Ik heb gister de mogelijkheid gehad de virtuele Droomvlucht te beleven.

Er mogen drie begeleiders mee, maar twee daarvan moeten via de wachtrij. Eerst moet de hele groep zich aanmelden (1x per groep, niet per persoon, want dan worden ze binnen gek...).

De personen die via de wachtrij gaan, krijgen een pinkoord met een pasje met de regels. Zodra ze het station binnen lopen, zien de medewerkers dat aan het pasje, en worden de virtuele reizigers klaargezet. In het station krijgt men een headset op, en zodra zij het station verlaten wordt de film aangezet. Deze hele flow moet nog verder uitgewerkt worden, op dit moment proberen ze nog uit wat het beste werkt.

Omdat wij maar met twee personen waren (en er een lege kamer was), konden wij gelijk gebruik maken van de VR-ruimte. De VR-ruimte bestaat uit twee kamers die met gordijnen afgesloten kunnen worden. Er zijn twee stoelen per kamer: een met armleuningen en een zonder. Er is ook een 'beugel', waaraan je je vast kunt houden.
Je krijgt hier de bril op. Indien je al een bril op had, krijg je de VR-bril er gewoon overheen. Hoe strakker hij zit, hoe scherper het beeld wordt, maar het is geen HD. Nog niet tenminste... De film is in de zomer opgenomen.
Er wordt uitgelegd hoe het werkt: als je misselijk wordt moet je niet de bril op de grond gooien, maar op je voorhoofd zetten. Daarna spelen ze de film verder af op het scherm.
Als een deel van de groep via de gewone rij gaat, kun je via de headsets met elkaar praten. Wij waren met twee, en dan kunnen ze dat ook aanzetten. Medewerkers kunnen meeluisteren, in de kamer (logisch) en in de voertuigen.

De film begint met een scherm met het Droomvluchtlogo, met daaronder in vier talen een tekst. Ik weet niet meer precies welke tekst. Daarna start je, ongeveer in de bocht naar het Kastelenrijk. De camera lijkt vóór het voertuig te hangen, daardoor lijk je overal dichterbij te komen en lijkt het soms sneller te gaan dan de fysieke rit. In de eerste ruimte leek ik wat te ruiken, maar later later rook ik duidelijkere dingen (bloemengeur). De tunnels tussen de scenes zijn in de film gehouden. De tunnel tussen de Hemelburchten en Zompenwoud is vervangen door (ik geloof) de tunnel vanaf het Kastelenrijk naar het Wonderwoud, maar dan achteruit. In het Zompenwoud voel je de wind waaien. Dit is een stuk dat misselijkmakend kan zijn, het voelt raar om de beelden snel zijwaarts te zien gaan, wind van voren te krijgen en gewoon stil te zitten.
Na de blauwe lichten hoor je een stem: "Dit is het einde van de virtuele Droomvlucht. Houd de bril op, wij doen hem voor u af." Ik weet niet of die stem in te stellen is voor andere talen.

De Efteling heeft trouwens niet al te veel bekendheid gegeven aan dit systeem. Ik vermoed vanwege mogelijke kinderziektes en de beperkte capaciteit. Wel staat het in het park en de app aangegeven, en staat de info ook op de nieuwe plattegrond voor mensen met een (mobiele) beperking.


Naam:     tumblr_p76v3tllfb1tqxmleo8_1280.jpg
Bekeken:  471
Groote:   295,4 KB

Naam:     tumblr_p76v3tllfb1tqxmleo1_1280.jpg
Bekeken:  500
Groote:   153,6 KB

Naam:     tumblr_p76v3tllfb1tqxmleo2_1280.jpg
Bekeken:  501
Groote:   109,5 KB

Naam:     tumblr_p76v3tllfb1tqxmleo4_1280.jpg
Bekeken:  502
Groote:   201,1 KB

Naam:     tumblr_p76v3tllfb1tqxmleo7_1280.jpg
Bekeken:  418
Groote:   282,9 KB

Naam:     tumblr_p76v3tllfb1tqxmleo3_1280.jpg
Bekeken:  514
Groote:   177,3 KB

Naam:     tumblr_p76v3tllfb1tqxmleo5_1280.jpg
Bekeken:  500
Groote:   253,8 KB