X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 36

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    (Tijdelijke) sluiting Olmense Zoo 2017

    De Olmense Zoo moet vandaag al de deuren sluiten. Minister Weyts (N-VA) trekt de vergunning in omdat de dierentuin in Balen al jaren de regels rond dierenwelzijn met de voeten treedt. “Wie niet horen wil, moet voelen.”

    Volledige artikel: https://www.hln.be/wetenschap-planee...elen~a0dddb9b/



    Ik ben er nog niet geweest dus ik kan niet zeggen of dit terecht is of niet, maar is het zo erg?
    Laatst gewijzigd door Zeuske83; 10-11-17 om 14:57.

  2. #2

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Wie wil, kan ook het nieuwsbericht op onze website lezen.

    Zelf ben ik nog nooit naar deze Zoo geweest, dus ik heb er geen flauw benul van hoe deze eruitziet en gerund wordt. Maar afgaande op wat te lezen valt in de pers, vind ik het wel een goede zaak dat nu de bevoegdheid op Vlaams niveau zit er een beleid rond dierenwelzijn wordt gevoerd en er wordt opgetreden tegen mistoestanden. Klassieke zoo's zijn net als circussen met grote dieren iets van het verleden en als men niet de middelen heeft om te evolueren naar een zoo van de toekomst, is het beter dat deze op termijn allemaal sluiten en verdwijnen.

  3. #3

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flyingtiger Bekijk Berichten
    nu de bevoegdheid op Vlaams niveau zit er een beleid rond dierenwelzijn wordt gevoerd en er wordt opgetreden tegen mistoestanden.

    Alsof het er iets toe doet of het het nu een gewestelijke bevoegdheid is of niet, deze beslissing had evengoed ook kunnen genomen zijn indien het federaal was. Raar om hier perse de bevoegdheid bij te vermelden, doet in deze weinig ter zake.


    Good riddance. Familie exploitatie of niet, als je met dieren werkt moeten er toch regels in acht genomen worden. Blijkbaar gaan de problemen al zo lang terug dat men nu maar de botte bijl boven haalt en meteen drastisch ingrijpt. Je kan niet blijven geduld hebben.

  4. #4

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Familie exploitatie of niet, als je met dieren werkt moeten er toch regels in acht genomen worden. Blijkbaar gaan de problemen al zo lang terug dat men nu maar de botte bijl boven haalt en meteen drastisch ingrijpt. Je kan niet blijven geduld hebben.
    Akkoord met dat eerste, niet akkoord met dat tweede. Verschillende mensen zeggen dat het de afgelopen jaren verbeterd is en dat men telkens aan de slag is gegaan let de pv's. We kennen het volledige verhaal natuurlijk niet, maar Verheyen zegt helemaal uit de lucht te vallen dat dit zo plots gebeurt. Er is dus blijkbaar nooit echt een dreigement geweest van 'pas op, we gaan de vergunning definitief intrekken als dit en dit en dit niet aangepast wordt'. Dan vindt ik het wel vrij erg voor hun als dit zo plots gebeurt, want deze beslissing doet hen gewoon de das om. 1000 dieren voederen en 35 medewerkers betalen zonder enige bron van inkomsten doe je niet lang. Dieren tijdelijk verhuizen naar andere zoo's kost ook veel geld en wordt allemaal op hun verhaald. Als er effectief geen dreigende waarschuwingen zijn geweest en men nooit echt rond de tafel heeft gezeten, vind ik dit een verregaande maatregel.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  5. #5

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Ik lees in deze discussie vooral veel veronderstellingen en weinig feiten. Kan iemand aantonen dat er geen oplossingen zijn aangeboden of eens uitleggen hoe het systeem van subsidies werkt. Zo kunnen we een beter beeld krijgen van wat de middelen geweest zijn en de oplossingen en voorwaarden die opgesteld zijn. Zolang dit niet duidelijk is kan deze discussie ook niet specifiek genoeg worden, en het is maar de vraag of we ooit over die info kunnen beschikken. Nu praten er vele mensen naast elkaar, terwijl ze misschien wel hetzelfde bedoelen maar een ander uitgangspunt hebben.

