Resultaten 1 tot 7 van de 7

[Lago Kortrijk] 2018

De werken voor een nieuw LAGO paradijs in Kortrijk zijn volop aan de gang. Waar 2017 het jaar van de fundamenten was, zoals de opbouw van de wanden, kelder, het ponton en de leidingen, wordt in 2018 alles in gereedheid gebracht om dit paradepaardje in zwembadland tot in de puntjes af te werken. De techniek en infrastructuur achter de liefst 5 glijbanen, de langste wildwaterbaan van België, 3 kinderbaden, 50-meterbad, en nog veel meer vragen wat tijd om opgebouwd te worden, maar we beloven dat het echt meer dan het wachten waard zal zijn! Maak je alvast op voor een sport- en recreatiesite om van te watertanden:

Bron: https://www.facebook.com/LAGOzwemparadijzen/

Re: [Lago Kortrijk] 2018

Ik vond de andere lago-zwembaden die ik al bezocht (Brugge en Gent) echt wel tof, dus waarschijnlijk zal ik hier wel eens naartoe gaan. Lijkt me al een geduchte concurrent voor het toekomstige aquapark van BWP.
    Mit Liebe Gemacht!

Het zal zeker en vast de moeite worden! Voor de liefhebbers, op Open Wervendag (zondag 6 mei), kan je de werf bezoeken.

De concurrentie onder de zwembaden lijkt harder dan die onder de pretparken.

Kan iemand de opmars van al die waterparadijzen verklaren? Ik snap niet dat heel Europa plotseling zwembaden begint te bouwen. Waarom beginnen Plopsa, Bellewaerde, vernieuwing Aqualibi, Europa-Park, Lago, S&S-group, ... met het ontwikkelen van allerhande parken de laatste vijf jaar?

misschien wel om een jaarrond, meerdaagse bestemming te worden.....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jak Bekijk Berichten
    De concurrentie onder de zwembaden lijkt harder dan die onder de pretparken.

Kan iemand de opmars van al die waterparadijzen verklaren? Ik snap niet dat heel Europa plotseling zwembaden begint te bouwen. Waarom beginnen Plopsa, Bellewaerde, vernieuwing Aqualibi, Europa-Park, Lago, S&S-group, ... met het ontwikkelen van allerhande parken de laatste vijf jaar?
    Veel zwembaden zijn gedateerd, dus veel gemeentes en overheden willen van die baden (die meestal niet privé zijn) en het bijhorende kostenplaatje, af. Daarnaast zijn de nieuwe zwembaden ook niet enkel zwembaden maar eerder sport/recreatiehubs. Dus met fitnesszaal, met subtropisch zwembad, met normaal zwembad, met welness zone, etc.
    Ok, dat laatste zorgt voor een initieel veel duurdere kost, maar die win je sneller terug door met verschillende formules te werken. (Enkel normaal zwembad, combi met subtropisch, combi subtropisch/welness, etc.) En door de grootte van het complex heb je een groter bereik qua aantal potentiële klanten, wat dan weer positief klinkt voor externe investeerders. Misschien is dat al een deel van de verklaring?

Het lijkt me trouwens niet toevallig dat Lago nu investeert in Kortrijk terwijl de concurrentie (Sportoase) bezig is in Roeselare. Wel opvallend dat er 4 grote zwembaden in West-Vlaanderen gebouwd zullen zijn op 5 jaar tijd
    Laatst gewijzigd door Michielsken; 13-04-18 om 22:22.

Er is inderdaad een sterke opmars aan nieuwe (subtropische) zwembaden aan de gang. Dit komt vooral omdat heel wat zwembaden op hetzelfde moment in de jaren '70 en '80 gebouwd werden. Gevolg: al deze zwembaden hebben nu hun maximale levensduur bereikt. Sommige gemeentes kiezen er dan voor om het bestaande zwembad grondig te renoveren (wat vaak een dure aanbesteding is), of kiezen voor een nieuwbouw (wat op zich ook een dure aanbesteding is).

Intussen zijn er enkele partijen opgericht die zich hierin professionaliseren (Lago, Sportoase, Vita...) en instaan voor zowel de bouw als de exploitatie. Op die manier is het een win-winsituatie voor de gemeente, die met een professionele partner samenwerkt voor de bouw, en hierdoor niet alle kosten op zichzelf moet dragen. De professionele partner breidt het sportbad dan uit met een recreatief gedeelte (of extra faciliteiten) om zo ook meer recreatieve zwemgasten en andere gasten over de vloer te krijgen, en zo ook te kunnen verdienen aan de exploitatie. De gemeente betaalt zo dan een jaarlijkse som geld aan deze partner en zo zijn beide partijen gelukkig.

Ook voor ons is dit een leuke evolutie, omdat het heel wat nieuwe mogelijkheden biedt:
    - meer waterparken om uit te kiezen
    - goedkopere alternatieven dan de Océades, Aqualibi's, Aqua Mundo's, Aquafuns, Plopsaqua's...
    - meer variatie in glijbanen en waterattracties, omdat ieder zich ook wat wilt onderscheiden en zo een breder publiek aantrekken

Ik ben dus zeker pro! En als ik dan kijk in mijn brede omgeving, heb ik wel heel wat leuks om uit te kiezen!

--------------------

Noot: Soms wordt een partij enkel gekozen voor de bouw, en niet de exploitatie. S&R Group bouwde zo het zwembad van Hasselt, maar de uitbating gebeurt enkel door de stad en niet door Lago. Ook Vita bouwde zo Vita Den Bessem, maar staat hier niet in voor de uitbating.

Tenslotte zijn er ook nog gemeentes die hun gemeentelijke baden sluiten en samenwerken voor de realisatie van 1 nieuw zwembad: kijk naar Landen en Hannuit die samenwerken voor de nieuwe Plopsaqua, of Beernem-Knesselare-Ruiselede die samen een nieuw intergemeentelijk bad creëren.

Forum Rechten