X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 7 van de 7

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    [TR] Rainbow Magicland 14/08/2017

    Op onze derde dag in Rome bezochten we het pretpark waar ik het meest naar uitkeek. Van alle parken in de trip lag het ook het verst van Rome verwijderd: een klein uur langen tuffen we door Italië om uiteindelijk vlak voor de fraaie ingang van Rainbow magicland gedropt te worden. Het is er nog rustig, en dat mag geen verassing zijn: zoals wel vaker arriveert RF ruim voor parkopening. We worden door dit redelijk recente park namelijk goed in de watten gelegd met een ERT op de topcoaster, gevolgd door een ontbijtje in het meest in het oog springende restaurant van de dag. Het beloofde weer een heerlijke dag te volgen!



    Rainbow Magicland is een vreemde plek. Ik kreeg de indruk al op bouwfoto's, maar toen ik er zelf eindelijk rondloopte merkte ik het weer. Ze hebben een zekere grootsheid voor ogen gehad toen ze het park bouwden - iets dat weinig projecten van dit soort nog kennen - en je vind overal in het park indrukwekkende thematisatiemeesterwerkjes terug, ook al zijn er de nodige delen die duidelijk (nog) niet naar behoren zijn afgewerkt. Het grote minpunt is volgens mij dat er met teveel dezelfde materialen is gewerkt (spuitbeton ofzo, ik ben een pretparkfan, geen bouwkundige), waardoor zelfs de mooiste decors die het park bied toch een beetje fake aanvoelen. Dat zowat elke vierkante centimeter ook al verbleekt is door de Italiaanse zon helpt ook niet veel. Toch is het park zeker niet lelijk te noemen en meestal zelfs indrukwekkend. Een pretpark dat je nét niet het gevoel geeft niet in een pretpark te zitten. Waarom zit dit stukje niet in het besluit van het TR? Omdat het eigenlijk een kanttekening is die ik net zo best bij elke attractie kan gaan toevoegen: heel het park ziet er ongeveer hetzelfde uit, ondanks de verschillende thema's. Veel details, knappe bouwwerken, maar ietwat fake en afgebleekt. Rainbow Magicland in een notendop.





    Eén van de attracties die nooit naar behoren zijn afgewerkt is de topcoaster van het park. Aan het technische aspect van de achtbaan mist er niets (alhoewel, soepelheid zit bij Maurer natuurlijk ergens onder een inktvlek, maar kom), maar achter de steampunk-gevel van het station zit een kale wachtrij en een station waar zelfs wijlen Superwirbel van zou blozen. Een nooit gerealiseerd stukje 'darkride' voor de launch is na vijf jaar nog steeds een rondleiding over een grasveldje met hier en daar een struik. Toch wint Rainbow Magicland zijn eerst goede punten al met deze Shock: de achtbaan kent enkele schitterende elementen die elkaar snel opvolgen. Geslaagde airtimeheuvel, leuke non-inverted loop... Maar het is vooral het simpele bochtje op die niet-inversie die met alle eer gaat lopen. Dit ene element lijkt Maurer vergeten aan te passen zijn toen ze de baan ontwierpen, want de intensiteit op dit stuk is te geschift voor woorden. Het word telkens helemaal zwart voor mijn ogen als het wagentje hierdoor vlamt en ik krijg flashbacks naar Freischutz, een gelijkaardige baan in Beieren die voor driekwart van de rit over zo'n intensiteit beschikt. Na dit pittige eerste stuk is de pret er al redelijk snel af met een merkwaardig minder soepele bocht en een fijne kurkentrekker om het af te ronden. De rit is dan wel ietwat kort, maar ik vond Shock voor een park van dit kaliber een zeer goede coaster. Zet het in een Heide-park of een Gardaland en je maakt je gewoon belachelijk, maar hier is het een toppertje dat goed tot zijn recht komt. We zouden tot laat in de avond in het park zitten, en dus ook na de ERT tijd genoeg hebben om van dit beestje te genieten!







    Ik heb vaak het idee dat er voor de ontwikkeling van een willekeurig nieuw pretpark twee mensen vast in dienst zijn: iemand die over-the-top-plannen maakt, en iemand die het grootste deel ervan wegbezuinigd. Tijdens de bouw van Rainbow Magicland moet die tweede ziek geweest zijn en hebben ze gewoon doorgewerkt tot het budget op was. 'Ik wil een kasteel op het meer. En ik wil er nog één verderop aan het meer.', had deze Italiaanse reïncarnatie van Lodewijk II gezegd. En wie was er om deze waanzinnige tegen te houden? Niemand.
    Op het terras - gelegen op de vijver waarrond het park gebouwd is - genoten we van een lekker ontbijtje en we vonden deze setting zo gezellig dat we ineens besloten met de hele groep 's avonds terug te komen voor het diner. Tafels reserveren was geen probleem en we konden gegarandeerd van de avondshow op het meer genieten op deze manier. Mooie vooruitzichten!





    Originaliteit kennen ze in Rainbow Magicland overigens ook wel. Een Vekoma mijntreincoaster is niet meteen het minst voorkomende achtbaantype, maar desondanks hebben ze er een originele draai aan weten geven door geen trein van de trein te maken - hoe logisch dat ook is - maar een boot. Is deze coaster dan boven water gebouwd? Nee. Zijn er watereffecten aanwezig? Nee. Maakt de achtbaan een splash?? Nee! Je bent namelijk de Vliegende Hollander, zeg maar L' Olandese Volante, en je vliegt tussen de rotsen door. Erg overtuigend vind ik de thematisatie van de baan niet, maar de coaster was wel leuker dan ik had verwacht: ik dacht namelijk dat het een exacte kopie van Calamity Mine betrof, maar het stuk na de tweede lifthill was helemaal anders en een pak vinniger.
    Opvallend was nog dat de baan ogenschijnlijk maar twee treinen had, waar Calamity er twee heeft. Het viel ook op dat de tweede trein in de remise stond, verstopt onder een dikke laag stof en spinnenwebben. Na ons eerste ritje overkwam ons iets memorabel: bij de uitgang werd het duidelijk dat je de rit ook met VR-brillen kon doen, gratis en voor niets, je hoefde enkel een bril te vragen en dan mocht je langs de uitgang op de coaster. Zo goed als niemand deed dit, met als gevolg dat we een bisnummer deden zonder enige wachtrij, terwijl het in de gewone rij toch steeds enkele ritjes wachten was. Bizar als je ziet dat in elk ander park VR voor langere wachtrijen zorgt! De film was lachwekkend slecht en bestond uitsluitend uit een miljoen vliegende schepen in de lucht. Er gebeurde zo weinig in dat ik het nog niet had gemerkt als ze de film achteruit hadden afgespeeld.





    Een probleem dat je wel vaker in het park tegenkomt is dat je aandacht word gelokt door een knap bouwwerk, om vervolgens lelijk teleurgesteld te worden door de binnenkant. En één van de opvallendste gebouwen in het park (eigenlijk heeft dit park best veel binnenattracties voor een regio waar het meestal erg mooi weer is) is deze Escheriaanse hal met een Spinning coaster in. Over de Cagliostro valt eigenlijk bijna niets positiefs te zeggen. Het station bestaat uit zwarte doeken, en dat zet de toon voor heel de rit: het is heel de tijd redelijk donker, maar er komt nog wel genoeg licht in de hal om te zien dat je in een hal zit waarvan dan nog een extreem veel ruimte onbenut blijft. De coaster zelf is niet per se slecht, maar wel ongelofelijk kort wat dan weer extra pijnlijk is als je de onbenutte ruimte ziet. Ze hadden hier beter een kopie van Hollenblitz gezet dan deze bizarre verspilling van plaats.



    Desondanks is Cagliostro voor mij niet de minste attractie van het park. Die dubieuze eer gaat naar Mystika. Het mystieke waarnaar deze freefall is vernoemd is waarschijnlijk de oorzaak van de klap die ik in mijn rug kreeg in de remmen van dit ding.

    Ondertussen hebben we de achterkant van het park bereikt - niet dat we alle attracties aan de linkerzijde al gedaan hebben, maar als echte credithunters focussen we ons even op de credits. De voorlaatste achtbaan die we in het park kunnen afvinken staat in de kinderzone, die in vergelijking met de rest van het park best een troosteloze bende is:





    Ze hadden er wel een Big Apple, ergens verstopt achter dranghekken en een gesloten waterattractie. Dit stuk van het park gaf een heel andere indruk dan de andere, veel mooiere gebieden en dat was best wel jammer. Ook vind ik een Big Apple nogal een goedkope attractie in vergelijking met wat je in de rest van het park vind.





    Onderweg naar de laatste achtbaan kunnen we niet aan de verleiding weerstaan om toch maar in het madhouse van het park te gaan, waar toch geen wachtrij stond. Maison Houdini klinkt als een oude bekende, maar behalve dat de hoofdfiguur dezelfde Oostenrijk-Hongaar als in Bellewaerde is, lijken de twee attracties niet erg veel op elkaar. Natuurlijk zijn alle madhouses ergens wel gelijkaardig, maar in Rainbow Magicland krijg je een veel vrolijkere toon qua rit - zelfs met geraamtes die uit de vloer komen kruipen. Wat de attractie echt dat ietsje specialer maakt is dat de hoofdshow onder de grond gebouwd is. Ik geloofde het niet toen ik in de lift naar beneden stapte en was er zelfs van overtuigd dat het plafond naar boven ging in plaats van wij naar beneden, maar toen we uit een ander gebouw kwamen dan waar we waren binnengegaan kon ik het niet meer ontkennen. De attractie ligt onder het pleintje tussen de twee huisjes. Bizar!





    De laatste achtbaan van de dag was een standaard Vekoma Rollerskater. Ik word altijd blij van dit model: ooit was ik enorm onder de indruk na mijn eerste rit op de rollerskater van de Meli en dit type heeft nog steeds een plek in mijn hart. Ook in Rainbow Magicland is Bombo een kleurrijke, leuke kindercoaster. In de wachtrij zagen we echter iets dat bijna niet te geloven is: naast de wachtrij was een grasveldje, en een ouder liet zijn kind daar gewoon op plassen. Het was niet echt druk te noemen, dus dat ze niet opnieuw wilden aanschuiven als ze eerst naar het toilet gingen was nauwelijks een excuus. Toch lag het misschien aan het park: we hebben op een bepaald moment héél het park moeten rondlopen voor we één toilet vonden dat proper was, een bril had én waarvan de deur op slot kon. Dit was trouwens ook in Cinecitta World een issue. Als je één ding op orde wil hebben in een pretpark, is het dit toch wel?





    In Rainbow magicland zijn er enkele televisieseries gericht op kinderen verwerkt, maar ik kan er slechts twee uitpikken. Bombo is als ik me niet vergis gebasseerd op 'Monster Allergy', waar ik wel nog enkele afleveringen van heb meegepikt toen ik jonger was, maar duidelijker waren de verwijzingen naar Winx Club. Als dit op de buis kwam zapte ik steeds weg. Ik ben blijkbaar de enige die hier zo over denkt, want de wachtrij voor de darkride Pianeta Winx was misschien de langste van de dag. Het is een Peter Pan-achtige darkride waar ik werkelijk niets van had verwacht en die aanvankelijk ook heel erg goedkoop overkwam, maar hoe langer de rit duurde hoe meer ik hem begon te appreciëren. Anders dan ik had verwacht was de rit niet in een ademtocht voorbij, zaten er toch enkele animatronics in van een niveau hoger dan de Dschungelfahrt in Europapark en bovenal is zweven door de decors best een leuke ervaring. Peter Pan in Disneyland heb ik al veel te lang niet meer gedaan, maar ik denk dat het wel een vergelijkbare ervaring is: het thema omringd je niet alleen links en rechts, maar ook onder je voertuig en dat geeft het geheel iets bijzonders. Is dit een topdarkride binnen Europa? Absoluut niet! Maar het had wel zijn charme en mocht Plopsaland iets gelijkaardigs bouwen (de attractie had er wel de capaciteit naar) dan zou ik een gat in de lucht springen.





    In een uithoek van het park stond de bizar impopulaire Isola Volante, een flying Island van Vekoma. Deze pikten we ook mee. Leuke attractie om foto's van het park uit te maken, ik mis dit toch in veel parken!



    Iets dat Rainbow Magicland goed begrepen heeft is dat een park in het warme Italiaanse klimaat wel enkele goede waterrides kan gebruiken. Twee van hun grote waterattracties zijn absolute toppers in het attractie-aanbod, zowel omdat ze erg mooi zijn als om hun natheid. Yucatan is een big boat splash die verrast door de fraaie indoorstukjes en de wisselende natheid: de eerste rit was bedrieglijk droog, maar na een tweede ritje kraaiden we wel anders!







    Die andere topper waar ik over sprak is Le Rapide, een Rapid River die het vooral moet hebben van zijn effectjes onderweg, al betekend dat niet dat er ook enkele zeer goede golven in zitten. Ik had al wel een paar keer gehoord dat deze Rapid zou kunnen meedingen naar de titel 'beste rapid van Europa', maar daar ben ik het niet mee eens. ACME blijft op eenzame hoogte voor dat plekje wat mij betreft, misschien in gezelschap van buitenbeentje River Quest. Wat niet wegneemt dat ook Le Rapide een zeer goede attractie is, maar de beste? Ik vond van niet.





    De allergrootste verassing van de dag was echter niet één van de topwaterrides of de plezierige Shock, maar het doorloopspookhuis op de mainstreet van het park. Van een Italiaans horror-walkthrough verwacht ik veel dankzij goede ervaringen, maar ik verwacht steeds dat er acteurs in zitten en dat was bij Demonia niet het geval. Dat maakte de attractie zo bijzonder voor mij, want ik vind acteurs eigenlijk niet zo heel eng: ik kan het altijd plaatsen als mensen met schmink en buiten een jump scare hier en daar kan ik het altijd weglachen. Demonia werkt echter met afzichtelijke animatronics en nauwe tunnels. Ondanks dat het minder echt is, komt het toch overtuigender over. Klinkt niet echt logisch hé?



    De laatste grote attractie in het park kon me jammer genoeg niet overtuigen. Ik had misschien iets te vaak verhalen gehoord over de fantastische shooter-darkride van Rainbow Magicland, maar Huntik deed me helemaal niets. Je schoot enkel op schermen (die soms te laat aansprongen en meer van die onzin), en de binnenkant was oké, maar dat ik onder de indruk was kan ik echt niet zeggen. Six Flags heeft met Justice League een veel overtuigendere, vergelijkbare darkride. Ondertussen is het twee maanden geleden dat ik de attractie deed en kan ik geen enkele afzonderlijke scene meer herinneren - dat is voor mij hét teken dat het geen indruk heeft achtergelaten. Jammer, want ik had hoge verwachtingen!



    We zagen ook nog een 4D-film in het grote winx club-kasteel achteraan, maar het aanschuiven daarvoor was een hel. We werden een ruimte binnengelaten, ervan overtuigd dat de film zo meteen ging beginnen, maar daar konden we als sardienen in een blikje een half uur staan nietsdoen. We konden ook niet meer terug en hebben dan maar al die tijd in een donker zaaltje waar het snikheet was staan wachten alvorens we eindelijk de eigenlijke cinemazaal binnenmochten: tijdens de film ben ik in slaap gevallen.

    's Avonds gingen we opnieuw eten in het kasteel vooraan in het park en genoten we van de vermakelijke avondshow. Al bij al een heel leuke dag gehad in dit park, maar dat het mijn hart heeft gestolen zou ik nog niet direct willen zeggen. De ranzige toiletten, onafgewerkte zones en pauperige 4D-theater doen de ervaring geen goed, en dat is jammer want zoveel dingen doen dat hier wel. Je vind hier zeker en vast een paar staaltjes van topthematisatie terug en ook mooi aantal topattracties - dus ik zou het park zeker niet links laten liggen. Bedankt voor het lezen!

  2. #2

    Re: [TR] Rainbow Magicland 14/08/2017

    Die mini rapid raft was bij ons bezoek met RF in 2011 ook gesloten. Zou dat ding eigenlijk al ooit open geweest zijn?

    Tof TR van wat ik destijds wel een leuk park vond, maar we hebben het bij ons bezoek aan Rome dit jaar overgeslagen, wegens geen nieuwigheden. Heb ook de indruk dat sommige attracties al wat afgetakeld zijn, zoals Huntik en die rapid.

  3. #3

    Re: [TR] Rainbow Magicland 14/08/2017

    Bedankt voor het TR. Wat is nu eigenlijk het beste park nabij Rome. Dit of cincinitta world?

  4. #4

    Re: [TR] Rainbow Magicland 14/08/2017

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door joachim1107 Bekijk Berichten
    Bedankt voor het TR. Wat is nu eigenlijk het beste park nabij Rome. Dit of cincinitta world?
    Op vlak van aanbod scoort Rainbow Magicland misschien beter, maar geen enkele attractie bereikt het niveau van Darkmare en ook de loopingcoaster vind ik in cinecitta net iets beter (zei het ook minder uniek). Ik heb me in beide parken erg weten amuseren, maar vind het heel moeilijk een favoriet aan te duiden. Rainbow Magicland vond ik ietsje minder dan verwacht en Cinecitta World ietsje beter dan verwacht: het resultaat is dat ze in mijn ogen quasi gelijkwaardig zijn .

  5. #5

    Re: [TR] Rainbow Magicland 14/08/2017

    Van (heel) ver ziet Shock er echt wel vet uit. Als ik zou zeggen dat deze Maurer me doet denken aan een megacoaster maar dan met inversie, word ik hier misschien weggelachen. Alleen ... kan ik me enkel baseren op de foto's. Is Shock de beste / meest verrassende / wildste Maurer van Europa? Freischütz zou minder hoog zijn (bron: rcdb) en de Winja's en Crush moeten het naar mijn gevoel toch in grote mate van hun decoratie hebben.

    En op basis van je overige foto's, ziet het park er wel heel aardig uit. Het valt toch op dat die Zuiderlingen meer belang hechten aan uitwendige thematisatie dan de meeste parken in en rond BeNe.

    De mooie verre achtergrond op sommige foto's moeten toch en meerwaarde zijn op de valtoren. Maar wellicht te ver van Rome gelegen om de hoop stenen van het Colosseum, het sektarische Vaticaan of het monument van Vittorio Emanuele te kunnen waarnemen.

    Grazie.

  6. #6

    Re: [TR] Rainbow Magicland 14/08/2017

    For the record: De theming bestaat uit piepschuim met een laagje fiberglass.. Hadden ze maar spuitbeton gebruikt, dat is veel minder gevoelig voor vandalisme (en als je het goed doet: tegen verkleuren).

    Voor mij blijft het park aanvoelen alsof ze de mainstreet en de eerste drie attracties aan de linker kant (rapid, Splash, huntik) volledig hebben kunnen afwerken en op de rest opeens bizar veel hebben moeten bezuinigen. (mooie hal voor de spinner, maar kleine coaster zonder theming erin, geen darkride bij Shock) en hoe verder naar achteren in het park je gaat, hoe groter dat effect.

    Je vond de kinderzone nu al troosteloos? Wees blij dat je er 6 jaar geleden niet bij was. Toen was dit letterlijk nog een betonnen plaat. Inmiddels is er gelukkig wat groen in dit gebied wat het enorm gezellig maakt in vergelijk met 6 jaar geleden (dat zegt wat, lijkt me).

    Ook heb ik gemerkt dat inmiddels op enkele plekken wel de theming is bijgewerkt. Zo is het kasteel waar we hebben gegeten inmiddels ook van binnen gethemed (dat was toen nog een kale hal met tafels en stoelen). Ik hoop dat ze dit nog verder gaan doen, want een stukje darkride kan wel écht veel toevoegen aan Shock.

  7. #7

    Re: [TR] Rainbow Magicland 14/08/2017

    Bedankt voor het TR!

    Ik vond Huntik in tegenstelling tot jou wel een heel sterke darkride, maar Demonia was inderdaad echt een topper.

    Ik wist niet dat er een darkridestukje bij Shock bedoeld was... Interessant, zou de baan inderdaad echt een meerwaarde kunnen bieden inderdaad. Nu voelt het nogal als als een nutteloos stukje rijden naar het lanceerplatform.

    Er zit zeker veel potentieel in dit park, maar stilaan mag de verfborstel wel eens bovengehaald worden of mag het een en ander wat beter afgewerkt worden. Ik denk dan zeker aan de kinderzone, maar ook aan het binnengedeelte van Cagliostro of dus het darkride-stuk bij Shock.

    Ik zie op de foto's ook Mia & Me. Dat is toch die reeks die Studio 100 onlangs kocht en volgend jaar in die nieuwe indoorhal in Holiday Park een plaats krijgt? Benieuwd of ze die in Italië dan nog mogen houden.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •