire mijn nummer twee geworden. Het was twijfelen tussen Phantasialand's Taron en Cedar Point's Top Thrill Dragster. Die laatste is speciaal voor mij, als Cedar Point fanboy zijnde, omdat het de baan was die me Cedar Point en andere Amerikaanse parken liet kennen toen ik de bouw ervan begon te volgen. TTD liet een wereld voor me opengaan en het werd een soort kinderdroom. Een kinderdroom die ik ondertussen waarmaakte. En ondanks dat hij altijd iconisch zal blijven voor mij kan hij toch niet op tegen een Taron. Phantasialand zette een prachtbaan neer met twee uitstekende lanceringen (natuurlijk wel minder dan die van TTD), wisselend bochtenwerk, twee à drie ejector airtime momentjes en een baan die zijn snelheid en momentum nooit lijkt te verliezen. Dat allemaal in een prachtig gethematiseerde omgeving als kers op de taart.




    Maar het is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Mijn voorkeur gaat eerder uit naar airtime. En houten achtbanen. Wildfire verslaat daardoor Taron en TTD op mijn lijst. Wildfire heeft enkele goede bochten maar is veel meer op airtime gericht. En het is heel veel ejector airtime die je krijgt! Bovendien is de eerste inversie gewoon fenomenaal! De hangtijd die je hier krijgt is geweldig, vergeet de pretzel loop op flying coasters, dit soort inversie wil ik op veel meer banen beleven! De thematisatie is hier natuurlijk niet van hetzelfde niveau als bij een Phantasialand, maar Wildfire ligt echt wel op een prachtige locatie in een prachtige omgeving. Het zicht dat je vanop de lift en first drop hebt is gewoon adembenemend.

    Maar waarom is Wildfire dan niet mijn nummer één? Wel, om dan toch één iets minders op te noemen over de baan: na zijn derde en laatste inversie, lijkt hij een beetje zijn momentum en snelheid te verliezen. Alsof de baan nog net iets te lang is. Begrijp met niet verkeerd, dat laatste stuk is niet slecht maar het razen zoals hij voorheen deed is hier afwezig. Dat is iets wat Outlaw Run niet heeft, die is dan wel iets korter maar lijkt op geen enkel moment snelheid te verliezen. Die blies me daardoor nog net een beetje meer omver.

    Was het het waard om enkel dat ene weekend naar Zweden te gaan, juist om Kolmarden te bezoeken en Wildfire te berijden?! In mijn ogen: ja! Wildfire is een klasse achtbaan die je als coaster fanaat echt niet wilt missen. Kolmarden als pretpark stelt dan weinig voor, het dierentuingedeelte is groot. Bovendien ligt het in een fantastische omgeving.


    Het volledige, oorspronkelijke verslag (in het Engels) over Kolmarden kan je hier nalezen, alsook een eigen artikel over Wildfire alleen.
    Hier kan je een volledige foto galerij van Kolmarden en Wildfire terugvinden.

  2. #2

    Re: [TR] Op en af naar Kolmarden - 02/09/2017

    Bedankt voor het TR! Wildfire zelf vond ik een behoorlijke zoo: de skilift is geweldig en dat de dieren zoveel plek hebben is een groot pluspunt, maar in dierentuinen vind ik meestal kleinere dieren (insecten, reptielen, vissen enzovoorts) interessanter dan grote zoogdieren, en laat dat nu eens bijna het enige zijn dat Kolmarden te bieden heeft. Sommige kooien vond ik best mooi (het tijgerverblijf!), maar anderen zijn redelijk kaal. Natuurlijk blijft het belangrijkste dat de dieren goed verzorgd worden en gelukkig zijn, maar ons oog wil ook wat.

    Een kleine randopmerking: de Zierer was de tweede coaster van het park, het was de Vekoma die in 2009 opende.

    Wildfire vond ik ook een echte topper, tot op heden heeft de baan mijn favoriete inversie én mijn favoriete first drop ooit. De tweede helft van de baan vond ik opmerkelijk minder speciaal, wat toch een beetje afbreuk deed op het totaalplaatje.

  3. #3

    Re: [TR] Op en af naar Kolmarden - 02/09/2017

    Heerlijk om dit TR te lezen, ik deed namelijk exact een week later exact hetzelfde bedankt voor al de tips die je ons toen gegeven hebt!

    Ook ik vond het het 100% waard om naar Zweden te reizen voor een dagje Kolmården. Het is zoals je vermeldt zeer goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Het verwondert me overigens niet dat het de grootste zoo in Scandinavië is, mijn God wat is het daar groot... toch hebben ze er veel minder dieren dan in bijvoorbeeld Pairi Daiza, maar ze hebben dan wel massa's ruimte daar.

    Nog iets wat wel vermeld mag worden is het personeel, dat bij ons echt heel vriendelijk was. Niet alleen in Kolmården, maar eigenlijk gedurende onze volledige 3-daagse in Zweden.

    En dan natuurlijk Wildfire, wat een geweldige achtbaan. Voor mij was de achtbaan mijn nieuwe nummer 1 en hij verslaat daarmee mijn vorige favorietjes Shambhala en Taron. Ook al is na de derde inversie het beste echt wel uit de baan, de first drop, de eerste inversie en die enorm vreemde maar oh zo leuke knik erachter (zie de laatste foto) zijn gewoon fenomenaal.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  4. #4

    Re: [TR] Op en af naar Kolmarden - 02/09/2017

    Hoe airtime? Waar airtime? Airtime is airtime! (vrij naar Wim Reijers)

    Wat is er mis met mij? Ik denk dat ik anatomisch ergens tussen Ignace en Phadd-F zit (iets meer aanleunend bij laatstgenoemde) maar in m'n 12 ritten op Wildfire (op variërende posities) kwam ik behalve bij die weergaloze first drop niet van de grond. We hebben het toch over de verticale ruk naar boven, veroorzaakt door het traagheidsbeginsel van Newton?

    Fijn te lezen dat je het fijn had (ik las al eerder je Engels review).

  5. #5

    Re: [TR] Op en af naar Kolmarden - 02/09/2017

    Bedankt voor het TR

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •