Eerst en vooral ben ik wel wat onder de indruk. Net zoals de jongens van Ochtend in Pretparkland heb ik ook de indruk dat dit het begin is van een volledige transformatie van het park.

Toch enkele bedenkingen bij de huidige stavaza:

1. De paden gaan grondig moeten aangepast worden. Verschillende paden die we altijd al bewandeld hebben gaan sneuvelen of worden gewoon afgesloten. Zo denk ik dat je niet meer langst de Koggemolen, langst de Typhoon-ingang van vandaag naar de Sledgehammer gaat kunnen gaan. Ik verwacht zelfs dat het pad ter hoogte van de kettingmolen gaat worden afgesloten. Dat maakt dat de bezoekersstromen helemaal in de war gaan gaan. En dat mensen zich volledig anders en aan een ander tempo gaan verplaatsen door het park. Blijft de cowboystad bv. nog altijd die hotspot om 's middags te eten? Gaan er nog steeds mensen eerst de linkerkant van het meer als eerste aandoen? Gaat de populariteit van deze zone de andere attracties niet beïnvloeden, zoals bv. TFC?

Wat vraag 1 betreft. Ik geloof wel dat de bezoekers zich op een andere manier gaan verplaatsen. Lands of Legends zou wel eens Cowboystad kunnen verstoten als topplek om in te zitten. Qua attractieaanbod heeft dit themagebied sowieso al betere attracties. Dat is de grootste troef ook van dit themagebied. Door de aanwezigheid van al twee thrillattracties wordt dit gebied, qua aanbod sowieso het beste van alle zones in het park. Het lijkt me dan ook logisch dat sommige gezinnen cowboystad niet bereiken als ze om 10u15 aankomen. Wanneer ze dan om 10u30 aankomen, enkele kleinere attracties doen op het voorplein (Orca Ride, Kettingmolen, ...) en rond 11u Land of Legends binnengaan, kan ik me inbeelden dat je daar toch een uur zoet bent (wanneer we een kwartier wachten tellen voor Sledgehammer en Typhoon en een half uur voor Fury bv.). Dan lijkt me die aanwezigheid van Panos optimaal. En inderdaad zoals boven hier gezegd. De horeca van BJL is ook niet wat het moet zijn, dan liever een Panos die degelijke broodjes geeft. Het laatste broodje dat ik at in BJL was uit het toenmalige Bobby's Kitchen. Het broodje kaas dat ik nam was ijskoud van in een veel te koude frigo, het serviet plakte eraan en de kaas was nogal gierig belegd. Dan denk ik dat we beter af zijn met Panos.

2. Wordt er ook gewerkt worden met sfeerverlichting of blijft Bobbejaanland beroep doen op tijdelijke lichtinstallaties tijdens avondevenementen?

Het zou toch wel mogen, al is het maar voor Halloween. Alhoewel... Bobbejaanland is zo weinig in het donker te bezoeken, dat het misschien zelfs niet het nadenken waard was op de ontwerptafel.

3. Kunnen we tijdsaanduiding verwachten? Gaan we aan de ingang (de portalen dus) kunnen waarnemen hoelang de wachtrij zal zijn?
Dat zou toch wel eens mogen. Als kleinere parken zoals Walibi het ook beginnen aanbieden, moet BJL dat ook misschien gaan doen. Zeker omdat de wachtrijen meestal geen uitbreidingen hier kennen. Waardoor een operater perfect kan doorgeven hoe lang het wachten is adhv de rij die tot een bepaald punt reikt.

4. Misschien nog de belangrijkste vraag: gaan we in 2019 nog steeds getrapte openingen en sluitingen van attracties zien? En belangrijker: ook bij Fury?
Laat ons hopen...

5. Wat gebeurd er met de nabije omgeving. De Revolution en de hal van TFC blijft voorlopig ongewijzigd, maar wat gebeurd er met de Bootvaart, het kasteeltje achter de Kettingmolen en die technische chalet tussen Sledgehammer en Naga Bay?

Bootvaart lijkt meer een woest karakter te hebben met wilde planten. Het zou wel eens een opsmukbeurt kunnen gebruiken. Kan toch ook een speelsere invulling krijgen? Waarom geen rondvaart langst die aardmannen, zoals in Plopsaland met Kaatje? Dan is die attractie plots ook populairder...