Helder communiceren is echt wel heel belangrijk. Zeker als een attractie al een tijdje dicht is, is het toch gewoon zo netjes dat het online en voor de inkom van het park heel duidelijk vermeld wordt. De Efteling is daar bijzonder slecht in met haar 'buiten gebruik'-bord dat allesbehalve volledig is. Gardaland deed het deze zomer bijvoorbeeld wel heel goed, met grote spandoeken waarop stond dat de VR op Shaman niet beschikbaar was en een elektronisch bord waarop daarbovenop vermeld stond dat Sequoia Adventure buiten gebruik was. Tivoli Friheden maakt het ook heel duidelijk op zijn website dat Cobra al een tijdje dicht is, en bovendien mag je met een wristband dan ook van de Sky Tower springen, waar je normaal voor moet bijbetalen. Dat vind ik een mooie compensatie. Compensaties verplichten vind ik geen goed idee, omdat dat praktisch niet haalbaar lijkt. Hoe lang moet een attractie gesloten zijn opdat je recht zou hebben op een compensatie, hoe 'groot' moet een attractie zijn om vergoed te worden, etc. Ik denk dat het best aan de parken zelf overgelaten wordt hoe ze dit aanpakken. Een park dat compensaties aanbiedt, krijgt goede mond-tot-mondreclame; terwijl een park dat zijn gasten confronteert met het ene defect na het andere en gewoon zijn schouders ophaalt, een slechte reputatie krijgt.