X

Privacy Statement (GDPR)


Beste bezoeker,

In het kader van GDPR hebben wij een privacy statement gelanceerd waarin wij uitleggen hoe wij omgaan met jouw persoonlijke data. Je kan het privacy statement hier terugvinden.

Uw Pretparken.be-team


Nog geen lid? Maak hier je gratis account aan!

Resultaten 1 tot 14 van de 14
  1. #1

    [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    31/05/2018: Tokyo Dome City
    01/06/2018: Sea Paradise
    01/06/2018: Yokohama Cosmoworld
    01/06/2018: Tokyo Joypolis
    02/06/2018: Tobu Zoo Park
    02/06/2018: Hanayashiki
    03/06/2018: Yomiuriland
    04/06/2018: Nagashima Spa Land
    05/06/2018: Parque Espana
    05/06/2018: Sea Train Land
    06/06/2018: Lagunasia
    06/06/2018: Higashiyama Zoo
    07/06/2018: Universal Studios Japan
    08/06/2018: Misaki Park
    08/06/2018: Universal Studios Japan
    09/06/2018: Himeji Central Park
    09/06/2018: Hirakata Park
    10/06/2018: Ikoma Skyland
    11/06/2018: Fuji-Q Highland
    12/06/2018: Tokyo Disneyland
    13/06/2018: Tokyo DisneySea
    14/06/2018: Tokyo Disneyland
    14/06/2018: Tokyo DisneySea
    15/06/2018: Toshimaen
    16/06/2018: Fuji-Q Highland

    Als je 'pretparkreis' en 'japan' hoort, denk je waarschijnlijk aan Disney, Universal, Fuji-Q en Nagashima Spa Land. Als je dan op reis vertrekt en de eerste volledige dag in Japan heb je stralend weer, dan trek je natuurlijk naar één van deze parken. Zo ook ik natuurlijk: in het regenseizoen naar het land van de rijzende zon gaan is een gewaagde gok.
    Tenminste, dat was het plan. Net toen mijn planning zo goed als rond was, nog geen twee maanden voor ik vertrok, werd de soloreis een duotripje. Van de kleine drie weken dat ik weg was, zou ik de meerderheid niet meer alleen zijn. Om ook mijn maatje Sammy van een onvergetelijke reis te voorzien heb ik wat geschoven in de planning zodat de bekendste parken niet aan zijn neus voorbij zouden gaan. En dat is hoe ik op mijn eerste volle dag in Japan in het alom bekende Sea Paradise belande.



    Het park ligt een eindje reizen vanuit Tokyo, maar als eerste dagtrip-ervaring in Japan was het een goede keuze. Het park is vlotjes te bereiken met een trein en een soort trein zonder sporen, welke me uiteindelijk vlak voor de deur van het park afzette. Dat veel parken in Japan zo vlot te bereiken zijn met het Openbaar vervoer is geen wonder: net als in de vroege twintigste eeuw in Amerika het geval was, zijn vandaag de dag nog veel Japanse pretparken eigendom van één of andere spoorwegenmaatschappij. Sea Paradise is onderdeel van de Seibu groep, die ook Toshimaen uitbaten.



    Als ik dan toch over pretparken in zo'n ver land schrijf, kan ik beter af en toe wat cultuur proberen mee te nemen. Behalve uitstekend OV, viel me ook op dat Japan waarschijnlijk het beste land ter wereld is om invalide te zijn. Je wil dit natuurlijk nergens, maar volgens mij heb ik nog nooit zoveel voorzieningen gezien als in Japan. Elk toiletblok had speciaal uitgeruste toiletten, en braille was overal terug te vinden, zelfs op dit parkplan. Mensen die niet goed ter been waren werden ook vaak spontaan geholpen door andere Japanners. Wauw!



    Naar goede gewoonte kwam ik tien minuutjes te vroeg aan in het park. Het was er verdacht rustig. Een grondige studie van de parkfolder leerde me dat de attracties een uur later openden dan het eigenlijke park, wat vooral bestaat uit aquaria en verschillende shows met zeedieren. Het park kon je gewoon inwandelen, en ik besloot vandaag enkel voor de attracties te gaan. Een polsbandje voor alle attracties onbeperkt te doen koste ongeveer 21 euro, wat geen slechte deal is.







    Nog iets typisch Japan dat je werkelijk overal terugvind is nagemaakt eten voor veel restaurants, zodat je meteen kan zien wat je op je bord mag verwachten. In het beste geval hebben ze in het restaurant zelf ook een menukaart met foto's, in het slechtste geval spreekt er niemand Engels en moet je even terug naar buiten lopen om hetgeen je wil eten aan te wijzen. Ondanks dat Engels niet bepaald alomtegenwoordig is bij de bevolking, is het altijd gelukt om te bestellen wat we wilden.




    Er was ook een gratis aquarium



    Uiteindelijk gingen de attracties open en moest ik nog een polsbandje zien te kopen. Dit kon enkel aan onbemande automaten met enkel Japanse tekens, best een uitdaging. Ik heb maar de prijzen op het engelstalige foldertje vergeleken met de knoppen op de automaat en zo is het uiteindelijk wel gelukt: ik kreeg het polsbandje pas bij de eerste attractie, maar ik had het uiteindelijk wel.
    Die eerste attractie was natuurlijk de enige coaster van het park, Surf Coaster Leviathan. Het zou mijn eerste Togo worden en dat is natuurlijk best spannend: deze japanse bouwer staat niet bekend om zijn goede reputatie. op onridefilmpjes van de achtbaan viel me vooral de roest op de track op en eenmaal in het park leek de supportconstructie nogal twijfelachtig.



    Allemaal zorgen voor niets: dit baantje was echt liefde op het eerste gezicht. De start van de rit is redelijk braaf - van de 44 meter hoogte maakt de first drop niet veel gebruik - maar hoe langer de rit duurde, hoe vaker dat ik verrast werd door de brute, onverwachte airtimemomentjes. De vele helixen in de baan zijn ook zeer intens. Dat er hier en daar een knik inzit neem ik erbij, het maakt de baan zelfs toffer wat mij betreft. Ook heel leuk was dat er in elke helix een waterkanon stond, zodat we tijdens de rit een viertal keer verrast werden met een straal water. Al bij al toch een verborgen topper wat mij betreft. Meteen goed voor enkele rerides!







    Eén van de meest opvallende attracties van het park zag ik al enkele treinhaltes voor ik aankwam in het park. Intamin mocht in dit park een paar attracties bouwen en Blue Fall is daar verruit de grootste van. Het is één van de hoogste freefalls ter wereld, maar liefst 107 meter, en dat leek me wel een leuke ervaring. Jammer genoeg bleef de attractie de hele dag gesloten vanwege de wind. Kan gebeuren zeker?




    De wind, blijkbaar?



    Iets dat je wel vaker in Japanse parken tegenkomt is zo'n vreemdsoortige constructie dat wat wegheeft van een fort gemaakt van paletten. Binnenin zit een soort doolhof waar je aan de hand van opdrachten uit moet zien te geraken (als ik het goed begrepen heb), maar omdat je hier steeds voor moest bij betalen en ik een beetje schrik had vast te komen te zitten vanwege mijn roestig Japans, heb ik het toch maar steeds links laten liggen.



    De pech was nog niet op voor vandaag. Blue Fall was niet de enige grote Intamin-attractie die ik vandaag niet zou kunnen doen, want ook de rapid river lag eruit, ik vermoed voor onderhoud omdat de bootjes naast de baan stonden in plaats van erin. De attractie leek me niet echt een meesterwerk, maar ze hadden hier tenminste ietwat geprobeerd met thema te werken. Waren ze qua naamgeving maar wat creativer dan Aqua Ride II...









    De uitkijktoren was wel open. Sea Paradise Tower bood een mooi zicht over de baai en het park. Zo kon ik stiekem toch wel een stukje meeloeren bij een show waarvoor ik niet betaald had. Win-win.



    De laatste attractie die ik deed voor ik naar Japan vertrok, was de octopus op de Sinksenfoor. Slechts twee dagen later kwam ik nog een Octopus tegen in Sea Paradise, ditmaal gemaakt door Intamin. Ofwel kunnen zei het écht niet, ofwel doet het park iets fout, maar de rit was verschrikkelijk saai.





    De laatste grote attractie die ik nog graag wou doen is meteen de meest bijzondere van heel het park. In de UK heb je nog wel een paar antieke Waterchutes - bootjes die van een track het water in glijden - en we zijn ook al bekend met Nautic Jets, maar deze splashutte Is toch nog een categorie apart. Het concept - van een helling het water in rollen - is gelijkaardig met een waterchute, maar dit ding is veel hoger dan zijn soortgenoten in Europa. Het meest bijzondere is dat er elke rit een operator meegaat, die soms op de afdaling gewoon op de kap van de boot gaat staan. Zodra de boot het water raakt - een soepele landing trouwens, verwacht hier geen harde klap - moet deze operator met behulp van een lange stok de boot in het bassin manoeuvreren. Eerst naar het uitstapstation, vervolgens terug richting de helling. Hier maakt de operator de boten terug vast aan het optakelingsysteem. Ondanks dat er twee banen zijn, is er steeds maar één in gebruik natuurlijk. Het gevolg is dat de capaciteit rampzalig te noemen valt, gelukkig moest ik maar enkele ritjes wachten. Best een leuke, maar vooral absurde attractie!









    nog zoiets typisch japan: een attractie die niet in gebruik is word direct in de plastiek verstopt. Vrees niet als je 's morgens aankomt en de volledige achtbaantrein zit verstopt, dit is routine als een park sluit. Veel parken hadden trouwens van die superkleine rondritjes die je voor enkele yennen kon opstarten, leek me nergens populair te zijn eerlijk gezegd.



    Aan horeca was er geen tekort in dit park. Het is dan ook een resort, één van de best bezochte in Azië zelfs, maar van de drukte merkte ik gelukkig niets. Tenminste, niet in volk: als je ziet hoe het eetstandje waar ik mezelf op spaghetti trakteerde eruit zag vind je het toch erg druk overkomen waarschijnlijk.




    Soms kon ik alleen maar kijken en nadenken.



    Bon, Sea Paradise: wat vond ik er van? Ik heb me er geamuseerd en een all-inbandje was tegenover andere parken erg goedkoop. Maar toch deelt het park iets met de Marineland en Seaworld San Antonio behalve het thema en de belachelijke afstanden tussen attracties: er staat veel te weinig. Dat is natuurlijk iets dat ik als pretparkfan makkelijk kan zeggen, en waarschijnlijk zien die parken het zelf niet zo omdat mechanische attracties voor hen maar een sideshow is, maar als je naar Sea Paradise gaat en er liggen twee grote attracties uit blijft er maar bitter weinig over. Dat gezegd zijnde heb ik me er toch goed geamuseerd de enkele uurtjes dat ik er was. En bovenal heb ik een toffe coaster ontdekt, waarvoor ik mezelf eerlijk gezegd nog wel eens zie teruggaan. Gelukkig stonden er vandaag nog meer parken gepland, want dagvullend was het park op deze manier alleszins niet. Bedankt voor het lezen!

  2. #2

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Bedankt, Ignace. Wel eens leuk om een TR te lezen van een park waar ik nog nooit van gehoord had. Zo gaan er nog héél veel volgen in uw reeks, denk ik...

  3. #3

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Merci voor de informatieve eh ... informatie. Ik had nog nooit van dit park gehoord en gelet op de ligging, het aanbod en de weer-gevoeligheid niet iets wat ik ooit op mijn droomreis zou gaan opzoeken.

    Ik las over een ander Japans park (Yokohama?) al over operators op dalende bootjes, die zelfs stunts zoals salto's uithalen. Sorry voor de spoiler.

  4. #4

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Bedankt alweer voor je tweede TR uit Japan. Je triplijst ziet er fantastisch uit! Ik kijk al uit naar al je volgende avontuurbeschrijvingen

  5. #5

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Ook nog nooit van gehoord! Die coaster ziet er inderdaad niet slecht uit. Echt jammer van de andere twee attracties... Leuk om te lezen!
    Go down like Hyperion, launch like a Taron, fly like a Fenix and challenge your Nemesis

  6. #6

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Mercie voor dit tr-verlag. Wat een rare attractie, die splashutte? die mens moet toch moe zijn op het einde van de dag?

    En hoe is het met u Japens? Want chapeau dat je het kunnen doen hebt met die polsbandje.. Ik zou dat niet lukken eerlijk gezegd.

  7. #7

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door siroccofreakske Bekijk Berichten
    Bedankt, Ignace. Wel eens leuk om een TR te lezen van een park waar ik nog nooit van gehoord had. Zo gaan er nog héél veel volgen in uw reeks, denk ik...
    Af en toe zal er ook wel een parkje bijzitten waar jij niet eens naartoe zou reizen vermoed ik ... Thx!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Earlyspencer Bekijk Berichten
    Merci voor de informatieve eh ... informatie. Ik had nog nooit van dit park gehoord en gelet op de ligging, het aanbod en de weer-gevoeligheid niet iets wat ik ooit op mijn droomreis zou gaan opzoeken.

    Ik las over een ander Japans park (Yokohama?) al over operators op dalende bootjes, die zelfs stunts zoals salto's uithalen. Sorry voor de spoiler.
    Ik vermoed eigenlijk dat het eigenlijk deze attractie is die je bedoeld. Yokohama Cosmoworld heeft in ieder geval geen attractie die hier op lijkt, en ik heb volgens mij ook al wel eens gehoord van die stunts, maar dan in dit park. Bij mij deden ze het misschien niet door de lage opkomst. Of ze vonden het ondertussen toch te gevaarlijk.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Simon42 Bekijk Berichten
    Bedankt alweer voor je tweede TR uit Japan. Je triplijst ziet er fantastisch uit! Ik kijk al uit naar al je volgende avontuurbeschrijvingen

    Thx!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door GriffonofNemesis Bekijk Berichten
    Ook nog nooit van gehoord! Die coaster ziet er inderdaad niet slecht uit. Echt jammer van de andere twee attracties... Leuk om te lezen!
    Thx! Dat die freefall gesloten was voor de wind, maakt me al extreem zenuwachtig voor pakweg Steel Dragon 2000, die toch ook niet zo'n beste reputatie heeft qua openingstijden.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zeuske83 Bekijk Berichten
    Mercie voor dit tr-verlag. Wat een rare attractie, die splashutte? die mens moet toch moe zijn op het einde van de dag?

    En hoe is het met u Japens? Want chapeau dat je het kunnen doen hebt met die polsbandje.. Ik zou dat niet lukken eerlijk gezegd.
    Ik weet niet of de operator heel moe is: uiteindelijk zijn er maar een paar ritten per uur, en er zijn twee operators die elke rit afwisselen. In Disney zijn er een paar attracties met kleine bootjes waarin de operatoren moeten pedelen, lijkt me eigenlijk een pak vermoeiender.

    Arigato en konichiwa ben ik eigenlijk niet verder geraakt. Wel hebben we al snel de symbolen voor in- en uitgang gememoriseerd.

  8. #8

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Wel straf dat ik nog nooit gehoord heb van dit park, ook niet in andere JapanTR's, want het is toch echt een groot resort. Bedankt om mij dit dus te laten kennen, en ben blij om te lezen dat je eerste Togo toch geen ramp was.
    Zijn er grote verschillen in het alleen reizen/zijn in een land als Japan, dat cultureel toch heel verschillend is met Europa of bv met Canada, waar je vorige soloreis plaats vond?

  9. #9

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michielsken Bekijk Berichten
    Wel bizar dat ik nog nooit gehoord heb van dit park, ook niet in andere JapanTR's. Bedankt om mij dit dus te laten kennen, en ben blij om te lezen dat je eerste Togo toch geen ramp was.
    Zijn er grote verschillen in het alleen reizen/zijn in een land als Japan, dat cultureel toch heel verschillend is met Europa of bv met Canada, waar je vorige soloreis plaats vond?
    Graag gedaan en leuk dat je het vraagt: er is een heel groot verschil, namelijk de mensen. Japanners zijn heel erg op zichzelf, ook tegenover elkaar, en beginnen zover ik heb gezien nooit spontaan een babbeltje. Een beetje meer zoals in Europa dus. In Canada en Amerika is het omgekeerde waar, daar word je bijna niet met rust gelaten, zelfs niet door de toeristen .

    Ik bedoel daarmee niet dat Japanners onvriendelijk zijn: als je iets aan hen vraagt, zullen ze hun best doen te helpen. Zo wisten we eens niet waar een bepaalde bus vertrok, en toen we het vroegen aan een Japans meisje van een jaar of twintig liep ze met ons mee om de busstop te zoeken, waarmee ze haar eigen bus miste. Ze vond dit echter helemaal niet erg, zolang ze ons maar geholpen had.

    Het eten is natuurlijk ook totaal anders, en twee dingen waar ik me aan stoorde was de belachelijke hoeveelheid plastic er bij alles zat (standaard krijg je bij het kleinste spul dat je kocht een zakje, alles zat dubbel verpakt) en het gebrek aan vuilbakken, zowel in het straatbeeld als in pretparken vaak. Ondanks die twee ergernissen is het er overal kraaknet.

  10. #10

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Het eten is natuurlijk ook totaal anders, en twee dingen waar ik me aan stoorde was de belachelijke hoeveelheid plastic er bij alles zat (standaard krijg je bij het kleinste spul dat je kocht een zakje, alles zat dubbel verpakt) en het gebrek aan vuilbakken, zowel in het straatbeeld als in pretparken vaak. Ondanks die twee ergernissen is het er overal kraaknet.
    Misschien eten ze dat plastic ook op?

  11. #11

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ignace Bekijk Berichten
    Af en toe zal er ook wel een parkje bijzitten waar jij niet eens naartoe zou reizen vermoed ik ... Thx!
    Ik denk zelfs dat van de 21 parken die je bezocht hebt (als ik goed tel?) ik er ooit maar maximum een 6-tal op mijn teller zal hebben staan

    Daarmee bedoel ik zeker niet dat ik het niet leuk zou vinden om in de andere 15 te komen. Maar ik denk dat als ik zo ver reis, ik enkel de échte toppers zou doen en de rest van m'n vakantie zou spenderen aan andere dingen die ik wil zien in Japan.

    Desalniettemin denk ik wel dat het ook een heerlijke ervaring moet zijn om de trip te doen zoals jij hem gedaan hebt!

  12. #12

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Opnieuw bedankt voor je TR! Zelf had ik er ook nog nooit van gehoord en ik denk ook niet dat ik het direct zou bezoeken. Ook vreemd dat Aqua Ride II zo genoemd wordt, terwijl er geen Aqua Ride I in het park aanwezig is Jammer voor je dat er 2 grotere attracties gesloten zijn, want er lijkt mij inderdaad verder niet veel speciaals aan dit park op vlak van attracties. Was het bandje het dan waard?

    In elk geval, knap dat je zo je plan hebt kunnen trekken met het weinige Engels dat er is, want ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen.

  13. #13

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Bedankt voor het TR

  14. #14

    Re: [TR] Sea Paradise 01/06/2018

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door simon Bekijk Berichten
    Opnieuw bedankt voor je TR! Zelf had ik er ook nog nooit van gehoord en ik denk ook niet dat ik het direct zou bezoeken. Ook vreemd dat Aqua Ride II zo genoemd wordt, terwijl er geen Aqua Ride I in het park aanwezig is Jammer voor je dat er 2 grotere attracties gesloten zijn, want er lijkt mij inderdaad verder niet veel speciaals aan dit park op vlak van attracties. Was het bandje het dan waard?

    In elk geval, knap dat je zo je plan hebt kunnen trekken met het weinige Engels dat er is, want ik zou niet weten hoe ik eraan moet beginnen.
    Ik dacht dat de achtbaan 1000 yen was per rit, dus met drie ritjes had ik het bandje er al wel uit .

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •