Ik heb voorzichtig gekozen voor "het doet afbreuk".

Natuurlijk zijn alle drie de opties perfect mogelijk. Echter vaak krijg je dat ze zo een figuur gaan forceren en daardoor de ervaring minder wordt.

Mooi voorbeeld was een speciaal extra-betalend spookhuis in EP enkele jaren geleden. Speciaal voor dit spookhuis was er een nieuw karakter gecreëerd die de "Landlord" was van het "mansion" dat boven op een heuvel stond. In de eerste scene werd een video getoond van de acteur die wel degelijk het verhaal uit legde. In elke ruimte kwam een dergelijk filmpje terug en hielp dit het verhaal een beetje duidelijk te maken. In de laatste ruimte ontmoet je deze persoon in levende lijve.. en hier was het een dikke afknapper. Het was wellicht de meest akward scene die ik in een spookhuis ben tegen gekomen.

Dit lag zeker niet aan de acteur overigens. Op straat en ook later in de Vampire Club speelde die vent zijn rol perfect met een overtuiging die ik nog maar zelden gezien heb. Daar voegde deze wat toe, maar juist de geforceerde scene in het spookhuis deed afbreuk aan het geheel terwijl als deze persoon niemand speciaal zou zijn geweest het iedereen koud zou hebben gelaten.