X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Vind jij dat Halloween te duur wordt in pretparken?

Stemmers
23. Je mag niet op deze poll stemmen
  • Nee

    3 13,04%
  • Ja

    9 39,13%
  • Soms wel, soms niet

    11 47,83%
Resultaten 1 tot 16 van de 16
  1. #1

    [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Halloween word elk jaar populairder in veel pretparken. Niet alleen lokt het meer en meer volk, maar parken doen ook meer en meer hun best om uit te blinken tijdens dit evenement. Meer spookhuizen, hogere kwaliteit, meer acteurs... Maar het succesverhaal heeft ook een keerzijde van de medaille: de kostprijs. Het evenement is op veel plaatsen niet meer gratis (maar in Movie Park Germany bvb wel), sommige spookhuizen hebben woekerprijzen als prijskaartje (denk aan o.a. Walibi Holland dit jaar) en door het succes ontstaan er lange wachtrijen waar op zijn beurt soms voorsteekpassen voor te verkrijgen zijn.

    Wie een dagje Halloween wil vieren in een pretpark en de volledige ervaring wil meekrijgen, moet dus tegenwoordig eens diep in de buidel tasten. Zij het niet voor de toegang van de spokhuizen, zij het voor voorsteekpassen om alles gedaan te krijgen en de dag een beetje genietbaar te houden.

    Daarom de vraag van deze week: Vind jij dat Halloween te duur wordt in pretparken? En waarom?
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  2. #2

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Ik heb niets met Halloween, echt niets. Het hele idee boeit mij niet, dus elke vorm van integratie in onze samenleving vind ik teveel (ik heb hetzelfde idee over Valentijn, tot spijt van mijn vrouw) Het is een oud heidens feest dat we 20 jaar geleden totaal niet kenden en gewoon door handelaars is gepromoot en opnieuw 'hip' is gemaakt om extra inkomsten te hebben. Dus ja, Halloween is te duur in pretparken voor mij, ik bezoek dan ook quasi geen parken in deze maand(en). Het komt op mij té gemaakt over, waarschijnlijk door mijn ingestelheid maar soit.

  3. #3

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Ik vind het altijd wel leuk en sfeervol als het goed uitgevoerd is!
    Zoals de topjaren van Walibi Belgium (2011-2012).
    Alleen vond ik de prijzen altijd belachelijk als je de inkom al verhoogd.
    Verwacht ik geen 20 euro extra te betalen als ik alle spoohuizen wil doen.
    Gelukkig valt Walibi Belgium nog mee, maar als ze de richting opgaan van onze noorderburen wordt het belachelijk.
    Als ik positief wil denken kan ik natuurlijk zeggen dat het voor de wachtrijen is het betalen.
    Maar ik betwijfel dat dat jammer genoeg hun redenering is. Daarom bezoek ik het park ook tijdens het openingsweekend voor de gratis spookhuizen.
    Dit is dan wel een ding dat Bobbejaanland goed doet en ik respecteer is dat hun spookhuizen gewoon allemaal gratis zijn!(behalve Nightmare Motel dan)

    Maar toch stem ik op ja meestal is het geldklopperij maar toch blijf ik teruggaan. Ik ben gewoon een te grote fan van de sfeer en spookhuizen als ze goed uitgevoerd zijn.

  4. #4

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    soms wel soms niet. De prijzen die WH hanteert vind ik ronduit schandalig! als je dit boven je dagentree moet rekenen en dan nog in gezelschap... jah dan heb ik prijzen waarmee ik liever richting EP trek!

    Aan de andere kant ben ik net thuis van een halloweennight in toverland, welke voor 30€ me een prachtige dag en daaropvolgend een prachitge avondopenstelling heeft bezorgd, waar ik op 1 na, alle spookhuizen heb gedaan zonder voorsteekpassen of iets. Dit evenement kun je onmogelijk te duur noemen...

  5. #5

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Ik ga ook voor soms wel en soms niet.

    Halloween is door de jaren enorm populair geworden, en noem het commercieel of niet, velen (waaronder ik) vinden het fantastisch. Ik ben dan ook bereid om voor dit evenement enkele eurootjes meer neer te tikken, maar er is natuurlijk wel een grens. Als je het doet zoals Movie Park of Toverland en je houdt alles gratis, vind ik het schitterend en is er geen sprake van geldklopperij. Ook de prijzen van Walibi Belgium, Bobbejaanland en Bellewaerde vallen nog zeer goed mee, dus daar stoor ik me ook niet aan. In Walibi heb je dan wel de RIP Pass, maar dat is geheel je eigen keuze, die heb je bovendien doorheen het jaar ook.

    Prijzen waar ik me echter wel aan stoor zijn die van het genre Walibi Holland. Daar betaal je €52(!!) voor alle spookhuizen, dat is gewoon schandalig. Bovendien moet je daarbovenop nog eens entree betalen en uren in de rij staan. Ja, dan is het wel pure geldklopperij.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  6. #6

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Van alle attracties in pretparken spreken spookhuizen mij het minst aan. Ik ben graag verrast maar schrik veel minder graag Dus voor mij hoeft het niet. Daarom dat ik minder te vinden ben in pretparken in die periode. Hier en daar zijn er wel uitzonderingen. Zo heb ik bijvoorbeeld erg genoten van de Terrorific Night in Disneyland Parijs en heb ik nu een ticket voor Traumatica. Op dat moment betaal je een meerprijs voor een unieke ervaring en dat vind ik best oké. Ze steken extra thema, personeel en dergelijke tijdens zo'n avonden, dus logisch dat je daar voor betaalt.

    Wat betalende spookhuizen betreft ben ik minder fan van. Psychologisch heb ik liever dat ik een ticket heb met alles in, dan dat ik extra moet betalen voor die ervaringen. Aan de andere kant is het voordeel dat wanneer het niet zo is, je zelf beslist indien je er extra voor wil betalen of niet en toch kan naar het park gaan in die periode. Voor parken is er wel degelijk een meerkost dus opnieuw vind ik het aanvaardaar dat je extra moet betalen.

    De grote nuance is de prijsbepaling. Wanneer is het zijn geld waar en wanneer niet? 15 euro voor The Clinic vind ik eigenlijk wel aanvaardbaar. Waarom? Het ding heeft nul capaciteit en het biedt een zeer exclusieve ervaring aan. Dus kan ik het enigszins snappen, vooral door de capaciteit. Diezelfde prijs voor Below daarentegen, trek ik wel in twijfel. Daar ga je wel in groepjes erdoor en oké je moet misschien wat klimmen en klauteren maar waar ligt het verschil met gewone spookhuizen? Het is een feit dat het steeds duurder wordt en dat lijkt me geen positieve evolutie.
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  7. #7

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
    Ik heb niets met Halloween, echt niets. Het hele idee boeit mij niet, dus elke vorm van integratie in onze samenleving vind ik teveel (ik heb hetzelfde idee over Valentijn, tot spijt van mijn vrouw) Het is een oud heidens feest dat we 20 jaar geleden totaal niet kenden en gewoon door handelaars is gepromoot en opnieuw 'hip' is gemaakt om extra inkomsten te hebben. Dus ja, Halloween is te duur in pretparken voor mij, ik bezoek dan ook quasi geen parken in deze maand(en). Het komt op mij té gemaakt over, waarschijnlijk door mijn ingestelheid maar soit.
    Halloween is nogthans een van oorsprong Europees feest, maar stamt uit de Keltische cultuur waar het al sinds eeuwen groots gevierd wordt. Het grootste halloween feest van Europa vind je nog steeds in Derry, Ierland, maar dat is wel at anders dan hoe het in de parken gebeurd (al zul je ook meer dan genoeg overeenkomsten zien). Inderdaad, daarbuiten was het vrij onbekend en krijgen we nu de meer Amerikaanse versie, maar wel de manier zoals het hoort in plaats van hoe het er tegenwoordig in Amerika aan toe gaat (dat is meer carnaval).

    On Topic: halloween is voor de meeste parken een extra beleving. Er wordt iets meer geboden, dus dat je er dan extra voor betaald snap ik wel. Ik heb zelf niet het idee dat parken het proberen uit te buiten. Meestal wordt er toch wel navenant geleverd.
    Ik ben nog geen halloween evenementen tegen gekomen die een echte rip-off zijn, al heb je natuurlijk verschil in kwaliteit. Vaak merk je dat echter ook in de kwaliteit die wordt geleverd.

    Wel beginnen sommige evenementen best duur te worden. Meer dan 30 euro voor Walibi Holland of Europa Park (waar je in beide gevallen nog extra moet betalen voor bepaalde zaken) loopt al aardig de spuigaten uit. Terwijl juist het doorgaans zeer dure Engeland betere evenementen zijn die iets goedkoper zijn. In Europa zijn er evenementen waarvan de meerprijs al even veel kost als een dag pretpark, maar je slechts 5-6 attracties hebt die ook nog maar beperkt aantal uurtjes geopend zijn. Dat is jammer. Vooral als dan veel te grote groepen tegelijk naar binnen gesturd worden, waardoor de ervaring simpelweg behoordlijk minder wordt.

  8. #8

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Voor mij mogen alle Halloween toestand in pretparken onmiddellijk afgeschaft worden.
    Ik ben geen fan van spookhuizen, en de kinderen nog veel minder.
    Normaal zouden we in de herfstvakantie nog kunnen genieten van een relatief rustige pretpark - dag, maar dat is de laatste jaren niet meer mogelijk wegens: te druk, te duur, te veel scary acteurs waar ik niet om vraag.
    Ik zou het eigenlijk wel appreciëren als de pretparken de kosten die ze nu doen zouden investeren in duurzame vernieuwingen, die het hele jaar kunnen gebruikt worden.

  9. #9

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimvg Bekijk Berichten
    Ik zou het eigenlijk wel appreciëren als de pretparken de kosten die ze nu doen zouden investeren in duurzame vernieuwingen, die het hele jaar kunnen gebruikt worden.
    Vergeet niet dat de kosten die het park dan doet, ook terugverdiend worden tijdens deze periode. Volgens mij zelfs veel meer dan dat alleen ook.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  10. #10

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimvg Bekijk Berichten
    Voor mij mogen alle Halloween toestand in pretparken onmiddellijk afgeschaft worden.
    Ik ben geen fan van spookhuizen, en de kinderen nog veel minder.
    Normaal zouden we in de herfstvakantie nog kunnen genieten van een relatief rustige pretpark - dag, maar dat is de laatste jaren niet meer mogelijk wegens: te druk, te duur, te veel scary acteurs waar ik niet om vraag.
    Ik zou het eigenlijk wel appreciëren als de pretparken de kosten die ze nu doen zouden investeren in duurzame vernieuwingen, die het hele jaar kunnen gebruikt worden.
    ik ben dezelfde mening toegedaan, ik heb helemaal niets met Halloween; laat staan dat ik wil opgejaagd of afgeschrikt worden door actors. Maar blijkbaar is er een markt voor, en dan geldt het principe van vraag en aanbod. Gelet op het succes in WH en anderen, en de prijzen die zij daarvoor vragen geeft aan dat er genoeg mensen zijn die willen betalen... En dan vrolijk 120 min aanschuiven voor een beetje van een attractie ? Ik ga voor die prijs liever naar een ander park met meer aanbod.

  11. #11

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nathan G Bekijk Berichten
    Vergeet niet dat de kosten die het park dan doet, ook terugverdiend worden tijdens deze periode. Volgens mij zelfs veel meer dan dat alleen ook.
    Natuurlijk. Er zit doorgaans wel dikke winst in halloween. De acteurs kosten voor veel parken amper iets. Vaak is het tegen minimumloon of vrijwilligersvergoeding. Wat er verdient wordt met Halloween hoeft vaak slechts beperkt terug te worden gestopt in het halloween event en gaat doorgaans gewoon naar het park zelf toe.

    Ik snap wel dat als je niet van Halloween houdt dit minder leuk voor je is, (maar dat is niet echt de vraag hier). Gelukkig zijn er dan nog parken die niet aan halloween doen, waar het dan juist bijzonder rustig is in die periode (phantasialand, Efteling). Of parken die Halloween in een apart event buiten het gewone park om hebben (EP, Twin Lakes)

  12. #12

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Ik heb gestemd op soms wel, soms niet. In België vind ik alles betaalbaar, maar in het buitenland is het soms anders gesteld...

