Ik denk dat deze plaag eerder moment-gerelateerd dan park-gerelateerd is. Afgelopen maandag en dinsdag waren DE schoolreis-dagen bij uitstek voor leerlingen uit het secundair: tussen de examens en de vergader-dagen, bestaat de invulling van de leerplicht vaak uit bezigheidstherapie zoals een pretpark-bezoek.

En 12 - 15-jarigen bezoeken dan de attracties meestal zonder een begeleider in de wachtrij. Lagereschool-kinderen met hun meester of juf komen doorgaans niet tijdens de laatste schoolweek, halen minder deze streken uit en staan meer onder toezicht.

Nu valt het natuurlijk extra op omdat het op de eerste open-publieksdag van een nieuwe attractie gebeurde. Efteling heeft bij JeDD ook serieus last van "krassen en kriebels".

Of dit op te lossen of te vermijden is? Eerlijk: het bestaat al zo lang dat pretparken bestaan, dus kom niet af met "jeugd van tegenwoordig". Alleen zie ik nu wel een positieve rol voor sociale en andere media: van publieke schandpaal tot hulpmiddel bij juridische vervolging.

En aan iedereen die (op de 000-website) om een park-verbod schreeuwt: Dat is enkel mogelijk indien men werkelijk elke bezoeker aan een ID-controle onderwerpt. Daar wil ik als brave burger geen half uur extra voor aan de toegangspoort staan. Voor abonnees zou een verbod misschien nog kunnen, hoewel: als hun abo wordt geweigerd, zouden ze bij een volgend bezoek een online ticket kunnen kopen, desnoods onder een andere naam.