Een alternatieve plaats voor dit project ... mijn mening hierover is gekend. Maar ik surf graag even mee op de fantasie-golven hierboven: Stel dat dit concept 'Film-themapark op Disney-schaal' aanslaat in Europa, dan zie ik concullega Universal - volgens wiki in een joint-venture met Paramount - ook wel iets gelijkaardigs proberen.

Optie 1: Een bestaand film-park opwaarderen. Dat kan dan volgens mij enkel met Cinecitta. Troeven zijn dan de ligging nabij Europa's citytrip-bestemming nr 3, de authenticiteit / legendarische status van de filmstudio's, Universal die hier klant is, het feit dat dit park bij mijn weten geen deel is van een pretpark-groep en de grote afstand tot de concurrenten in Londen en Parijs.

Het overnemen van een would-be of has-been op films geënt pretpark zoals MPG, Movieland, en Warner lijken me in deze niet aan de orde. PortAventura (ex-Universal, dacht ik) is een twijfelgeval. Alles in filmthema ombouwen zou de charme/kracht van dit park teniet doen. En wat dan met Ferrari-land?

Optie 2: Van 0 een Universal Europe uit de grond stampen. Dan lijkt me Berlijn - opnieuw een top-citytrip-bestemming en zonder enige concurrentie in de ruime omgeving - de meest geschikte locatie. Bovendien heeft hier jaarlijks één van Europa's grootste filmfestivals plaats.

Dichter bij huis zou Amsterdam ook kunnen. Binnen een straal van 500 km bereik je er trouwens veel meer mensen. Maar ik vrees voor ruimtegebrek in Noord-Holland. Tenzij de plannen voor een Schiphol op Zee worden uitgevoerd en het huidige luchthaventerrein vrij komt. Ik wil gerust een mailtje naar Hollywood sturen en melden dat in 2025 de kerncentrales van Doel mogelijk sluiten. Dan kunnen ze daar alvast Mr. Burns Nuclear Powerplant in Springfield aan de Schelde neerpoten.