X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Moeten pretparken beter communiceren over gesloten attracties en ook compensaties aanbieden?

Stemmers
29. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Ja, helderder communiceren - geen compensaties

    19 65,52%
  • Ja, helderder communiceren - mét compensaties

    7 24,14%
  • Het is ok zoals het nu is

    3 10,34%
Resultaten 1 tot 13 van de 13
  1. #1

    [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    "Een defecte attractie in een pretpark kan niet alleen voor fans, maar voor alle pretparkbezoekers een grote teleurstelling met zich meebrengen. Zeker wanneer het net je favoriet is, of wanneer het verschillende zijn. Ook Minister van Consumentenzaken Kris Peeters (CD&V) merkte dit op en wil nu aan tafel met de verschillende Belgische pretparken. Dit om in de eerste plaats ervoor te zorgen dat dit gecommuniceerd wordt en ten tweede om eventuele compensaties te bespreken."

    Dat nieuws werd vandaag bekend, het volledige artikel vind je op http://www.pretparken.be/article/184...e%20attracties

    Ben jij het eens met Kris Peeters: Moeten pretparken beter communiceren over gesloten attracties en ook compensaties aanbieden?
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  2. #2

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Oei, eerst Cryin'Air aanpakken en nu de pretparken. Kris Clooney is after my hobby!

    Attracties buiten bedrijf zijn dubbele pech: je kan ze niet doen en het zal precies daarom drukker zijn bij andere - zeker gelijkaardige - attracties in het park.

    Indien een attractie niet open gaat voor minstens de hele dag en dit vooraf geweten is, mag het park dit voor mij wel kenbaar maken. Dit bij voorkeur op de startpagina van de parkwebstek. Dat kan via zo'n rollende tekst. De communicatie zoals die nu is, kan dus beter.

    Compenseren lijkt me moeilijk. Moet dit dan voor elke attractie? Want wat als de draaiende eendjes nu toevallig de favoriet van jouw kind is? En wat met de wijzigende weersomstandigheden?

    Hier reken ik op de goodwil van bepaalde parken. Remember de troubles met Goldrush, kort na de officiële opening. Omdat een groot deel van de bezoekers toen speciaal voor deze coaster kwam en - laten we eerlijk zijn - het park weinig andere rijdende attracties aanbiedt, vond ik het een mooie geste dat Wouter of wie dan ook besloot de gedupeerden een gratis terug-kaartje te bezorgen. Al zal een occasionele bezoeker uit pakweg het VK daar weinig mee kunnen aanvangen.

    Mijn stem gaat naar 'helder communiceren, geen compensaties' (maar uitzonderingen op dat laatste dus toegestaan).

  3. #3

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Ik kan me helemaal voorstellen hoe dit onderwerp op de tafel is gekomen na een pretparkbezoek van Peeters met zijn gezin, waar heel de familie teleurgesteld was dat er een paar attracties dicht waren .

    Ik ben totaal geen fan van Kris Peeters, maar ik vind dat hij dit keer wel een goed punt maakt. Bij toestanden a la Walibi anno 2011 - wie herinnert het hier zich nog? - sta je als klant in principe machteloos, ook al betaal je volle pot. Een compensatie in de vorm van een kortingsbon bij een herbezoek is in feite ook waardeloos, om verschillende redenen:

    -het is niet echt een geschenk, eerder een manier om nog meer geld van eenzelfde klant te kunnen krijgen in de toekomst
    -zoals Peeters al aanhaalde is het niet voor iedereen vanzelfsprekend om nog maar eens naar het pretpark te gaan, hoe raar dit voor fans ook klinkt
    -het compenseert in feite niets aan je mindere pretparkdag...

    Pretparken maken zich er heel makkelijk van af door het lijntje te voorzien dat het park 'zich het recht voorbehoud attracties te sluiten zonder aankondiging', en dat is eigenlijk gewoon extreem slechte service. Plopsaland zou de Draak gewoon een dagje kunnen dichtgooien voor de lol en je bent volledig machteloos om er als stichtend lid van de Draak-fanclub iets tegen te doen... De redenering van Steve vind ik eigenlijk redelijk zwak, want als er twee attracties dicht zijn in Plopsaland en dat zijn Heidi en Anubis zit de iets oudere plopsabezoeker met 51 kikkers en Eendjesmolens. Tsja...

