Mijn stem gaat naar 'de huidige baan volledig renoveren'. Ik vind de Bob een werkelijk schitterende achtbaan en absoluut zijn plaats verdienen in het attractieaanbod van de Efteling. De ritervaring is subliem en niet te vergelijken met de versies van Mack, waar je door de langere trein lang niet hetzelfde vrije en ongecontroleerde gevoel krijgt als in de Intamin-bobslee. Ik ken weinig andere achtbaan die zo'n lage instapdrempel hebben (de enige vereiste is zelfstandig kunnen lopen) en toch nog een oprecht goeie ritervaring geven aan mensen die al heel wat spectaculairdere achtbanen bereden hebben. Ikzelf plaats hem achter Baron 1898 en Joris en de Draak, maar toch wel ruim boven de andere Efteling-achtbanen in mijn persoonlijke ranglijst. Het is voor de Efteling belangrijk om een attractie als deze te hebben als ideale instapachtbaan voor kinderen. Bovendien is de achtbaan uniek voor Europa, wat toch ook een belangrijk argument is waarom ik deze achtbaan liever behoud.
Met de wachtrij kan wel wat gedaan worden, lijkt me, maar verder zit het thema wel goed. Een mooi stationsgebouw, een sterke nieuwe huisstijl en met de Steenbok en het Steenbokplein erbij ook een sfeervol Zwitsers-Oostenrijks themagebiedje. Alleen de plaatselijke Holle Bolle Gijs vind ik, op het Duits dat hij spreekt na, niet echt heel passend in dit thema. Ik had veel liever het originele plan voor een alpenhoornspelende Gijs gerealiseerd zien worden.
Dus, voor mij is het duidelijk: ik zie het liefst een mooie toekomst voor de ijselijk snelle Bob. Maar dan natuurlijk wel op voorwaarde dat de betrouwbaarheid van de attractie terug flink omhoog gaat. De huidige situatie, waarin de Bob al meer dan een maand dicht is en sowieso moet sluiten tijdens de regen, lijkt me niet houdbaar.