X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 35 van de 35
  1. #21

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
    Waarom zou minister Weyts dat doen? Hijzelf heeft er geen enkel belang bij zomaar een dierenpark te sluiten...
    Politici hebben ALTIJD belang bij elke beslissing die ze nemen. Dat mag misschien niet altijd direct duidelijk zijn, maar dat wil niet zeggen dat het achter de schermen er niet is. Ik kan me voorstellen dat er een voorbeeld gesteld wordt als waarschuwing naar andere parken. Ik kan me beter voorstellen dat het een stunt is om bij de volgende verkiezingen weer stemmen te krijgen (in dit geval gericht op de groen geörienteerde bevolking).

    Dat de dieren er niet mee geholpen worden heeft Wimvg een heel goed punt in. Ik vraag me af hoe dit verder gaat lopen.

    Verder lees ik hier alleen maar dat hokken beter en groter zijn gemaakt. In de beschuldigingen is echter ook sprake van een hoop zaken die je als dagbezoeker niet ziet. Het te jong weg halen van jonge dieren bij hun moeder. Veel te veel dieren fokken dan verantwoord is. Binnenverblijven die niet proper zijn. Nogal makkelijk om een burgemeester te veroordelen over wat je van buiten ziet, terwijl de problemen zich toch voor een groot deel juist achter de schermen lijken af te spelen.

  2. #22

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Ik lees in deze discussie vooral veel veronderstellingen en weinig feiten. Kan iemand aantonen dat er geen oplossingen zijn aangeboden of eens uitleggen hoe het systeem van subsidies werkt. Zo kunnen we een beter beeld krijgen van wat de middelen geweest zijn en de oplossingen en voorwaarden die opgesteld zijn. Zolang dit niet duidelijk is kan deze discussie ook niet specifiek genoeg worden, en het is maar de vraag of we ooit over die info kunnen beschikken. Nu praten er vele mensen naast elkaar, terwijl ze misschien wel hetzelfde bedoelen maar een ander uitgangspunt hebben.

    Ik vind dit eigenlijk enkel erg voor de werknemers. De uitbaters zullen dit altijd wel geweten hebben dat dit kon gebeuren, anders doe je geen verbeteringen. De dieren zullen ze niet laten sterven/verloederen, dat zou een gigantische imagoschade zijn voor de minister en dus die komen wel goed terecht. Enkel de werknemers zijn de dupe, maar die moeten toch ook beseft hebben dat er bepaalde dingen niet meer kunnen in deze tijd. Ok, ze konden er misschien niet altijd aan doen, maar het besef zal er wel geweest zijn. Spijtig voor die mensen, al zitten die dieren daar nu nog en zijn de verzorgers dus ook wel nog nodig. Het is niet dat ze direct werkloos zijn, ze moeten gewoon heel actief op korte termijn op zoek naar een andere job.

  3. #23
    borisvdd
    Guest

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Het zal wel aangetoond zijn door de inspectie, anders wordt niet besloten een zoo te sluiten.
    Dat wij geen bewijzen hebben en dus moeten zwijgen, okee. Maar de minister zal de bewijzen wel gezien hebben over deze zoo die gerund werd door amateurs die de zoo zien als een kermis... anders haal je geen welpjes weg bij de mama om foto's met bezoekers te laten nemen waardoor het welpje nadien verstoten wordt.

  4. #24

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Ik heb het park nog nooit zelf bezocht, maar toch vind ik het vreemd dat velen het park verdedigen met als argument : er is de voorbije jaren wel verandering merkbaar. Ik veronderstel dat het dan ook zo is.

    Wat ik echter niet begrijp is dat die veranderingen blijkbaar geen basisbehoeften voor de dieren bevatten zoals degelijk voedsel en genoeg beschutting. Aan de verschenen foto's is toch duidelijk rottend voedsel te zien in vieze vuile voederbakken, etc..? Kan dit ook niet leiden tot ziekte dan en daardoor meer kosten?

    Dat het park geen of weinig subsidies krijgt heeft niks te maken met huisvesting en verzorging van de dieren, dan start je gewoon geen zoo. Jammer wel voor de werknemers, maar zeg mij nu niet dat hen nooit iets is opgevallen?

  5. #25

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Ik ben ermee akkoord dat wanneer problemen blijven aanhouden er maatregelen moeten worden genomen om daar paal en perk aan te stellen. Ik wil ook best aannemen dat er verscheidene zaken al verschillende keren in een status quo zijn gebleven in de betreffende zoo.

    De tandem van pers en sociale media in het publiekelijk aan de schandpaal nagelen vind ik in de meeste gevallen er echter ver over gaan. Je krijgt nu enkel te zien wat er mis gaat en dat schept een véél negatiever beeld dan wat er werkelijk aan de gang is. Zoals al eerder gezegd helpt een sluiting die beesten geen moer verder. Als er dan toch een drastische beslissing moet genomen worden lijkt het mij logischer om een verbod op nieuwe dieren in te voeren en dat te handhaven zolang er geen verbetering is. Dat knipt niet ineens de onderhoudsinkomsten weg, maar zorgt op lange termijn wel voor een lege zoo als het niet wordt aangepakt.

    Ik vind dit soort gratuite politieke media-momentjes best walgelijk en dan maakt het mij op zich niet uit van welke politieke partij het uitgaat. Het is makkelijk om een weinig structurele beslissing of idee te lanceren waarover dan in het nieuws wat relletjes ontstaan zodat de partij van dienst wat extra media-aandacht krijgt. Als de storm is uitgeraasd is er nog steeds niets opgelost, maar heeft waarschijnlijk een groot deel van de bevolking wél het idee dat er wat gebeurd is én dat de partij in kwestie daarvoor gezorgd heeft.
    Het zou van degelijkere politiek getuigen als er enkel mediatijd gescoord werd met effectieve resultaten en niet met symbooldossiers of krasse uitspraken.

  6. #26

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Intussen zijn er documenten uitgelekt en zou hierin hetvolgende staan:

    ////
    Zo zat een python in een veel te klein verblijf van slechts 2,35 vierkante meter, zonder UV-lamp of andere verlichting. Het dier was "duidelijk ziek" en het hok was vuil, constateerden de controleurs. Volgens de wet moet het dier minstens acht vierkante meter tot zijn beschikking hebben.

    Ook veel andere dieren hadden veel te weinig ruimte, waaronder doodshoofdaapjes (3,25 in plaats van twaalf vierkante meter), parkieten (3,46 in plaats van 11,25 vierkante meter), Californische kuifkwartels (1,20 in plaats van acht vierkante meter), rode ibissen (5,94 in plaats van twintig vierkante meter), fazanten (2,22 in plaats van dertig vierkante meter) en grijze tokken (14,5 in plaats van 28 vierkante meter).

    De binnenverblijven van de bruine beren en de leeuwen waren smerig. Er werden bedorven voedselresten aangetroffen, er hing een penetrante ammoniakgeur en ventilatiesystemen werkten niet. Bij de leeuwen ontbrak drinkwater. Een leeuwenwelp werd regelmatig heen en weer gesleurd tussen een overdekt quarantaineverblijf en een verderop gelegen buitenverblijf.

    Een poema zat binnen opgesloten, terwijl hij wettelijk gezien toegang moet hebben tot een buitenverblijf van zestig vierkante meter. Verder waren er geen klimmogelijkheden. Ook voor kroonkraanvogels en stinkdieren was er geen buitenverblijf.
    ////

  7. #27

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Die problemen waren inderdaad gekend, maar een zéér belangrijk gegeven ontbreekt: datum van opmaak. Dit kan van een heel aantal jaren geleden zijn, dat weten we niet. De eigenaar haalde ook het probleem van te kleine kooien aan in het nieuws, maar dat was iets van enkele jaren geleden en is intussen opgelost zegt hij. Dit is dus nieuws dat ook de journalen brengen maar zonder voldoende context, sensatie dus.
    Laatst gewijzigd door yelle8; 16-10-17 om 16:39.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  8. #28

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flyingtiger Bekijk Berichten
    Intussen zijn er documenten uitgelekt en zou hierin hetvolgende staan:

    ////
    Zo zat een python in een veel te klein verblijf van slechts 2,35 vierkante meter, zonder UV-lamp of andere verlichting. Het dier was "duidelijk ziek" en het hok was vuil, constateerden de controleurs. Volgens de wet moet het dier minstens acht vierkante meter tot zijn beschikking hebben.

    Ook veel andere dieren hadden veel te weinig ruimte, waaronder doodshoofdaapjes (3,25 in plaats van twaalf vierkante meter), parkieten (3,46 in plaats van 11,25 vierkante meter), Californische kuifkwartels (1,20 in plaats van acht vierkante meter), rode ibissen (5,94 in plaats van twintig vierkante meter), fazanten (2,22 in plaats van dertig vierkante meter) en grijze tokken (14,5 in plaats van 28 vierkante meter).

