X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 22

Onderwerp: Eten in pretparken

  1. #1

    Eten in pretparken

    Nu we een abonnement hebben in Phantasialand valt het mij toch enorm op hoeveel beter de catering is dan in Belgische parken.
    Het is goedkoper, uitgebreider en ook beter.
    Prachtig ijs, vers fruit, specialiteiten die passen in het thema, restaurants van goedkoop tot duurder. Voor elk wat wils.
    Je ziet ook dat er veel meer geconsumeerd word.

    Waarom houden onze parken dan nog vast aan veel te dure en beperkte catering?
    Catering is in Phantasialand deel van de beleving geworden, ik spendeer er veel meer en voel me niet uitgemolken.
    In Plopsa bvb voel ik me wel uitgemolken.

  2. #2

    Re: Eten in pretparken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ollivier Bekijk Berichten
    Nu we een abonnement hebben in Phantasialand valt het mij toch enorm op hoeveel beter de catering is dan in Belgische parken.
    Het is goedkoper, uitgebreider en ook beter.
    Prachtig ijs, vers fruit, specialiteiten die passen in het thema, restaurants van goedkoop tot duurder. Voor elk wat wils.
    Je ziet ook dat er veel meer geconsumeerd word.

    Waarom houden onze parken dan nog vast aan veel te dure en beperkte catering?
    Catering is in Phantasialand deel van de beleving geworden, ik spendeer er veel meer en voel me niet uitgemolken.
    In Plopsa bvb voel ik me wel uitgemolken.
    Vraag ik me ook af. Ik vermoed dat het cultuurgebonden is, dat er in Duitsland misschien al langer vraag is naar hoogstaandere horeca. Ik merk wel dat hier in België het idee lang stand hield bij gezinnen die op pretparkbezoek gaan, om de boterhammen mee te doen 'omdat het anders te duur wordt'. Als de vraag te beperkt blijft, is er voor de parken natuurlijk weinig incentive om daar veel in te gaan investeren. Al ben ik zelf ook wel ontgoocheld door het overpriced aanbod aan standaard eenpansmaaltijden en frituursnacks waarmee je het in de Belgische parken moet stellen, en hoop ik met je mee dat we daar toch verandering mogen in gaan ontdekken in de nabije toekomst.

  3. #3

    Re: Eten in pretparken

    Zoals het er naar uit ziet is Walibi wel een poging aan het wagen om hier meer op in te zetten de komende jaren. Maar inderdaad, ik snap je punt. In PHL is het aanbod wel dik in orde. (En relatief goedkoop eigenlijk.)
    Je vois la vie en des biscuits.

  4. #4

    Re: Eten in pretparken

    de prijs voor uit-eten is in Duitsland over het algemeen lager als bij ons. Er is ook een cultuur van eten ter plaatse te bestellen ipv de Franse cultuur waar men hele koelboxen etc aansleept en/of op de parking gaat eten. Wij Belgen zitten daar wat tussen in denk ik.

    Een formule zoals de Cirque in Parc Asterix mis ik in veel parken. Daar eet je uitstekend voor 18 EUR onder vorm van een buffetformule, met veel verschillende keuzes, en nagerechten en een drankje 50cl erbij.

    Vanmiddag waren we in de Olmense zoo. Standaard-kost balletjes (5st) in tomatensaus met frieten, niets van groente erbij en een flesje 50cl = 17.30 EUR...
    Ik kan me voorstellen dat er voor veel mensen een drempel wordt overschreden, en zij de volgende keer hun sandwichen zullen meenemen.

  5. #5

    Re: Eten in pretparken

    Wil je eten voorzetten met de kwaliteit van Phantasialand of Europapark, heb je een groot team van èchte koks nodig, een proefkeuken en een fatsoenlijk budget.
    Dozen ballekes in tomatensaus opwarmen en frieten bakken kan iedereen. (alhoewel...). En jobstudenten zijn goedkoper.
    Een team van koks is voor een park als Bobbejaanland en Walibi simpelweg niet te betalen met de loonkosten in Belgie.
    Je kan dat vergelijken met wegrestaurants. In Belgie een redelijk hoge prijs voor middelmatig eten, in Duitsland goedkoop voor goed en vers eten.
    Nu moet ik zeggen dat ik 2 weken terug in Bobbejaanland zo een Italiaanse hamburger heb gegeten, en ik vond dat best een topper in Belgisch pretparkland.
    Wat keuze betreft is het in Belgie in ieder geval redelijk bedroevend. Probeer maar eens een vers gesneden potje fruitsalade te vinden, laat staan in een keuzemix of 5....