    België:
    - De entreeprijs is (doorgaans) hetzelfde als op andere dagen in het jaar, dus daar kunnen we niet over klagen.
    - Indien er spookhuizen zijn, zijn er in elk park gratis spookhuizen te bezoeken.
    - De prijzen voor de betalende spookhuizen vind ik ook zeker aanvaardbaar.
    - Een apart ticket voor een extra beleving zou ik ook durven betalen. Bijvoorbeeld: als Plopsa of Boudewijn Seapark een horrorevent zou doen dat enkel 18+ is (zoals Halloween Night in Bellewaerde), zou ik dit ook durven betalen.
    - Attracties blijven open en de wachttijden zijn aanvaardbaar.
    - Een RIP Pass zoals Walibi heeft heb ik al mijn mening over gegeven in een ander topic: top! Voor de echte fans krijg je zo de kans om alles te kunnen bezoeken, wat anders niet kan. Bovendien spaar je ook uit op de aparte tickets van de spookhuizen individueel.

    Nederland:
    - Walibi Holland is slachtoffer van zijn eigen succes als je het mij vraagt. Er is enorm veel volk, en ondanks dure tickets blijft men komen. Onlangs verscheen een artikel op Looopings waaruit bleek dat je al snel rond de 150 euro kwijt bent als je de volledige Halloween behandeling wenst in WH. Sorry, maar dat vind ik erover!
    - Toverland daarentegen vind ik een topevent: leuke familiale sfeer overdag, bij het vallen van de avond een parade met de characters, de scare zones en spookhuizen zijn leuk (en wachttijden vallen overal zeer goed mee) en als afsluiter meet & greet met de characters. Enige wat hier mag veranderen is nog een stapje enger, maar verder prijs-kwaliteit 11/10!
    - De aparte horror events (Scare Me, The Villains, The Horror Zone) vind ik prijs-kwaliteit ook aanvaardbaar. Je betaalt wat je wilt en je krijgt er iets leuks voor terug. Deze trend mis ik jammer genoeg wat in België.

    Duitsland:
    - Hoe Movie Park Germany het klaarspeelt is me een raadsel, want ondanks dat alles gratis is zijn ze volgens mij toch iets duurder af dan de andere parken wegens de filmlicenties. Zelf heb ik het nog nooit bezocht, maar hopelijk komt hier snel verandering in.
    - Europa-Park biedt dan weer een leuk familiaal event aan tijdens de dag voor de gewone bezoekers aan de gewone tarieven. Wil je iets engs (iets extra's), dan betaal je daar apart voor, maar krijg je ook een heel andere ervaring in een "ander" park. Prima te aanvaarden dus en zou voor mij ook in België mogen komen.

    Frankrijk:
    - Disneyland Paris biedt geen spookhuizen aan, maar alle entertainment en aankleding ziet er leuk uit en is ook inbegrepen in de (nu al) dure entreeprijs. Een Halloween Night event met aparte tickets vind ik dan toch wel best prijzig, want uiteindelijk heb je een soort van bal met min of meer hetzelfde entertainment van overdag. Hier zie ik minder de meerwaarde van in...
    - Parc Astérix biedt dan ook weer een mooie mix aan waar ik ook op zich niets op aan te merken heb.

    Conclusie: al bij al aanvaardbare prijzen, maar zaken à la Halloween Fright Nights zijn er toch dik over, vooral voor een "gewoon" spookhuis als Below, waar ik het verschil niet meteen zie met onze spookhuizen. Maar iemand anders heeft dit ook al uitgebreid vermeld.

  13. #13

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    - Disneyland Paris biedt geen spookhuizen aan, maar alle entertainment en aankleding ziet er leuk uit en is ook inbegrepen in de (nu al) dure entreeprijs. Een Halloween Night event met aparte tickets vind ik dan toch wel best prijzig, want uiteindelijk heb je een soort van bal met min of meer hetzelfde entertainment van overdag. Hier zie ik minder de meerwaarde van in...
    Goed dat je deze aan haalt, want dit is eigenlijk het enige event waarbij ik me bekocht voelde. Op een zeer zeer slechte avondshow en enkele entertainers in de wachtrij van Phantom Manor na is er volstrekt niets anders dan overdag. Natuurlijk is het park sfeervol verlicht etc. maar dat zie je in het naseizoen ook wel.

  14. #14

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    Gelukkig zijn er dan nog parken die niet aan halloween doen, waar het dan juist bijzonder rustig is in die periode (phantasialand, Efteling)
    Laatste zondag van okt. 2016: overgang winteruur, zonnig weer, einde schoolvakantie in NRW en NL, begin vakantie in BE en één van de laatste dagen om je gratis-terug-kaart te verzilveren. Het was in PHL toen drukker dan op een drukke zomerdag.

    Maar het klopt dat twee van de best gethematiseerde parken in Europa geen behoefte hebben aan halloween. Het valt ook op dat niet zo sterk gethemede parken net heel sterk met halloween uitpakken: beide nabije Walibi's, BJL, Fort Fun, MPG. Je kan dit niet louter relateren aan het groter thrill-gehalte.

    De grootste uitzondering qua halloween-top-decoratie in Eur. lijkt me Disney, maar dat komt door hun overzeese roots. EP aapt ook hier Disney een beetje na, vind ik ( kan ook aan die stomme muis liggen!) En dat doen ze naar mijn oordeel niet slecht in Rust, getuigde ik vorig jaar in en ter ziele gegaan TR. (RIP). Hun aparte scare-zone tegen betaling heb ik toen niet bezocht. Het zag er vanop hoogte-attracties in het park een beetje kermis-achtig uit. Maar naar Duitse kermis-normen is dat natuurlijk een compliment.

    Halloween in de pretparkwereld biedt het voordeel dat het grotendeels binnen-attracties betreft, mooi meegenomen in de soms gure herfst. De mazes / shows zie ik dan bovendien als een compensatie voor eventueel gesloten water-attracties. Indien ze ook een kindvriendelijk aanbod hebben, bezoeken wij speciaal voor halloween wel eens een keertje extra enkele parken. Nocturnes hebben we nog nooit bijgewoond, ik ben schijtebang ... voor de megadrukte. De parking-verhalen over Wal.Hol. lijken me pure horror.

    Nu pas on topic: wet van vraag en aanbod + beperkte capaciteit van mazes kunnen de vraagprijs verantwoorden. Voor mij een 'Nee', dus.
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 21-10-17 om 06:14.

  15. #15

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Nu pas on topic: wet van vraag en aanbod + beperkte capaciteit van mazes kunnen de vraagprijs verantwoorden. Voor mij een 'Nee', dus.
    Exact dat. Er is duidelijk vraag naar: dus moet je prijs wel naar omhoog om de toestroom voor de mazes wat te temperen. Die zijn namelijk alleen maar eng als ze op lage capaciteit draaien. Als je het zijn prijs niet meer waard vind ga je gewoon niet meer, maar momenteel is er nog heel duidelijk genoeg volk dat het er voor over heeft.

    Wie geen fan van Halloween is gaat gewoon buiten de halloweenperiode: dat zijn voldoende dagen.

  16. #16

    Re: [Poll] Halloween in pretparken: geldklopperij?

    Ik doe wel eens graag Halloween, maar ik ben niet iemand die er veel geld voor over heeft: ik bezoek zeker en vast niet graag parken in een Halloweenperiode als ik ze nog niet op de 'normale manier' heb bezocht. Te druk en de sfeer van het eigenlijke park gaat grotendeels verloren.

    Als ik de verhalen lees over een evenement als Fright Nights in Walibi Holland, dan walg ik er toch even van. Meer dan tien euro betalen voor een kort spookhuis, vervolgens nog lang in de rij staan en ook voor de attracties lang wachten... Ik begrijp dat de prijs stijgt bij aanbod, maar ondertussen zit Walibi Holland nu met zo'n absurde winst dat ik het niet anders dan geldkloperij kan noemen. Dat ze een limiet aan volk laten meedoen dan, dat de wachtrijen nooit ver boven het uur kunnen komen. Of goedkopere tarieven rekenen op dagen dat er weinig volk verwacht word.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •