X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Wat moet er met de Bobslee gebeuren?

Stemmers
29. Je mag niet op deze poll stemmen
  • De huidige baan volledig renoveren

    4 13,79%
  • Slopen en vervangen door een exacte kopie (zoals Python)

    2 6,90%
  • Slopen en vervangen door een nieuwe, maar gelijkaardige attractie

    9 31,03%
  • Slopen en vervangen door een totaal ander soort nieuwe attractie

    14 48,28%
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 35
  1. #1

    Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Eigenlijk heb ik deze poll gepikt van een ander pretparkforum, maar ik vind de vraag te interessant om hem hier niet te herhalen. Nu de Bobslee in de Efteling vrij oud wordt en steeds meer technische problemen lijkt te hebben, kunnen we ons afvragen wat er met deze attractie moet gebeuren. Wat denken jullie? Houden of weggooien? En hoe ben je tot je mening gekomen?
    Once you sit back, you never go back.

  2. #2

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Zelf kies ik voor slopen en vervangen door gelijkaardige attractie. Voor mij is de Bobslee een heel speciale baan omdat het - met uitzondering van een flutkiddie op Leuven Kermis - mijn eerste achtbaan ooit was. Twintig seconden lang was ik doodsbang ... daarna vond ik het geweldig! De Bobslee in de Efteling is dus de attractie die mij deed beseffen wat thrill is, wat daar leuk aan is, en van het ene moment op het andere was ik achbaanfan

    Maar ...

    Toch zou ik het persoonlijk niet zo erg vinden als hij gesloopt wordt. Het is altijd jammer om je eerste echte achtbaan te zien verdwijnen, maar ik had hoe dan ook al besloten om nooit meer in de Bob te gaan. Omdat ik de herinnering aan mijn thrill-ontmaagding niet wil verprutsen. Die fameuze eerste rit is een soort van mythe geworden. Dus als de Bob definitief verdwijnt, zou dat voor mij zijn mythische status juist vergroten!

    Er zijn nog andere redenen waarom ik niet voor renovatie of een exacte kopie kies. De Efteling doet niet graag attracties weg, maar eens is het op natuurlijk ... en als park moet je jezelf toch ook blijven ontwikkelen. Wat dus betekent dat je af en toe iets nieuws moet aanbieden.

    Waarom ik voor een gelijkaardige attractie kies? In mijn ogen is de Bobslee een perfecte achtbaan voor beginners die het kiddie-stadium ontgroeid zijn en hun eerste 'echte' coaster willen doen. Persoonlijk vind ik dat elk pretpark zo'n baan in zijn aanbod moet hebben. Er zijn altijd wel volwassenen die nog nooit in een achtbaan gezeten hebben en een kiddie kan toch nooit de ervaring van een thrillbaan nabootsen. Moest de Bob verdwijnen, dan valt er dus een gat in het attractieaanbod. Want als je het mij vraagt, zijn de andere coasters van de Efteling toch niet helemaal geschikt voor een beginner. Python en Baron schrikken af omdat ze overkop gaan, Vogel Rok is in het donker (desoriënterend) en JEDD is misschien net iets te wild. Over DVH heb ik geen mening wegens nog nooit bereden.

    Met en gelijkaardige attractie bedoel ik dus dat er opnieuw een niet-kiddie voor beginners moet komen
    Once you sit back, you never go back.

  3. #3

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Mijn stem is gegaan naar slopen en vervangen door een totaal ander soort nieuwe attractie.

    Wat mij betreft is het duidelijk, de Bob is versleten. Voor mij heeft de baan totaal niets van nostalgische waarde, veel minder dan de Python, al kan ik zeker snappen dat de baan voor anderen wel pure nostalgie is. Maar als een baan 50% van de tijd gesloten is, heb je aan je nostalgie ook niets. Daarnaast stelt de baan ook thematisch niet veel voor, is de wachtrij doodsaai en is ook de capaciteit eigenlijk niet wat het moet zijn. Neem daarbovenop dat ik nooit een fan ben geweest van de Bob. Ik doe hem meestal wel (via de SRL, daar staat toch nooit iemand), maar ik heb het altijd een ruwe en niet enorm boeiende baan gevonden. Sowieso de minst goede achtbaan in de Efteling.

    Ik zie hem eerlijk gezegd maar al te graag vervangen worden door iets nieuws. Familie-achtbaan eruit = familie-achtbaan erin. Van mij mag dat wel een goed gethematiseerde Mack bobslee worden, die vind ik al stukken aangenamer.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  4. #4

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Mijn mening is ongeveer totaal het omgekeerde van wat Nathan zegt. Deze baan heeft mij aangenaam verrast toen ik hem deze zomer deed. Ik kende het gevoel niet van een wagentje dat vrij door een goot rijdt ipv vast op een rail, en ik moet zeggen dat ik toch wel schrok wanneer we volledig verticaal gingen. Ik vind het een uniek ding en zou het heel jammer vinden als hij zou verdwijnen. Dus optie 1 of 2 zou ik het liefste zien, al zal dat waarschijnlijk niet gebeuren. Het moet geen exacte kopie zijn, de lay-out mag gerust anders, zolang dat er nog maar van die verticale stukken in zitten is het goed. En dat ze hem maar eens heel mooi themen ook dan. Wat de wachtrij betreft: ik vind die eigenlijk zo slecht niet. Al kan dat wel liggen aan het feit dat het mijn eerste rit was. Je hebt een mooi zicht op bepaalde stukken goot van de baan vind ik en ik heb daar het meest van de tijd naar gekeken. Echt veel is er verder niet te beleven inderdaad, maar ik vind wel dat hij in een mooie omgeving staat, je zit er tussen de bomen en het is er rustig. En het is overdekt. Ik stond daar eerlijk gezegd liever dan in de rij van Baron. Voor zover ik het nog weet tenminste, met nog maar 1 bezoek op de teller.

  5. #5

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Ik vind de Bob geen topper, ik zou er weinig tranen om laten als ik het ding nooit meer zou kunnen berijden. Maar ik vind het wel een goede achtbaan op vlak van diversiteit. Het is een unieke ervaring, anders dan de meeste andere achtbaantypes. Doordat de karren los 'rondrijden' in een parcours krijg je rit iets ongecontroleerd en onvoorspelbaar. Dat is een ervaring die je moeilijk kan vervangen of benaderen met een klassieke achtbaan op vaste rails.

    Op dat vlak vind ik het een beetje vergelijkbaar met de Vleermuis in Plopsaland. De capaciteit is intriest, maar het biedt wel een ervaring die vrij uniek is én daarom ook moeilijk te vervangen is. Ook bij de bob kan je zeggen dat de baan wel nog steeds populair is: mensen schuiven daar effectief voor aan en hebben daar een lange wachttijd voor over. Moest niemand nog aanschuiven was de sloophamer voor beide banen al lang gevlogen.

    De variant van Mack op het type heeft meer capaciteit, maar is ook duizend keer onaangenamer. Als ze de boel gaan vervangen hoop ik vurig dat ze niet zoiets als vervanger in hun hoofd hebben zitten. :-p

  6. #6

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nathan G Bekijk Berichten
    Van mij mag dat wel een goed gethematiseerde Mack bobslee worden, die vind ik al stukken aangenamer.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    De variant van Mack op het type heeft meer capaciteit, maar is ook duizend keer onaangenamer. Als ze de boel gaan vervangen hoop ik vurig dat ze niet zoiets als vervanger in hun hoofd hebben zitten. :-p
    Heerlijk toch, die meningen

  7. #7

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten

    De variant van Mack op het type heeft meer capaciteit, maar is ook duizend keer onaangenamer. Als ze de boel gaan vervangen hoop ik vurig dat ze niet zoiets als vervanger in hun hoofd hebben zitten. :-p
    In welk opzicht vind je de versie van Mack onaangenamer? Gewoon nieuwsgierig, want ik vind ze wel een stuk toffer eigenlijk. Heideparks Bobhan blijft mijn favoriete bobslee!

    De Bob in de efteling: ik vind het nog steeds een heerlijk baantje en als de coaster open is slaag ik hem nooit over. Daar moet wel bij gezegd worden dat dat vooral aan de (niet erg gekende) SRL ligt, maar het gebeurt ook vaak dat ik hem meerdere keren per bezoek doe puur voor de fun. Toch is de emotionele waarde voor mij niet héél erg hoog en vind ik hem niet meer in de Efteling anno 2017 passen (al wint hij het voor mij op vlak van storytelling van de coasters in het park).

    Het word (terecht) opgemerkt dat de baan er lelijk bijstaat, en daar sluit ik me bij aan. Ik zou er geen traan om laten om het stationsgebouw te zien verdwijnen. Wat ze recent echter met de Steenbok (het aansluitende horecapuntje) hebben gedaan, is echter prachtig en als er een vervanger voor de Bob zou komen zou ik dit dus in hetzelfde thema stoppen zodat de Steenbok onaangeroerd kan blijven.

    Dus zou ik de baan behouden of vervangen? Vervangen, op de voorwaarde dat Pandadroom ook verdwijnt en de nieuwe achtbaan gebruik maakt van de hele lap grond. Zo krijg je een veel groter terrein om de nieuwe (uiteraard familiaal gerichte) achtbaan in te 'verstoppen', zodat de rit verassend blijft. Bovendien compenseert de verdwijning van Pandadroom het verdriet van het verdwijnen van de Bob ruimschoots.

    Qua vervanger dacht ik aan een ESC van Zierer, met tirolerthema en droptrack, en waarom niet: ineens een (familiale) lancering erin, naast een start met een klassieke lifthill. veel thema onderweg, toch nog een behoorlijk heftige rit en een thema Efteling waardig. Ik word zowaar enthousiast van mijn eigen fantasie!

  8. #8

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    In welk opzicht vind je de versie van Mack onaangenamer? Gewoon nieuwsgierig, want ik vind ze wel een stuk toffer eigenlijk. Heideparks Bobhan blijft mijn favoriete bobslee!
    Ik ben niet zo'n fan van de trilling die de geribbelde baan geeft bij het uitzwenken. Dat weegt voor mij harder door dan het niet zo'n fan zijn van de vele schokkerige remsecties bij de Bob van de Efteling. :-)

  9. #9

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Hoewel ik weet dat de Efteling zeer veel waarde hecht aan het behoud van hun klassiekers, en we in al die jaren slechts 1 attractie definitief het veld zien geruimd worden (Pegasus), maar de Bob vind ik (persoonlijk) een relatief waardeloze attractie binnen het park, en ik zou er ook niet rouwig om zijn mocht de Bob definitief verdwijnen.

    Het punt is dat de Efteling soms eens meer van hun nostalgische wit-groene wolk moet stappen zoals men eindelijk eens deed met Baron 1898. Nostalgie is leuk, en de Efteling wordt hoe langer het Bokrijk onder de pretparken, en modern hoeft daarvoor niet “on Eftelings” te zijn (mar liefste Efteling, laat interactief gedoe achterwege in het vervolg aub ...).

  10. #10

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Mijn stem gaat naar 'de huidige baan volledig renoveren'. Ik vind de Bob een werkelijk schitterende achtbaan en absoluut zijn plaats verdienen in het attractieaanbod van de Efteling. De ritervaring is subliem en niet te vergelijken met de versies van Mack, waar je door de langere trein lang niet hetzelfde vrije en ongecontroleerde gevoel krijgt als in de Intamin-bobslee. Ik ken weinig andere achtbaan die zo'n lage instapdrempel hebben (de enige vereiste is zelfstandig kunnen lopen) en toch nog een oprecht goeie ritervaring geven aan mensen die al heel wat spectaculairdere achtbanen bereden hebben. Ikzelf plaats hem achter Baron 1898 en Joris en de Draak, maar toch wel ruim boven de andere Efteling-achtbanen in mijn persoonlijke ranglijst. Het is voor de Efteling belangrijk om een attractie als deze te hebben als ideale instapachtbaan voor kinderen. Bovendien is de achtbaan uniek voor Europa, wat toch ook een belangrijk argument is waarom ik deze achtbaan liever behoud.
    Met de wachtrij kan wel wat gedaan worden, lijkt me, maar verder zit het thema wel goed. Een mooi stationsgebouw, een sterke nieuwe huisstijl en met de Steenbok en het Steenbokplein erbij ook een sfeervol Zwitsers-Oostenrijks themagebiedje. Alleen de plaatselijke Holle Bolle Gijs vind ik, op het Duits dat hij spreekt na, niet echt heel passend in dit thema. Ik had veel liever het originele plan voor een alpenhoornspelende Gijs gerealiseerd zien worden.
    Dus, voor mij is het duidelijk: ik zie het liefst een mooie toekomst voor de ijselijk snelle Bob. Maar dan natuurlijk wel op voorwaarde dat de betrouwbaarheid van de attractie terug flink omhoog gaat. De huidige situatie, waarin de Bob al meer dan een maand dicht is en sowieso moet sluiten tijdens de regen, lijkt me niet houdbaar.

  11. #11

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    aanpassen aan de normen van nu, en behouden. Het is één van de enige spannende banen waarin ook kids van vier jaar mogen, en die door bijna iedereen wordt gesmaakt. In d Efteling is nog plaats genoeg voor nieuwe rides, los van het feit dat er nog extra ruimte zou bijkomen aan de Horst.

  12. #12

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Ik heb gekozen voor slopen en vervangen voor een gelijkaardige attractie. Dit type baan is vrij Uniek, maar de twee varianten die bestaan heb ik allebei gedaan (een derde die ooit in Cedar Point stond heb ik helaas gemist) en ik moet zeggen dat de versie in Texas een pak beter is dan in de Efteling.

    Ik weet wel dat Intamin dit niet meer produceert, maar toch zou het geweldig zijn als ze de huidige baan slopen en er een volledig nieuwe voor in de plaats zetten, maar dan wel volledig ingewerkt in een besneeuwde berg. Je zou er ook leuk enkele wandelpaden doorheen kunnen leiden om te kijken. Van mijn part mogen ze Pandadroom meteen ook slopen om zo meer ruimte voor de nieuwe bob te krijgen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Ik ben niet zo'n fan van de trilling die de geribbelde baan geeft bij het uitzwenken. Dat weegt voor mij harder door dan het niet zo'n fan zijn van de vele schokkerige remsecties bij de Bob van de Efteling. :-)
    Same here.. Daarnaast haalt de trein voor mij het gevoel van een bobslee volledig weg.

    Daarbij moet ik wel zeggen dat mack een groot voordeel heeft in capaciteit en intensiteit van de banen, en hoewel ik dat laatste wel kan smaken denk ik niet dat een baan als de bob in de Efteling te intens moet gaan worden (zoals die in Heide Park). Zoals al eerder in dit topic aangehaald ligt de charmes van de bob er juist in dat deze goed geschikt is voor alle leeftijden.

  13. #13

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Ik herzie mijn mening ober de Bob onder volgende voorwaarden (omdat ik merk dat mensen met kids echt een meerwaarde vinden in de bob:
    - Reviseer de volledige baan grondig, met modernere, betrouwbare technologie.
    - Het station opslitsen in 4: 2 boarding platforms en 2 unloading platforms, dit om de capaciteit te verhogen.
    - Meer thematisatie tijdens het parcours, met de Efteling hun onuitputtelijk budget moet dit geen probleem zijn.

  14. #14

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Tabula Rasa. Uit altruïsme heb ik dit pijnlijk geval afgelopen anderhalf jaar zo'n 50 keer bereden. Het enige positieve is de (net) aanvaardbare capaciteit en jonge kinderen toegelaten. Thematisch spoort deze attractie niet omdat er geen legende / verzonnen verhaal achter zit. Toegeven, dat geldt ook wel voor Python en Piraña. Maar een realistisch Zwitsers dorp vind ik meer vloeken in een fantasiepark dan een Latijns-Amerikaans geïnspireerde rapid. En ironisch is deze naar wintersport allurerende attractie de meest weersgevoelige van heel het park (of is dat DVH?).

    Sloop meteen ook dat schuldgevoel aanpratende bioscopische WWF-onding! Volgens mij heb je dan voldoende ruimte voor een (indoor) log flume, een deftige binnenspeeltuin en een hiermee verweven versie van de Gerstlauncher uit Astérix.

  15. #15

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
    - Het station opslitsen in 4: 2 boarding platforms en 2 unloading platforms, dit om de capaciteit te verhogen.
    De capaciteit valt echt op geen enkele manier nog te verhogen hoor Er staan nu al constant 2 gondels op de lifthill wat toch al best uniek is en dan nog staat de 2de gondel vrijwel altijd te wachten voor de lifthill vooraleer hij erop gelaten wordt om voldoende afstand te laten.
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  16. #16

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Ik heb gekozen voor slopen en vervangen door een gelijkaardige attractie. De baan is niet meer van deze tijd, maar de attractie blijf ik wel geweldig vinden. Daarom zou ik deze graag zien verrijzen als een hedendaagse Bobbaan, met individuele bobsleeën en los in de goot. Ik vind deze attractie echt uniek om te bewaren! Het gevoel dat ik had bij de bobslee van PA of EP kon niet evenaren met die uit de Efteling...

  17. #17

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Ik heb gekozen voor slopen en vervangen door een gelijkaardige attractie.

    De baan is niet zo iconisch als de Python, maar toch denk ik dat vele gezinnen goede herinneringen hebben aan deze attractie. Daarom lijkt me een nieuwe bobsleebaan met hedendaagse technologie, voldoende capaciteit en fraaie thematisering daarvoor het meest geschikt.

    Daarom moet het niet van Intamin of Mack zijn, mag ook een andere bouwer zijn, al lijken er niet veel andere actoren op de markt zijn.

    Als ze echt gedurfd willen gaan, zetten ze een bobslee van hout.

  18. #18

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Ik heb ook gestemd voor een gelijkaardige attractie. Het viel mij op dat er veel teleurgestelde blikken waren bij vooral de jongere kids. Het is een echte familiebaan maar ik snap dat ze op zeker leeftijd is. Gezien de toekomst visie van Efteling, denk ik dat een Mack veel beter zal zijn qua capaciteit. Oké, het heeft niet dezelfde vrijheid als van de huidige Bob maar toch kan ik het type wel smaken.
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  19. #19

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    En waarom zou men niet aan Mack kunnen vragen om een Bob te bouwen die berijdbaar is met losse wagentjes?

  20. #20

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rickie97 Bekijk Berichten
    En waarom zou men niet aan Mack kunnen vragen om een Bob te bouwen die berijdbaar is met losse wagentjes?
    Ik denk dat losse wagentjes veel te veel frictie hebben om fatsoenlijk door de track van Mack heen te komen (dat ligt trouwens aan de track, niet aan de karretjes) en ook de track laten aanpassen zal wel duur zijn. Intamin kan het wellicht goedkoper doen. Ze hebben daar de tekeningen ongetwijfeld nog voor liggen.

    Het grootste probleem blijft capaciteit. Zoals Yelle al aan geeft gaat een 4-voudig station de capaciteit van deze baan niet verhogen. Je zou kortere block-secties kunnen maken, maar dat lijkt me enorm ten kostte van de ervaring te gaan. Echter denk ik niet dat de capaciteit heel veel hoger hoeft voor de Efteling. Werken met 2 naast elkaar zittend en een grouper die ervoor zorgt dat elk bakje vol zit levert toch wel een aardige capaciteit op.

    Wat natuurlijk niet helpt is dat de wachtrij één van de saaiste is die ik ken en er dan ook nog eens een trechter in zit. Hier kan heel veel gewonnen worden om het wachten wat aangenamer te maken. Zet een nieuwe baan neer die daadwerkelijk in een berg loopt en je kunt een prachtig aangeklede wachtrij door die berg maken. Wellicht met wat story telling erbij.

    Ik weet dat veel mensen er niet blij mee zijn, maar een soort voorshow zou ik zeker ook niet slecht vinden. Maar dan wel met de optie om door te kunnen lopen als het niet druk is.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •