X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 20 van de 27

Hybride Weergave

Vorig Bericht Vorig Bericht   Volgend Bericht Volgend Bericht
  1. #1

    [Technisch] Werking remmen op achtbanen

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    ze deden ook wel erg hun best om het in orde te doen natuurlijk, de Boomerang reed bijvoorbeeld zelfs als het gesneeuwd had. Daar kan Efteling inderdaad nog wat van leren.
    Weet iemand hoe ze dat technisch gezien deden met de Boomerang? Die is gebouwd in de jaren '80, toen er volgens mij nog geen sprake was van welke winteropening dan ook. En nu ik toch technische vragen aan het stellen ben, wat loopt er eigenlijk fout in de Efteling?
    Once you sit back, you never go back.

  2. #2

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Remmen van achtbanen werken op luchtdruk.
    Ik heb hier nog al eens de werking van een Vekoma-rem getekend en kreeg, raar maar waar, tegenwind dat het foutief was . Terwijl ze écht wel zo werken .

    Een veer trekt de remmen permanent open, een luchtkussen dat er tussenzit duwt de rem toe. Als de luchtdruk erop gaat kan de veer (eigenlijk een metalen lat) de rem niet open houden en sluit hij . Ook in geval van nood zijn het dezelfde remmen die functioneren maar onder hogere druk (kracht = druk x oppervlakte).
    Er zijn dus verschillende gevaren: Water in de luchttanks dat bevriest, water in de rem zelf dat kan bevriezen en vochtigheid van de samengeperste lucht dat kristaliseert en de feilloze werking remt.
    Dat zijn enkel de gevaren van de remmen, ik denk dat iedereen bewust is dat er meerdere gevaren zijn, een track dat vol ijs hangt, sneeuw dat de snelheid remt, etc..

    Zwart = vaste opstelling
    Rood = messing(of gelijkaardig) remklauw
    Blauw = blaaszak
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen  

  3. #3

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
    Remmen van achtbanen werken op luchtdruk.
    De remmen op de meeste moderne coasters werken met magnetisme.

  4. #4

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    De remmen op de meeste moderne coasters werken met magnetisme.
    Ik ken écht geen enkele die volledig op magnetische remmen werkt. Snelheidsremmers zijn vaak magnetisch. Maar noodremmen zijn dat bij mijn weten nooit.
    Bovendien schakelen die magnetische remmen OOK op luchtdruk. Hoor je enorm goed aan Maurer-banen. Als de gewenste snelheid bereikt is, schuiven de magneten op zodat ze niet meer remmen.
    Luchtdruk dus.

    foto hieruit:
    https://www.youtube.com/watch?v=QW3l9_8Pz9A
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen  

  5. #5

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
    Ik ken écht geen enkele die volledig op magnetische remmen werkt. Snelheidsremmers zijn vaak magnetisch. Maar noodremmen zijn dat bij mijn weten nooit.
    Bovendien schakelen die magnetische remmen OOK op luchtdruk. Hoor je enorm goed aan Maurer-banen. Als de gewenste snelheid bereikt is, schuiven de magneten op zodat ze niet meer remmen.
    Luchtdruk dus.
    Moderne alpine coasters - niet echt achtbanen, maar kom - werken wat remmen betreft tegenwoordig volledig op magneten en er komt geen luchtdruk aan te pas. Ik ken het concept dat je beschrijft wel van sommige coasters, maar er zijn genoeg achtbanen die afremmen op magneten die niet naar beneden kunnen zakken: taron bijvoorbeeld. Ook bij Anubis zijn de remmen die kunnen wegzakken te verwaarlozen, die zitten er enkel om inderdaad de ideale rijsnelheid te kunnen bereiken: zonder deze rem zou de baan evengoed functioneren, zei het ietsje minder comfortabel.

  6. #6

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Moderne alpine coasters - niet echt achtbanen, maar kom - werken wat remmen betreft tegenwoordig volledig op magneten en er komt geen luchtdruk aan te pas. Ik ken het concept dat je beschrijft wel van sommige coasters, maar er zijn genoeg achtbanen die afremmen op magneten die niet naar beneden kunnen zakken: taron bijvoorbeeld. Ook bij Anubis zijn de remmen die kunnen wegzakken te verwaarlozen, die zitten er enkel om inderdaad de ideale rijsnelheid te kunnen bereiken: zonder deze rem zou de baan evengoed functioneren, zei het ietsje minder comfortabel.
    Magneetremmen van Gerstlauer werken bij mijn weten anders hetzelfde als die van Maurer ... Zie foto die ik daarnet nog toevoegde. Ik zal straks een beter filmpje zoeken zodat je goed hoort wat ik bedoel. Eventueel van Anubis.

    Edit: ik had 't rap gevonden .
    https://youtu.be/GlRRij31h9c?t=36

    Edit2: ik moet een uitzondering toestaan ( ): Mack powered coasters hebben niet dit type remmen. Ook geen magneet remmen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen  

  7. #7

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Moderne alpine coasters - niet echt achtbanen, maar kom - werken wat remmen betreft tegenwoordig volledig op magneten en er komt geen luchtdruk aan te pas. Ik ken het concept dat je beschrijft wel van sommige coasters, maar er zijn genoeg achtbanen die afremmen op magneten die niet naar beneden kunnen zakken: taron bijvoorbeeld. Ook bij Anubis zijn de remmen die kunnen wegzakken te verwaarlozen, die zitten er enkel om inderdaad de ideale rijsnelheid te kunnen bereiken: zonder deze rem zou de baan evengoed functioneren, zei het ietsje minder comfortabel.
    Eigenlijk werken de moderne Wiegand baantjes met een centrifugaal rem, weer een ander systeem.

  8. #8

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
    Remmen van achtbanen werken op luchtdruk.
    Ik heb hier nog al eens de werking van een Vekoma-rem getekend en kreeg, raar maar waar, tegenwind dat het foutief was . Terwijl ze écht wel zo werken .

    Een veer trekt de remmen permanent open, een luchtkussen dat er tussenzit duwt de rem toe. Als de luchtdruk erop gaat kan de veer (eigenlijk een metalen lat) de rem niet open houden en sluit hij . Ook in geval van nood zijn het dezelfde remmen die functioneren maar onder hogere druk (kracht = druk x oppervlakte).
    Er zijn dus verschillende gevaren: Water in de luchttanks dat bevriest, water in de rem zelf dat kan bevriezen en vochtigheid van de samengeperste lucht dat kristaliseert en de feilloze werking remt.
    Dat zijn enkel de gevaren van de remmen, ik denk dat iedereen bewust is dat er meerdere gevaren zijn, een track dat vol ijs hangt, sneeuw dat de snelheid remt, etc..

    Zwart = vaste opstelling
    Rood = messing(of gelijkaardig) remklauw
    Blauw = blaaszak
    Dit klopt toch niet? De remmen zijn toch zo gemaakt dat ze altijd dicht staan, en enkel onder luchtdruk openen? Zo zijn ze fail-safe. Dus net andersom wat jij zegt, de remvinnen staat altijd toe en door luchtdruk worden ze uit elkaar geduwd om te 'openen'. Ale, zo heb ik het toch altijd gehoord en gelezen, en dat lijkt me ook het meest logisch en veilig. Want in jouw geval zouden de remmen open staan als er een probleem is, niet direct de meest veilige situatie he?


    Daarnaast zal je inderdaad geen enkele baan of attractie zien die enkel op magnetisme remt, net omwille dat de remkracht van magnetisme altijd afhangt met de snelheid van de vin die erdoor passeert. Zo is de remkracht van een magnetisme rem bij lage snelheid quasi nul, waardoor er altijd nog een 'normale' rem nodig is om de trein volledig te laten stoppen.

  9. #9

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
    Dit klopt toch niet? De remmen zijn toch zo gemaakt dat ze altijd dicht staan, en enkel onder luchtdruk openen? Zo zijn ze fail-safe. Dus net andersom wat jij zegt, de remvinnen staat altijd toe en door luchtdruk worden ze uit elkaar geduwd om te 'openen'. Ale, zo heb ik het toch altijd gehoord en gelezen, en dat lijkt me ook het meest logisch en veilig. Want in jouw geval zouden de remmen open staan als er een probleem is, niet direct de meest veilige situatie he?
    Hoe logisch jou versie ook lijkt, het is het niet . Zo werkt het niet. Een rem gaat nooit alleen staan, elke rem heeft zijn eigen drukvat met terugslagklep en drukbewaking. Stel dat er iets misloopt met de luchdruk van een naastgelegen rem, krijg je noodstop en gaan de niet defecte remmen in werking treden. Fail safe genoeg hoor ;-) .
    *edit* als ik 't terug lees is het niet zo duidelijk . meer info:
    De werkingsdruk van remmen zit tussen de 2,2 en 3 bar (afhankelijk van de attractiebouwer en het type rem en remblok). Bedrijfsdruk zit rond de 8 bar met behoorlijk hoog debiet. Als de drukbewaking detecteert dat de druk onder de 6 bar (bijvoorbeeld) zakt zal de achtbaan in noodstop gaan. Noodstop druk ligt tussen de 4 en 5 bar (ook weer afhankeijk van de attractiebouwer). Zo is de failsafe gegarandeerd .

  10. #10

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
    Hoe logisch jou versie ook lijkt, het is het niet . Zo werkt het niet. Een rem gaat nooit alleen staan, elke rem heeft zijn eigen drukvat met terugslagklep en drukbewaking. Stel dat er iets misloopt met de luchdruk van een naastgelegen rem, krijg je noodstop en gaan de niet defecte remmen in werking treden. Fail safe genoeg hoor ;-) .
    *edit* als ik 't terug lees is het niet zo duidelijk . meer info:
    De werkingsdruk van remmen zit tussen de 2,2 en 3 bar (afhankelijk van de attractiebouwer en het type rem en remblok). Bedrijfsdruk zit rond de 8 bar met behoorlijk hoog debiet. Als de drukbewaking detecteert dat de druk onder de 6 bar (bijvoorbeeld) zakt zal de achtbaan in noodstop gaan. Noodstop druk ligt tussen de 4 en 5 bar (ook weer afhankeijk van de attractiebouwer). Zo is de failsafe gegarandeerd .
    Heb je hier verdere informatie over? Want overal waar ik kijk zie ik het volledig tegenovergestelde uitgelegd. En inderdaad, zoals Rickie zegt, als bv zo'n drukvat kapot gaat is er toch geen veiligheid meer, want de druk is volledig weg...

  11. #11

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
    Heb je hier verdere informatie over? Want overal waar ik kijk zie ik het volledig tegenovergestelde uitgelegd. En inderdaad, zoals Rickie zegt, als bv zo'n drukvat kapot gaat is er toch geen veiligheid meer, want de druk is volledig weg...
    weerwolf is een héél dankbare baan (dank u youtube en vekoma) om wat te duiden:
    Je ziet meerdere remblokken, en aan de rechterkant kan je net een eigen luchtcilinder (zilverkleurig/inox) zien . Elke rem heeft zijn eigen luchdrukreservoir dat door een grotere compressor gevoed wordt. Voor elke cilinder zit een terugslagklep, zodat als er iets misgaat... de cilinder onder druk blijft en de rem dus gesloten kan blijven. Vekoma bepaalt hoe vaak er remtesten gedaan moet worden en hoeveel remblokken er vrij moeten zijn in een noodstop. Dat wil zeggen: 5remblokken, met noodstop, er zal bv minimaal 1 rem voor de trein moeten blijven. of maximaal 2 erna... bv. Ik weet de exacte eis niet vanbuiten die Vekoma oplegt.
    Dus moest de druk volledig wegvallen op 1 of 2 remmen/luchtcilinderd zal hij nog altijd tot stilstand komen.

    Nog niewschierig naar iets ?

    Waar vind jij informatie over de werking van remmen ? Ik denk dat je dat volgende keer gewoon moet vragen aan een operator/technieker als je in een park bent; je zal merken: this is the way .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen  

  12. #12

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    ik vond een animatie waarin je het principe in werking ziet.


  13. #13

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bobby turbo Bekijk Berichten
    ik vond een animatie waarin je het principe in werking ziet.

    Veel heeft het niet geholpen, maar kom . Is dat het systeem van Dawson Duel of dat van échte Alpine coasters, want die bedoel ik eigenlijk... Er zat dacht ik toch steeds een extra metalen strip op die banen waar een magneet op de karretjes continu door afgeremd werd. Of ben ik zo mis?

  14. #14

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
    Remmen van achtbanen werken op luchtdruk.
    Ik heb hier nog al eens de werking van een Vekoma-rem getekend en kreeg, raar maar waar, tegenwind dat het foutief was . Terwijl ze écht wel zo werken .

    Een veer trekt de remmen permanent open
    Ik dacht dat die remmen juist standaard permanent dicht waren. Wat Michielsken ook zegt dus.

    Ik weet dat de noodremmen op Vekoma-boomerangs tussen kettinglift en looping altijd pssscht zeggen als ze opengaan omdat de trein hoog genoeg is om de looping te halen. Het sluiten doet gewoon klak. Dat klinkt ook echt als de druk die ontsnapt, die klak als de lucht die in het luchtkussen gaat. Maar wat gebeurt er dan bij bijvoorbeeld een stroomuitval? Stel je een achtbaan met twee treinen voor, één staat in het station en de ander is aan het rijden en de elektriciteit valt uit. Dat die niet wordt geremd wil je dan toch liever niet hebben neem ik aan

    Jouw systeem met een rem die niet goed werkt en dat de andere dan in werking treden... Stel je een stroomuitval voor, werkt dat dan ook?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
    Ik ken écht geen enkele die volledig op magnetische remmen werkt. Snelheidsremmers zijn vaak magnetisch. Maar noodremmen zijn dat bij mijn weten nooit.
    Pulsar heeft magnetische noodremmen op de uiteindes van de spikes.

    Er is een verschil tussen noodremmen en holding brakes. Magneten doen als noodrem ook prima wat ze moeten doen, holding brakes zijn dan gewoon om de trein stil te houden. En ook hier weer een reden waarom ik het logischer vind dat gesloten remmen de rusttoestand van een rem zijn: holding brakes moeten uiteraard lang dicht kunnen blijven. Anderzijds denk ik dat je met luchtdruk toch wel harder kan remmen dan met veren.

    (maar heren, 't is zeer interessant, maar ik denk dat jullie nu al meer dan een pagina offtopic aan het kletsen zijn )

  15. #15

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Ik dacht dat die remmen juist standaard permanent dicht waren. Wat Michielsken ook zegt dus.

    Ik weet dat de noodremmen op Vekoma-boomerangs tussen kettinglift en looping altijd pssscht zeggen als ze opengaan omdat de trein hoog genoeg is om de looping te halen. Het sluiten doet gewoon klak. Dat klinkt ook echt als de druk die ontsnapt, die klak als de lucht die in het luchtkussen gaat. Maar wat gebeurt er dan bij bijvoorbeeld een stroomuitval? Stel je een achtbaan met twee treinen voor, één staat in het station en de ander is aan het rijden en de elektriciteit valt uit. Dat die niet wordt geremd wil je dan toch liever niet hebben neem ik aan

    Jouw systeem met een rem die niet goed werkt en dat de andere dan in werking treden... Stel je een stroomuitval voor, werkt dat dan ook?



    Pulsar heeft magnetische noodremmen op de uiteindes van de spikes.

    Er is een verschil tussen noodremmen en holding brakes. Magneten doen als noodrem ook prima wat ze moeten doen, holding brakes zijn dan gewoon om de trein stil te houden. En ook hier weer een reden waarom ik het logischer vind dat gesloten remmen de rusttoestand van een rem zijn: holding brakes moeten uiteraard lang dicht kunnen blijven. Anderzijds denk ik dat je met luchtdruk toch wel harder kan remmen dan met veren.

    (maar heren, 't is zeer interessant, maar ik denk dat jullie nu al meer dan een pagina offtopic aan het kletsen zijn )
    Een beetje off topic kan geen kwaad
    De sturing van luchtdruk werkt elektrisch. Elektrisch aangesproken = rem open . Elektrisch (elektromagnetisch) niet aangsproken is rem gesloten. KLAK = net lucht erin = er ontsnapt niets. PSSSHT is de luchtdruk die eraf gehaald wordt. (5/3 ventiel voor degene die verder willen zoeken )

    Is ook niet echt "mijn systeem" hè .Verkoma, Gerstlauer, Maurer, Intamin, Schwarzkopf, B&M allemaal gebruiken ze dat systeem. Soms een beetje anders: 2 weg cilinders en niet met veerdruk, maar het systeem is hetzelfde.

    Pulsar heb ik nog maar een keer langs onder gezien, en toen waren ze'm nog aan 't bouwen. En toen was ik vooral geiïnteresseerd in de aandrijving. Kan ik dus niet met zekerheid zeggen. Volgende keer ik er naartoe moet, zal ik eens kijken .

    *Edit* pulsar ... ben je daar zeker van ? Dit zien er anders klassieke luchtremmen uit.
    *Edit2* Ik heb een schematische voorstelling gemaakt van de sturing naar de rem . Erg symplistisch uiteraard.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen   
    Laatst gewijzigd door chupacalabra; 26-10-17 om 21:49.

  16. #16

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chupacalabra Bekijk Berichten
    *Edit* pulsar ... ben je daar zeker van ? Dit zien er anders klassieke luchtremmen uit.
    *Edit2* Ik heb een schematische voorstelling gemaakt van de sturing naar de rem . Erg simplistisch uiteraard.
    Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Dat zijn dus de holding brakes, geen noodremmen. Ik sprak over de magnetische noodremmen aan het einde van de spikes (45 meter boven de grond dus), die de boot zullen afremmen mocht hij om de een of andere reden veel te snel omhoog komen gereden. Op die plaats zijn uiteraard geen holding brakes want het lijkt me niet zo heel nuttig de boot daarboven stil te houden.

    Dat van die geluidjes: dat was wat ik bedoelde, alleen ben ik een stuk zin vergeten midden in die uitleg blijkbaar. "Dat klinkt ook echt als de druk die ontsnapt" --> dit stuk sloeg op de 'psssht'. "die klak als de lucht die in het luchtkussen gaat. " --> en dus de remblokken die tegen elkaar botsen en zo dat geluid maken.

    Ik geloof best dat het zo werkt hoor, maar het enige rare is dan zoals Michielsken aanhaalt dat de rem dus niet werkt bij een kapot drukvat, maar dat is in principe geen probleem omdat een remblok nooit alleen ligt. Waar ik dan aan dacht is: als de stroom uitvalt gaat de lucht de remmen dichtdrukken, allemaal goed en wel, maar wat garandeert er dat er op dat moment (genoeg) lucht in die vaten zit?

  17. #17

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    Ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt. Dat zijn dus de holding brakes, geen noodremmen. Ik sprak over de magnetische noodremmen aan het einde van de spikes (45 meter boven de grond dus), die de boot zullen afremmen mocht hij om de een of andere reden veel te snel omhoog komen gereden. Op die plaats zijn uiteraard geen holding brakes want het lijkt me niet zo heel nuttig de boot daarboven stil te houden.

    Dat van die geluidjes: dat was wat ik bedoelde, alleen ben ik een stuk zin vergeten midden in die uitleg blijkbaar. "Dat klinkt ook echt als de druk die ontsnapt" --> dit stuk sloeg op de 'psssht'. "die klak als de lucht die in het luchtkussen gaat. " --> en dus de remblokken die tegen elkaar botsen en zo dat geluid maken.

    Ik geloof best dat het zo werkt hoor, maar het enige rare is dan zoals Michielsken aanhaalt dat de rem dus niet werkt bij een kapot drukvat, maar dat is in principe geen probleem omdat een remblok nooit alleen ligt. Waar ik dan aan dacht is: als de stroom uitvalt gaat de lucht de remmen dichtdrukken, allemaal goed en wel, maar wat garandeert er dat er op dat moment (genoeg) lucht in die vaten zit?
    Eigenlijk niets meer. Maar is dat nog nodig? Tot vlak voor de stroomuitval werd het wel gecontroleerd en was het oke . Dus de stroomuitval maakt dat alle remmen toeslaan. Stel dat er murphy dan een is die defect is, laat de rest de trein nog steeds stoppen of tenminst afremmen (boomerang coasters).

    Ik moet trouwens nog snel even toegeven dat mack ze beiden heeft (of zeker had). Waar cilinderveren worden gebruikt om ze open te duwen, maar ook om ze toe te duwen.

  18. #18

    Re: [Walibi Belgium] Walibi is klaar voor zijn metamorfose!

    Ik verneem hier dat sommige mensen niet weten wat er echt gebeurd als de stroom uitvalt bij beide gevallen.

    Bij pneumatische systemen is er nog altijd een elektrische relais en contact nodig.
    Meestal zijn deze ook bestuurd door sensoren. Er moet namelijk een relais bekrachtigd worden dat de remmen terug open gaan. Nu als de stroom uitvalt werken bijde van deze systemen nog perfect. Ze zouden gewoon niet terug open gaan, of in het elektromagnetisch geval bekrachtigd worden. Maar remmen doen ze zeker.

    Een elektromagnetisch remsysteem werkt perfect als rem maar ook perfect als lancering. Onrechtstreeks heeft een lancering normaal gezien ook een rem ookal is dit niet bedoeld.

    Het enige probleem bij pulsar zou zijn hem terug op de exact juiste plaats te krijgen maar dit is verre van onmogelijk. Dus ookal zou deze attractie hier niet voor gemaakt zijn, zou het toch werken zonder water.

    Verbeter mij mocht er iets niet correct zijn.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •