X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1

    CdA's beste trollmomenten aller tijden

    Humor - het is iets wat het leven een stukje mooier maakt. Sommige parken gebruiken het volop in op hun sociale media, andere parken verwerken het in hun thematisatie en één parkengroep gebruikt het opvallend vaak om de concurrentie op hun plaats te zetten. Het valt op dat de parken van Compagnie des Alpes, kortweg CdA, vaak beslist niet op hun mondje zijn gevallen. Doorheen de jaren zijn er al dolle acties en dodelijk scherpe steken uitgedeeld naar de parken die de afzonderlijke leden van de groep als hun rivaal zien. Omdat dit niet iets is wat ik op de site of in Brakesection kan delen, maar toch érg graag een top vijf wilde maken van dit soort momenten, post ik het hier maar op het forum. Hier zijn vijf momenten in de geschiedenis van de Franse pretparkengroep dat ze de concurrentie haast het graf in getrold hebben!

    Naar disneyland gaan, in uniform
    Parc Astérix was één van de vijf stichtende leden van 'the Great European Theme Parks', een verband tussen de enkele van de grootste parken van Europa. Het doel van dit samenwerkingsverband? Elkaar ondersteunen met veiligheid, innovatie,... Wie houd ik voor de gek, de grootste drijfveer voor het ontstaan van de GET was angst voor het net geopende Eurodisney Resort. Van alle leden van het clubje had Parc Astérix als directe buur natuurlijk het meeste te verliezen aan het nieuwe megaresort in Parijs, en dat de twee parken elkaars grootste concurrenten zouden worden werd meteen duidelijk.
    Uiteindelijk bleek Eurodisney weinig tot geen invloed te hebben op de bezoekerscijfers van de meeste parken en blijkbaar geraakte Parc Astérix gewend aan 'dat bekendere pretpark nabij Parijs'. Zo gewend zelfs, dat ze bij de twintigste verjaardag van het park - in 2012 - op een wel héél opzichtige manier hun felicitaties gingen uiten. Het volledig dorpje van Astérix ging langs bij het Europese Disneyresort en leverde daar een levensgrote Menhir af als geschenk. Disney lachte het voorval weg als 'charmant, maar uiteindelijk niets meer dan een slimme reclametactiek' - aldus het park dat een evenement van meer dan een jaar lang organiseerde vanwege desbetreffende verjaardag.



    Creatief zijn met andermans concept-arts
    Walibi Holland anno 2014 is zowat samen te vatten als het park dat al een tijd lang niets nieuws had gekregen, niets nieuws in het directe vooruitzicht had en zich voornamelijk liet horen tijdens het jaarlijkse halloweenevenement. Ondertussen was er elders in Nederland wél een achtbaanproject dat de aandacht van pretparkfans over heel Europa trok: Baron 1898 in de Efteling. Halloweenmascotte Eddie de Clown is al wel vaker betrapt op een steek richting het grootste park van Nederland, maar zijn meest bekende en meest doordachte actie tot nu toe moet vast en zeker in die oktober van 2014 gekomen zijn. Terwijl de Efteling een verbluffende concept-art toonde van wat zeker en vast een fenomenale attractie zou worden, liet Eddie de Clown op diezelfde concept zijn fantasie los en creëerde hij zo Clown 2007. Het resultaat mag er zijn.





    De fans een hart onder de riem steken
    We gaan even terug in de tijd tot helemaal in 2011 - en we moeten even wat achtergrondinfo afstoffen voor degene die het debacle toen niet gevolgd hebben.
    In januari 2011 bouwde Bobbejaanland aan een nieuwe spinning coaster, maar tegelijkertijd verschenen er op het internet steeds vaker negatieve berichten over het onderhoud van het park. De klap op de vuurpijl voor veel fans was het gerucht dat de Sledge Hammer - sinds 2004 makkelijk de meest indrukwekkende attractie van het park - de laatste maanden van 2010 gesloten was gebleven, niet omdat ze hem niet sneller konden repareren, maar omdat wanneer ze dat wel deden bepaalde mensen een bonus zouden verliezen. Bobbejaanland's beleid op Facebook was hier kort over: alles censureren en dan de deksel op het doofpot. Het gebeurde zelfs dat iemand die kritiek durfden uiten op dit soort beslissingen zelfs Privéberichten kreeg van directieleden met de boodschap 'kerel, get a life'.
    In het midden van dit alles besloot Bobbejaanland zich publiekelijk in de woordenstrijd te werpen met volgende statusupdate:



    Nu terug naar CdA. Walibi Belgium kreeg het niet minder hard te verduren op pretparkfora. Met de statusupdate dat ze plaatsten als reactie op die van Bobbejaanland, stalen ze echter de harten van heel wat fans in een periode waarin het park zelf vaak op weinig sympathie kon rekenen.



    Nog meer cadeautjes
    We blijven even in diezelfde vete tussen België's oerpretpark: Walibi en Bobbejaanland waren nog niet klaar met hun bitchfight. In maart 2011 lekte een interne memo voor het personeel van Bobbejaanland uit met de vraag om zoveel mogelijk promotiemateriaal en dergelijke te verzamelen van andere parken. Het nieuws ging als een lopend vuurtje in de pretparkmedia en het resultaat was een snelle en scherpe reactie van Walibi Belgium die ongetwijfeld weinig fans zijn vergeten.



    Een permanente steek
    De vete met de diepste wortels in heel dit verhaal is waarschijnlijk toch die tussen Disneyland Paris en Parc Astérix. Parc Asterix is uiteindelijk het enige CdA park dat tot dusver een permanente grap over zijn concurrent in de thematisatie van één van de topattracties heeft verstopt.
    Voor degene die nu in het duister tasten: geen nood, het is niet héél erg opvallend, maar het is er wel. Als je het stationsgebouw van OzIris binnenwandelt valt je misschien een redelijk vreemd detail op: een liftdeur in deze oude Eyptische tempel met daarop een 'buiten gebruik'-bordje. De meeste fans zien dit als een grap in die zin dat de oude Egyptenaren natuurlijk geen liften hadden, maar de dubbele bodem van de mop is echter nog veel beter. Laat ons eerlijk zijn: zo'n goede grap is die liftdeur op zich niet en Astérix staat bekend om veel betere humor.



    Disneyfans zullen waarschijnlijk sneller de link leggen: de liftdeur komt qua stijl aardig overeen met die van Tower of Terror in Walt Disney Studio's, en het bordje met 'Hors service' komt aardig overeen met een gemiddeld bezoek aan het Europese Disneyresort. Iemand in het ontwerpteam van Parc Astérix lacht zich waarschijnlijk nog steeds een bult.



    Mist er iets op deze lijst? Deel het zeker en vast. Ik weet niet zo goed wat ik aan moet met die soort ideetjes, als het geapprecieerd word hoor ik dat zeker graag.

  2. #2

    Re: CdA's beste trollmomenten aller tijden

    Top!

  3. #3

    Re: CdA's beste trollmomenten aller tijden

    Ik heb toch het gevoel dat ik enkele minuten van mijn dag waardevol besteed heb. Bedankt om dit te delen, fantastisch om te lezen!
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  4. #4

    Re: CdA's beste trollmomenten aller tijden

    Haha, zalig! Die van de spullen herinner ik me inderdaad nog, net als de Clowncoaster. Maar anderen had ik nog nooit van gehoord of op gelet, dus zeker een leuk topic!

  5. #5

    Re: CdA's beste trollmomenten aller tijden

    Heerlijk om nog eens allemaal te herlezen.

    Ik denk meteen ook spontaan aan "Marva" die op sociale media toch ook vaak het bont wist te maken tijdens Halloween...

  6. #6

    Re: CdA's beste trollmomenten aller tijden

    Très amusant.

    Hier een link naar publicitaire foto's waar P.Ast. de draak steekt met dat andere park nabij Parijs
    https://www.creads.fr/blog/tendance-...e-parc-asterix

    De beste (naar mijn oordeel):

  7. #7

    Re: CdA's beste trollmomenten aller tijden

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WinneR Bekijk Berichten
    Heerlijk om nog eens allemaal te herlezen.

    Ik denk meteen ook spontaan aan "Marva" die op sociale media toch ook vaak het bont wist te maken tijdens Halloween...
    Of zelfs hier was Marva een tijdje actief. Ik blijf mij soms afvragen welke paljas daarvoor verantwoordelijk was , want de antwoorden van 'Marva' waren trouwens telkens wel vrij raak

    Die vete tussen Walibi Belgium en Bobbejaanland kan ik mij nog levendig herinneren. En dat was heerlijk om te volgen, dankzij de spitsvondige verantwoordelijke voor de social media van Walibi Belgium . Eigenlijk zou Walibi Belgium het komende jaren opnieuw bont kunnen maken tegenover Bobbejaanland.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •