X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 13 van de 13
  1. #1

    [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Een tijdje geleden verschenen er hier op het forum enkele foto's van de Spoetnik, de achtbaan die ooit in Oud-Heverlee stond. Ik raakte best geïntrigeerd en zocht wat meer info op. Al gauw herinnerde ik me dat het park recent nog moest bestaan hebben, want ik had al iemand horen vertellen dat er een Nautic Jet heeft gestaan. Na (heel weinig) opzoekwerk kwam ik er ook achter dat het 'park' nog steeds open is voor het publiek. Hoog tijd om eens een kijkje te gaan nemen in dit parkje dat ooit Prins Filip als spelende kleuter over de vloer had!





    Eerst namen we een kijkje naar de Zoete Waters zelf. Een reeks waterplassen waar het best aangenaam vertoeven is in het lentezonnetje. Ik was er in mijn diepgaand onderzoek achtergekomen dat er hier ergens ook overblijfselen van het speelpark moesten zijn.



    Uiteindelijk vonden we het vervallen kasteeltje vlakbij het restaurant 'Spaans Dak'; blijkbaar is dit ooit gebouwd door Zoetwaterpark dat aan de andere kant van de meren ligt. Tegenwoordig ligt de ruïne erbij als een echte ruïne. We besloten eens binnenin een kijkje te nemen, waar het duidelijk werd dat er ooit een poging was ondernomen alle ingangen af te sluiten, maar dit is al lang verleden tijd.




    Het spookt er...





    Deze paddenstoel zou nog zo'n bouwsel zijn van het Zoetwaterpark in vroegere jaren; hij is echter beter onderhouden dan het gebouwtje en werd volgens schimmige internetbronnen nog recent opgeknapt.

    Hoog tijd om te ontdekken wat er van het park nog over is! Ik wist dat er iets moet zijn, want op de site van Oud-Heverlee stond dat het Zoetwaterpark elke dag open was. Spannend!



    Op het eerste zicht is er niets meer te zien dan een speeltuin, een minigolf en een klein restaurant. Als je echter het park tot in zijn redelijk verlaten hoekjes bezoekt, zie je veel tekenen dat er ooit veel meer te beleven was. Een redelijk lange tunnel vol met muurschilderingen, een amfitheater waar de planten tussen de stenen uitkomen, een racebaan zonder go-karts... Achter een hek ligt er ook heel wat overwoekerde stukken metaal, maar of dat ooit deel was van het Speelpark laat ik in het midden.

















    Vandaag is er nog maar weinig over van een plek die begin jaren zeventig één van de voornaamste attractieparken van België was, mocht die titel effectief iets waard zijn. Dat het park wel nog effectief bestaat en je nog wel oude relikwieën kan terugvinden maakt het toch wel de moeite waard om eens langs te gaan als je zo'n die-hard fan bent. Vanuit het park raak je vlotjes in Walibi (bus naar Wavre station stopt bijna naast het park), dus als je daar geen hele dag hoeft te spenderen kan je altijd eens de geur van nostalgie gaan opsnuiven in deze stedelijke speeltuin.

    De gloriedagen van Zoetwaterpark lijken ook niet snel terug te komen trouwens: Oud-Heverlee heeft absoluut niet de ambitie er meer dan de zoveelste gemeentelijke speeltuin van te maken, en daar kan ik inkomen. Tenslotte is het park in zijn gloriedagen tenonder gegaan door de opening van Walibi, een 'concurrent' die het nog steeds goed doet. Op onderstaande foto word duidelijk dat zelfs een paar trampolines houden teveel moeite is voor het park.



    Bedankt voor het lezen!

  2. #2

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    mooie reportage. Zo zien we dat er ook hier van die 'verlaten parken' bestaan. Wie weet begint er iemand ooit toch aan de heropbouw...

  3. #3

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Eens wat anders dan het normale tripreport. Leuk verslag, jammer maar begrijpelijk dat het parkje tenonder is gegaan. Mag je eigenlijk zwemmen in die vijver(s)?

  4. #4

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Heel erg bedankt voor dit korte TR! Het is al vele jaren geleden dat ik voor het laatst in het Zoetwaterpark was ... maar ik had nooit durven denken dat er vandaag zo enorm weinig van overblijft De Spoetnik is al een eeuwigheid weg, dus die heb ik nooit met eigen ogen gezien. Maar de broers van mijn vader hebben er als kind wel nog in gezeten (mijn vader zelf durfde niet). Volgens mijn vader was de Spoetnik de allereerste echt spectaculaire attractie van België.

    Als lagereschoolkind ben ik bij mijn weten nooit verder geraakt dan Het Land Van Ooit, Leuven Kermis en de Zoete Waters. Het park in Oud-Heverlee heb ik minstens twee keer bezocht, in de tweede helft van de jaren '90 of misschien rond 2000. De eerste keer was met een jeugdvriend en een andere klasgenoot, toen ik mijn eerste overkopervaring had in de Luna Loop. Dat verhaal heb ik elders op het forum al verteld. Heel jammer om te lezen dat er van de Luna Loop blijkbaar geen spoor meer te bekennen valt ik beschouw deze eigenlijk niet als een volwaardige inversie-ervaring omdat de attractie zo simpel was, maar hij heeft vrijwel zeker mijn drempel verlaagd om enkele jaren later in de Python te gaan. RIP Luna Loop, u zal gemist worden!

    Die gokarts en Nautic Jet herinner ik me ook nog van mijn tweede bezoek, met mijn oma mijn zus en twee neven. Zelf heb ik geen van beide attracties gedaan, mijn neven wel. Over de Nautic Jet nog een grappige anekdote. We zagen hoe een ander jongetje in het bootje stapte, de beugel vast klikte ... om enkele ogenblikken later die beugel weer los te klikken en uit te stappen. Mijn neven en ik schoten in de lach ... dat jongetje durfde niet, haha! Maar tot mijn schaamte moet ik dus opbiechten dat ik zelf ook nooit deze attractie gedaan heb

    De Nautic Jet is dus ook al spoorloos verdwenen, en de trampolines zijn definitief buiten gebruik ... dat trampolinepark heb ik als kind wel nog gedaan. Andere kinderen hadden me vooraf gewaarschuwd dat "het bijna onmogelijk was om jezelf in bedwang te houden op die matten" en dat was inderdaad geen loze belofte ... het waren de sterkst verende trampolines die ik ooit besprongen heb. Een leuke ervaring en jammer om te lezen dat deze ook al weg zijn

    Verder herinner ik me nog een lange buisglijbaan waar je eerst via een trap naar boven moest. Ik lees er niets over in het TR, dus ik vrees dat deze hetzelfde lot heeft ondergaan als de andere attracties?

    Nogmaals bedankt voor het TR en de jeugdherinneringen die het bij mij naar boven haalt
    Nog een vraagje voor Ignace: Ik meen ooit gelezen te hebben dat jouw allereerste inversies ook in een Luna Loop waren (in een ander park dan wel). Klopt dat?
    Once you sit back, you never go back.

  5. #5

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Van die glijbaan schiet er inderdaad ook niets meer over. Mijn eerste loopingride was Bobbejaanlands Looping Star, maar de eerste niet-achtbaan-overkop die ik deed was inderdaad de Luna Loop van Mega Speelstad .

    @Phadd-F: ik neem aan van niet: veel warmer dan die zondag word het in ons land niet en ik heb niemand zien zwemmen.

  6. #6

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Leuk TR, Ignace! Boeiend om te lezen over deze plek waar ik nog nooit van gehoord had!

  7. #7

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    brr, zo'n Luna loop vind ik er een beetje amateuristisch uitzien, het lijkt zo'n beetje een eigen uitvinding van de technische dienst :-)...Ik heb er al voor gestaan, maar nog niet bereden. Past een ietwat volwassene daar eigenlijk wel in?

  8. #8

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Wanneer volgt het inbraak-TR over Dadipark? Er zijn blijkbaar twee Spree-parken in Belgenland!
    Een actief park in de regio is wel https://www.vlaamsbrabant.be/vrije-t...eden/index.jsp Misschien is dat een reden dat Oud-Heverlee niet (veel) wil investeren in het eigen park.

  9. #9

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Wanneer volgt het inbraak-TR over Dadipark? Er zijn blijkbaar twee Spree-parken in Belgenland!
    Een actief park in de regio is wel https://www.vlaamsbrabant.be/vrije-t...eden/index.jsp Misschien is dat een reden dat Oud-Heverlee niet (veel) wil investeren in het eigen park.
    Van Dadipark schiet er niets meer over helaas. Heel het park is met de grond gelijkgemaakt...

  10. #10

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door knessel Bekijk Berichten
    brr, zo'n Luna loop vind ik er een beetje amateuristisch uitzien, het lijkt zo'n beetje een eigen uitvinding van de technische dienst :-)...Ik heb er al voor gestaan, maar nog niet bereden. Past een ietwat volwassene daar eigenlijk wel in?
    Zelfs een rondbuikige volwassene past daarin

  11. #11

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Van Dadipark schiet er niets meer over helaas. Heel het park is met de grond gelijkgemaakt...
    ik heb er nog foto's van gehad maar ben die over de jaren heen kwijt geraakt!

  12. #12

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Het is vandaag schitterend weer in Leuven - veel te mooi om binnen te zitten - mijn agenda is leeg en het TR van Ignace had mij eigenlijk wel nieuwsgierig gemaakt ... de perfecte gelegenheid om zelf eens te gaan kijken naar de restanten van het Zoetwaterpark

    Enkele jaren geleden ben ik iets gaan eten in een restaurant niet ver ervandaan, maar we moeten al helemaal terug naar de millenniumwisseling voor de laatste keer dat ik het parkje zelf bezocht. Mijn herinneringen waren dus erg vaag. Maar er blijft inderdaad niet veel meer van over. Het is onmogelijk om te zeggen waar Luna Loop en de Nautic Jet ooit gestaan hebben. Elk spoor van deze twee attracties is volledig uitgewist. De tunnel met muurschilderingen uit het TR had ik wel snel gevonden. Ignace beloofde een redelijk lange tunnel, dus ik was stiekem een beetje teleurgesteld toen ik vijfentwintig passen later al aan het andere uiteinde stond Ik weet dat de Zoete waters vroeger een eigen parktreintje hadden en vraag me af of het pad doorheen de tunnel misschien een restant van de oude spoorwegbedding is. Maar - opgelet, flauwe woordspeling - ook hier is alles spoorloos verdwenen. Het valt dus niet met zekerheid te zeggen.

    Het bordje met de mededeling over de 'permanent buiten dienst gestelde' trampolines heb ik ook zien hangen. Daarachter ligt enkel een kale aarden vlakte Toch blijf ik het vreemd vinden, want het kleine skateparkje ernaast is volgens mij even veilig of gevaarlijk als een trampoline?

    In een hoek van het domein staat nu een grote houten constructie die volgens mij een soort klimparcours is. Dat bracht een gênante herinnering bij me naar boven: toen ik als lagereschoolkind de Zoete Waters bezocht, ben ik ook op een houten constructie geklommen waar ik vervolgens niet meer af durfde omdat het te hoog was... de vader van een klasgenoot moest me komen redden. Maar of de constructie die ik vandaag zag echt dezelfde is als degene die ongeveer 20 jaar geleden een Epic Fail veroorzaakte? Twijfelachtig.

    Het hek met daarachter de overwoekerde stukken metaal heb ik helaas niet kunnen vinden.

    Het is nog steeds een grotere speeltuin dan gemiddeld en ongetwijfeld een leuke plek voor een namiddag uit met kleine kinderen. Maar vergeleken met de jaren '90 is het toch wel erg mager. Jammer, maar ik heb er absoluut geen spijt van om eindelijk nog eens teruggekeerd te zijn naar de Zoete Waters. Hoe je het ook draait of keert, die generale repetitie in de Luna Loop was een prima voorbereiding op mijn eerste volwaardige inversie enkele jaren later

    Hmm, nu heb ik eigenlijk Ignace zijn TR gekaapt ... benieuwd of iemand er nog een vervolg aan maakt!

    EDIT: Ik heb dit gevonden op Youtube
    Laatst gewijzigd door Azmidiske; 12-05-18 om 18:15.
    Once you sit back, you never go back.

  13. #13

    Re: [TR] Zoetwaterpark - of wat ervan overblijft anno 2018

    Amai, 2005 is dan toch weer niet zoooo lang geleden.

    Naast Zoet Water Park of Dadipark ken ik er nog een paar: Ooit Tongeren alsook Aviflora in Izegem.

    Misschien een ideetje voor een volgende Brakesection voor In het archief: de vergane kleine Belgische parkjes?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •