X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Bekijk Poll Resultaten: Wat moet er met de Bobslee gebeuren?

Stemmers
29. Je mag niet op deze poll stemmen
  • De huidige baan volledig renoveren

    4 13,79%
  • Slopen en vervangen door een exacte kopie (zoals Python)

    2 6,90%
  • Slopen en vervangen door een nieuwe, maar gelijkaardige attractie

    9 31,03%
  • Slopen en vervangen door een totaal ander soort nieuwe attractie

    14 48,28%
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 21 tot 35 van de 35
  1. #21

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Slopen en vervangen door een nieuwe, maar gelijkaardige attractie

    Ik zie de nieuwe bob over een berg gaan misschien indoor een theater er restaurant, als je het slim aanpakt kan je nog een echte kidie plaatsen en aan het restaurant een indoor speltuin maken. Het vergt wel wat puzzelwerk maar het kan.
    De Bob pandaDroom en octopus (restaurant) moeten dan wel tegen de grond misschien een aanpassing van de steenbock.

    Om het natuurgedeelte aan te pakken kan Efteling de berg groen houden. En er bomen op planten waar je dan met bob2.0 langs vliegt.

    Europapark kan een logfume een een puwerd coster maken in een hevel met genoeg plek voor een hoop dwergen waarom kan Efteling niet dezelfde truc doen? Met de combinatie van meerdere atrakies die hetzelfde thema delen een gekruist zijn bespaar je volgens mij toch al iets op thematisatie zonder aan kwaliteit in te boeten.

  2. #22

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door traveler Bekijk Berichten
    Slopen en vervangen door een nieuwe, maar gelijkaardige attractie

    Ik zie de nieuwe bob over een berg gaan misschien indoor een theater er restaurant, als je het slim aanpakt kan je nog een echte kidie plaatsen en aan het restaurant een indoor speltuin maken. Het vergt wel wat puzzelwerk maar het kan.
    De Bob pandaDroom en octopus (restaurant) moeten dan wel tegen de grond misschien een aanpassing van de steenbock.

    Om het natuurgedeelte aan te pakken kan Efteling de berg groen houden. En er bomen op planten waar je dan met bob2.0 langs vliegt.

    Europapark kan een logfume een een puwerd coster maken in een hevel met genoeg plek voor een hoop dwergen waarom kan Efteling niet dezelfde truc doen? Met de combinatie van meerdere atrakies die hetzelfde thema delen een gekruist zijn bespaar je volgens mij toch al iets op thematisatie zonder aan kwaliteit in te boeten.
    Ik denk dat je je nu héél erg verkijkt op de ruimte die de twee attracties in EP in beslag nemen en hoe weinig daarvan daadwerkelijk in de berg zit (voor de flume is dat één bocht en voor de powered één helix). Voor een attractie met een lifthill moet je toch met een serieus grotere berg komen (zeker als je de lift een beetje wilt inkleden) dan dat dingetje wat in EP staat. Bedenk dat de huidige bob behoorlijk wat hoger is dan de flume (waarvan de lift qua theming beneden Efteling-niveau ligt) en een nieuwe bob ook wel wat hoger mag.

    Ter vergelijk: De flume/powered van EP zijn op langste punt ongeveer 100m en op breedste punt ongeveer 70m (grofweg genomen). De berg van EP is hooguit 40x40m. De hoogte kan ik op GMaps moeilijk afmeten, maar heel hoog is dat ding niet (hoeft ook niet). Eigenlijk is het gewoon een loods met plat dak en een rotswand er tegenaan. (die op de meeste plekken ook vrij verticaal loopt).

    Het gebied van de bob in de Efteling is ongeveer 100x100. Daar wil je dan een berg op zetten die ongeveer het theming niveau heeft van Expedition Everest, maar met het verschil dat je in de Efteling wél alle kanten moet afwerken (wat betekent dat je de achterkant niet gewoon plat kunt laten, maar er dus meer ruimte nodig is voor theming). EE is heel wat groter dan 100x100m. Daarnaast zul je bij een bobbaan niet weg kunnen komen met een spoorbrug als theming voor je lifthill, wat betekent dat je theming meer diagonaal moet gaan lopen en minder verticaal (zoals bij EE) en aangezien een bob door de sneeuw/ijs blijft gaan kun je ook niet opeens stukken ongethemed door een bos laten scheuren (wederom: Zoals bij EE).

    Ik denk dan meer aan een achtbaan als Matterhorn Blitz, die zit wel volledig in een berg, maar een bob is lang niet zo wendbaar als Matterhorn en heeft dus meer ruimte nodig: Veel meer.

    Ik denk dat je prima een bob in overtuigend thema kunt zetten op 100x100m die over de berg en door tunnels in de berg gaat. Als de baan echter goed compact gebouwd wordt, blijft er binnen in de berg weinig ruimte voor een deftig restaurant. Al denk ik niet dat er zó compact gebouwd hoeft te worden. Dus restaurant zie ik nog wel lukken. Bedenk dat je ook de wachtrij op die 100x100 kwijt moet en deze wil je mooi in de berg integreren, net zoals de wachtrij van DVH om al wat in het verhaal te komen. Ik zie dan daar een grote zaal en een kiddie coaster niet echt meer passen. Tenminste: Niet als je het écht goed wilt doen.

  3. #23

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Een bobslee is inderdaad een lomp geval maar om je vergelijkeng te behouden met expeditie everest. Dat ding is bijna volledig leeg. Zo leeg dat ze er achteraf nog een opslagloods in hebben gebouwd. Plus het park kan nog steeds naar beneden graven.
    Maar hoe dan ook als de drie ooo gelijk hebben blijft de slechte zaalvoorstelling nog even dus za Efteling niet over de hele lap grond kunne beschikken. Spijtig

  4. #24

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door traveler Bekijk Berichten
    Een bobslee is inderdaad een lomp geval maar om je vergelijkeng te behouden met expeditie everest. Dat ding is bijna volledig leeg. Zo leeg dat ze er achteraf nog een opslagloods in hebben gebouwd. Plus het park kan nog steeds naar beneden graven.
    Maar hoe dan ook als de drie ooo gelijk hebben blijft de slechte zaalvoorstelling nog even dus za Efteling niet over de hele lap grond kunne beschikken. Spijtig
    Juist, maar de track van EE loopt ook voor een groot deel buiten de berg, door stukken jungle etc. Bij een goede bobbaan zou de track volledig bij de berg in de buurt moeten blijven.

    De binnenkant van BTM in Parijs is overigens ook opslag en stiekem best groot. Een restaurant zie ik ook bij een nieuwe bob wel passen. Maar een goede feestzaal neemt nog wat meer ruimte in beslag en belangrijker: een onhandige vorm (een restaurant hoeft niet rechthoekig te zijn, maar als er een knik in een feestzaal zit, zie je het podium niet meer). Bedenk dat er ook een uitgebreide keuken, toiletblok en garderobe dan bijgebouwd moeten worden. Iets wat bij enkel een restaurant een stuk kleiner kan blijven.

  5. #25

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door traveler Bekijk Berichten
    Maar hoe dan ook als de drie ooo gelijk hebben blijft de slechte zaalvoorstelling nog even dus za Efteling niet over de hele lap grond kunne beschikken. Spijtig
    Mijn keuze (4) was wel gericht op het feit dat ook Pandadroom meteen zou worden mee verwijderd. Nu zou ik meer opteren voor optie 1. Vind deze Intamin Bobbaan nog steeds beter dan die van Mack (PA en Europa Parc). Dus een nieuwe, gelijksoortige attractie zie ik niet echt zitten. Tenzij dat Intamin dezelfde soort attractie opnieuw zou kunnen leveren. Een mooiere inkleding van station/wachtrij is in dat geval ook wel welkom natuurlijk.
    It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!

  6. #26

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Is er een reden waarom er in de Efteling geen of toch weinig onderling inter-agerende attracties zijn? Behalve natuurlijk het feit dat ze hier plaats zat hebben. Ik heb een zwak voor dergelijke interactie: van vrij simpel buitendeurs (Horse Pedalo omheen Aztek Express ) tot complex binnendeurs (de hal in PHL met o.a. beide Winja's). Nu ik er over nadenk: Disney Parijs heeft ook weinig/geen inter-actie op dat gebied.

    Pandadroom in de koelkast heeft waarschijnlijk te maken met de investering in de nieuwe zone nabij Python en het Hoofdstation. Is hier al iets meer over geweten? Het topic http://board.pretparken.be/showthrea...=6272#post6272 heeft geen toevoegingen sinds begin oktober 2017.

    Lang kan deze would-be-attractie in z'n huidige gedaante toch niet blijven. Op de drie o's wordt geklaagd over de verouderde technieken en visuals. De lage herhalingswaarde, het moraliserend-wereldverbeterend aspect en het kattengejank bij de voorshow-film vind ik vele keren erger. Is Pandadroom op termijn omvormen tot / vervangen door een vliegend theater een optie? Of hebben ze in Kaatsheuvel schrik om na-aperij te worden verweten?
    Laatst gewijzigd door Earlyspencer; 05-01-18 om 22:42.

  7. #27

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Is er een reden waarom er in de Efteling geen of toch weinig onderling inter-agerende attracties zijn? Behalve natuurlijk het feit dat ze hier plaats zat hebben. Ik heb een zwak voor dergelijke interactie: van vrij simpel buitendeurs (Horse Pedalo omheen Aztek Express ) tot complex binnendeurs (de hal in PHL met o.a. beide Winja's). Nu ik er over nadenk: Disney Parijs heeft ook weinig/geen inter-actie op dat gebied.

    Pandadroom in de koelkast heeft waarschijnlijk te maken met de investering in de nieuwe zone nabij Python en het Hoofdstation. Is hier al iets meer over geweten? Het topic http://board.pretparken.be/showthrea...=6272#post6272 heeft geen toevoegingen sinds begin oktober 2017.

    Lang kan deze would-be-attractie in z'n huidige gedaante toch niet blijven. Op de drie o's wordt geklaagd over de verouderde technieken en visuals. De lage herhalingswaarde, het moraliserend-wereldverbeterend aspect en het kattengejank bij de voorshow-film vind ik vele keren erger. Is Pandadroom op termijn omvormen tot / vervangen door een vliegend theater een optie? Of hebben ze in Kaatsheuvel schrik om na-aperij te worden verweten?
    Qua inter-agerende attracties heeft het gewoon te maken met het feit dat Efteling voldoende ruimte heeft en niet de noodzaak heeft om attracties vlak tegen elkaar/over elkaar te zetten. Als je een klein park bent qua oppervlakte en geen uitbreidingsmogelijkheden meer hebt moet je wel inventief zijn en attracties over elkaar plaatsen.

    Wat Pandadroom betreft denk ik je dat gelijk hebt. Eerst opnieuw een nieuwe achtbaan. Ik hoop in de toekomst wel niet op een vliegend theater. Of het scherm nu recht is en slechts 5m is of bolvormig en 21m. Uiteindelijk blijft het een scherm dat een einde heeft. Hoewel ik zelf geen showfanaat ben is het ombouwen tot een nieuw showgebouw nog wel een goede investering denk ik. Met Aquanura en Ravelijn ligt dat aanbod tov EP en PHL niet ze heel hoog.
    It doesn't need to go faster, higher and longer. The total experience that's important!

  8. #28

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Talocan Bekijk Berichten
    Qua inter-agerende attracties heeft het gewoon te maken met het feit dat Efteling voldoende ruimte heeft en niet de noodzaak heeft om attracties vlak tegen elkaar/over elkaar te zetten. Als je een klein park bent qua oppervlakte en geen uitbreidingsmogelijkheden meer hebt moet je wel inventief zijn en attracties over elkaar plaatsen.
    Europapark heeft wel aardig wat Lebensraum en interactie: zowel oud (Oostenrijk) als nieuw (Arthur).

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Talocan Bekijk Berichten
    Met Aquanura en Ravelijn ligt dat aanbod tov EP en PHL niet ze heel hoog.
    Vergeet het theater niet met de musical, die wel extra te betalen is. Wel inclusief zijn de live-vertellementen in het Sprookjesbos, en naast Mr. Canibale, de live-muziek in de kiosk tussen Diorama en St-Nicolaasplein, ... Maar ik wil je op mijn beurt ook wel gelijk geven, het grote, inclusieve show-aanbod is niet veel soeps en al jaren vastgeroest. Ravelijn heeft daardoor net als Pandadroom een wel heer erg lage herhalingswaarde. En behalve 0,0 humor is hier ook nog eens generlei interactie met het publiek. De dance-battle in P. Astérix zag ik in drie jaar twee keren, met bovenop de humor en interactie ook enkele nieuwigheden. Dat mist dit park dat de Europese top-3 ambieert zeker.

  9. #29

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Slopen en vervangen door een goeie achtbaan met herhalingswaarde want dat hebben ze daar gewoon niet.

    Mede dankzij deze sluiting sta je na dit weekend zoiezo voor 4 gesloten attracties: pirana,dvh,python en bob.

  10. #30

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Europapark heeft wel aardig wat Lebensraum en interactie: zowel oud (Oostenrijk) als nieuw (Arthur).
    EP heeft veel ruimte, maar eigenlijk amper nog ruimte om attracties te zetten. Ook daar is het toch een beetje noodgedwongen heel compact werken.

    Voor de Efteling is er trouwens nog een tweede reden om niet te veel te stapelen: Ze zijn verplicht een bepaald percentage groen te houden. Een baan als de Bob neemt in zijn huidige vorm vrijwel geen groen weg. Een grote hal doet dat echter wel, en daar heeft de Efteling er genoeg van (eigenlijk alle darkrides), dus dat moet weer gecompenseerd worden op andere plaatsen. Vandaar dat je in de Efteling ook rustige paden hebt waar eigenlijk weinig te beleven valt, buiten natuurschoon. Wat mij betreft ook wel goed zo, want juist deze beperking geeft de Efteling zijn eigen charme.

  11. #31

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Wat denken jullie van iets a la Test Track/Radiator Springs Racers? Uiteraard in een Efteling saus (iets met koetsen of zo)
    Voor het indoor gedeelte gebruik je de hal van Pandadroom. En het buitengedeelte heeft als voordeel dat er niet veel bomen moeten sneuvelen, en niet de hoogte in hoeft. Blijft het mooi tussen de bomen verscholen. Is een attractie voor iedereen, iedereen kan er in. Goede capaciteit en heeft zowel een hoog familie en spanningsgehalte, wat perfect past bij de Efteling. En voldoet zo een beetje aan alle voorwaarden hierboven aangehaald.
    Laatst gewijzigd door Apollo; 06-01-18 om 19:24.

  12. #32

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Apollo Bekijk Berichten
    Wat denken jullie van iets a la Test Track/Radiator Springs Racers? Uiteraard in een Efteling saus (iets met koetsen of zo)
    Voor het indoor gedeelte gebruik je de hal van Pandadroom. En het buitengedeelte heeft als voordeel dat er niet veel bomen moeten sneuvelen, en niet de hoogte in hoeft. Blijft het mooi tussen de bomen verscholen. Is een attractie voor iedereen, iedereen kan er in. Goede capaciteit en heeft zowel een hoog familie en spanningsgehalte, wat perfect past bij de Efteling. En voldoet zo een beetje aan alle voorwaarden hierboven aangehaald.
    Radiator Spring Racers is de kleinste attractie van dit type (in oppervlakte dan) als ik me niet vergis, en zelfs die neemt een lap grond in beslag dat toch al makkelijk dubbel zo groot is als Bob+Pandadroom. Bovendien gaat dat exemplaar dan nog eens ferm de hoogte in, iets dat helemaal niet zo makkelijk weg te werken valt aangezien je langs alle kanten met een pad zit... Het lijkt me wel iets voor Strookrijk als ze een passend thema vinden, maar zo midden in het park?

  13. #33

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Het lijkt me wel iets voor Strookrijk als ze een passend thema vinden, maar zo midden in het park?
    Bob & Panda zijn de eerste attracties die je tegenkomt in de Efteling en liggen dus niet in het midden.

    Maar ik denk wel te snappen waar je op doelt: Indien er één nieuw complex zou komen voor Bob & Panda, mag dit geenszins visuleel vloeken met het Sprookjesbos en (de toegang naar) Symbolica.

    Idealiter zou de hoofdtoegang van dit nieuwe complex zich zo dicht mogelijk naar de afstandelijke Fata M. oriënteren, om niet te vloeken met de meer nabije Piraña, Baron en Spookkasteel.

  14. #34

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Tussen de Brink en Panda Droom is nog een groenstrook met een sloot. Die zal er ook altijd blijven. Daar achter zou je een gethemede muur kunnen zetten om de attractie wat te verbergen. Mochten het inderdaad koetsen zijn, mag je die gerust ook wat zien, want dat hoeft niet te vloeken (de octopus vloekt wat mij betreft trouwens wel al met de rest van de Brink en de volstrekt onafgewerkte zijkant van Panda Droom is ook het eerste wat je ziet als je na de ingang van het park direct rechts af slaat richting Fata Morgana). De andere paden lijken me wat minder een probleem. Richting spookhuis toe wil je een beboste sfeer houden en dat kan. De rest is eigenlijk wel vrij om te doen whatever de efteling wil. Het park is sowieso al een radjetoe aan thema's dus dat past wel.

    Maar zoals Ignace al aan haalde: Het zou een héél kleine versie van Test Track moeten worden wil het op plaats van de bob komen. De hoogteverschillen die nu in deze types attractie zitten zou de Efteling echter gemakkelijk ook weg kunnen laten door een andere layout te kiezen, dus dat lijkt me geen bezwaar.

  15. #35

    Re: Wat moet er met de Bobsleebaan in de Efteling gebeuren?

    Het wordt tijd dat het probleem met de Bob wordt opgelost. Zo kan het toch niet verder in een internationaal park als de Efteling. Als hij in zijn huidige vorm niet meer aan de praat te krijgen is - met realistische betrouwbaarheid op lange termijn - is het beter dat ze hem weghalen. Het unieke karakter van een bobsleebaan, met "losse" karretjes, wil ik wel echt graag behouden zien. De attractie is in dat opzicht zo uniek en moeilijk te imiteren met een ander coastertype. Graag een weersbestendig en hogere-capaciteitsalternatief, als dat te vinden is.

    En dan meteen de wachtrij wat interessanter maken als ze ineens bezig zijn

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •