Ik heb nu eindelijk op de allerlaatste dag van Bobbejaanland’s 2019 seizoen Land Of Legend’s kunnen bewonderen met eigen ogen. Laat ik starten met te zeggen dat Bobbejaanland duidelijk het onderste uit de kan gehaald heeft om van de voormalige omgeving een zeer geslaagde, coherente themazone te maken. Waar voorheen Sledge Hammer en Typhoon er maar wat stonden te staan zonder enig thema zijn deze (zéker Sledge Hammer) nu mooi opgenomen in een nieuw geheel die een enorme meerwaarde is voor beide attracties.

Fury is een zeer leuke baan geworden die ook thematisch gezien voldoende aandacht heeft gekregen. De mooie heroïsche klanken van IMAscore geven een zeer mooie sfeerboost tijdens het aanschuiven, en de wachtrij kronkelt zeer mooi tussen de compacte lay-out. Voorwaarts vond ik de baan wat aan de bravere kant, backwards vond ik het een aangename, verassende baan die met een galante pace door zijn parcours glijd (met hier en daar wel een bruut schokje maar ach, Gerstlauer). Ook de treinen lijken mij iets comfortabeler te zitten dan die van kleine broer Gold Rush. Over die laatste gesproken: Gold Rush kon mij over het geheel net iets meer bekoren met zijn brutere parcours en veel prominentere hangtime. Spijtig dat de baan naar mijn persoonlijke mening iéts te hard gehyped is geweest waardoor Fury de misschien net iets te hoge verwachtingen van mij niet kon inlossen, maar over het geheel kan ik enkel maar positief zijn want het is duidelijk met voorsprong de meest complete en aangename zone van het complete park geworden, die mits toevoeging van een horecapunt wel 1 van België’s compleetste zones kan worden.

Bobbejaanland zelf is hierbij echter weer heel andere koek. Door de introductie van Land Of Legends en de vele (misschien iets té) positieve reacties had ik een schamele hoop dat ook de rest van het park een trede omhoog gegaan was. Helaas, niet dus. Op vele plaatsen blijven nog steeds vele horecapunten gesloten, voorraad op, norse medewerkers (niet allemaal, maar er waren een duidelijke meerderheid aan zeer nonchalante en klantonvriendelijke personeelsleden aan te treffen), traag werktempo op vele plaatsen en zo verder. Ook blijven de vele uitgestorven, doodse hoekjes van het park een zeer stoffige indruk van het park geven, wat nu nog een groter contrast geeft met de pas geopende zone.

De openingstijden van horeca en attracties blijven nog steeds een doorn in het oog, en ik snap eigenlijk niet waarom Bobbejaanland all you can eat bracelets verkoopt terwijl er voor 11:30 amper iets te verkrijgen valt en na 14:30 je amper nog ergens terecht kan om iets te eten, misschien wel drinken maar als je dergelijke formule aan je gasten aanbiedt verwacht je dan ook er gedurende je volledige bezoek gebruik van te kunnen maken, wat dus in geen enkel geval was.

Wel een grote pluim voor het personeel aan de gastenservice die ook op de allerlaatste dag van het seizoen zeer vriendelijk en probleemoplossend te werk gingen en ook de operators van Fury die het uiterste uit de capaciteit probeerden te halen met een glimlach op het gezicht.

Ik hoop van harte dat een tweede nieuwe zone in het park niet te lang op zich zal laten wachten en dat men deze winter uitgebreid de tijd zal nemen om te kijken hoe ze de vele hekelpunten van het park kunnen reduceren of verbeteren, want indien dit niet gebeurd zie ik het succes van Land Of Legends maar van korte duur zijn. Hoe mooi de zone ook mag zijn en hoe leuk Fury ook is, 1 enkele themazone is en blijft niet voldoende om meerdere uitstappen naar het park te maken, dus hopelijk weten ze ons binnenkort te verassen met een tweede nieuwigheid.