X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 5 van de 47 EersteEerste ... 3456715 ... LaatsteLaatste
Resultaten 81 tot 100 van de 927
  1. #81

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Ik heb een vraag waarvan ik niet goed weet in welk topic ze thuishoort, dus veronderstel ik dat ik hier moet zijn

    Op internet lees je soms negatieve verhalen over het mindervalidenbeleid in Duitse pretparken (met name Phantasialand, maar ook andere). Bijvoorbeeld mensen die opeens geweigerd worden in een attractie terwijl ze in andere West-Europese parken gelijksoortige attracties gewoon mogen doen. Blijkbaar heeft het iets te maken met evacuatieprocedures. Veiligheid is uiteraard prioritair, maar de stelling dat mindervaliden per definitie niet correct geëvacueerd kunnen worden, lijkt mij nogal veralgemenend en kort door de bocht. Ook al ben ik een pretparkleek, ik vermoed dat je al een heel eind komt als mindervaliden een begeleider zouden meenemen die hen helpt zodat het personeel dit niet meer hoeft te doen? Corrigeer me gerust als dit idee fout is, ik ben hier om dingen bij te leren

    Terug naar de eigenlijke vraag: Ik zou graag weten in welke mate deze verhalen waar zijn. Veel ervan heb ik namelijk op Looopings gelezen. Deze website heeft een bedenkelijke reputatie, ik weet dat de L weleens door een P wordt vervangen Dus ik trek de betrouwbaarheid/objectiviteit van hun artikels soms toch in twijfel. Hebben Duitse parken echt een veel strikter mindervalidenbeleid dan de meeste andere parken in Europa? En zo ja, beslissen de parken dit zelf of worden ze hiertoe verplicht door de overheid?

    Zelf heb ik geen handicap die mij problemen kan geven in een pretpark, ik stel deze vraag dus vooral uit belangstelling en hoop dat jullie dit geen gekke of vergezochte vraag vinden. Maar moest een park er zelf voor kiezen om mindervaliden domweg te weigeren zonder inspanning om toch een deel van hun attracties toegankelijk te maken (voor zo ver technisch mogelijk is, uiteraard) dan zou ik dit wel zeer klantonvriendelijk vinden.
    Once you sit back, you never go back.

  2. #82

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Ik denk dat onderwerp best in een eigen topic zou kunnen, er valt namelijk heel wat over te discussiëren.

    Het is vrij simpel: het park bepaalt niet alléén de veiligheidsvoorwaarden om attracties te betreden. De verzekering heeft er natuurlijk ook een zegje in en natuurlijk de keuringsdienst TUV (althans toch zo in België waar jaarlijkse keuring verplicht is, in andere landen is dit niet zo maar ik veronderstel dat meeste -grote- pretparken maar al te graag met TUV samenwerken om hun reputatie hoog te houden). Natuurlijk wil een pretpark hun attracties voor zo'n groot mogelijk publiek openstellen maar veiligheid eerst! Daar gaat toch iedereen mee akkoord denk ik.

    De meeste mensen denken niet na wat er allemaal kan bij komen kijken als er een attractie geëvacueerd moet worden, om wat voor reden dan ook. Ik heb zelf in Plopsaland De Panne gewerkt in de periode dat ze (onterecht) negatief in het nationaal nieuws kwamen omdat ze een mindervalide niet op de Boomstammetjes hebben toegelaten. Daarop is een heel nieuw beleid uitgewerkt waar ik mezelf vrij goed in kan vinden.

    Plopsa heeft een uitgebreide gids en daar staat alle informatie in beschreven. Zo ook de lijst attracties die niet toegankelijk zijn voor mensen met een lichamelijke beperking, blinden & mensen met een mentale beperking. Je kan dat op hun site terugvinden. Het lijstje lijkt op het eerste zicht vrij groot maar bedenk dan eens hoe je bijvoorbeeld iemand zonder handen van de lift van de Boomstammetjes gaat evacueren?! (echt zo'n persoon eens moeten weigeren)

    Die persoon kan zich nergens aan vast houden en uit ervaring spreek ik dat je niet al huppelend van die lift stapt. Laat staan als het nat ligt, regent... Je zou nog kunnen zeggen dat je een kind met beperking eraf kunt dragen, maar hoe ga je bepalen of iemand draagbaar is?! En is het dan de taak van de operator om die persoon met beperking te dragen en daarbij ook zijn fysieke integriteit te riskeren? Of zie je een begeleider een volwassen persoon naar beneden dragen?! En zo valt er voor heel wat attracties wel wat op te merken. Hoe zal een persoon met het downsyndroom zich gedragen als hij in een attractie zit die stilvalt?! Etc...