    En dan nu die grote maar: wat doe je dan wel? En wanneer? Als Anubis én Heidi het na een halfuurtje opgeven, hebben de klanten al betaald voor hun product, dus korting om binnen te komen kan je ze niet meer teruggeven en geld teruggeven is een hopeloze bedoeling. Hoe organiseer je zoiets? Mensen gooien hun ticketje vaak weg na het binnenkomen en in principe kan dan ook een Abbonnee de compensatie gaan claimen. En zou dat dan niet terecht zijn, want deze persoon heeft misschien ook honderd kilometer of verder (zie pretparkfans met een abo op Six Flags over Georgia, schuldig!) gereden voor een dagje in het pretpark om teleurgesteld te zijn.

    Mocht ik zelf een pretparkuitbater zijn, ik zou iedereen na een échte rotdag - denk Walibi tijdens elke openingsdag in 2011, haha - een vrijkaartje geven, maar heel realistisch is dit niet. En dat is eigenlijk ook mijn mening over het onderwerp: ik begrijp de drang om er iets aan te doen en ik begrijp dat je je bedrogen voelt en denkt dat een compensatie MOET gegeven worden. Maar ik vind het praktisch niet haalbaar en onmogelijk om er zelfs een wettelijke regeling achter te steken. De beste oplossing voor iedereen is na zo'n slechte ervaring geen geld meer uitgeven aan het park en een ander park opzoeken, pretparken genoeg in de buurt. Zo zal een park het hopelijk snel afleren en wel iets van compensaties gaan uitdelen.

  4. #4

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Ik heb gekozen voor de eerste optie.

    Je kan niet helder genoeg communiceren als bedrijf, punt. Dat is nl klantvriendelijkheid. Vaak staat het op de site, maar dit kan bvb ook op sociale media gepost worden e.d.
    Ik ben wel tegen de compensaties. Hoe ga je zo'n dingen in godsnaam regelen? Wat is de waarde van een gesloten attractie? Voor een defecte draaimolen €1 en voor de achtbaan €3? Wat als de attractie tijdens je bezoek kapot gaat... Ook al zijn er voorwaarden (enkel compensatie als de attractie voor de start van de dag kapot is bvb), je gaat altijd bezoekers hebben die dan ook gaan liggen zeuren. Er worden in sommige parken al een soort van compensatie aangeboden lijkt me: zomer- en winterseizoen waarbij in het winterseizoen sommige (water)attracties gesloten zijn en dus een lagere inkomprijs hebben. Laten we dus maar niet te gek gaan doen.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  5. #5

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Ik heb gekozen voor optie nummer 3. Al kan het altijd beter. Zowel qua communicatie als qua compensatie. Hangt vaak af van park tot park en situatie tot situatie. Het is gewoon moeilijk om er een regel op te plakken wanneer wel en wanneer niet. Ze worden al wel toegekend maar misschien niet altijd snel genoeg en soms zijn ze te belachelijk voor woorden. Bij een compensatie 2 kopen 1 gratis zoals Plopsa toepast krijg je toch het gevoel dat ze mensen gewoon een keertje extra laten betalen.
    It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!

  6. #6

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Ik denk dat een ballonnetje oplaten over pretparkklantvriendelijkheid een weinig ambitieuze manier is om wat meer in positief daglicht te staan en sympathiek uit de hoek te komen tegen de komende verkiezingen. Ook redelijk veilig: er zijn weinig andere partijen die er baat bij hebben om nu een lans te breken voor minder transparantie en minder compensatie...

    Heldere communicatie over defecte en gesloten attracties kan altijd beter. Meestal wordt je al bezoeker met een kluitje in het riet gestuurd over het al dan niet later openen van een bepaalde attractie. Elk park mag wat mij betreft naast een app investeren in minstens 2 centraal gelegen borden in het park die naast de wachttijden ook de out-of-orders tonen. Voor attracties die langdurig gesloten zijn of gepland stilliggen op een bepaalde dag mag er een verzamellijstjes bij de ticketcontrole aangekondigd zijn. Liefst op een scherm en up to date!

    Ik begrijp dat je als park liever niet hebt dat elke futiele storing meteen op een publiek scherm komt, maar het lijkt me niet moeilijk om daar een vertraging in te verwerken waardoor het op de informatieborden pas verschijnt wanneer de storing na een kwartier nog steeds niet is verholpen.

    Compensatieregelingen zijn niet nodig als je vooraf goed geïnformeerd werd ook voor een korte technische storing vind ik een compensatie niet op zijn plaats. Het wordt wel vervelend wanneer de helft van je attracties dicht gaat door omstandigheden of alle attracties voor een bepaalde doelgroep er gelijktijdig uitliggen. Zelfs dan vind ik zeker niet dat je bij wet verplicht moet worden om compensatie aan te bieden. Het is vanuit het oogpunt van het park wel wijs om met terugkomtickets of sorry-passen te gaan zwaaien. Dat buigt doorgaans negatieve mond-aan-mond-reclame om naar positieve reclame.

  7. #7

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Ik stemde voor het eerste.

    Ik denk dat de manier van werken nu zeker niet slecht is. Het staat wel degelijk op een site vermeld wanneer een attractie langdurig niet beschikbaar is. Dus je weet op voorhand wel waar je aan begint. Alles hangt ook af van welke attracties gesloten zijn. Als je bijvoorbeeld naar Plopsaland gaat en zowel Anubis en Heidi zijn gesloten, wel dan kan je gerust wel aan het onthaal een compensatie vragen zoals bijvoorbeeld een terugkeer ticket. Hangt ook af van op welke manier je het probleem aankaart.

    Wat ik niet kunnen zou vinden is dat een nieuwe attractie niet open is en dat dan niets van compensatie is. Je pronkt er mee in reclames en dergelijke en uiteindelijk krijg je ze dan niet...

    Kan het nog het duidelijker, ja wellicht wel, maar zelfs dan nog zullen er mensen zijn die het niet gezien hebben...
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  8. #8

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Duidelijke communicatie is anno 2017 zeker een must! Dit zowel binnen als buiten het park. Binnen via de app, borden met wachttijden, enz. Buiten via bord aan ingang / kassa's alsook de website.

    Een compensatie op de ticketprijs vind ik moeilijk, want wat is een attractie dan waard? Bijvoorbeeld Walibi Belgium: als Pulsar in panne valt, ga je dan kinderen ook korting geven, wetende dat ze er niet op mogen / durven? En als een Skunx Tour in Walibi Playland plat ligt, ga je dan volwassenen ook een korting geven?

    Neen, zoek dan een andere compensatie: kortingsbon voor een volgend bezoek of terugkomticket voor een andere datum vind ik ok, zeker bij grotere attracties, maar is niet altijd evident.

    Een gratis drankje, snack, foto, souvenir, of korting op voorgaande, of fastpass daarentegen. Dat is iets wat iedereen wel kan smaken.

  9. #9

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Het valt toch op dat slechts twee stemmende forumleden tevreden lijken te zijn met de huidige situatie...

  10. #10

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Ik vind dit een lastige.

    Het helder communiceren lijkt me duidelijk, maar dat stukje compensatie vind ik erg afhangen van de situatie.

    Er kan altijd eens een attractie kapot gaan. En zeker als een park ballen toont door een prototype te zetten dan zijn daar simpelweg problemen mee te verwachten. Het verplicht maken van compensatie ontmoedigd parken ook om risico's te nemen en met unieke en nieuwe types attracties te komen.

    Daarnaast vind ik een compensatie zeker ook niet nodig als één of twee kleine attracties kapot is. En zelfs een kapotte wat grotere attractie kan ik nog wel mee leven.

    Anderzijds zijn er ook van die parken die bewust een hoop attracties "kapot" hebben simpelweg om kosten te besparen. In La Ronde was letterlijk de helft van het park gesloten simpelweg omdat er weinig bezoekers waren, maar die wel allemaal voor een volledig park betaald hadden. Maar ook bepaalde parken in Europa kunnen er wat van. Deze parken kunnen wat mij betreft niet hard genoeg aan gepakt worden met compensatieregelingen.

    Daarnaast is ook de vraag welke compensatie ga je krijgen. In Amerika ook meegemaakt dat een park bij de minste regen volledig moest sluiten, maar je tegelijk ook vooraf moest reserveren als je met een groep kwam. Was het park het grootste deel van de dag gesloten, mocht de hele groep - ter compensatie - een andere keer gratis terug komen. Daar heb je alleen zo weinig aan als je van ver moet komen (Laat staan vanuit Europa). Laten we eerlijk zijn: Veel parken moeten het van toeristen hebben die van ver weg komen. Dan schiet je hier weinig mee op. Om alle bezoekers fastpassen te geven heeft ook geen nut, want waar je dan bij één attractie snel aan de beurt bent, verlies je diezelfde tijd weer bij de andere attracties. Dan blijf je dus al snel hangen op een geldelijke compensatie, of een voucher voor eten/drinken in het park, waarbij ik denk dat de laatste optie het meest redelijke is.

  11. #11

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Ik vind het net ietsje te ver gaan om pretparken te verplichten een compensatie te geven bij gesloten attracties. Ik ga er toch altijd van uit dat gesloten attracties gesloten zijn wegens technische defecten en daar kan een park op zich weinig aan doen buiten de attractie zo snel mogelijk weer gemaakt te hebben. Natuurlijk zijn er hier en der ook wel parken die besparend werken, maar dat is wel de absolute minderheid dan, te weinig om hier echt een wet voor rond te voorzien.

    Heldere communicatie kan al veel doen. De attracties waarvan men weet dat ze niet (direct) open kunnen zouden best duidelijk aan de ingang vermeld mogen staan, niet in een hoekje weggemoffeld. En op social media worden gezet, net als een duidelijke referentie op de website van het park. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Ik vind dat het aan het park zelf is om compensatie te voorzien of niet, voor grotere parken zal dit makkelijker gaan dan voor een klein park bv.

  12. #12

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Als ik even wat kan samenvatten van hier en andere topics op het forum, denk ik dat iedereen gelijk denkt.

    Alleen... in Walibi Belgium is het nu momenteel een grote bouwput en is de achterkant van het park quasi onbereikbaar. Net nu breekt de drukste periode van het jaar aan, maar een compensatie hier toestaan (lees: korting op toegang) lijkt me net het slechtste wat men hier kan doen omdat het park dan nog drukker zal worden.

    Als ik dan even verder denk, hadden ze hun bouwplannen niet beter uitgesteld om te laten starten na Halloween en dan wat verder door te werken in de eerste maanden van het nieuwe seizoen, omdat het dan vaak wat rustiger in het park is? En dan met een compensatie gewerkt op de toegangsprijs?

  13. #13

    Re: [Poll] Attractie gesloten: compensaties?!

    Helder communiceren is echt wel heel belangrijk. Zeker als een attractie al een tijdje dicht is, is het toch gewoon zo netjes dat het online en voor de inkom van het park heel duidelijk vermeld wordt. De Efteling is daar bijzonder slecht in met haar 'buiten gebruik'-bord dat allesbehalve volledig is. Gardaland deed het deze zomer bijvoorbeeld wel heel goed, met grote spandoeken waarop stond dat de VR op Shaman niet beschikbaar was en een elektronisch bord waarop daarbovenop vermeld stond dat Sequoia Adventure buiten gebruik was. Tivoli Friheden maakt het ook heel duidelijk op zijn website dat Cobra al een tijdje dicht is, en bovendien mag je met een wristband dan ook van de Sky Tower springen, waar je normaal voor moet bijbetalen. Dat vind ik een mooie compensatie. Compensaties verplichten vind ik geen goed idee, omdat dat praktisch niet haalbaar lijkt. Hoe lang moet een attractie gesloten zijn opdat je recht zou hebben op een compensatie, hoe 'groot' moet een attractie zijn om vergoed te worden, etc. Ik denk dat het best aan de parken zelf overgelaten wordt hoe ze dit aanpakken. Een park dat compensaties aanbiedt, krijgt goede mond-tot-mondreclame; terwijl een park dat zijn gasten confronteert met het ene defect na het andere en gewoon zijn schouders ophaalt, een slechte reputatie krijgt.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •