Ik vind ook dat de Efteling de status heeft die ze verdient. Of de Efteling nu beter is dan Europa-Park of Phantasialand, is persoonlijke smaak en afhankelijk van welke punten je het belangrijkst vindt in je beoordeling.

Qua attractieaanbod heeft de Efteling ten eerste vier darkrides, die naar mijn gevoel alle darkrides in Europa-Park of Phantasialand gemakkelijk overklassen (enige uitzondering is mogelijk Maus au Chocolat). Symbolica, Droomvlucht en zeker Fata Morgana behoren tot mijn absolute top van attracties in Europa. Ook het Sprookjesbos is een gigantische troef van de Efteling met meerdere prachtige uitbeeldingen met als hoogtepunt de vertelling van Het Meisje met de Zwavelstokjes. Aangezien ik dit soort 'kijk-attracties' enorm kan waarderen in een pretpark (ik kan ook enorm genieten van het Spookslot en het Diorama, maar ook Villa Volta zit zowat in dezelfde categorie), scoort de Efteling bij mij al heel veel punten.

Op achtbaanvlak scoort de Efteling ook goed: ik vind alle achtbanen minstens 'goed' en sommige (Joris en de Draak, Baron 1898) zelfs uitstekend. Europa-Park en zeker Phantasialand scoren bij mij echter nog een stuk beter met hun coasters. Ook de waterattracties in beide parken vind ik superieur aan die in Kaatsheuvel. Voor thrillrides moet je dan weer vooral in Phantasialand zijn en als je graag een uitgebreid en degelijk showaanbod wilt, moet je best naar Europa-Park gaan.

Vooral de operations van de Efteling zijn een doorn in het oog: vaak heb je de indruk onnodig lang te wachten en de sluiting van de wachtrijen 's avonds is natuurlijk ook een bekend punt van kritiek. Dat heeft Europa-Park natuurlijk veel beter geregeld.

Met Europa-Park, Phantasialand en de Efteling heb je ineens ook mijn top 3 van Europese parken genoemd. Alle drie zijn het mooie parken, die sterk inzetten op thematisatie en ons regelmatig verrassen met mooie, nieuwe projecten. Ik vind de drie parken van een vergelijkbaar niveau met elk hun sterke en zwakke punten. Dus ik zou zeker niet vreemd opkijken als iemand de Efteling beter vindt dan de andere twee, want ook ik twijfel wel eens.