    De binnenverblijven van de bruine beren en de leeuwen waren smerig. Er werden bedorven voedselresten aangetroffen, er hing een penetrante ammoniakgeur en ventilatiesystemen werkten niet. Bij de leeuwen ontbrak drinkwater. Een leeuwenwelp werd regelmatig heen en weer gesleurd tussen een overdekt quarantaineverblijf en een verderop gelegen buitenverblijf.

    Een poema zat binnen opgesloten, terwijl hij wettelijk gezien toegang moet hebben tot een buitenverblijf van zestig vierkante meter. Verder waren er geen klimmogelijkheden. Ook voor kroonkraanvogels en stinkdieren was er geen buitenverblijf.
    ////
    Er is ook een nieuwsartikel verschenen waarop de Olmense Zoo reageert op elk punt uit die documenten. Sommige vind ik nogal rond de pot draaien en zich eruit lullen, maar sommige andere zijn ook echt wel goede argumenten (als ze waar zijn natuurlijk). Dat van die python bijvoorbeeld: die zou met opzet afgezonderd zijn in zo'n klein hok, net omwille van zijn ziekte, om andere dieren niet te besmetten. Die andere dieren die te weinig plaats hadden zouden jongen geweest zijn, waarvoor die regels niet gelden, maar de inspecteur heeft alle dieren als volwassenen gerekend. Die dieren zouden ondertussen allemaal het park uit zijn. Veel van de te kleine verblijven zouden ook niet de hoofdverblijven van de dieren geweest zijn.

    Wat ervan waar is weet ik niet, maar ik wil maar zeggen, ik schrok eerst ook wel van deze argumenten maar als je dan de reactie van de dierentuin leest... Ofwel zijn ze zich eruit aan het praten ofwel hebben ze gewoon een overijverige ambtenaar op bezoek gehad, en dat sluit ik zeker niet uit.

    Het openbaar maken van deze argumenten is sowieso not done en voor mij duidelijk puur op sensatie gericht. Wij als lezer hebben ook geen enkele mogelijkheid om nu te wten te komen of deze argumenten waar zijn of niet.

  9. #29

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Er is ook een nieuwsartikel verschenen waarop de Olmense Zoo reageert op elk punt uit die documenten. Sommige vind ik nogal rond de pot draaien en zich eruit lullen, maar sommige andere zijn ook echt wel goede argumenten (als ze waar zijn natuurlijk). Dat van die python bijvoorbeeld: die zou met opzet afgezonderd zijn in zo'n klein hok, net omwille van zijn ziekte, om andere dieren niet te besmetten. Die andere dieren die te weinig plaats hadden zouden jongen geweest zijn, waarvoor die regels niet gelden, maar de inspecteur heeft alle dieren als volwassenen gerekend. Die dieren zouden ondertussen allemaal het park uit zijn. Veel van de te kleine verblijven zouden ook niet de hoofdverblijven van de dieren geweest zijn.

    Wat ervan waar is weet ik niet, maar ik wil maar zeggen, ik schrok eerst ook wel van deze argumenten maar als je dan de reactie van de dierentuin leest... Ofwel zijn ze zich eruit aan het praten ofwel hebben ze gewoon een overijverige ambtenaar op bezoek gehad, en dat sluit ik zeker niet uit.

    Het openbaar maken van deze argumenten is sowieso not done en voor mij duidelijk puur op sensatie gericht. Wij als lezer hebben ook geen enkele mogelijkheid om nu te wten te komen of deze argumenten waar zijn of niet.
    't is natuurlijk niet omdat een dier ziek is dat je hem plots in een veel te klein hok moet steken. Een mens die je in quarantaine moet plaatsen stop je toch ook niet in de isoleercel.

    Hoezo? Hebben dieren dan hoofdverblijven en andere verblijven? Doet met wat denken aan een dolfinarium verhaal waarbij ze ons willen doen geloven dat ze heel het showbassin ter hun beschikking hebben maar eigenlijk opgesloten zitten in veel te kleine bassins erachter.

    Het draait natuurlijk niet om die ene python of parkiet maar om het grote aantal van dit soort te-kleine-hokken-verhalen.
    It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!

  10. #30

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Talocan Bekijk Berichten
    't is natuurlijk niet omdat een dier ziek is dat je hem plots in een veel te klein hok moet steken. Een mens die je in quarantaine moet plaatsen stop je toch ook niet in de isoleercel.
    Maar krijgt ook niet de leefruimte om een normaal leven te leiden...

    Ooit je hond naar de dierenarts gebracht en hem dan een nachtje moeten achterlaten? Dan krijg hij enkel een bench om in te slapen.. Als op dat moment natuurlijk een controleur foto's zou maken...


    Ik wil de zoo absoluut niet goed praten, maar onze minister al evenmin. Een vergunning in te trekken is één ding, maar te gelijk de sociale media misbruiken om stemmen bij te winnen of alvast geen stemmen te verliezen...

    En wie zegt dat de Zoo van Antwerpen of Planckendael hier niet achter zit? Ook hier zijn bezoekersaantallen heilig hoor...

  11. #31

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door PyongWon Bekijk Berichten
    En wie zegt dat de Zoo van Antwerpen of Planckendael hier niet achter zit? Ook hier zijn bezoekersaantallen heilig hoor...
    Ik heb het vermoeden dat zowel Zoo van Antwerpen als Planckendael een deel van de dieren uit Olmense Zoo opvangt. En dat is verre van ideaal, want hun voorzieningen/personeel zijn voorzien op een capaciteit en/of kweekprogramma, en niet op de extra logees uit een ander park...

  12. #32

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Talocan Bekijk Berichten
    Hoezo? Hebben dieren dan hoofdverblijven en andere verblijven? Doet met wat denken aan een dolfinarium verhaal waarbij ze ons willen doen geloven dat ze heel het showbassin ter hun beschikking hebben maar eigenlijk opgesloten zitten in veel te kleine bassins erachter.
    Hier toch even op reageren

    De 'Brugse' dolfijnen mogen - buiten de showuren - effectief gewoon rondzwemmen in het grote showbassin.
    Er wordt op korte termijn ook geïnvesteerd in de bouw van een grote buitenlagune, vergelijkbaar met de lagune in Harderwijk (rotsen, veel groen, ...). Minder dolfijnen, minder show en meer educatie, meer ruimte, meer aandacht voor de 'natuurlijke habitat' van dieren.

    Dat is ook gewoon de toekomst voor dierentuinen: minder dieren op een veel grotere ruimte. De 'ambassadeurs' van dieren in het wild.

  13. #33

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Beter nieuws vanuit Balen: De uitbaters van de Olmense Zoo hebben een nieuwe vergunning aangevraagd bij minister van Dierenwelzijn Ben Weyts. Dat doen ze nadat ze de deuren verplicht moesten sluiten nadat Weyts de vergunning had ingetrokken wegens een resem inbreuken in het verleden. Ondertussen heeft het park aanpassingen gedaan en hoopt nu te voldoen aan de eisen van de minister.

    Meer info en details in ons uitgebreide artikel: http://www.pretparken.be/article/185...rgunning%20aan
    Laatst gewijzigd door yelle8; 28-10-17 om 16:22.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  14. #34

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    De titel kan gewijzigd worden, de Zoo mag opnieuw open

    De Olmense Zoo, in de provincie Antwerpen krijgt een nieuwe erkenning en mag opnieuw de deuren openen. Dat heeft Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) beslist. De minister had in oktober de vergunning ingetrokken omdat de dieren er niet goed verzorgd werden.

    Volgens minister Weyts zijn intussen aan alle opgelegde voorwaarden tegemoet gekomen, met name op het vlak van dierenwelzijn. Er is ook een nieuw management, en er komt een adviesraad rond het welzijn van de dieren.

    "Ik heb dan ook beslist tot een heropening van de Olmense Zoo", zegt minister Weyts. "Het allerbelangrijkste voor mij in dit dossier is dat de lat inzake dierenwelzijn gevoelig hoger is komen te liggen".

    Bron: VRTNWS

  15. #35

    Re: Sluiting Olmense Zoo

    Blij te lezen dat de Olmense Zoo weer open mag! Weet iemand of deze morgen al terug open zal zijn?

    EDIT: VTM Nieuws staat hier op: opening is volgende week zaterdag na een opkuisbeurt.
    Laatst gewijzigd door simon; 10-11-17 om 19:27. Reden: Vraag zelf beantwoord

  16. 13-11-17, 12:03

    Reden
    Gebruik PM aub

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •