Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
Anders plaats je evengoed een coaster met kettinglift. Wat is dan de meerwaarde om voor een lanceerachtbaan te kiezen?! Als je voor een familie lanceerachtbaan wil gaan: akkoord. Maar banen zoals Blue Fire en Helix zijn en zien er niet uit als familieachtbanen. Als je die achtbanen ziet, zien die er als thrillseeker enorm interessant uit (tot je ze effectief doet dan in mijn ervaring). Ook voor een leek zien zulke banen er gewoon thrill uit.
Ik denk dat wat Putoor bedoelt, is dat een zwakke(re) lancering nog niet betekent dat ook de rest van de coaster slecht is. Je kan lang klagen over de intensiteit van de lanceringen van Helix, maar die baan is bijna anderhalve kilometer lang en de lanceerstroken zijn maar een klein deel van de hele ritervaring. Als iemand de rest van de baan top vind, en dat zijn bij elkaar heel wat airtimeheuvels, inversies en nog heel wat meer - mag die persoon toch gerust spreken van een topbaan?

Voorts word er volgens mij niet altijd voor een lancering gekozen omwille van de intensiteit van een lancering, soms ook uit noodzaak, het esthetische element of zelfs om de flow van de rit niet te doorbreken. Helix zou een heel stuk minder spectaculair zijn als je na afloop nog met een kettinglift een heuvel op getrokken werd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Phadd-F Bekijk Berichten
Dat de lay-outs van Mack wel goed ontworpen zijn, klopt wel. Maar vergeet niet dat Gerstlauer ook verrassend en origineel uit de hoek kan komen met lay-outs. Zie die hangtime inversie op Junker, geweldig element dat! Het enigste wat ze tegen lijken te hebben is een beetje hun soepelheid, al is het zeker niet zo erg als bij de oude Vekoma's. Ik vind Gerstlauer een onderschatte fabrikant, voor Bobbejaanland is Gerstlauer zeker een fantastische keuze in mijn ogen.
Ik vind Gerstlauers nogal overroepen, zeker Karacho maar ook Junker. Ik heb me prima geamuseerd op die laatste, vooral vanwege de inversie die jij noemt: dat was voor mij dan eigenlijk ook meteen het enige element dat me echt bijbleef, de rest was voor mij typisch Gerstlauer: niet memorabel en bij momenten zelfs onaangenaam. Maar ook de launch van Junker is me niet echt bijgebleven als extreem goed, integendeel: ik krijg van Blue Fire een grotere kick... Karacho idem, de enige Gerstlauer Launches die ik verassend sterk vind zijn Anubis en Firechaser Express, de rest doet me echt niks.

Voorts geloof ik ook niet dat de meeste oude Vekoma's onsoepel zijn: er zitten in veel van die banen knikken, maar echt op en neer daveren doen de treinen niet. Ik denk aan Speed Snake in Fort Fun, die vroeger bekend stond als een rammelbak, maar dankzij de nieuwe treinen echt botersoepel aanvoelt. Omdat de schouderbeugels wegvallen, krijg je gewoon geen klappen meer... Natuurlijk zijn er volgens mij nog wel Vekoma's die echt onsoepel zijn, zoals El Condor.