X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 60
  1. #1

    [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Tijdens een werfbezoek aan de bouwsite van de nieuwe attractie in Bellewaerde, werd aan de verzamelde pers en pretparkfans de nieuwe naam van de eerste Duelling Alpine Coaster in Europa onthult. De dubbele Europese primeur krijgt de naam ‘Dawson Duel’. Een knipoog naar de Canadese stad Dawson City en de jaarlijkse internationale hondensledewedstrijd waarin de stad een belangrijke rol speelt. Bezoekers zullen vanaf het voorjaar 2017, na een wandeling tot 25 meter hoog, al racend tegen elkaar in sledes de afdaling kunnen maken. Voor de ontwikkeling en de bouw van deze attractie is een investeringsportefeuile van 4 miljoen euro voorzien.



    Dawson Duel, de naam

    De naam van de nieuwe attractie is gelinkt aan Dawson City, een stad in de Yukon regio van Canada. De stad is onlosmakelijk gelinkt aan de Klondike Gold Rush. Elke februari is Dawson City een belangrijk rustpunt halfweg in de Yukon International Sled Dog Race. Deelnemers aan het evenement moeten verplicht 36 uur rust inlassen, alvorens het tweede deel van ’s werelds zwaarste hondensledewedstrijd aan te vatten. Het is dus een echt duel om deze fantastische wedstrijd uit te rijden.



    Met deze kleine geschiedenis in het achterhoofd en de verschillende overlappingen in het park met de Canadazone, de Yukon Jack General Store, de stunt & dive show..., is de naam Dawson Duel de perfecte naam voor deze unieke attractie.De wandeling naar de toren tot op een hoogte van 25 meter is voor velen al een duel op zich. De toren kan dan weer gezien worden als een rustplaats waar de bezoekers genieten van het uitzicht, vooraleer ze het tweede deel van de challenge aanvatten. Een duel op sledes waarmee ze aan sneltempo tussen de bomen racen naar de finish.

    Dawson Duel, de specificaties

    Bezoekers zullen via een wandelbrug, langswaar ze van een prachtig uitzicht kunnen genieten, tot een hoogte van 25 meter klimmen om datzelfde hoogteverschil terug af te leggen met de alpine coaster. Elke baan wordt 450 meter lang waardoor een ritje ongeveer anderhalve minuut zal gaan duren. De maximumsnelheid zal 40km/u bedragen. Voorts zullen er op beide banen twintig gondels komen te staan, wat betekent dat er 40 karretjes zullen zijn met elk twee zitplaatsen wat een capaciteit oplevert van zo'n 800 personen per uur.



    Wat bijzonder is aan Dawson Duel is dat er geen manuele rem op de gondels zal staan, waardoor afremmen tijdens de afdaling niet mogelijk zal zijn. Tijdens de rit zal je drie maal boven de hoofden van de bezoekers op het wandelpad racen en er zullen twee neerwaartse helixen in de lay-out van de baan zitten. Ten slotte zal de attractie toegankelijk zijn voor personen die groter zijn dan een meter.

    Dawson Duel, een dubbele Europese primeur

    Met de komst van Dawson Duel heeft Bellewaerde meteen een dubbele Europese primeur te pakken. Voor het eerst zal er in Europa een duellerende Alpine Coaster gebouwd worden, die bovendien niet op een natuurlijke helling is geplaatst.De attractie zal bestaan uit twee sporen die evenwijdig naast elkaar de afdaling maken. Hierdoor kunnen de bezoekers met elkaar in duel gaan in een spannende race tot op de begane grond. Vooraleer de bezoekers dit duel kunnen aanvatten, staat hen nog een adembenemende tocht naar boven te wachten. Via een unieke wandelbrug zullen de families tussen de boomtoppen aankomen in een imposante toren van 25 meter hoog.

    Dawson Duel, de bouw

    Voor de bouw van de attractie doet Bellewaerde beroep op heel wat lokale bedrijven en eigen diensten. Dagelijks werken zo’n 30 technici en arbeiders om de attractie op tijd klaar te krijgen in het voorjaar van 2017. Een uitdagend duel dat ze aangaan met tal van factoren zoals het gure winterweer en de strakke timing.Opvallend is dat de enkel de Track door de Duitse fabrikant 'Wiegand' geleverd wordt en de overige materialen door lokale bedrijven (denk aan de supports, het gebruikte hout...). De lay-out van de Dawson Duel is door Bellewaerde zelf ontworpen, in samenspraak met Wiegand zelf en andere studiebureaus.



    Ondertussen staan al heel wat van de constructie recht in het park. Verschillende supports staan al recht en zopas is men begonnen met de eerste trackdelen van Wiegand hierop te bevestigen.Het meest recente nieuws omtrent Dawson Duel kan gevonden worden op: www.bellewaerde.be/dawsonduel



    Dawson Duel, de investering

    Voor de ontwikkeling en bouw van deze attractie is een investeringsportefeuille van 4 miljoen euro voorzien, duurder dan oorspronkelijk gepland, maar Bellewaerde was zo enthousiast dat ze er toch mee door zijn blijven gaan. “Deze unieke attractie is op maat ontworpen voor ons familiepubliek, waarbij zowel de wandeling naar de 25 meter hoge toren als de race naar beneden een uitdagend duel zijn,” aldus Stefaan Lemey, directeur van Bellewaerde. “De investering in deze attractie is één van de grootste sinds 1999 en benadrukt het vertrouwen van ons moederbedrijf Compagnie des Alpes in Bellewaerde,” vervolgt Stefaan.



    Tekst en foto's: © Pretparken.be
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  2. #2

    Re: [Bellewaerde] 2017

    Ondertussen is de duellerende alpine coaster geopend, ik ben SUPERbenieuwd om deze eens gaan uit te testen, want in tegenstelling tot de meeste anderen ben ik wel enthousiast over dit project!









    Een eerste onride kan je hier vinden:



    Meer info, een review en foto's vind je in ons verslag van de opening van Dawson Duel: http://www.pretparken.be/NL/article/1777/Dawson
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

  3. #3

    Re: [Bellewaerde] 2017

    De eerste review's zijn alvast niet erg lovend... 'overwegend positief' is het beste wat ik tothiertoe gezien heb. Ik moet hem nog uittesten, maar dat zal waarschijnlijk pas voor de tweede helft van het jaar zijn.

  4. #4

    Re: [Bellewaerde] 2017

    Een aantal vrienden van mij hebben hem reeds kunnen doen en die waren niet heel erg positief over de ervaring. Het geheel voelt vrij traag en te gecontroleerd aan waardoor een heel deel van de sensatie wordt weggenomen. Misschien kunnen ze hier en daar de remmen nog iets beter afstellen om een betere rit ervaring te bekomen?


    Ik ben zelf wel eens benieuwd, los van de snelheid, hoe het voelt om op zo'n hoogte en op een niet-natuurlijke helling tussen de bomen te rodelen.

  5. #5

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Ik heb Dawson Duel ook reeds uitgeprobeerd, en hoewel ik net wat vertrouwen kreeg in het project is het uitgedraaid op een complete ramp ... De attractie zelf is zeer saai en inspiratieloos, de snelheid is alles behalve, de capaciteit een fiasco (75 minuten met een minieme rij terwijl bij andere attracties meteen ingestapt kon worden ...).

    De wachtrij roept trouwens ook enorme vragen op in de zin dat je erg hoog staat aan te schuiven, en bij veel wind, regen of net enorme zon je er gewoon onbeschermd en zeer lang staat aan te schuiven. Als de wachttijd op een dag met 3000 bezoekers al 75 minuten bedroeg, wat zal dat geven in het hoogseizoen en met Halloween???

    Overigens zit het vol met kemels van fouten (de invalideningang start met een trap van 4 meter hoog???) die echt wel de indruk wekken dat het gehele project een ondoordacht mislukt concept is. Hoe Bellewaerde hiermee om zal gaan lijkt mij nog een serieus vraagteken, maar als je de reacties op facebook en andere mediums bekijkt zie je wel degelijk dat men echt zal moeten ingrijpen ...

  6. #6

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
    ..in het project is het uitgedraaid op een complete ramp ...
    Oei da's pijnlijk. Ik vond het idee: racen tussen de boomtoppen en de toevoeging aan Canada alsook het gekozen thema best wel leuk. Zo jammer dat ze die centen in een rodelbaan hebben gestoken in plaats van een degelijke midden-klasse achtbaan. Ik had het bellewaerde echt wel gegund dat ze er een bescheiden toppertje mee in huis haalden. Als er één park was dat veel meer potentieel heeft dan er wordt uitgehaald is het Bellewaerde. Foute investeringen helpen dat potentieel wel omzeep natuurlijk.

  7. #7

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Men had beter geopteerd voor een aangedreven baan zoals Maximus Blitz in Toverland, die had dan alsnog op een heuvel gekunnen maar dan had je een sensationeel parcours kunnen maken met drops en scherpe bochten: nu is het gewoon een beetje 'uitrijden' zonder enige drop of g-kracht in de bochten.

  8. #8

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Desperado Bekijk Berichten
    Men had beter geopteerd voor een aangedreven baan zoals Maximus Blitz in Toverland, die had dan alsnog op een heuvel gekunnen maar dan had je een sensationeel parcours kunnen maken met drops en scherpe bochten: nu is het gewoon een beetje 'uitrijden' zonder enige drop of g-kracht in de bochten.
    Ze hadden beter gekozen voor een woodie die ze voor hetzelfde budget konden en mochten bouwen. Maar ja, als er iemand iets speciaals wil krijg je Dawson Duel te zien
    Coastercount: 958 coasters.
    Proud staffmember of RollercoasterFriends & Brakesection Magazine

  9. #9

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Hiervoor vreesde ik dus. Jammer van de keuze en uitvoering. :/
    Je vois la vie en des biscuits.

  10. #10

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Ik ben trouwens nog een belangrijk punt vergeten te vermelden:

    Dawson Duel is de attractie met de laagste capaciteit in het park, maar slorpt maar liefst 7 (!!!) operators op. Deze zijn:

    - 2 aan het bagagehok voor de ingang
    - 1 die aan het einde van de rij links en rechts voorgesorteerd
    - 2 operators (één links en één rechts)
    - 1 operator aan het bedieningspaneel
    - 1 operator aan het uitstapstation.

    Ook het bagage management is nog iets dat ik over het hoofd zag: aangezien je geen rugzakken, handtassen of gelijk wat mag meenemen, stel ik jullie graag het volgende gezellige scenario voor:

    "Het is een gezellige, hete, zwoele zomerdag, het park is gezellig druk (wat bij Dawson Duel wil zeggen + 90 minuten wachttijd), je staat in de steeds hoger klimmende wachtrij, te bakken in de heerlijke zon, je begint te verbranden, wil grijpen naar je zonnecrème maar oei! je rugzak is beneden ... Dan maar even jezelf hydrateren en een slokje nemen van je drankje ... die ook in je rugzak beneden achterbleef ...

    Ik denk dat ik duidelijk genoeg geweest ben ...

  11. #11

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Maat van me was vorige week geweest en zei ook dat het nogal voor kindjes is en niet zo bijzonder voor volwassenen. Zelf ben ik wel benieuwd, maar ik ga hem wellicht pas gaan testen in juni. Hopelijk hebben ze tegen dan al wat aanpassingen gedaan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pretparkfreak7 Bekijk Berichten
    Oei da's pijnlijk. Ik vond het idee: racen tussen de boomtoppen en de toevoeging aan Canada alsook het gekozen thema best wel leuk. Zo jammer dat ze die centen in een rodelbaan hebben gestoken in plaats van een degelijke midden-klasse achtbaan. Ik had het bellewaerde echt wel gegund dat ze er een bescheiden toppertje mee in huis haalden. Als er één park was dat veel meer potentieel heeft dan er wordt uitgehaald is het Bellewaerde. Foute investeringen helpen dat potentieel wel omzeep natuurlijk.
    Volledig mee akkoord!

  12. #12

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Ik moet zeggen, mijn eerste kennismaking is positief bevallen.
    Ondanks dat het geen meter vooruit gaat in die wachtrij. 70 minuten in een rij die constant van links naar rechts zwiept door de wind, waarvan 20 minuten in de regen. Als toemaatje is de groene baan dan nog uitgevallen, waardoor de wachtrij nog trager ging...

    Ik zat alleen in een slee, de blauwe, dus de rechtse baan. Eenmaal uit het station zit je hoog en bloot in een bakje dat twee keer niets voorstelt, de eerste meters zijn wat snelheid opbouwen, maar dan is mijn sleetje vlot naar beneden gegaan. Ik durf zelfs te zeggen, dat indien ik zelf kon remmen, ik het eerste ritje niet zo vlot gedaan zou hebben dan het sleetje zelf besliste. Ik ging hier en daar nog wat geremd hebben voor een bocht. Ben al eens uit zo'n baan gevlogen (wel een ander type, deze kunnen niet ontsporen denk ik?) en sindsdien zijn de eerste rondjes met de nodige voorzichtigheid
    Van remmen tijdens het traject zelf, heb ik niets kunnen merken. Misschien waren jullie met 2? Zodat het gewicht hoger lag en het remmen daardoor optrad?

    Het was maar aan het station dat mijn slee (gelukkig) besliste om toch te remmen, weliswaar keihard. Harder dan je normaal met zo'n bakje kan remmen (mijn beste referentiekader als vergelijking is die in Eifelpark, die doe ik jaarlijks).

    Dus ondanks het lange en onaangename wachten ben ik toch tevreden uitgestapt.
    De vloer in het uitstapstation mocht wel iets hoger vind ik, ik denk voor kinderen dat het niet evident is om hier makkelijk uit te stappen.


    Nog mensen die zo'n last hadden van een wachtrij die wiebelt in de wind? Het was pas eenmaal onder het overdekte stukje station, dat ik vond dat het stabiel was. Ervoor wiebelde het hele pad, bewust of niet in het ontwerp?

  13. #13

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aero Bekijk Berichten
    Nog mensen die zo'n last hadden van een wachtrij die wiebelt in de wind? Het was pas eenmaal onder het overdekte stukje station, dat ik vond dat het stabiel was. Ervoor wiebelde het hele pad, bewust of niet in het ontwerp?
    De wachtrij wiebelt inderdaad enorm hard op het bovenste stuk. Of dit normaal is en volgens de berekeningen is weet ik niet, maar er waren mensen die uiteraard na 10 minuten heen en weer zwiepen beslisten om terug te keren omdat hun kinderen op hun ongemak waren ... Hebben ze toch een thrill bij!

  14. #14

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Dit is niet de attractie waar ik op zat te wachten om nog eens naar BW te gaan. Als ik de reacties lees, lijkt het mij af te stevenen op een dikke flop. Ik kan ook niet zeggen dat de attractie uitnodigend is om eens naar Ieper af te zakken, iets wat ik bij andere parken (Toverland oa) wel heb, na een dikke 2 jaar zonder echte parken te doen door de kleine patotter die hier rondloopt :-)

    Gemiste kans voor BW :-(

  15. #15

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    mijn mening is gebaseerd op m'n ritjes op de openingsdag, de wachtrijen vielen dan heel goed mee dus daar kan ik niet over oordelen. Op zich vind ik het een geslaagde toevoeging voor bw, maar is het de spectaculaire coaster of dark ride die het park nodig heeft? neen! Is het iets unieks dat naast een van de voorgenoemde rides zou mogen komen te staan? Zeker. De baan op zich is kort, maar is wel plezierig als je je er even niet bij stilstaat wat het maar is. Het is niet een coaster naar mijn mening, het is de sfeer die op zich wel is waar bellewaerde voor staat. Interactie tussen mens en natuur.

  16. #16

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Hmm... de reacties die ik hier lees maken mij toch steeds minder benieuwd en enthousiast om helemaal naar de andere kant van het land te trekken en deze te testen. Vooral de capaciteit en wachttijd steekt mij dik tegen, aangezien ik er niet meer geraak voor het hoogseizoen.
    Coastercount: 611
    Live a life you will remember!

  17. #17

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door etwien Bekijk Berichten
    De wachtrij wiebelt inderdaad enorm hard op het bovenste stuk. Of dit normaal is en volgens de berekeningen is weet ik niet, maar er waren mensen die uiteraard na 10 minuten heen en weer zwiepen beslisten om terug te keren omdat hun kinderen op hun ongemak waren ... Hebben ze toch een thrill bij!
    Of misselijk geworden. Velen komen boven met een sterk verhoogde hartslag, want de meeste lopen snel door het lege stuk rij, met een serieuze klim toch en staan daar dan zonder adem en met hoge hartslag op iets wat beweegt, je zou voor minder slecht worden.

    Mijn vrouw krijg ik er allesinds niet op, die heeft hoogtevrees en dus in zo'n rij gaan staan ziet ze niet zitten. Zeker nadat ik vertelde dat het nog wat heen en weer gaat. Moest je met een groep gelijktijdig bewegen, hoe hard zo dat spel eigenlijk gaan schommelen?

    Ik vind deze baan absoluut veel beter dan zo'n powered gelijk in Toverland. Zelfs al was ze dubbel zo hoog en dubbel zo lang, ik zou die powered absoluut niet verkiezen tegenover deze dat nu in BWP staat.

    Grootste probleem gaat hier de capaciteit blijven. De dag dat ik er was stond er bij de Keverbaan zelfs geen rij, daar kon je na een ritje rondlopen en terug meegaan (dus zo kalm was het, of iedereen stond voor Dawson Duel) te wachten

    En op een zomerse dag met veel zon en weinig wind inderdaad de hitte. Misschien dat ze nog wat zeilen, doeken kunnen spannen.

  18. #18

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aero Bekijk Berichten
    Ik vind deze baan absoluut veel beter dan zo'n powered gelijk in Toverland. Zelfs al was ze dubbel zo hoog en dubbel zo lang, ik zou die powered absoluut niet verkiezen tegenover deze dat nu in BWP staat.
    Ik heb de vernieuwde Blitz Bahn nog niet gedaan, maar de oude versie vond ik ook de allerzwakste bobkart die ik al uitgeprobeerd heb. Die van Schwaben Park en Steinwasen park leken me om één of andere reden veel sneller en fijner. Nog altijd niet attracties die ik zou bestempelen als dé uitbreiding voor Bellewaerde, maar het leek* me wel beter dan Dawson Duel.

    *= Dawson Duel nog niet gedaan, dus echt oordelen kan ik nog niet. gezien de matige tot slechte ontvangst totnutoe ga ik misschien net positief verrast worden ondertussen.

  19. #19

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Bellewaerde beleeft hoogdagen in dit verlengd weekend, de beide parking en waren zo goed als volzet, maar helaas zoals als velen al aangaven is de capaciteit van Dawson Duel veel te laag, de wachtrij zelf was niet lang, maar het was wel een uur wachten, ik kan me voorstellen als de hele rij volstaat dat de wachttijd snel 3-4 uren kan bedragen.
    Verder vond ik het een schitterend baantje die perfect in het kader van het park past!

  20. #20

    Re: [Bellewaerde] 2017 - Dawson Duel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bellewaerde2001 Bekijk Berichten
    [...] ik kan me voorstellen als de hele rij volstaat dat de wachttijd snel 3-4 uren kan bedragen.
    Verder vond ik het een schitterend baantje die perfect in het kader van het park past!
    Wat bedoel je dan met de hele wachtrij, de hele wandelbrug? Zoja, ik denk niet dat het de bedoeling is dat die ooit vol zal staan Ik ben wel blij dat er eens iemand positief is over de attractie!
    Staff Pretparken.be en Brakesection Magazine

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •