Vorig jaar pakte Walibi Belgium groots uit met hun nieuwste spookhuis. Het grootste spookhuis ooit gebouwd in Walibi Belgium, zoals ze zelf beweerden. Maar Mine Blast bleek niet het succes te zijn waar het park waarschijnlijk op zat te hopen. Er verschenen veel reacties die het spookhuis saai vonden en op den duur zelfs vervelend. Ik heb Mine Blast vorig jaar niet gedaan, maar was uiteraard erg benieuwd naar de ervaring zelf. En in mijn ogen heeft het park met Mine Blast een waardige opvolger gevonden van spookhuis Insomnia. Meer zelfs, ik durf te zeggen dat Mine Blast het beste is wat Walibi Belgium ooit heeft neergezet tijdens Halloween. Al vanaf het begin smijt men je in de sfeer, door geen personeelslid aan de inkom te zetten, maar een acteur (met het lelijkste gebit ooit), die je redelijk bruut naar de inkom wijst. En dan kom je terecht in een wirwar van gangen of mijnstelsels waar overal wel ergens een - overigens weer steengoede - acteur verstopt zit. Het spookhuis is lang, ingewikkeld en heeft één van de meest bizarre maar briljantste finales ooit. Ik ben een grote fan!



Tot slot heeft Walibi Belgium de gewoonte om elk jaar een groot nieuw haunted house neer te poten in het park. Dit jaar koos men voor een gevangenisthema met Bloc H, een gevangenis waar het één en het ander fout loopt. Op zich leek mij dat nog een origineel thema, maar de eerste reacties op Bloc H waren niet meteen overweldigend. Bloc H dus. En ik liep er niet warm voor. Het begint nochtans goed, maar de tweede helft van Bloc H is mij echter volledig ontgaan. Of toch. Noem het gerust het Walibi-effect in spookhuizen waar men in Waver grote fan van is. Kooien, kooien en nog eens kooien. Sinds de komst van Zoo Terror zo dol op is. Vanaf het moment dat je het woord cel hoort, weet je dus meteen hoe laat het is als je in Walibi Belgium bent. Een ellenlange scène met kooien waar je soms net iets te lang door moet lopen en je af en toe opgesloten zal worden door een acteur. Ten tijde van Zoo Terror gaf dat effectief een wow-effect en in Project Z al zeker, maar ondertussen heb ik dat kooien/cellen-opsluitgedoe wel gezien. Daarnaast had je véél te véél rook in deze scène in combinatie met te weinig acteurs. Toen we buiten kwamen liet mijn gezelschap ook weten dat ze het op het einde ondertussen ook wel gezien hadden en blij waren door de uitgang te lopen. Mag Bloc H volgend jaar terugkeren? Jawel, hoor, maar dan in de hoop dat het park een beetje gesleuteld heeft aan het concept en het verrassender weet te houden.



En dan nu de conclusie?



Ik zei het al eerder; een betere editie dan 2012 gaan we volgens mij nooit meer krijgen. Toch blijft het park elk jaar opnieuw inspanningen doen om hun evenement zo origineel en zo geslaagd mogelijk te houden. En dit jaar werpt dat behoorlijk zijn vruchten af. Walibi Belgium blijft bewijzen dat het binnen België de koning van Halloween zijn, en dat is dit jaar niet anders. Al denk ik wel dat, afgaand op de vele reacties, ze stilaan de hete adem van Bobbejaanland in hun nek gaan beginnen voelen. Volgend seizoen inzetten op de scare-zones, Mine Blast behouden en Bloc H een beetje aanpakken en dat komt helemaal in orde! In ieder geval, Halloween 2017 komt dicht in de buurt van seizoen 2012. En dat wil écht wel wat zeggen!



Zo, mijn TR van Halloween in Walibi Belgium zit er op en bij deze is ook mijn allerlaatste tripreport een feit. Ik hoop dat iedereen deze met even veel plezier leest als met het plezier waarmee ik het geschreven heb.

Groetjes,
Kristof