    In België heb je de anti-discriminatiewetgeving die echter bepaalt dat Plopsa niet zomaar mensen mag weigeren wegens een beperking. Nu goed, Plopsa heeft dit 'opgelost' door weliswaar te stellen dat die lijst attracties ongeschikt zijn voor mensen met die of die beperking, maar als men een document ondertekent waarin de (begeleider van de) mindervalide de risico analyses heeft doorgenomen en dus weet dat Plopsa deze attracties ontoegankelijk acht voor hun. Dit document moeten ze dan aan elke attractie tonen waar ze normaal niet op mogen. Plopsa weigert dan niet de attractie voor hun (wat niet mag volgens de anti-discriminatiewetgeving) maar heeft duidelijk kenbaar gemaakt dat het hun toegang op die attractie goedkeurt. Veel woorden om te zeggen dat de verantwoordelijkheid bij de mindervalide (zijn begeleider) wordt gelegd, hij/zij neemt dan zelf de keuze om het risico al dan niet te aanvaarden.

    En eerlijk, de meeste gevallen die in het nieuws komen zijn tsjiepmuilen om het cru te zeggen. Het is quasi onmogelijk om alle attracties zo te maken dat mindervaliden even gemakkelijk geëvacueerd kunnen worden als mensen zonder beperking. Het is heel makkelijk om dat te zeggen, maar denk er zelf eens over na. Hoe zou jij ervoor zorgen dat een mindervalide die niet op zijn eigen benen kan staan van een log flume geëvacueerd worden? Heel veel parken doen veel inspanningen om mindervaliden het zoveel mogelijk naar wens te maken. Vaak kunnen mindervaliden tegen een lagere prijs naar binnen en is er korting voor hun begeleider(s).

  3. #83

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie

    Het beleid van Plopsaland zoals jij het beschrijft, daar kan ik mezelf ook vrij goed in vinden. Men geeft duidelijk aan welke attracties niet geschikt zijn maar geeft de mindervalide en/of zijn begeleider wel nog enigszins de keuze om het risico al dan niet te aanvaarden. Dan vind ik wel dat deze personen alsnog hun gezond verstand moeten gebruiken en geen attracties moeten doen die echt te gevaarlijk voor hen zijn!

    Mijn 'bezorgdheid' is vooral dat mensen die in het dagelijks leven weinig ervaring hebben met gehandicapten soms geneigd zijn om de mogelijkheden van zo iemand te onderschatten. Bijvoorbeeld, in de lagere school heb ik in de klas gezeten met een jongen die een onvolledig ontwikkelde rechterarm had (arm eindigde net onder het ellebooggewricht in een stompje en hij had dus ook geen rechterhand). Je zou zeggen dat het ontbreken van onderarm + hand veel beperkingen oplevert, maar deze jongen was absoluut niet zielig en kon vrij goed zijn plan trekken. Ik zal zeker niet beweren dat deze jongen in alle attracties kan, dit voorbeeld is gewoon bedoeld om mijn stelling te illustreren

    Mijn vraag is er vooral gekomen omdat ik het gevoel heb dat sommige pretparken nogal bizarre keuzes maken. Als pretparkleek kan en mag ik hier eigenlijk geen oordeel over vellen. Juist daarom ben ik deze discussie hier gestart, zodat ik sommige beslissingen beter kan begrijpen (en ook dingen bijleer over de pretparkwereld, uiteraard)

    Een aantal dingen die ik zelf niet helemaal goed begrijp en waar ik graag wat meer uitleg over zou krijgen:

    *Onlangs werden er twee dove personen geweigerd voor Taron omdat ze de instructies bij een evacuatie niet horen. Dit is uiteraard waar, maar kan volgens mij perfect opgelost worden als een dove een persoonlijke begeleider meeneemt die hem duidelijk maakt wat hij moet doen. Voor zo ver ik begrepen heb, heeft Phantasialand na dit incident inderdaad besloten om doven toe te laten mits begeleiding, wat ik een perfecte voorwaarde vind Toch vind ik het jammer dat het park blijkbaar niet spontaan op dit idee kon komen.
    (Als je bovenstaande redenering doortrekt, zou je doven trouwens in alle openbare gebouwen moeten weigeren omdat bij brand geen alarm noch de instructies van de brandweer kunnen horen.)

