Op een kermis in België heeft een ongeluk plaatsgevonden met een attractie. Dat gebeurde vrijdagavond in de Vlaamse stad Genk. Tijdens een ritje raakten de gondels van de Move It 32 de metalen vloerplaten. Er vielen geen gewonden.

"Plots hoorden we een loeiharde slag", vertelt een ooggetuige aan nieuwssite HLN. "De onderste zitjes knalden met hoge snelheid tegen de metalen bodem. Uiteraard was er meteen grote paniek." De molen bleef vervolgens stilstaan.

Een woordvoerster van de gemeente houdt er een andere lezing op na. Ze beweert dat er eigenlijk geen sprake was van een ongeval. "De exploitanten merkten dat er technisch iets fout was", zegt ze in gesprek met Het Belang van Limburg. "Ze hebben het toestel zelf stilgelegd."

Alle passagiers moesten handmatig bevrijd worden. Inmiddels is de machine afgebroken en opgehaald door de Nederlandse fabrikant KMG.

De Move It 32 bestaat uit een grote draaiende arm met acht hangende gondels voor elk vier personen. De gondels kunnen zelf ook draaien en over de kop gaan.


Bron: Looopings.nl

Ik kan niet anders dan concluderen dan wééral eens een accident met een kermisride. In vergelijking met hun pretparkcollega's loopt dat cijfer toch hoger op. Ik ken niks van kermissen en hun reglementering af, moeten zij voldoen aan dezelfde veiligheidseisen? Test de TUV de kermisrides ook jaarlijks? Misschien dat er iemand mij wat meer kan verlichten want het beeld van kermissen en veiligheid heeft weer een deuk opgelopen bij mij als kermisleek.