    Ik vind dit eigenlijk enkel erg voor de werknemers. De uitbaters zullen dit altijd wel geweten hebben dat dit kon gebeuren, anders doe je geen verbeteringen. De dieren zullen ze niet laten sterven/verloederen, dat zou een gigantische imagoschade zijn voor de minister en dus die komen wel goed terecht. Enkel de werknemers zijn de dupe, maar die moeten toch ook beseft hebben dat er bepaalde dingen niet meer kunnen in deze tijd. Ok, ze konden er misschien niet altijd aan doen, maar het besef zal er wel geweest zijn. Spijtig voor die mensen, al zitten die dieren daar nu nog en zijn de verzorgers dus ook wel nog nodig. Het is niet dat ze direct werkloos zijn, ze moeten gewoon heel actief op korte termijn op zoek naar een andere job.

  6. #6

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Wij hadden deze zoo onlangs nog bezocht http://board.pretparken.be/showthrea...Zoo-24-09-2017 en we vonden het toch ook niet de mooiste zoo.
    Sommige verblijven waren wel goed, maar sommige hadden toch wel een opknapbeurt nodig.

  7. #7

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Wij komen er al jaren, en elke keer waren er weer zaken aangepakt en verbeterd. Misstanden met dieren hebben wij er nooit gezien. Het is inderdaad geen Pairi-Daiza, maar vergeet niet dat het een particuliere exploitatie is die moet roeien met de riemen die men heeft. Het feit dat een hok niet recent geschilderd is, heeft weinig met dierenwelzijn te maken. De familiale sfeer in deze parken is echter uniek.
    Mijn idee is dat vooral de kweek en verkoop/export van dieren een serieuze doorn in het oog zijn voor de beleidsvoerders. De tijd zal het uitwijzen, maar ik hoop dat de zoo niet verdwijnt. Een hart onder de riem aan de exploitanten en hun werknemers!

  8. #8

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
    Wij komen er al jaren, en elke keer waren er weer zaken aangepakt en verbeterd. Misstanden met dieren hebben wij er nooit gezien. Het is inderdaad geen Pairi-Daiza, maar vergeet niet dat het een particuliere exploitatie is die moet roeien met de riemen die men heeft. Het feit dat een hok niet recent geschilderd is, heeft weinig met dierenwelzijn te maken. De familiale sfeer in deze parken is echter uniek.
    Mijn idee is dat vooral de kweek en verkoop/export van dieren een serieuze doorn in het oog zijn voor de beleidsvoerders. De tijd zal het uitwijzen, maar ik hoop dat de zoo niet verdwijnt. Een hart onder de riem aan de exploitanten en hun werknemers!
    Mee eens, al zijn er wel enkele puntjes die niet zouden mogen gebeuren. Ondertussen is ons artikel nog aangevuld met een reactie van de eigenaars:

    “Ik ben fel geschrokken van het feit dat het zo plots komt”, regeert Verheyen verslagen. Hij is van mening dat het dierenpark echt zijn best deed en dat het de goede kant uitging. “Wij hebben regelmatig controle en daar vloeit soms een pv uit voort en wij werken daar aan. Elke pv wordt zo goed als mogelijk afgehandeld, binnen ons kunnen. Als u beeldmateriaal ziet van tien jaar geleden, zal u merken dat er wel degelijk zaken veranderd zijn,” zegt Verheyen nog. “Ik weet niet hoe we onze dierenverzorgers moeten betalen, zij doen elke dag met hart en ziel wat ze kunnen.”
    Ik vind het erg voor de familie en de verzorgers... Zoals hij zegt, ze deden hun best maar moesten roeien met de riemen die men had. Zij hebben namelijk geen miljoenen euro's subsidie zoals Zoo Antwerpen en Planckendael... Maar zoals ik ook al zei: de dieren mogen er ook zeker niet onder lijden.
    Laatst gewijzigd door yelle8; 11-10-17 om 13:39.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  9. #9

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Sneu voor de exploitanten, al denk ik niet dat het gewoon een rondje pesten door de overheid is.
    Ik vrees nu ook voor b.v. Harry Malter nabij Gent.

    Wat die subsidies betreft: daar heeft de (Vlaamse) overheid volgens mij wel boter op het hoofd: waarom krijgt de ene veel, de ander een beetje en nog een ander niks? Dat ruikt naar oneerlijke concurrentie.

    Ik was van plan om de Kempense familiezoo in het najaar voor de allereerste keer te bezoeken.
    Dat zit er dus wellicht niet meer in, tenzij aangetekend beroep (binnen 60 dagen) het verdict van Weyts & co zou opschorten.
    Ter compensatie heb ik - echt waar - een voorjaarstrip geboekt naar het stabiele Catalunya met een immer betrouwbare Ierse lowcost...

  10. #10

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Maar als de zoo volgens de minister al 10 jaar PV's aan het opstapelen is, is het toch ook een teken aan de wand. Het kan onmogelijk de bedoeling zijn dat men de PV's gewoon opstapelt. Tien jaar is ook niet niks he, dat is nu toch wel meer dan voldoende tijd om de zaken op orde te zetten denk ik zo. Ze kunnen hier en daar wel iets kleins doen, maar als men structureel de problemen niet wil oplossen is het niet meer dan normaal dat men een halt wordt toegeroepen.

  11. #11

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Maar als de zoo volgens de minister al 10 jaar PV's aan het opstapelen is, is het toch ook een teken aan de wand. Het kan onmogelijk de bedoeling zijn dat men de PV's gewoon opstapelt. Tien jaar is ook niet niks he, dat is nu toch wel meer dan voldoende tijd om de zaken op orde te zetten denk ik zo. Ze kunnen hier en daar wel iets kleins doen, maar als men structureel de problemen niet wil oplossen is het niet meer dan normaal dat men een halt wordt toegeroepen.
    Ik denk ook niet dat men de pv's gewoon langs zich neer heeft gelegd en letterlijk een hoopje heeft opgestapeld. Ik denk dat je dat eerder mag interpreteren als 'er zijn er in het verleden zoveel uitgeschreven wat een totaal van X oplevert'. End at zegt Verheyen ook, ze deden hun best om de pv's op te volgen, zo waren de kooien vergroot naar de normen toen men daarvoor een pv kreeg. Ook bezoekers beamen dit. Zeggen dat ze niets deden en zo een botte beslissing nemen vind ik nogmaals veel te bruusk. In plaats van papiertjes met inbreuken uit te delen, bekeek men beter samen eens hoe het voorgoed kon opgelost worden, maar dat vond Weyts precies teveel werk.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  12. #12

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yelle8 Bekijk Berichten
    In plaats van papiertjes met inbreuken uit te delen, bekeek men beter samen eens hoe het voorgoed kon opgelost worden, maar dat vond Weyts precies teveel werk.
    Maar enfin, zo werkt de wet niet Er zijn regels, die dienen nageleefd te worden. Indien niet: PV. En als die zich maar blijven opstapelen zal de overheid actie ondernemen. En maar goed ook, als je 10 jaar lang de wet niet kunt naleven (ook al zijn het verschillende overtredingen) moet er een streep getrokken worden. Minister Weyts moet trouwens helemaal geen oplossing zoeken voor de Olmense zoo, dat is zijn werk als minister niet. Zijn taak is ervoor te zorgen dat dierenwelzijn nageleefd en verbeterd wordt. Niet om ervoor te zorgen dat de uitbaters van die zoo open kunnen blijven zodat die toch maar geld kunnen blijven binnen harken. De Olmense zoo is een prive onderneming he man.

    Blijkbaar zijn veel liefhebbers van pretparken/dierenparken enorm verblind door hun hobby. Zou je dezelfde reactie geven op de veplichte sluiting van bv. een asiel die 10 jaar lang PV's opstapelt?!

  13. #13

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Minister Weyts moet trouwens helemaal geen oplossing zoeken voor de Olmense zoo, dat is zijn werk als minister niet. Zijn taak is ervoor te zorgen dat dierenwelzijn nageleefd en verbeterd wordt. Niet om ervoor te zorgen dat de uitbaters van die zoo open kunnen blijven zodat die toch maar geld kunnen blijven binnen harken. De Olmense zoo is een prive onderneming he man.
    Met slechts een handjevol dierentuinen in Vlaanderen, die trouwens allemaal voor een heel pak extra jobs zorgen, lijkt me wat Yelle8 voor ogen heeft niet zo'n onmogelijke klus.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Blijkbaar zijn veel liefhebbers van pretparken/dierenparken enorm verblind door hun hobby. Zou je dezelfde reactie geven op de veplichte sluiting van bv. een asiel die 10 jaar lang PV's opstapelt?!
    Geen idee wat je probeert te bereiken met zulke denigrerende opmerkingen, maar de discussie word er zo niet aangenamer op. Best dat je op iemand's argumenten reageert in plaats van de persoon zelf, want hier word er niets toegevoegd aan het topic...

  14. #14

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Geen idee wat je probeert te bereiken met zulke denigrerende opmerkingen, maar de discussie word er zo niet aangenamer op. Best dat je op iemand's argumenten reageert in plaats van de persoon zelf, want hier word er niets toegevoegd aan het topic...
    Het is nochtans een normale vraag: als je vind dat een dierentuin 10 jaar lang PV's mag opstapelen zonder dat er wordt gezegd 'hier stopt het', vind je dan ook dat eender welk bedrijf de regels 10 jaar lang aan zijn laars mag lappen voor er effectief opgetreden wordt?! Als een muziekcafe naast je deur jaren lang PV's voor nachtlawaai naast zich neerlegt, zou je dan ook dezelfde mening hebben?! Als dat als denigrerend wordt beschouwd kan je beter dit forum sluiten.

    Een dierentuin is geen openbare dienst, geen sociale maatschappij... maar een prive maatschappij wiens enigste doel winst maken is. Goed, maar als je de regels niet in acht neemt gebeurt dit. Er moet voor dierentuinen toch niet speciaal door de vingers gekeken worden. Het argument 'ze creëren jobs' is ook maar armtierig, elk bedrijf zorgt wel voor jobs. Betekent niet dat ze alles mogen doen.

  15. #15

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Ik heb de zoo al meermaals bezocht (enkele jaren geleden hadden we zelfs een abonnement), en ik was enorm geschrokken door het nieuws.
    Zoals hierboven al aangehaald was er elke keer verbetering merkbaar; De Savanna is bv echt een pareltje dat kan tippen aan die van Planckendael. Het berenbos is enorm uitgebreid, en de katachtigen hadden in mijn ogen voldoende ruimte.
    Als je bv vergelijkt met de armzalige hokken waar de leeuwen in de Antwerpse Zoo tot voor enkele jaren in werden ondergebracht...

    Ook zoals hierboven aangehaald, denk ik eerlijk gezegd dat men beter deze zoo ook wat subsidies had gegeven. Nu moest er eigenlijk gefokt worden om te overleven (witte tijgers leveren bv. veel geld op in bepaalde kringen), en ik vermoed dat dat een beetje de doorn in het oog van de controlediensten was?

  16. #16

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Allemaal goed en aardig dat er verbeteringen zichtbaar waren. Maar als iets aan 100KmH moet gaan en het in de praktijk maar met 10KmH gaat, dan is het goed dat er na regelmatige aansporingen eens wat harder ingegrepen wordt.

    Nu ben ik er zelf nooit geweest, maar als je op internet naar foto's zoekt, lijkt het wel alsof er duidelijk verschil te zien is tussen oude en nieuwe gedeeltes. Echter veel oplappingen aan de ene kant maken natuurlijk slechte dingen aan de andere kant ook niet goed. Natuurlijk wil je liever kwalitatief uitbreiden, maar er zijn momenten dat het misschien beter is om wat minder kwalitatief uit te breiden en ervoor te zorgen dat in elk geval alles volgens wettelijke normen is.

    Overigens heeft het weg halen van jonge dieren bij hun moeder op véél te jonge leeftijd ook niets te maken investeringen in het park. Dan weten zowel directie als verzorgers duidelijk niet goed waar ze mee bezig zijn (al kan ik me voorstellen dat de verzorgers daar misschien niets over te zeggen kregen).

  17. #17

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Als men echt begaan is met dierenwelzijn, gaat men toch niet bruusk over tot sluiting?
    overplaatsen op kosten van de Olmense Zoo - wat voor een onnozele beslissing is dat nu (sorry voor het extreme woordgebruik, maar ik mis hier duidelijk een visie bij de minister).
    Op basis van een paar foto's gaan mensen zich nu een oordeel vellen, velen zonder ooit in de dierentuin te zijn geweest.
    zoals gezegd: enkele jaren geleden waren er inderdaad hokken die te klein waren, maar die zijn ondertussen allemaal vergroot, verplaatst etc.
    En ik kan me voorstellen dat het, zonder subsidies, bijzonder moeilijk is om rendabel te zijn èn investeringen te doen.

    Kortom: als de minister gedurende enkele jaren een deel van de subsidies van Zoo / Planckendael had versast naar de Olmense Zoo, hadden de problemen opgelost kunnen worden.
    Of als een grote investeerder had willen investeren zoals bij Pairi Daiza, had dat ook gekund.
    Nu is er helemaal geen oplossing gecreëerd, alleen maar nog meer problemen...

  18. #18

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimvg Bekijk Berichten
    Als men echt begaan is met dierenwelzijn, gaat men toch niet bruusk over tot sluiting?
    overplaatsen op kosten van de Olmense Zoo - wat voor een onnozele beslissing is dat nu (sorry voor het extreme woordgebruik, maar ik mis hier duidelijk een visie bij de minister).
    Op basis van een paar foto's gaan mensen zich nu een oordeel vellen, velen zonder ooit in de dierentuin te zijn geweest.
    zoals gezegd: enkele jaren geleden waren er inderdaad hokken die te klein waren, maar die zijn ondertussen allemaal vergroot, verplaatst etc.
    En ik kan me voorstellen dat het, zonder subsidies, bijzonder moeilijk is om rendabel te zijn èn investeringen te doen.

    Kortom: als de minister gedurende enkele jaren een deel van de subsidies van Zoo / Planckendael had versast naar de Olmense Zoo, hadden de problemen opgelost kunnen worden.
    Of als een grote investeerder had willen investeren zoals bij Pairi Daiza, had dat ook gekund.
    Nu is er helemaal geen oplossing gecreëerd, alleen maar nog meer problemen...
    Volledig akkoord, er is niet constructief naar een oplossing gezocht. Men doet het bedrijf enkel dubbel en dik de das om. Ook de media is hier nu dik op aan het inspringen om artikels te maken over wat er allemaal mis is en foto's op te zoeken om deze te berichten het allemaal in een slecht daglicht te stellen. VTM heeft al minstens 5 artikels en sinds een uur geleden heeft het zelfs een 'artikel' gemaakt met een oplijsting met alle incidenten van de voorbije jaren. Zelfs Weyts zit op zijn Facebook foto's van de zoo te posten in plaats van een oplossing te zoeken. Wat blijft er nog over? Reputatieschade, immense kosten (voeding dieren, personeelskosten, verplaatsingen...), geen inkomsten en wellicht een faillissement als gevolg. Laten we hopen dat het uitblijft en er toch een oplossing gevonden wordt.
    Zéér jammere zaak dat we in België weer een grote toeristische attractie dreigen te verliezen... Ik zit érg in met de verzorgers, maar ook de familie.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  19. #19

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Ignace, dat was niet meer dan een vaststelling en niet specifiek naar één niemand toe gericht. Hetzelfde gedacht had ik ook al na de Blackfish documentaire en de hele discussie die daarna op gang bracht. Soms lijkt het gewoon alsof pretparkfans blind het park verdedigen omdat het een pretpark is. In dit geval dierenpark weliswaar, maar soit.

  20. #20

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Vanop Ben Weyts zijn facebookpagina: hij heeft het dierenpark vorig jaar al aangeschreven dat het park gesloten zou kunnen worden als ze geen structurele maatregelen zouden nemen. Ze waren dus gewaarschuwd. En dierenpark sluiten is veel gezegd, concreet is hun vergunning ingetrokken dus. Waarom zou minister Weyts dat doen? Hijzelf heeft er geen enkel belang bij zomaar een dierenpark te sluiten...

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •