Gelanceerde achtbanen: de meeste mensen doen ze graag en ik heb de indruk dat er de laatste jaren veel nieuwe exemplaren bij komen. Maar het lijkt ook alsof de meningen over een goede versus een zwakke lancering soms nogal ver uiteen liggen. Zo is er na de renovatie van Turbine tot Psyké veel kritiek geweest op de nieuwe lancering, maar vind ik deze zelf één van de beste die ik tot nu toe gedaan heb. Ignace en ik zijn het erover eens dat Xpress/RNRC nogal zwak lanceert terwijl anderen hier juist wel tevreden over zijn. En hoewel zowat iedereen beweert dat lanceren vanuit stilstand beduidend beter is dan al rijdend lanceren, voel ik hier zelf geen verschil.

Daarom vraag ik me al een tijdje af: Hoe zorg je er als achtbaanbouwer voor dat jouw passagiers een zo goed mogelijke lanceerervaring hebben? Is het vooral belangrijk dat je met een flinke snok vertrekt? Moet je zo veel mogelijk versnellen over een zo kort mogelijke afstand? Gaat het gewoon om een zo hoog mogelijke eindsnelheid en zijn andere factoren minder belangrijk? Of is een andere factor doorslaggevend volgens jullie?

Verder zijn er nog heel wat dingen die een invloed kunnen hebben op hoe je een lancering ervaart. De gebruikte techniek, de omgeving (donkere tunnel versus openlucht), de vorm van de lanceerstrook, etc. Spelen deze ook een grote rol?

Eerst had ik hier een poll van willen maken, maar dan moest ik te veel verschillende opties toevoegen. Dus leek het mij beter om de vraag gewoon hier in een apart topic te plaatsen. Ik denk dat het weleens een interessante discussie kan worden