Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
Daarnet heeft PyongWon in het topic over Fury een stelling geschreven die mijn aandacht trok: Ik denk dat veel middelbare scholen naar pretparken gaan, maar lagere scholen veel minder.

In de discussie over Fury zou het al snel offtopic gaan, dus stel ik de vraag hier. Denken jullie dat deze bewering klopt en zo ja, wat zou de reden kunnen zijn?

Mijn lijstje uit mijn schooltijd:
* 2de jaar lagere school: Land van Ooit, maar volgens mij was dat geen volwaardig pretpark
* 2de jaar middelbaar: Efteling (legendarisch ... veel mensen doen hun eerste grote achtbaan als kind samen met hun ouders, maar ik had hiervoor juist de afwezigheid van mijn ouders nodig)

Dus in mijn persoonlijke geval klopt de stelling inderdaad.

Mogelijke hypothese: in de lagere school heb je vaak het probleem dat de kleinste kinderen uit de klas de lengtelimiet nog niet halen. En dan is het een beetje zielig om regelmatig te moeten toekijken hoe driekwart van jouw klas zich zit te amuseren in een attractie terwijl jij er nog niet in mag. Dat is vast en zeker niet de enige reden, maar misschien speelt het toch een beetje mee in de beslissing van scholen?
Wat zijn volgens jullie de andere redenen, die ongetwijfeld belangrijker zijn?
Ik geef zelf les op een middelbare school en sinds drie jaar trekken we elk jaar rond de 26ste juni naar een pretpark.
De redenen:
- Veel scholen in de buurt doen dit en onze leerlingen klaagden.. dus konden we niet achter blijven.
- We laten de leerlingen vrij (vanaf 12 jaar moet dit kunnen) maar zijn steeds telefonische bereikbaar. Als leerkracht mag je overal in, maar als je telefoon krijgt.. stap je onmiddelijk uit de wachtrij en ben je er voor de leerlingen. (Afgelopen maandag in Walibi 1 keer gebeurt, gelukkig stonden we pas in de wachtrij ... )
- De aanbiedingen die je als school krijgt zijn vaak echt fanatastisch.. en vaak mag er 1 leerkracht op 10 leerlingen gratis binnen

Waarom lagere scholen minder in Walibi of BJL:
- je kan de leerlingen niet vrij laten
- vele durven/kunnen niet in de grotere attracties
- er zijn goedkopere alternatieven en in het lager onderwijs zit je met de maximum factuur
- vele trekken naar initiatieven zoals pennenzakkenrock of naar kleinere parken zoals bokrijk.