Goh, ik denk dat er meerdere factoren een rol spelen:
- Enerzijds de vraag en aanbod, waarbij er voor een park à la Disney inderdaad meer rek zit op wat men bereid is te betalen om het park te bezoeken.
- Anderzijds heb je inderdaad de IP die zeer sterk aanwezig is in het park, waarop ze ook wel wat rechten moeten doorbetalen aan de holding. Deze rechten zijn wel al lager dan vroeger aangezien de holding nu ook het Franse park beheert, maar toch blijven de prijzen nog stijgen.
- Het entertainmentaanbod is ook groot, met heel wat meet & greets, een duur avondspektakel (waarbij elke avond heel wat vuurwerk wordt afgeschoten), diverse parades en dagelijkse shows.
- Ook de personeelskost mag je volgens mij niet onderschatten. Waar onze parken dan weer sterker op besparen, zie je in DLRP eerder het omgekeerde met een overdaad aan medewerkers per attractie. Kijk ook eens hoeveel mensen er dagelijks in de parades meelopen.

Disneyland is inderdaad duur, maar ik denk dat hun kosten ook bij de hoogste van de Europese parken liggen. Dus aan jou de keuze of je hiervoor wilt betalen of een goedkoper (beter) alternatief gaat opzoeken.