    *In de mindervalidengids van Plopsaland staat er dan weer dat doven op alle attracties mogen, in Walibi geleden er beperkingen voor drie waterattracties maar wordt er niets gezegd over doven in achtbanen. Waarom mag het in deze parken blijkbaar al een hele tijd, zonder dat er eerst een klacht van dove mensen aan vooraf moest gaan?

    *Volgens een gerucht op het internet (dat dus misschien onjuist is) zou men in Pahnasialand ooit tegen een blinde gezegd hebben dat hij geen enkele attractie mocht doen en enkel ... naar een show mocht kijken. Als dit inderdaad zo gezegd werd - wat ik betwijfel - dan bedoelen ze toch eigenlijk gewoon dat blinden niets zinvols kunnen doen in het park en beter wegblijven? Ze mogen er gratis binnen, maar wat is dan het nut van een bezoek aan dit park?

    * Vreemd genoeg wordt er in de gids van Walibi over blinden totaal niets gezegd. Is Walibi gewoon vergeten om dit te vermelden, of mogen blinden hier wel in bepaalde attracties?

    * De opmerking over een lifthill met steile of glibberige trappen waar je niet zomaar vanaf klimt, is uiteraard volledig terecht! Maar volgens de gids van Walibi worden personen met een motorische handicap en personen die niet alleen kunnen stappen wel toegelaten op Cobra, Weerwolf en Vampire. Hoe evacueert men deze mensen dan? Vooral bij Vampire lijkt het mij moeilijk omdat je onder de baan hangt. Maar blijkbaar bestaat er een manier voor, want anders zou Walibi deze mensen niet toelaten. In andere parken is het ontbreken van een rechteronderarm blijkbaar al voldoende om geweigerd te worden in sommige achtbanen. Niet alleen kunnen stappen lijkt me bij een evacuatie toch veel problematischer? Of zie ik dit verkeerd?

    Ik hoop dat deze vragen niet te betweterig overkomen Het zijn vragen van een pretparkleek die graag wat meer uitleg wil en hoopt om op dit forum dingen bij te leren. Ik besef dat ik nieuw ben op dit forum en hoor het graag op tijd als jullie vinden dat ik aan het zeuren ben.
    @Moderators: Ik denk dat we het niveau van een ‘kleine vraag’ overstegen zijn. Misschien is het beter om deze discussie af te splitsen naar een apart topic?
    Once you sit back, you never go back.

  4. #84

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    misschien omdat cobra-weerwolf en vampire niet stil kunnen staan op het parcours, maar enkel in het station of in de remmen? Ik vermoed dat achtbanen met block-brakes minder geschikt zijn; beeld je eens in om iemand die niet kan zien te evacueren bovenaan een wildmouse..

    Ik vind het prima dat men attracties openstelt voor zoveel mogelijk mensen, en ik zie in veel parken dat men z'n best doet om deze zo toegankelijk mogelijk te maken.

  5. #85

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Even een snel vraagje tussendoor: Naar aanleiding van de discussie hierboven ben ik wat opzoekwerk aan het doen over de aanpassingen die pretparken doen voor mindervaliden. In België en Nederland ziet het er (zoals Phadd-F al aangaf op het einde van zijn bericht) alvast prima uit Duidelijke aanwijzingen op hun websites en veel parken doen echt wel moeite om zo veel mogelijk attracties open te stellen voor zover dit technisch haalbaar en veilig is.

    Maar klopt het gerucht dat mindervaliden in Phantasialand letterlijk geen enkele attractie mogen doen, uitgezonderd een paar shows? Dat kan ik eigenlijk nauwelijks geloven Kan iemand van jullie bevestigen of dit al dan niet waar is?

    Alvast bedankt
    Once you sit back, you never go back.

  6. #86

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
    Even een snel vraagje tussendoor: Naar aanleiding van de discussie hierboven ben ik wat opzoekwerk aan het doen over de aanpassingen die pretparken doen voor mindervaliden. In België en Nederland ziet het er (zoals Phadd-F al aangaf op het einde van zijn bericht) alvast prima uit Duidelijke aanwijzingen op hun websites en veel parken doen echt wel moeite om zo veel mogelijk attracties open te stellen voor zover dit technisch haalbaar en veilig is.

    Maar klopt het gerucht dat mindervaliden in Phantasialand letterlijk geen enkele attractie mogen doen, uitgezonderd een paar shows? Dat kan ik eigenlijk nauwelijks geloven Kan iemand van jullie bevestigen of dit al dan niet waar is?

    Alvast bedankt
    Het criterium is: Je moet er zelfstandig kunnen in- en uitstappen in de attracties. Iemand die afhankelijk is van een rolstoel kan met andere woorden niet op de attracties, iemand die blind is ook niet.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  7. #87

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Eigenlijk is het eerder een geval van willen en hoewel de belgische parken moeite doen is er nog ruimte voor verbetering. ik heb op de middelbare school gezeten met personen met een fysieke beperking. Ik Heb geleerd dat als je goede voorzingen zet een persoon die geen mobiliteit meer heeft toch de trap af kan gehaald worden zelf een draaitrap. (zelf gedaan in een kasteel in frankenrijk niet echt aangepast zeker niet in die tijd). Er is een rolstoel systeem die trappen af kan een personen uit benarde situaties kan tillen. De persoon met beperking zal er dan wel akkoord me moeten gaan dat hij/zij als lastte kan gered worden.

  8. #88

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Sorry maar Phone en Wifi bijna weggesmolten hier in Andalusië.
    Daarom geen tijd / zin om in oude posts te grasduinen.
    Zondag MPG: Is Star Trek van in het begin (10:00) open?
    Ingang waar vroeger cinema-museum was en auto van V.Helsing (soms) staat?
    Andere hints?
    Gracias.

  9. #89

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    geen idee of ie om 10h open is, de ingang is aan de achterzijde van Van Helsing restaurant, nabij de eerste attracties van de Santa Monica pier.

  10. #90

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    wij hebben komende zondag een dagje phantasialand gepland. moet ik op drukte rekenen of zou dit moeten meevallen zo de eerste zondag sinds het schooljaar in bijna alle buurlanden gestart is?

  11. #91

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    vorig jaar viel het mee maar PH is zelfs bij grootte drukte nog te doen

  12. #92

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Zondag is meestal gunstig voor PHL

  13. #93

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Crazy2girlken Bekijk Berichten
    wij hebben komende zondag een dagje phantasialand gepland. moet ik op drukte rekenen of zou dit moeten meevallen zo de eerste zondag sinds het schooljaar in bijna alle buurlanden gestart is?
    Je kan op het forum van Phantafriends ook de wachttijden een beetje opvolgen van de dagen ervoor. Meestal geeft dat ook wel een goede indicatie. (https://www.phantafriends.de/topic/3...-park/?page=58)
    Je vois la vie en des biscuits.

  14. #94

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Sorry maar Phone en Wifi bijna weggesmolten hier in Andalusië.
    Daarom geen tijd / zin om in oude posts te grasduinen.
    Zondag MPG: Is Star Trek van in het begin (10:00) open?
    Ingang waar vroeger cinema-museum was en auto van V.Helsing (soms) staat?
    Andere hints?
    Gracias.
    en, wat vond je van startrek?

  15. #95

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Een vraagje voor de mensen die iets meer weten over achtbaantechniek:
    Als ik Psyké Underground doe, dan probeer ik altijd om ergens achteraan in de trein te zitten (liefst helemaal backseat). Bij vertrek rij je stapvoets doorheen het station en dan voel ik altijd een duidelijke schok, alsof de trein over een spleet in de rails rijdt. Ik zeg uiteraard niet dat er ook echt een opening in de rails is, maar dat gevoel geeft het dus. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb er geen last van of zo, ik wil het gewoon graag weten
    Once you sit back, you never go back.

  16. #96

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    dat is precies de bedoeling denk ik....

  17. #97

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Azmidiske Bekijk Berichten
    Een vraagje voor de mensen die iets meer weten over achtbaantechniek:
    Als ik Psyké Underground doe, dan probeer ik altijd om ergens achteraan in de trein te zitten (liefst helemaal backseat). Bij vertrek rij je stapvoets doorheen het station en dan voel ik altijd een duidelijke schok, alsof de trein over een spleet in de rails rijdt. Ik zeg uiteraard niet dat er ook echt een opening in de rails is, maar dat gevoel geeft het dus. Iemand een idee wat dit kan zijn? Ik heb er geen last van of zo, ik wil het gewoon graag weten
    Bij het traag uitrijden en bij het traag binnenrijden zijn er inderdaad een reeks schokjes te voelen. Dat komt door de aandrijfwielen tussen/op de track die de trein vooruit rollen (naar de launch bvb) en wanneer het bakje erop rijdt, wordt het een beetje omhoog geduwd door het wiel. Telkens je zo'n wiel voorbij bent valt het karretje dus een centimeter ofzo terug naar beneden omdat het aandrijfwiel niet meer in de weg zit. Het heeft dus niets met de track zelf te maken. Nu, bij het achterwaarts door het station passeren tegen hoge snelheid zijn deze schokken er niet meer (maar goed, stel je voor!). Dat komt omdat de aandrijfwielen naar boven en beneden kunnen gaan. Als de trein dus gelanceerd is, gaan ze naar beneden en ze komen pas terug naar boven als de trein terug afgeremd is. Als je vroeg genoeg in het station staat, kan je de wielen naar boven zien komen aan het einde van de vorige rit. Tot daar de uitleg, hopelijk begrijp je het

  18. #98

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door yelle8 Bekijk Berichten
    Bij het traag uitrijden en bij het traag binnenrijden zijn er inderdaad een reeks schokjes te voelen. Dat komt door de aandrijfwielen tussen/op de track die de trein vooruit rollen (naar de launch bvb) en wanneer het bakje erop rijdt, wordt het een beetje omhoog geduwd door het wiel. Telkens je zo'n wiel voorbij bent valt het karretje dus een centimeter ofzo terug naar beneden omdat het aandrijfwiel niet meer in de weg zit. Het heeft dus niets met de track zelf te maken. Nu, bij het achterwaarts door het station passeren tegen hoge snelheid zijn deze schokken er niet meer (maar goed, stel je voor!). Dat komt omdat de aandrijfwielen naar boven en beneden kunnen gaan. Als de trein dus gelanceerd is, gaan ze naar beneden en ze komen pas terug naar boven als de trein terug afgeremd is. Als je vroeg genoeg in het station staat, kan je de wielen naar boven zien komen aan het einde van de vorige rit. Tot daar de uitleg, hopelijk begrijp je het
    Interessant. Ik wist het niet en vroeg het me ook al enig tijdje af. Daarstraks zelfs nog toen ik er nog maar eens in zat. Bedankt voor de uitleg!
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  19. #99

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nathan G Bekijk Berichten
    Interessant. Ik wist het niet en vroeg het me ook al enig tijdje af. Daarstraks zelfs nog toen ik er nog maar eens in zat. Bedankt voor de uitleg!
    Inderdaad interessant. Ik heb de schokken ook al gevoeld maar heb er nooit echt over nagedacht. Na Pulsar gedaan te hebben leek het mij normaal, maar vermits ze er achteruit niet zijn kunnen het natuurlijk inderdaad geen spleten zijn.

    Niet dat het kwaad kan, maar is het niet vreemd dat er zoveel speling op die onderste wielen zit? Een probleem is het niet bij deze achtbaan aangezien de trein continu op zijn bovenste wielen rijdt, maar ik ken maar één andere achtbaan waarbij dat het geval is (of waar ik het heb opgemerkt toch) en vind het daar wel allesbehalve comfortabel, namelijk Speedy Bob in Bobbejaanland. Je voelt het bakje bij de drops echt vooruit kantelen tot de onderste wielen de rail raken, en dan terug neerknallen op zijn bovenste wielen als je beneden bent. Iemand anders daar al op gelet? Of algemener brengt mij dat bij een andere vraag, iemand die nog een andere achtbaan kent (in de Benelux, mijn kennis reikt voorlopig niet veel verder ) met dit verschijnsel?

  20. #100

    Re: Het grote kleine-vragen-topic

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
    dank je voor de feedback, iemand ervaring met het restaurant Van Helsing? Of een andere aanrader in MP?
    Hi, ik ben 2 maanden van de aardbodem verdwenen en ben nu pas terug op het forum. Tijdens ons bezoek vorig jaar hebben we gegeten in Van Helsing's Factory. Donker restaurant, maar wel mooi aangekleed. Op de achtergrond speelden oude zwartwitfilmpjes. Qua eten was de keuze groot, maar de menukaart vond ik onleesbaar. Snelsnel heb ik dus de zoveelste schnitzel gekozen tijdens onze trip, omdat ik hiervan zeker was dat ze er één zouden hebben.

    Andere tip die ik kan geven is de Langnese Happiness Station. Hier heb ik voor de eerste keer kennis gemaakt met de swirlies, waarbij je softijs kan combineren met een aantal toppings die ze dan mixen. Was lekkere afkoeling op een hete septemberdag.

    Wellicht al te laat met mijn antwoord, maar hopelijk heb je goed gegeten.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •