Een beetje laat, maar je weet wat ze daarover zeggen: het allerlaatste deel van de tripverslagreeks over de Amerikareis die Rollercoaster Friends dit jaar maakte. Ik weet het, eerder zei ik al dat deel 2 van Six Flags over Georgia het 'voorlopig laatste deel' ging zijn, maar die voorlopig had een reden. Er waren namelijk noch minder interessante, doch pretparkgerelateerde zinnetjes om te schrijven. Nu de winterperiode zo ongeveer is aangebroken maak ik er ineens werk van.

De Alpine coasters rond Dollywood

De reis loopt op zijn einde, maar eindelijk zijn we in Pigeon Forge en daarmee op de drempel van het geliefde Dollywood. Maar we zijn nog enkele uurtjes te vroeg: onze geliefde organisator deelt de ticketjes uit en pas om vier uur hadden we voor het park afgesproken. Onze auto maakt van de gelegenheid gebruik om even door te rijden naar het nabijgelegen Gatlinburg, waar we twee alpine coasters konden uittesten.



Dit stukje Amerika kent extreem veel heuvels, en dat betekend krappe bochtjes langs diepe afgronden en meer van dat leuks. Onderweg naar de eerste Alpinecoaster zien we veel zwartgeblakerde bomen en fundamenten zonder huis erop: al snel word ons duidelijk dat de hevige bosbrand in de buurt van Dollywood van afgelopen jaar zich hier heeft afgespeeld. Best een triest zicht.





Met zo'n mededelingen op deuren, vraag je je soms toch af waarom dit land 'U.S.A.' noemt en niet 'Absurdistan'.



Verwacht kritische reviews, maar niet al te beste foto's in dit verslag. Alpine Coasters zijn hoe dan ook moeilijk, en we bezochten de helft nog eens nadat het donker werd ook.

Ober Gatlinburg was eerst aan de buurt en het was de enige alpinecoaster vandaag die niet door Wiegand werd gemaakt. We hebben de Ski Mountain Coaster te 'danken' aan het alom bekende Aquatic Development Group. Het probleem na vier alpine coasters op één dag is dat ze allemaal zoveel op elkaar lijken en het achteraf (zeker een half jaar later) moeilijk is ze nog echt op hun waarde te schatten. De Ski Mountain Coaster herinner ik me nog wel als degene waar ik afkwam en van zei dat de baan geen S-bochten, maar Z-bochten maakte. De baan voelde alsof die in elkaar gezet was met een hamer in plaats van een boor, maar dat maakte het net ietsje interessanter dan anders. Niet echt een must-do Alpine Coaster, maar wel een unieke.



We hadden nog tijd voor een tweede Alpine Coaster, dus haastten we ons naar de Gatlinburg Mountain Coaster Die vlak naast ons hotel voor die nacht bleek te liggen. Het hotel werd legendarisch als de plek waar we 'met onze handen moesten klappen als we 's avonds over de parking liepen, om de beren weg te jagen', maar de Alpine Coaster was voornamelijk spannend vanwege de tijdsdruk. Meestal rem je niet op een Alpine Coaster omdat je snel wilt gaan, dit keer wilden we niet remmen omdat we op tijd in Dollywood moesten staan. Desondanks was dit geen slechte alpine coaster. Ik kan me vergissen, maar hier werd je volgens mij niet afgeremd, iets wat je niet meer zo vaak ziet bij recente Alpine Coasters.

Hierna reden we vlug door naar Dollywood. We hadden ons achteraf gezien niet moeten haasten, want op twee auto's na (waaronder wij) was iedereen te laat .



Toen Dollywood eenmaal zijn poorten sloot, begon de avond nog maar net. De Alpine Coasters en Pigeon Forge zelf waren nog een tijdje open en een groot deel van de groep besloot deze te gaan doen als avondactiviteit. In het donker komen deze attracties veel beter tot hun recht: in je eentje door de donkere bossen razen is hoe dan ook al een beetje enger, maar wat het hier zo leuk maakte was dat de Alpine Coasters allemaal heel de rit lang verlicht waren in mooie kleurtjes.

We begonnen met de legendarisch genoemde 'Goats on the Roof'. Waarschijnlijk kreeg deze plek zijn naam omdat ze er ook geiten houden die op het dak kunnen komen. De geiten waren leuk, de Alpine Coaster was echter zijn geld niet waard: Wiegand liet zich hier op zijn slechtst zien en je werd de hele rit irritant afgeremd. Jammer!









We sloten de dag af met de Smokey mountain Alpine Coaster, waar we met groepskorting een ritje konden maken. Als je één Alpine Coaster in de buurt moet kiezen, doe dan deze: de baan is echt wel goed. Je word soms automatisch afgeremd, maar het gebeurd niet continu en stoort bijgevolg niet echt. Leuk ding!



Hoe dan ook is kiezen misschien de beste optie: alle Alpine Coasters op een rijtje doen maakte voor mij van deze dag de duurste van heel de trip. Per rodelbaan mag je je verwachten aan 14 tot 16 dollar per rit (!), waar dat in Duitsland ongeveer 3 of 4 euro is voor banen van deze lengte. Dit is dus eigenlijk absoluut zijn geld niet waard.

Bedankt voor het lezen.