  6. #6

    Re: Eten in pretparken

    voor Studio 100 is dit toch eerder een bewuste keuze, met hun budget en aantal bezoekers (over al hun parken) moet het toch mogelijk zijn om een paar deftige restaurants te plaatsen met een aantrekkelijke menu. Met een correcte prijs zit dat toch veel dagen vol. En zeker als ze een meerdaagse bestemming willen zijn.
    Cultureel hebben wij toch meer een Bourgondische eet cultuur dan de Duitse eet cultuur.
    Het lijkt me dan meer een andere commerciële aanpak.

  7. #7

    Re: Eten in pretparken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ollivier Bekijk Berichten
    voor Studio 100 is dit toch eerder een bewuste keuze, met hun budget en aantal bezoekers (over al hun parken) moet het toch mogelijk zijn om een paar deftige restaurants te plaatsen met een aantrekkelijke menu. Met een correcte prijs zit dat toch veel dagen vol. En zeker als ze een meerdaagse bestemming willen zijn.
    Cultureel hebben wij toch meer een Bourgondische eet cultuur dan de Duitse eet cultuur.
    Het lijkt me dan meer een andere commerciële aanpak.
    Zou het niet kunnen dat er in België een minder aanbod is net omwille van de Bourgondische eetcultuur? Mensen gaan in België naar een pretpark niet om lang te tafelen, want dat is niet de hoofdreden van het bezoek. Voor de meeste Belgen is eten en ervan genieten belangrijk, maar dat is iets wat je niet doet tijdens een pretparkbezoek. In de andere landen, Duitsland, maar ook Scandinavische landen, is eten iets noodzakelijk, maar niet direct een doel op zich, waardoor het ook wel past in een bezoek aan een park.

    Daarnaast hebben wij in België ook nog niet echte themaparken, eerder attractieparken met af en toe een thematische afwerking. Plopsa komt het dichtst in de buurt, maar is dan voornamelijk nog een kleine kinderen park en die doelgroep is moeilijker naar een restaurant te krijgen. Want de meeste kinderen willen liefst iets simpel eten, dus de restaurants passen zich daaraan aan, waardoor de diversiteit in gerechten daalt en je dus met de standaardkost zit, wat ideaal is voor kinderen natuurlijk...

    Ik hoop dat Walibi in de toekomst meer de kaart trekt van specialere, betaalbare en verse gerechten, maar dan moet er wel ene mindswitch komen bij de bezoekers. De andere parken gaan eerst moeten inzetten op meer thema (of minder kleine kinderaatracties zodat er minder kleine kinderen zijn) voordat een echt restaurant winstgevend en een meerwaarde kan zijn voor het park.

    Tot slot, volgens mij speelt ook de BTW mee bij ons, want uit eten gaan is in België over het algemeen duurder dan in andere landen. Voor zowel simpele brasseriekost als toprestaurants...

  8. #8

    Re: Eten in pretparken

    Ik weet het niet. Alhoewel je in de Efteling of Toverland, voor mij toch beide themaparken, wel iets meer keuze hebt en ze wat goedkoper zijn, vindt ik de kwaliteit van het eten op zich ook niet denderend. En een park als de Efteling moet zeker beter kunnen als dat ze nu doen. Ik doel dan uiteraard niet op het standaard friet/frikandel/hamburger menu en niet op het eten in de hotels.

  9. #9

    Re: Eten in pretparken

    Wat knessel schrijft over de prijs van het eten is zeker waar. Maar puur op de inkoop van voedingswaren kan het verschil niet zó enorm groot zijn.

    Over de cultuur in Duitsland: Die is toch wel anders dan wat we van PHL gewend zijn. Het Typisch Duitse eten zijn toch de schnitzels, worsten, biefstukken, etc. In bepaalde regio's ook vis heel erg. Ze vouwen een schitzel dubbel met wat kaas ertussen en noemen het een kip cordon bleu.

    Nu kun je dat soort kost zeker ook in PHL krijgen. Zeker bij Unter den Linden en Rutmor's Taverne. Maar ze kiezen er ook voor om echt andere kanten op te gaan met Cocorico, waar de verse serrano ham direct van een been gesneden wordt, of bij Mandschu waar ze goed aziatisch eten serveren (de meeste parken komen niet verder dan wat noodles in een kartonnen doosje). Maar ook de Afrikaanse gerechten bij de Africa Snack zijn niet heel typisch voor Duitsland. En dan laten we de hotels er even buiten (want de meeste parkbezoekers komen daar toch niet). Tot nu toe ben ik eigenlijk nog geen Duits park tegen gekomen dat relatief zo vaal eetgelegenheden heeft die buiten hun cultuur gaan.

    Maar ook voor andere landen valt genoeg te zeggen. Toen Universal nog in Port Aventura zat (daarna ben ik er helaas niet meer geweest), was het aanbod daar ook zeer gevariëerd en doorgaans ook wel thematisch. Maar toch blijf je zien dat de "snelle" hap het meest populaire blijft in pretparken.

    Ik denk dat één van de grootste uitzonderingen wel het Disney Resort in Orlando blijft. Daar heb je toch overal eten in thema, in veel verschillende prijsklasses en bizar veel variatie. Er is zelfs een website volledig geweid aan het eten in het resort met de passende slogan "food is a theme park".

    Gezien er daar bepaalde restaurants zijn waar je een half jaar op voorhand al geen plek meer kunt krijgen, maar ook gezien ze in PHL hun Rutmor's Taverne al outdoor heeft moeten uitbreiden denk ik toch dat goed eten wel degelijk bij draagt aan de ervaring van een pretpark (voor mezelf was dat al zo, maar ook het publiek kan het dus wel smaken). Ik denk dat veel parken echter vooral de moeite niet willen nemen, wat fastfood is natuurlijk "Easy Money". Natuurlijk zal goed eten niet in elk park werken (in Walibi NL zie ik dat niet lukken), maar juist de parken die meer op familie gericht zijn kunnen er baat bij hebben.

    Wat betreft uitgavepatroon. In Frankrijk is het eten vaak ook erg duur en vrij slecht. Geen wonder dat mensen uitgebreid eten mee nemen. Ook bij de Efteling heb ik het op facebook al klachten zien regenen over hun horeca en dat mensen hun eten liever zelf mee nemen (niet voor niets dat ze daar enkele jaren geleden een flinke slag gemaakt hebben in hun Horeca, maar dat kan nog beter). Je ziet echter ook dat als het betaalbaar en goed is, mensen er graag wat geld voor over hebben. Vooral in de grotere Duitse parken zie je vaak flinke rijen staan voor eten of snacks. Van een woordvoerder van Holiday World (USA) heb ik al gehoord dat ze zelfs flink verdienen door drinken in het park gratis te maken. De gemiddelde prijs die mensen uitgeven aan drinken zit daar al in de entree. Echter mensen geven meer uit aan eten en het park spaart tegelijk enorm aan EHBO kosten (mensen drinken meer en raken daardoor minder snel overhit of uitgedroogd).

  10. #10

    Re: Eten in pretparken

    Heeft met verschillende elementen te maken, veel die al opgesomd zijn door anderen zoals onze hoge BTW-kosten, de nood aan een 'snelle hap' etc.
    Nog een groot verschil is dat veel parken in Europa er niet naar streven om een meerdaagse bestemming te zijn, met uitzondering van Port Aventura, Europa-Park en Disney. Hoe langer een bezoeker blijft, hoe 'gevarieerder' hij of zij ook wilt eten. Voor één enkele dag pretpark gaan mensen echt niet perse eten in het park zelf. Veel mensen nemen hun eigen kost dan maar het park in onder het mom 'vanavond eten wij frieten van de frituur, goedkoper', of welke andere keten zoals fastfood maar ook Lunch Gardens etc die evenwaardig voedsel verkopen voor een pak goedkopere prijs. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar dat is dan ook vooral de reden dat in 'grotere' parken mensen sneller geneigd zijn om uitgebreider te tafelen.

    Desondanks blijft het ook een groot cultureel verschil. Ik merk dat voor de meeste Europeanen het niet uitmaakt wat voor kost ze binnenspelen in een pretpark. Vooral het fastfood gaat rap binnen, zelfs verspreid over meerdere dagen, puur omdat dat snelle kost is waar je niet veel tijd aan verliest. In Amerika is dit, vooral in Disney World, veel anders. Het volk is daar veel gemoedelijker en heeft het er voor over om een groot stuk van hun dag te investeren in een uitgebreidere maaltijd. Niet zo gek, aangezien vele bezoekers van dat resort daar met gemak een week of twee verblijven en je dus effectief die tijd hebt. Het is ook een cultuur waar tijd eigenlijk over het algemeen geen rol speelt. Zie je ook aan wachttijden: ik heb nog nooit in Europa op één dag tijd meerdere attracties gezien die de 3 uur wachttijd overschrijden en mensen die alsnog blijven aanschuiven. Vele hier zouden zoiets al makkelijker links laten liggen, of dat idee heb ik toch...

  11. #11

    Re: Eten in pretparken

    ik denk dat de openingstijden een belangrijke rol spelen: als ik een pretpark bezoek dat tot 17 of 18u open is, zal ik achteraf wel wat uitgebreider gaan eten buiten het park. zo verlies ik geen kostbare tijd overdag, en neem ik wel fastfood of meegebrachte lunch.
    als het park langer opent (of het zo groot is dat het een meerdaags bezoek vereist), is het leuker om toch een uurtje rustig te kunnen zitten en wat uitgebreider te lunchen.
    in verschillende (buitenlandse) pretparken merk je ook dat de restaurants langer open zijn dan de attracties. op die manier kan je 's avonds nog een uurtje uitgebreider eten in het park.

  12. #12

    Re: Eten in pretparken

    Duitsland is gewoon de uitzondering in Europa. (Goedkoop) eten is daar deel van de cultuur, zie je ook op de kermissen en kerstmarkten. Zelfs in de kleinste parken kan je daar goed eten aan een fatsoenlijke prijs. Om maar een voorbeeld te geven, hier wordt op taart getrakteerd op het werk bij een verjaardag, in Beieren gaan ze 's middags naar een Biergarten en staan er 2 pullen bier van een liter en worst op de menu en gaat men in de namiddag gewoon verder werken. Plopsa heeft zich toch ook lelijk verkeken gehad in Duitsland met Holiday Park betreffende de eetcultuur.

    Voor de rest is het enkel in Scandinavië nog ça va, maar elders in Europa kan ik me geen hoogstaande horeca inbeelden (Spanje, Frankrijk, UK, Italië, Nederland,...). Vaak zit je dan nog met groepen die overal eenzelfde concept aanbieden van bedenkelijke kwaliteit (gelijkenissen tussen een PdA Madrid, Parque Warner, Mirabilandia, TusenFryd - Parque Reunidos). En dan heb je nog de Plopsagroep, wat gewoonweg uitmelken heet (3,80 euro voor een flesje water, kom op zeg).

  13. #13

    Re: Eten in pretparken

    3,80 was ook de prijs in de Olmense Zoo; ik ben dan toch niet de enige die hierover enige verontwaardiging heeft :-).

  14. #14

    Re: Eten in pretparken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Belgiumcoasterfreak Bekijk Berichten

    Desondanks blijft het ook een groot cultureel verschil. Ik merk dat voor de meeste Europeanen het niet uitmaakt wat voor kost ze binnenspelen in een pretpark. Vooral het fastfood gaat rap binnen, zelfs verspreid over meerdere dagen, puur omdat dat snelle kost is waar je niet veel tijd aan verliest. In Amerika is dit, vooral in Disney World, veel anders. Het volk is daar veel gemoedelijker en heeft het er voor over om een groot stuk van hun dag te investeren in een uitgebreidere maaltijd. Niet zo gek, aangezien vele bezoekers van dat resort daar met gemak een week of twee verblijven en je dus effectief die tijd hebt. Het is ook een cultuur waar tijd eigenlijk over het algemeen geen rol speelt. Zie je ook aan wachttijden: ik heb nog nooit in Europa op één dag tijd meerdere attracties gezien die de 3 uur wachttijd overschrijden en mensen die alsnog blijven aanschuiven. Vele hier zouden zoiets al makkelijker links laten liggen, of dat idee heb ik toch...
    Dan spreek je toch wel écht uitsluitend over Disney World. Trouwens: Ook daar is >3 uur wachten voor hun nieuwe attractie geen uitzondering. In andere parken in USA komt dat - zeker in het hoogseizoen - zelfs nog vaker voor.

    Hetzelfde geldt voor eten. Nergens kun je zo goed eten als in Disney World, maar dat is meteen ook de grootste uitzondering. 90% van de amerikaanse parken moet het hebben van fastfood. Zelfs het Aneheim resort van Disney serveert (relatief) veel meer fast food dan Disney World en besteed minder aandacht aan goed eten.

    Je bewering over meerdaagse bestemmingen lijkt aardig te kloppen. Echter ook hier gaat dat lang niet altijd op: Alton Towers, Heide Park, Thorpe Park, Slagharen, OK Corral, Duinrell, etc. die allemaal meerdaagse bestemmingen zijn, maar toch vrijwel uitsluitend fast food serveren. Ook het eten in de Efteling staat nu niet bekend als heel goed.

    Ik denk dat we een stukje imago dat een park wilt hebben zeker niet mogen uitsluiten. In het rijtje met voorbeelden hierboven valt op dat de helft Thrill-parken zijn die zich toch vooral op jeugd richten.

  15. #15

    Re: Eten in pretparken

    Niet dat de restaurants in de Belgische pretparken zich kunnen meten met een goede brasserie, maar ik heb toch nog niet vaak slecht gegeten. Sinds wij kinderen hebben tafelen wij steeds vaker en langer in een pretpark en dat bevalt ons zeer goed. In Bobbejaanland heb je in the Lake House een zeer gevarieerd aanbod tegen zeer zeer schappelijke prijzen. En ook in de Country Cantina van Walibi Belgium kan je lekker eten voor zeer aanvaardbare prijzen. Lekker en lekker is twee natuurlijk, maar voor die prijs vind ik het helemaal niet verkeerd.
    Volg LEX, LEE & Family op YouTube... https://www.youtube.com/lexleefamily

  16. #16

    Re: Eten in pretparken

    Mijn mening sluit grotendeels hierboven aan. In onze parken heb je hogere loonkosten en hogere btw (21 % op drank en 12 % op eten), het aanbod is niet zo heel divers, enz.

    In buitenlandse pretparken heb ik wel al goed (uitgebreider) gegeten, zoals bvb. Het Witte Paard in Efteling, La Place in Duinrell, diverse restaurants in EP, Unter den Linden in PHL... Ook voor de snelle hap heb ik genoten van bvb. Broodje Aap in Efteling.

    Als ik dit dan vergelijk met de Belgische parken, vind ik de kwaliteit toch heel wat minder, en ben ik vaak even veel of meer kwijt dan wat ik in de eerder vernoemde restaurants gegeten heb.

    Het enige restaurant dat er misschien kan uitspringen op Belgische bodem is het Prinsessia Restaurant in PDP, maar hier heb ik nog nooit gegeten. Je betaalt wel meteen een stuk meer dan een doorsnee parkrestaurant (en meteen ook de reden waarom ik er nog niet gegeten heb).

    Ik denk dat je met een goed restaurant kan scoren:
    - als prijs-kwaliteit in orde is (geen extreem hoge prijzen tov. de rest van het horeca-aanbod)
    - het restaurant een divers aanbod heeft (geen veredelde standaardkost)
    - er een zekere meerwaarde is (show, aankleding, bediening, (passend in) thema)
    - het ruime openingsuren heeft (niet een paar uurtjes op de middag, maar bvb. ook 's avonds als het park sluit)
    - er een speel- of attractie-aanbod in de buurt is (en dan kijk ik naar The Lake House in BBJ of Mr. Spaghetti / Maya's Restaurant / Piratengrill in PDP), zodat de ouders ook hun kinderen in de gaten kunnen houden en toch de tijd hebben om nog iets op het gemak te eten en nog even na te genieten van een drankje of dessertje

  17. #17

    Re: Eten in pretparken

    Als ik me niet vergis is het tarief btw in Duitsland 19% voor restaurant bezoek, dan ligt dit serieus hoger dan belgie.
    Verloning in pretparken is volgens mij ook geen vetpot, dit kan dan ook niet de hoofdreden zijn om niet te investeren in goeie catering.

  18. #18

    Re: Eten in pretparken

    een aanrader vond ik bv ook het Pinguin Pizza en Pasta restaurant in Legoland Billund: leuke sfeer, naast het Pinguin aquarium, verse pizza en pasta die werd aangevuld, schappelijke prijzen, vooral voor kinderen.
    En de foodcost voor pizza en pasta ligt niet zo hoog, en door de buffetformule kan er bespaard worden op personeelskosten. Het lijkt me toch ook haalbaar om dergelijk concept in andere pretparken toe te passen.

  19. #19

    Re: Eten in pretparken

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door coasterfrenzy Bekijk Berichten
    (...) Ook het eten in de Efteling staat nu niet bekend als heel goed.
    'T is kritiek die ik al vaker heb horen vallen en eerlijk gezegd begrijp ik niet goed van waar dit komt. Het aanbod en de kwaliteit in de Efteling scoren beduidend beter dan dat van vele andere parken in de omgeving als je het mij vraagt.
    Met Het Witte Paard en Panorama telt het park twee prima self-service restaurants. Her en der vind je al snack-varianten in thema (Turkse pizza bij Fata Morgana, noodles bij de pagode, BBQ-braadworsten bij de Bob, ...). En het park telt zelfs drie restaurants met tafelbediening. Vooral Het Wapen van Raveleijn is een erg fijn concept voor wie na parksluiting nog even uitgebreid wil tafelen.

  20. #20

    Re: Eten in pretparken

    Het Witte Paard, dat is daar toch dat je een kartonnen schnitzel krijgt met slappe friet?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •