Zelf kies ik voor slopen en vervangen door gelijkaardige attractie. Voor mij is de Bobslee een heel speciale baan omdat het - met uitzondering van een flutkiddie op Leuven Kermis - mijn eerste achtbaan ooit was. Twintig seconden lang was ik doodsbang ... daarna vond ik het geweldig! De Bobslee in de Efteling is dus de attractie die mij deed beseffen wat thrill is, wat daar leuk aan is, en van het ene moment op het andere was ik achbaanfan

Maar ...

Toch zou ik het persoonlijk niet zo erg vinden als hij gesloopt wordt. Het is altijd jammer om je eerste echte achtbaan te zien verdwijnen, maar ik had hoe dan ook al besloten om nooit meer in de Bob te gaan. Omdat ik de herinnering aan mijn thrill-ontmaagding niet wil verprutsen. Die fameuze eerste rit is een soort van mythe geworden. Dus als de Bob definitief verdwijnt, zou dat voor mij zijn mythische status juist vergroten!

Er zijn nog andere redenen waarom ik niet voor renovatie of een exacte kopie kies. De Efteling doet niet graag attracties weg, maar eens is het op natuurlijk ... en als park moet je jezelf toch ook blijven ontwikkelen. Wat dus betekent dat je af en toe iets nieuws moet aanbieden.

Waarom ik voor een gelijkaardige attractie kies? In mijn ogen is de Bobslee een perfecte achtbaan voor beginners die het kiddie-stadium ontgroeid zijn en hun eerste 'echte' coaster willen doen. Persoonlijk vind ik dat elk pretpark zo'n baan in zijn aanbod moet hebben. Er zijn altijd wel volwassenen die nog nooit in een achtbaan gezeten hebben en een kiddie kan toch nooit de ervaring van een thrillbaan nabootsen. Moest de Bob verdwijnen, dan valt er dus een gat in het attractieaanbod. Want als je het mij vraagt, zijn de andere coasters van de Efteling toch niet helemaal geschikt voor een beginner. Python en Baron schrikken af omdat ze overkop gaan, Vogel Rok is in het donker (desoriënterend) en JEDD is misschien net iets te wild. Over DVH heb ik geen mening wegens nog nooit bereden.

Met en gelijkaardige attractie bedoel ik dus dat er opnieuw een niet-kiddie voor beginners moet komen