X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 4 van de 4
  1. #1

    [TR] Freizeitpark Plohn 16/09/2017

    Een snelle blik op Duitsland als je Coast2coaster bekijkt - of onze eigen parkgids - leert je dat de meeste pretparken van deze achtbaangrootmacht zich aan de linkerkant van het voormalige ijzeren gordijn bevinden. Hoewel Oost-Duitsland bijna een derde van de oppervlakte van het land in beslag neemt én de grootste stad van het land herbergt, vind je er maar twee pretparken van betekenis. Dit staat in schril contrast met het westen, waar je drie weken non stop kunt rondtouren en nieuwe parken kan blijven ontdekken.
    Het is een interessant gegeven dat voormalig communistische regio's vandaag de dag steeds meer pretparken openen. Polen heeft nu al twee pretparken waar elke fan graag eens heen wil, Plopsa heeft in de regio twee projecten lopen, Kroatië zet Bobbejaanlan voor schut door wél een Schwarzkopflooping aan te bieden en voor de Olympische spelen in Sochi - Sosji? - sojchi bouwde Rusland een volwaardig pretpark met zelfs kopieën van Blue Fire en Stuntfall. Maar de pionier van dit fenoneem - het bewijs dat ex-sovietbodem een vruchtbare grond kan zijn voor een achtbanentuin - is waarschijnlijk Freizeitpark Plohn. Het park opende in 1996, slechts zes jaar na de val van het ijzeren gordijn. Zonder negatief te willen overkomen komt het park echter een stuk ouder over.



    De oude ingang van het park is Duits op zijn best: kitscherig, een misplaatste boomstronk met een gezicht erbij en als je het park in loert zie je al de eerste tekenen dat ze niet altijd even creatief zijn geweest en graag van andere parken leentje buur spelen. De nieuwe ingang is een pak mooier, maar voldoet zo ongeveer aan exact dezelfde vereisten.





    De oudste achtbaan van het park is vreemd genoeg dubbel zo oud als het park. Via heel wat omwegen belande deze Zierer Flitzer in Freizeitpark Plohn, en ik heb droevig nieuws: op de dag van publicatie van dit TR rijd Silver Mine zijn laatste rondjes in het park. Dat vind ik een jammere zaak: het fungehalte van deze gare coaster ligt hoog ondanks de extreem beperkte statistieken. Net als bij wel meer oudere modellen van Zierer weet de achtbaanbouwer ook hier alles uit de baan te halen. Extreem spannend word het nooit, maar ik vind het wel een zeer genietbare coaster die nog verassend soepel reed. De constructie van de baan paste naadloos bij het mijnthema van deze baan. Het enige minpuntje is de extreem lage capaciteit van de baan en het feit dat hij bij regen dicht moet: dit en het feit dat hij binnenkort verdwijnt waren reden genoeg om de dag te starten bij deze klassieker. Vaarwel Silver Mine, we gaan je missen!







    Zoals bij je oma op de badkamertegeltjes beschreven staat: 'Hoort een attractie eigenlijk op de kermis thuis, dan staat die in een pretpark meestal niet juist!'. Dit gezegde lijkt goed op te gaan voor de meeste breakdance's, die op de kermis een geweldige rit weggeven maar in een pretpark al snel aanvoelen als een opgepimpte paardenmolen. De uitzondering die de regel bevestigt vonden we echter in Plohn, want Westernrodeo draaide wel héérlijk. Veel lag aan de handmatige bediening van de operator die er duidelijk vlot mee overweg kon. Ik hoop dat deze niet uit het park verdwijnt, maar ik vermoed dat ze hem op zijn minst gaan verplaatsen: de breakdance ligt vlak naast Silber Mine, welke dus verdwijnt vanwege de bouw van een grote nieuwe coaster.



    Het grootste deel van het park is knap gethematiseerd, maar ergens tussen het sprookjesbos en het Wilde Westen is het grondig fout gelopen. Hier valt vooral een kale Big Apple genaamd Raupe op, waar werkelijk niets over te vertellen valt.



    Om te voorkomen dat we een credit zouden missen - het zou wel eens kunnen gaan regenen en dan sluiten achtbanen met bandenliften meestal - hebben we een paar keer van de ene kant van het park naar de andere gelopen. Lezers die Plohn al bezochten zullen misschien hun wenkbrauwen fronsen als ze de volgorde zien waarin ik de attracties beschrijf (en meestal effectief deed), maar nu weten ze waarom.

    Vlakbij de ingang ligt Fluch des Teutates, een Spinning Rapid raft van ABC Rides. Ik ben al lange tijd grote fan van ABC rides, en vooral dit type vind ik heel leuk: het is een veelzijdige attractie die vaak afhankelijk van het park er helemaal anders uitziet. Fluch des Teutates is een enorm leuk ding, al liep het tijdens ons eerste ritje wel mis: we bleven in de baan steken en hebben dan maar in ons stoeltje zitten wiegelen tot we terug in beweging kwamen voordat de volgende boot op ons zou botsen. Verder kregen we een extreem snel ronddraaiende rit voorgeschoteld, met een (op deze dag gelukkig) droog einde zoals meestal bij dit type het geval is. Ideale familie-attractie! Ik heb wel mijn twijfels bij de ligging van dit ding: met een relatief lage capaciteit, een ligging meteen achter de ingang van het park en een brede doelgroep kan dit niet anders zijn dan een nachtmerrie vlak na openingstijd op warmere dagen. Wij hadden alvast geluk, want nergens in het park hebben we echt moeten wachten.




    Originaliteit: 0 - Plohn: 1



    Zo ongeveer de oude ingang van het park vind je de nieuwste achtbaan van het park. De Chinese poort waardoor je vroeger het park betrad heeft zijn functie verloren en staat er maar doelloos bij, dus het is op zijn minst opvallend te noemen dat er dan dit jaar nog een achtbaan in hetzelfde thema word gestoken. Het is ook niet zo dat dit gebied veel uitbreidingsmogelijkheden lijkt te hebben om er een volwaardig Oosters themagebied van te maken: het word zowat omringd door het sprookjesbos. Anyway, Plohn gaf ons dit jaar een extra credit en wie ben ik om daarover te klagen. Drachenwirbel kreeg enkele animatronics mee als thema-objecten en dat is toch best knap: rond deze achtbaan staan evenveel bewegende beelden als dat Plopsaland de Panne er de laatste vijftien jaar heeft neergezet. Het achtbaantje ken ik ondertussen al wel, maar blijft amusanter dan een Big Apple of Butterfly.





    Een andere uithoek van het park is het Plohnidorf, dat zoveel duidelijke Eftelinginvloeden heeft dat het lijkt op uitgelekte concept art's van een uitbreiding van het Lavenlaar. Je kan het schaamteloze diefstal noemen, maar eerlijk gezegd vind ik het zo erg nog niet. Ik ben grote fan van het origineel en ik ben best blij dat er een zone bestaat met een gelijkaardig sfeertje, maar toch zijn eigen unieke toets.






    Je verwacht het niet in een Duits park, maar hier is het: Tante Sidonie toen ze nog op school zat!



    Die foto van dat klaslokaaltje met die nachtmerrie-achtige kinderen? Die is genomen vanuit de wachtrij van de darkride van het park, die over een onderzeereis gaat. Helder zat. Plohni's Tauchfahrt is misschien wel de kortste darkride ter wereld. Beeld je de draaischijf van carnaval Festival in, maar dan zonder de rest van het parcours: zo lang is de rit ongeveer. In meter dan, want het kindertreintje dat door de knullerige onderzeedecors bolt kan het gewicht van een handjevol RF'ers nauwelijks aan en we krijgen uitgebreid de tijd om al die schattige zeebeestjes te bewonderen. De meesten vinden er niets aan, maar voor mij was dit toch een guilty pleasure.



    De topper binnen Plohnidorf is een achtbaantje dat we in België binnenkort ook kunnen uittesten. plohseidon is een verlengde Zierer Force 190, het model dat Walibi dus ook krijgt. De variant in Plohn is prachtig gethematiseerd en loopt volledig over water, wat de baan toch net dat ietsje leuker maakt. Ook vind ik de coaster zelf eigenlijk voor een Zierer Force verassend fijn - beter dan de grotere Force Two's en zelfs Force Five's. Laat maar komen in Walibi!







    Terug in het Wilde Westen van het park is er een kleinschalig doorloopspookhuis, en ongeveer daar is het park echt een rotzooi van Boomstamenbaan, wandelpad en houten coaster. Dit bedoelde ik toen ik zei dat Plohn ouder aanvoelt dan het park: anders dan Belantis of Moviepark (wat opende in hetzelfde jaar als Plohn), lijkt het park op een natuurlijk wijze gegroeid te zijn in plaats van uit een ei te komen. Dit toont zich niet alleen in hoe de attracties ten opzichte van elkaar liggen, maar ook in andere dingen zoals de kwaliteit van de theming en hoe modern de attracties zijn. Plohn voelt aan als een plek dat al een mooie geschiedenis achter de rug heeft, maar ook zijn mooiste jaren nog in het vooruitzicht heeft.



    de meeste Duitse parken hebben een 'we doen maar wat'-zone, met autoritjes, kitscherige en goedkoop ogende thematisatie en de al dan niet goed geplaatste bloembakken. Plohn kon niet achterblijven.







    Af en toe heeft het Freizeitpark wel degelijk een origineel idee: zo zitten er in het fraaie sprookjesbos heel wat originele elementen, zoals een grote kasteeltoren met daarrond meerdere sprookjes - Rapunzel bovenaan, een draak die de wacht houd, Sneeuwwitje in een grotje onderaan - en in de toren zelf een draaimolen. Ook de vertoning van Vrouwe Holle was eens iets anders. Als je het hele sprookjesbos wil ontdekken, mag je daar best wel wat tijd voor uitrekken!




    Kiekirikie! Kiekiriki! Zwarte Mina is hier!




    Nog verder het park in ligt nog een grote attractie waarvan ik me kan voorstellen dat veel mensen hem overslagen. Floßfahrt durch die Urzeit Is een combinatie van de twee sterkhouders van Europapark: de Dinofahrt en de Afrikafahrt. Niet de sterkst uitgewerkte attractie maar de sfeer is wel authentiek: je ziet nauwelijks iets van de rest van het park en waant je bijna écht in de oertijd. Als de rit erop zit volgt een surrealistisch momentje bij het uitstapen. Dit kan namelijk langs beide kanten van het bootje. Rechts beland je op zo'n vlotje dat je zelf vooruit moet trekken, en direct links staat een picknicktafel. Moeilijk om het achteraf uit te leggen, maar dit is niet hoe het er normaal aan toegaat in pretparken.


    Once you go back, you never wake up



    Terug in het nogal grote Wilde Westen-gedeelte! Hier moeten we nog drie grote attracties doen en dan zit ook dit TR erop. First up: Wildwasserbahn. Het park zelf spreekt liever van Wildwasserbahn met Geisterbahn, maar dat je de eerste paar meter door een schuur met goedkope popen rijd vind ik die lange naam nauwelijks waard. De flume zelf is zoals Mack altijd is: van degelijke kwaliteit en dikke fun. Heel vreemd is dat er een stuk baan over de grootste drop heen gaat, waardoor je in die drop zelf een heel leuk tunneleffect krijgt. Ook de interactie met de houten coaster van het park is zeer goed gedaan.



    Dan is er Miniwah. Powered coasters van mack zijn voor geen enkele coasterfan een reden om een gat in de lucht te springen, maar Miniwah bewijst al deze mensen ongelijk. De attractie begint met een fraaie wachtrij en is volledig indoor. De baan is dan ook tot op de puntjes (maar dan echt tot in het extreme) gethematiseerd. Eerst rijd je een traag rondje om het geheel goed te kunnen bekijken (voor écht alles te zien moet je echter wel zeker en vast meerdere ritjes doen), waarna je nog eens twee keer snel door het parcours vliegt. Het begint met een recht stuk waar je uitgewuifd word door een heleboel dieren uit het bos. Wat volgt is echter pure thematisatiewaanzin: je gaat onder, boven en door de wild westsetting. Ik kan nauwelijks een coaster bedenken die zo uitvoerig gethematiseerd is als Miniwah. Het laatste stuk - een ruime bocht terug naaar het station - is een pleintje met geveltjes rond een vijvertje met een bootje op. Dit stuk dient ook als parkshow, maar die hebben we helaas niet gezien.

    Ik heb geen foto's om mijn punt duidelijk te maken en de beschrijving komt misschien ook niet goed over, maar ik vond Miniwah een topper die in geen enkel park zou misstaan. Ik vind zelfs dat Plohn hier een betere 'dark powered coaster' heeft neergezet dan Europapark dat heeft gedaan met Arthur. Ietsje verderop in het park staat een beest van een houten coaster, maar toch was ik niet verbaasd dat sommigen Miniwah de beste attractie van het park vonden.





    En dan nu over die houten coaster! We hadden 's avonds een ERT, maar dat weerhield ons er niet van alvast een paar ritjes tijdens openingsuren te maken. El Toro is een kleine GCI, maar één ding had ik echter niet voorzien en veraste me op een zeer aangename manier: het is een terreincoaster. Als je in het park loopt valt het nauwelijks op, maar er zitten wel degelijk enkele heuveltjes achteraan en op één ervan ligt de lifthill van El Toro. De pittige first drop maakt aardig wat snelheid, maar een deel van dat potentieel word pas tijdens de tweede helft van de rit opgebruikt. Het resultaat is dat deze GCI nog meer dan soortgenoten tot het einde van de rit blijft doorrazen over zijn track. Nog een verschil met zijn soortgenoten is dat er zeer veel rechte airtimeheuvels in zitten, en god, wat is GCI daar toch heerlijk goed in. Valt het op dat ik verliefd ben op dit kleine wondertje?



    Kleinere woodies zijn precies wel mijn ding: eerder noemde ik Twister mijn favoriete woodie en tegenwoordig twijfel ik sterk om de extreem compacte Boardwalk Bullet die titel te gunnen. Maar El Toro maakt wat mij betreft een kans om mijn favoriete GCI te worden... Enkel Wodan is een serieuze concurrent. De conclusie is dat als GCI iets in Duitsland doet, het een mirakel is.





    Dat was Plohn in een notendop. Ik kan werkelijk maar één minpunt bedenken: nergens in het park kan je met bankcontact betalen, wat vooral bij het eten tot heel veel gedoe leidde. Maar voor de rest? Heerlijke rides, leuke thematisering, veel dingen om te ontdekken en te doen. Plohn is echt mijn soort park: ik zou er makkelijk nog een dag kunnen doorbrengen. Dit TR is geschreven ter nagedachtenis van Silver mine, moge hij heropgebouwd worden, desnoods in de hemel!

    Ohja, mocht je nog altijd niet weten wat een park écht Duits maakt, dan heb ik nog deze foto:



    Tot ziens!

  2. #2

    Re: [TR] Freizeitpark Plohn 16/09/2017

    Met plezier deze dag nog eens herbeleefd. Plohn is inderdaad een erg leuk parkje met charme. Komt dat laatste door de knulligheid (sprookjesbos, fout gethematiseerde zones, ...) of door de gezellige 'drukte'? Wellicht beide.

    Hun spinning rapid river, Zierer Force, El Toro en als favoriet Miniwah hebben ze enkele zeer leuke attracties in hun gamma! Wat spijtig was bij Miniwah zijn de kitscherige flikkerende led-lampen in de taferelen wanneer de trein op tempo is, voor de rest vind ik het een supermooie attractie, ze hebben alles uit het attractietype gehaald wat mogelijk is. Het doorloopspookhuis, is misschien wat spijtig benaamd, het is in feite geen spookhuis maar een spiegelpaleis met hier en daar een effectje. Maar mij zien ze zeker en vast nog terug in Plohn!

    Bedankt voor het TR!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Dit TR is geschreven ter nagedachtenis van Silver mine, moge hij heropgebouwd worden, desnoods in de hemel!
    Amen!
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  3. #3

    Re: [TR] Freizeitpark Plohn 16/09/2017

    Prachtig! Het hele TR ademt fout goud Duits Park! Zo'n parkjes waar je gekke details en ideeën kan blijven ontdekken vindt je volgens mij toch het makkelijkst in Duitsland. Ik hou nu al van de multifunctionele sprookjesbostoren! Met het uitstapconcept van de plaatselijke tow-boat ben ik niet helemaal mee. Kan je kiezen tussen een doodlopend stuk met een picnic-bank of een trekvlotje? Indien dat het geval is: hoe stap je dan uit als de vorige met het trekvlot aan de haal is gegaan?

    Overigens heb ik liever parken die ideeën stelen dan parkgroepen die ideeën copy-pasten.

  4. #4

    Re: [TR] Freizeitpark Plohn 16/09/2017

    Met het uitstapconcept van de plaatselijke tow-boat ben ik niet helemaal mee. Kan je kiezen tussen een doodlopend stuk met een picnic-bank of een trekvlotje? Indien dat het geval is: hoe stap je dan uit als de vorige met het trekvlot aan de haal is gegaan?
    Omdat elk excuus goed is om mijn epic paint skills boven te halen:



    Rechts op de afbeelding beland je terug op het pad naar de attractie, maar dat word dus deels geblokkeerd door een picknicktafel. Je kan ook naar rechts, naar een kleine kade, en dan het trekvlotje op. Het was vooral een raar stukje pretpark omdat ik me geen ander boottochtje of achtbaan kan herinneren waar het niet uitmaakt aan welke kant van het voertuig je uitstapt.

    Overigens heb ik liever parken die ideeën stelen dan parkgroepen die ideeën copy-pasten.
    Wat kan je de dingen toch mooi onder woorden brengen, eigenlijk zou jij eens wat vaker een Tripverslag moeten delen . Ik ben het hier zeker mee eens.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •